Volgens mij moeten dan ook alle perrons van het hoofdspoor af, alle kruisingen met wegen ongelijkvloers, het beveiligingssysteem aangepast? Dat zal niet zo even gebeuren denk ik.Thom91 schreef:Arnhem - utrecht kan je voor 2016 op 200 hebben liggen, alleen maar rechtdoor.
Fyra keert niet voor 2014 terug
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
En ook de NS heeft er genoeg van:
'NS stopt met Fyra'
Na het Belgische spoorbedrijf NMBS zou nu ook de NS hebben besloten te stoppen met de hogesnelheidstrein Fyra.
Dat meldt De Telegraaf maandagochtend op basis van bronnen bij de spoorwegen en ministeries. Volgens de krant is het besluit al enige tijd geleden genomen. Tevens zou NS-topman Bert Meerstadt opstappen.
De krant schrijft dat het ministerie van Financiën, enig aandeelhouder van het spoorbedrijf, wil voorkomen dat het nieuws naar buiten treedt.
Lees meer: http://www.nu.nl/politiek/3490478/ns-st ... -fyra.html
-
- Berichten: 468
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
-
- Berichten: 1705
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Misschien zou dan toch de beste optie zijn om Hispeed failliet te laten gaan. De overheid moet dan de consequenties dragen voor haar absurde concessiespel. NS is zo dom geweest om daar in mee te gaan, maar zou nu er uit moeten stappen.
Maar ik vermoed dat de overheid Hispeed kunstmatig in leven gaat houden om te voorkomen dat er helemaal geen cent meer uit de HSL-zuid komt.
Maar ik vermoed dat de overheid Hispeed kunstmatig in leven gaat houden om te voorkomen dat er helemaal geen cent meer uit de HSL-zuid komt.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Dijsselbloem ligt dwars bij stopzetten Fyra
Minister Dijsselbloem (Financiën, PvdA) houdt het besluit van NS om te stoppen met de Fyra voorlopig tegen. Dat zegt een woordvoerder van het ministerie van Financiën tegen NRC Handelsblad. De bewindsman wil eerst goed bekijken wat de consequenties en de risico’s zijn om de hogesnelheidstrein naar de leverancier terug te sturen. Aan het einde van de ochtend was er nog topoverleg gaande tussen de NS en de betrokken ministeries.
Lees verder op: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/03/dij ... tten-fyra/
Minister Dijsselbloem (Financiën, PvdA) houdt het besluit van NS om te stoppen met de Fyra voorlopig tegen. Dat zegt een woordvoerder van het ministerie van Financiën tegen NRC Handelsblad. De bewindsman wil eerst goed bekijken wat de consequenties en de risico’s zijn om de hogesnelheidstrein naar de leverancier terug te sturen. Aan het einde van de ochtend was er nog topoverleg gaande tussen de NS en de betrokken ministeries.
Lees verder op: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/03/dij ... tten-fyra/
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Huh, whut? Volgens mij is NS de enig aandeelhouder van NS Hispeed en Min Fin de aandeelhouder van NS. Als NSH dus failliet gaat, heeft dit ook gevolgen voor NS. Overigens, wat moet je met een failliet NSH? Dat heeft gevolgen voor de niet-Fyra activiteiten van NSH.
Overigens vraag ik mij toch af hoe het zit. De concessie is gegund aan HSA, die hebben NSH opdracht gegeven om de exploitatie uit te voeren. Nu is van zowel HSA en NSH de NS groot aandeelhouder, maar ik kan mij voorstellen dat KLM-Air France ook niet erg positief meer is over de exploitatie door NSH.
Daarnaast snap ik niet dat de kamer de staatssecretaris op het matje roept, omdat de overheid ook fouten heeft gemaakt in dit dossier.
Overigens vraag ik mij toch af hoe het zit. De concessie is gegund aan HSA, die hebben NSH opdracht gegeven om de exploitatie uit te voeren. Nu is van zowel HSA en NSH de NS groot aandeelhouder, maar ik kan mij voorstellen dat KLM-Air France ook niet erg positief meer is over de exploitatie door NSH.
Daarnaast snap ik niet dat de kamer de staatssecretaris op het matje roept, omdat de overheid ook fouten heeft gemaakt in dit dossier.
Het is een spectrum.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Karl schreef:Huh, whut? Volgens mij is NS de enig aandeelhouder van NS Hispeed en Min Fin de aandeelhouder van NS. Als NSH dus failliet gaat, heeft dit ook gevolgen voor NS. Overigens, wat moet je met een failliet NSH? Dat heeft gevolgen voor de niet-Fyra activiteiten van NSH.
Overigens vraag ik mij toch af hoe het zit. De concessie is gegund aan HSA, die hebben NSH opdracht gegeven om de exploitatie uit te voeren. Nu is van zowel HSA en NSH de NS groot aandeelhouder, maar ik kan mij voorstellen dat KLM-Air France ook niet erg positief meer is over de exploitatie door NSH.
Dit wordt een lastige, want heeft iemand door hoe alle lijntjes exact lopen. Volgens mij voert HSA de concessie uit gebruikt daarbij de naam van Hispeed. Zoals Hermes de naam Breng gebruikt. HSA kan dus failliet gaan zonder direct gevolgen voor NSH. (Ja, natuurlijk zijn er wel gevolgen, maar voor de duidelijkheid even zo een zwarte-witte-scheiding). NS Groep krijgt als aandeelhouder in HSA natuurlijk een negatief financieel effect. Mede omdat ze als aandeelhouder van NSFS weer minder inkomsten uit de lease krijgen en te maken krijgen met versnelde afschrijving van de V250. NS Holding keert weer minder divident uit aan ministerie van Financien zodat ook de schatkist weer een probleem heeft.
Dat is politiek. En omdat de overheid ook fouten heeft gemaakt wordt de staatssecretaris op het matje geroepen, die is politiek verantwoordelijk (ook voor de ambtenaren).Daarnaast snap ik niet dat de kamer de staatssecretaris op het matje roept, omdat de overheid ook fouten heeft gemaakt in dit dossier.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Het lijkt mij dat ze heel voorzichtig zullen zijn met het failliet verklaren van NSH: die exploiteren toch immers ook de verbinding IC-Berlijn (en wellicht nog een paar andere verbindingen)?
Air-France KLM is (of was) voor iets van 10% aandeelhouder in HSA. Maar van die kant hoor je eigenlijk in de media nooit wat.
Air-France KLM is (of was) voor iets van 10% aandeelhouder in HSA. Maar van die kant hoor je eigenlijk in de media nooit wat.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/High_Speed_Alliance.
Eerste stukje:
De 90% HSA van NS is ondergebracht bij NS Hispeed.
Later:
Eerste stukje:
HSA rijdt de treinen onder naam Fyra.HSA is de exploitant van de treinen over de HSL-Zuid sinds de opening in september 2009. HSA heeft voor deze lijn een concessie met een looptijd van 15 jaar. HSA is een samenwerkingsverband van NS (90%) en KLM (10%). De treinen van de HSA rijden onder de naam Fyra. De HSA is binnen de NS onderdeel van de bedrijfstak NS Hispeed.
De 90% HSA van NS is ondergebracht bij NS Hispeed.
Later:
NSH exploiteert treinen van HSA onder de naam Fyra.De treinen van HSA worden onder de merknaam Fyra geëxploiteerd door NS Hispeed
Het is een spectrum.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Dus NSH exploiteert de treinen namens HSA. Maar zijn de treinen dan eigendom van NSH of HSA? Da's ook een verschil:
1. HSA 'verhuurt' de V250 aan NSH voor de exploitatie.
2. NSH heeft de treinen gekocht om in opdracht van HSA de HSL-Zuid te exploiteren.
Volgensmiji is er dan een wezenlijk verschil in de constructie (en waar het risico dan zit). Als de constructie nummer 2 is, dan heeft NSH wellicht ook een probleem...
1. HSA 'verhuurt' de V250 aan NSH voor de exploitatie.
2. NSH heeft de treinen gekocht om in opdracht van HSA de HSL-Zuid te exploiteren.
Volgensmiji is er dan een wezenlijk verschil in de constructie (en waar het risico dan zit). Als de constructie nummer 2 is, dan heeft NSH wellicht ook een probleem...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
NS Hispeed als bedrijf bestaat eigenlijk niet, het is een handelsnaam van NS Internationaal (100% dochter van NS Groep) en HSA Beheer (90% dochter van NS) en Thalys Nederland die onder een naam opereren.
De locs van de Fyra worden geleasd bij Alpha Trains, de rijtuigen en V250-treinstellen van NSFS, een Iers leasebedrijf waarvan de NS aandeelhouder is.
De locs van de Fyra worden geleasd bij Alpha Trains, de rijtuigen en V250-treinstellen van NSFS, een Iers leasebedrijf waarvan de NS aandeelhouder is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Dan wordt het verhaal dus als volgt:
HSA failliet -> negatieve financiële gevolgen NS internationaal -> negatieve gevolgen NS Groep -> minder dividend
HSA failliet -> geen lease meer bij NSFS -> negatieve financiële gevolgen NS Groep -> minder dividend
HSA failliet -> Geen concessie-inkomsten ministerie van Infrastructuur en Milieu -> minder te besteden.
HSA failliet -> negatieve financiële gevolgen NS internationaal -> negatieve gevolgen NS Groep -> minder dividend
HSA failliet -> geen lease meer bij NSFS -> negatieve financiële gevolgen NS Groep -> minder dividend
HSA failliet -> Geen concessie-inkomsten ministerie van Infrastructuur en Milieu -> minder te besteden.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5864
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Blijkbaar hebben sommige bewerkers van die wiki-pagina ook moeite met het onderscheid. Het is hier vooral een verschil tussen theorie en praktijk: formeel gezien is HSA de exploitant (als winnaar van de concessie) maar de dagelijkse exploitatie hebben ze uitbesteed aan NS Internationaal, dat vervolgens weer onder de naam NS Hispeed werkt.
(Dat is een zelfde soort situatie als met CXX/Syntus/Twents tussen Almelo en Mariënberg.)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Als de leverancier in gebreke blijkt te zijn (waar een rechter uitspraak over zou moeten doen), dan moeten de kosten voor de exploitant toch niet zo hoog oplopen dat die failliet gaat.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Daar zal het wel op neer komen ja.Freek schreef:Dan wordt het verhaal dus als volgt:
HSA failliet -> negatieve financiële gevolgen NS internationaal -> negatieve gevolgen NS Groep -> minder dividend
HSA failliet -> geen lease meer bij NSFS -> negatieve financiële gevolgen NS Groep -> minder dividend
HSA failliet -> Geen concessie-inkomsten ministerie van Infrastructuur en Milieu -> minder te besteden.
Ik ben benieuwd of er dus ook echt koppen gaan rollen bij NS.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Meerstadt gaat overwinteren in Italië; vanaf 1 oktober zwaait hij af.
Het is een spectrum.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5864
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Bij een exploitant die al jaren op het randje van faillissement balanceert kan dit de laatste druppel zijn...visgraat schreef:Als de leverancier in gebreke blijkt te zijn (waar een rechter uitspraak over zou moeten doen), dan moeten de kosten voor de exploitant toch niet zo hoog oplopen dat die failliet gaat.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Tenzij je wel kosten maakt en er geen inkomsten tegenover staan (laat dat nou net het geval zijn). En hoe wil je een betaling bij een zo goed als failliete toko ophalen ook al is die toko in gebreke? Je zult toch nog iets aan andere treinen moeten hebben, kan van alles zijn van TGV tot Flirt tot rijtuigen+loc. Betaal je weer de hoofdprijs.visgraat schreef:Als de leverancier in gebreke blijkt te zijn (waar een rechter uitspraak over zou moeten doen), dan moeten de kosten voor de exploitant toch niet zo hoog oplopen dat die failliet gaat.
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Volgens mij heeft Air-France KLM als eerder alle aandelen verkocht.VIRM schreef:Air-France KLM is (of was) voor iets van 10% aandeelhouder in HSA. Maar van die kant hoor je eigenlijk in de media nooit wat.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Nee die aandelen hebben ze nog.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
NS stopt definitief met hogesnelheidstrein Fyra
NS stopt definitief met hogesnelheidstrein Fyra
Geplaatst op: maandag 3 juni 2013 19:01
Laatst bijgewerkt: maandag 3 juni 2013 19:02
De NS gaat niet verder met de hogesnelheidstrein Fyra. Dat is maandag bekendgemaakt na overleg van de directie met staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor).
Directie en raad van commissarissen van de NS stellen maandagavond dat uit onderzoek blijkt dat de trein ''onvoldoende betrouwbaar'' is.
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Geplaatst op: maandag 3 juni 2013 19:01
Laatst bijgewerkt: maandag 3 juni 2013 19:02
De NS gaat niet verder met de hogesnelheidstrein Fyra. Dat is maandag bekendgemaakt na overleg van de directie met staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor).
Directie en raad van commissarissen van de NS stellen maandagavond dat uit onderzoek blijkt dat de trein ''onvoldoende betrouwbaar'' is.
Lees verder | Dossier Fyra-problematiek | Meer nieuws over Fyra-problematiek | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8679
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Tja, dit was wel te verwachten, de vraag is wat voor creatieve ideeën voor de toekomst worden ingepast.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Fyra keert niet voor 2014 terug
Nog wat leesvoer: de brieven van NS en NMBS aan de staatssecretaris en de brief van Mansveld aan de Tweede Kamer zijn te lezen via deze link.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten