Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
De provincies Groningen en Drenthe en de stad Groningen investeren tot 2017 jaarlijks vijf miljoen euro in nieuwe bussen en buslijnen.
In totaal worden 39 nieuwe bussen gekocht, waaronder 9 bussen van 20 meter lang. Deze zogeheten hoogcapaciteitsbussen kunnen bijna 200 personen vervoeren. De megabus wordt ingezet op de studentenlijn naar Zernike en gaat rijden via de Westelijke Ringweg in de stad.
Het gaat hier om Mercedes Capacity's. Het is niet de eerste keer dat zo'n bus Groningen aan doet, want in 2006 is er al eens een ritje door de stad geweest met een dergelijk vehikel.
Nou, ik wordt hier niet echt enthousiast van, het probleem van te volle bussen is echt niet in een keer opgelost met twee handenvol bussen die twee meter langer zijn dan normale gelede bussen. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
En voordat mensen gaan roepen, wat is dan wel de oplossing, die tram komt er toch niet: het volgende.
De campus Zernike ligt gewoon op de verkeerde plek. Ik stel voor alle universiteitsactiviteiten te verplaatsen naar een nieuw te bouwen Campus Waterhuizen, gelegen in de sporendriehoek ten zuidoosten van Groningen. Deze campus wordt dan goed bereikbaar vanaf station Haren en een nieuw station Campus Waterhuizen aan de lijn richting Zuidbroek. Vanuit het centrum van Groningen wordt dan langs het spoor een fietssnelweg aangelegd naar deze Campus en tussen Groningen en Haren is er precies een mooie groenstrook waar je een inprikker vanaf de A28 kan aanleggen naar deze campus. Gemeentegrenzen zijn geen probleem, Haren wordt binnen een paar jaar toch geannexeerd door de stad Groningen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bee schreef:En voordat mensen gaan roepen, wat is dan wel de oplossing, die tram komt er toch niet: het volgende.
De campus Zernike ligt gewoon op de verkeerde plek. Ik stel voor alle universiteitsactiviteiten te verplaatsen naar een nieuw te bouwen Campus Waterhuizen, gelegen in de sporendriehoek ten zuidoosten van Groningen. Deze campus wordt dan goed bereikbaar vanaf station Haren en een nieuw station Campus Waterhuizen aan de lijn richting Zuidbroek. Vanuit het centrum van Groningen wordt dan langs het spoor een fietssnelweg aangelegd naar deze Campus en tussen Groningen en Haren is er precies een mooie groenstrook waar je een inprikker vanaf de A28 kan aanleggen naar deze campus. Gemeentegrenzen zijn geen probleem, Haren wordt binnen een paar jaar toch geannexeerd door de stad Groningen.
Geld over?
Voor de rest heb je wel gelijk, eigenlijk ligt Zernike op de verkeerde plek. Maar goed, dat verander je niet zo.
En ik weet niet of Haren zomaar geannexeerd wordt, die mensen staan er niet echt om te springen om bij Groningen te horen.
Het lijkt me niet echt relevant of mensen wel of niet staan te springen om bij een andere gemeente te horen, Haren is gewoon te klein en er komt een nieuwe golf van gemeentelijke herindelingen aan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Volgens mij kun je het beste gewoon gemeentes afschaffen. Dan ben je dat gezeik met herindelingen ook kwijt, en de grote gemeentes zijn nu toch al zo groot als een kwart provincie. (A)
Maar off topic :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bee schreef:En voordat mensen gaan roepen, wat is dan wel de oplossing, die tram komt er toch niet: het volgende.
De campus Zernike ligt gewoon op de verkeerde plek. Ik stel voor alle universiteitsactiviteiten te verplaatsen naar een nieuw te bouwen Campus Waterhuizen, gelegen in de sporendriehoek ten zuidoosten van Groningen. Deze campus wordt dan goed bereikbaar vanaf station Haren en een nieuw station Campus Waterhuizen aan de lijn richting Zuidbroek. Vanuit het centrum van Groningen wordt dan langs het spoor een fietssnelweg aangelegd naar deze Campus en tussen Groningen en Haren is er precies een mooie groenstrook waar je een inprikker vanaf de A28 kan aanleggen naar deze campus. Gemeentegrenzen zijn geen probleem, Haren wordt binnen een paar jaar toch geannexeerd door de stad Groningen.
Precies op die plaats is het nieuwe opstelterrein voor de treinen in Groningen gedacht. Op de plaats van het huidige opstelterrein zou dan een busstation moeten komen. Het een en ander is nog in studie.
Volgens mij zit maximaal de helft van de onderwijsactiviteiten van de Rijksuniversiteit Groningen op het Zernikecomplex. Een groot deel zit in de binnenstad (Rechten, Letteren, Filosofie, Godsgeleerdheid), de Hortusbuurt (Gedrags- en Maatschappijwetenschappen) of op UMCG-Noord (Medische Wetenschappen). Op het Zernike zitten de Bèta-faculteit, Economie&Bedrijskunde, Ruimtelijke Wetenschappen en Levenswetenschappen. De bussen naar het Zernikecomplex worden vooral gevuld met studenten van de Hanzehogeschool, die wel volledig op het Zernike zit. Deze studenten wonen vaak nog bij hun ouders.
Verplaatsen van alle universiteits- en hogeschoolgebouwen is geen optie. Dat kost vele honderden miljoenen en om 40.000 studenten te huisvesten moet je een halve stad bouwen. Het is bij wijze van spreken waarschijnlijk goedkoper om het centraal station te verplaatsen.
deadlock schreef:Huh? Ik dacht dat MEGABUS failliet was?
Je leest het verkeerd. Wat ze met megabus in het artikel bedoelen is de bus (de CapaCity) zelf en niet het bedrijf MEGABUS. De CapaCity is een bustype van Mercedes-Benz, of ja eigenlijk moet je zeggen EvoBus. De CapaCity is btw een verlengde Citaro G, maar heeft echter wel een andere naam en mag dus geen Citaro (GL) genoemd worden.
Wordt het wel de CapaCity met de lage ramen? Ik zag ook foto's van een normale Citaro ook met dubbele as in de gelede achterkant ergens in Duitsland omgeving Aachen. Of is dit type weer anders?
Dat van Campus Haren lijkt me een goed idee! Hopelijk is het geld er bij de provincie...
Maurice Hooikammer schreef:Wordt het wel de CapaCity met de lage ramen? Ik zag ook foto's van een normale Citaro ook met dubbele as in de gelede achterkant ergens in Duitsland omgeving Aachen. Of is dit type weer anders?
Er zijn twee verschillende ontwerpen beschikbaar. Het standaardontwerp, dat voor alle stads- en streekbussen van Mercedes-Benz geldt, en de strakkere Metrodesign (BRT-ontwerp).
Maurice Hooikammer schreef:Wordt het wel de CapaCity met de lage ramen? Ik zag ook foto's van een normale Citaro ook met dubbele as in de gelede achterkant ergens in Duitsland omgeving Aachen. Of is dit type weer anders?
Er zijn twee verschillende ontwerpen beschikbaar. Het standaardontwerp, dat voor alle stads- en streekbussen van Mercedes-Benz geldt, en de strakkere Metrodesign (BRT-ontwerp).
Bartjk schreef:Das gewoon net een citaro maar dan met een dubbele achteras
Zie mijn eerste commentaar op deze topic
Michael 1988 schreef:De CapaCity is btw een verlengde Citaro G, maar heeft echter wel een andere naam en mag dus geen Citaro (GL) genoemd worden.
Overigens, dit is wel een goede toevoeging. De Mercedes-Benz Conecto lijkt ook op de Citaro, maar is de ietwat goedkopere versie van de Citaro. Dat is dus ook geen Citaro, maar lijkt er wel op. Als ik het goed heb begrepen wil Mercedes-Benz hun bussen ook voor op de stads- en streekdienst (afgezien van interstedelijk vervoer) allemaal dezelfde uiterlijk laten geven. Net zoiets als bij Van Hool zeg maar (afgezien van de Exquicity).
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op vr 31 mei 2013, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat ik me afvraag is dat er al jaren sprake is van lage vloerbussen en trams. Wat de Capacity's betreft is volgens mij in het achterste gedeelte van de bus geen sprake van lagevloer. Door de dubbele as staan veel stoelen op podesten. Het oogt als een grote capaciteitsbus maar dat valt in de praktijk vies tegen. Wellicht dat de fabrikant meer personen op de m2 denkt te proppen. Ik vraag me wel eens af of wat men als capaciteit beweerd te kunnen vervoeren ook in de praktijk getest is.