bron oogtv.nlDe spoorlijn naar Delfzijl en Roodeschool wordt in de toekomst via een fly-over over de spoorlijn naar Leeuwarden geleid. Dat zegt een woordvoerder van de regio Assen – Groningen.
De maatregel is nodig omdat er meer treinen gaan rijden op beide trajecten. De trein van Veendam gaat doorrijden naar Delfzijl en die van Nieuweschans naar Roodeschool. Een overstap op het hoofdstation in de stad is dan niet meer nodig.
De aanleg van de fly-over valt samen met de aanpak van het hoofdstation. Wanneer dat gaat gebeuren is nog niet precies bekend. De fly-over wordt betaald uit een extra bedrag van 95 miljoen euro dat voor de bereikbaarheid van de stad beschikbaar is.
Flyover in Groningen
Flyover in Groningen
Mooi plan.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Flyover in Groningen
Behalve dat niemand in die trein blijft zitten, de opmerking "zodat een overstap niet meer nodig is" is een beetje onnozel.
Re: Flyover in Groningen
Ik ben benieuwd...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Flyover in Groningen
Er zullen vast niet veel reizigers van Zuidbroek naar Sauwerd zijn inderdaad Maar wellicht levert het wat ontlasting op als studenten uit Veendam bv. op Groningen Noord de bus naar Zernike kunnen pakken. Dat zou best sneller kunnen zijn gezien het station er dichterbij ligt en een trein nu eenmaal sneller is dan een bus.webguy schreef:Behalve dat niemand in die trein blijft zitten, de opmerking "zodat een overstap niet meer nodig is" is een beetje onnozel.
Andersom ligt station Europapark behoorlijk gunstig in de buurt van een groot bedrijventerrein waar vast wel mensen werken die ergens langs de lijnen naar Roodeschool en Delfzijl wonen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Flyover in Groningen
Doorkoppelen is wel aardig. Maar ik heb vraagtekens bij een fly-over; ook bij Hoogkerk komt een station en Hoogkerk kan je dus als overstapplek van/naar het Zernike gebruiken denk ik. Maar dat alleen als je al vindt dat de dikste stroom studenten uit de richting van Nieuweschans komt en die absoluut niet op het hoofdstation in de bus mogen springen. In ieder geval is die fly-over een duur stukje infrastructuur waarbij we ons kunnen afvragen hoe nuttig het is.
Re: Flyover in Groningen
De OV-as richting Zernike gaat niet aan de spoorkant van Hoogkerk komen te liggen, maar bij station Europapark. De bedoeling gaat zijn om bussen te laten rijden tussen Europapark, UMCG, Station Noord, Zernike en Zuidhorn. Er gaat gereden worden met de Capacity's.
Slim, want hiermee ontlast je het hoofdstation behoorlijk, terwijl je op Noord de passagiers uit Delfzijl/Roodeschool nog meer dan nu af kunt vangen. Zuidhorn gebruik je als overstappunt van/naar Leeuwarden, terwijl je het transferium in Hoogkerk net als nu kunt gebruiken als overstap van de A7-corridor naar Zernike. Voor dat laatste zouden eigenlijk de lijnen 314 en 315 dat transferium structureel aan moeten doen, in plaats van 314 die er alleen richting Groningen stopt.
Is een fly-over aan de westzijde van station Groningen nuttig? Ik twijfel daar heel erg aan.
zie: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... -Groningen
Slim, want hiermee ontlast je het hoofdstation behoorlijk, terwijl je op Noord de passagiers uit Delfzijl/Roodeschool nog meer dan nu af kunt vangen. Zuidhorn gebruik je als overstappunt van/naar Leeuwarden, terwijl je het transferium in Hoogkerk net als nu kunt gebruiken als overstap van de A7-corridor naar Zernike. Voor dat laatste zouden eigenlijk de lijnen 314 en 315 dat transferium structureel aan moeten doen, in plaats van 314 die er alleen richting Groningen stopt.
Is een fly-over aan de westzijde van station Groningen nuttig? Ik twijfel daar heel erg aan.
zie: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... -Groningen
Re: Flyover in Groningen
Zou het alternatief Appingedam langs N33 naar Veendam niet veel goedkoper en efficienter zijn? Of zie ik iets over het hoofd?
Re: Flyover in Groningen
Betaalt de stad Groningen dat? Kunnen ze die 95 miljoen niet beter even bewaren in verband met de ernstige geldzorgen die ze daar hebben?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Flyover in Groningen
Klopt bijna, op de Capacity's na ;) Wellicht wel in de toekomst (ook al staat dat ook in het DvhN-stuk). Europapark wordt overigens waarschijnlijk niet het eindpunt van die lijn...ov'tje schreef:De OV-as richting Zernike gaat niet aan de spoorkant van Hoogkerk komen te liggen, maar bij station Europapark. De bedoeling gaat zijn om bussen te laten rijden tussen Europapark, UMCG, Station Noord, Zernike en Zuidhorn. Er gaat gereden worden met de Capacity's.
Re: Flyover in Groningen
ja, want daar is geen vervoersvraag voor en dat ligt het probleem ook niet. Het probleem is de stad Groningen waar alles qua verkeer op dit moment behoorlijk aan de max is.WillemGN schreef:Zou het alternatief Appingedam langs N33 naar Veendam niet veel goedkoper en efficienter zijn? Of zie ik iets over het hoofd?
Grotendeels de provincie. Er ligt nog veel geld op de plank van de gelden die bedoeld waren voor de Zuiderzeelijn. Na het afblazen van zowel de spoorlijn Groningen - Drachten als de Groninger tram moest er een nieuwe bestemming voor gevonden worden.deadlock schreef:Betaalt de stad Groningen dat? Kunnen ze die 95 miljoen niet beter even bewaren in verband met de ernstige geldzorgen die ze daar hebben?
Mja, ik kan me voorstellen dat de Capacity's wel naar die lijn kunnen verhuizen, omdat Europapark een belangrijk doorvoerstation moet gaan worden. Zo willen ze veel bussen uit het centrum weren.Kevster schreef:Klopt bijna, op de Capacity's na ;) Wellicht wel in de toekomst (ook al staat dat ook in het DvhN-stuk). Europapark wordt overigens waarschijnlijk niet het eindpunt van die lijn...ov'tje schreef:De OV-as richting Zernike gaat niet aan de spoorkant van Hoogkerk komen te liggen, maar bij station Europapark. De bedoeling gaat zijn om bussen te laten rijden tussen Europapark, UMCG, Station Noord, Zernike en Zuidhorn. Er gaat gereden worden met de Capacity's.
En de trein van/naar Leeuwarden had volgens eerdere plannen toch door moeten rijden naar Assen?
Re: Flyover in Groningen
Meen ik ook te hebben gehoord. Maar ja er komen straks ook twee extra Sprinters per uur Groningen - Assen. Die stoppen ook op Europapark. En er zijn denk ik geen horden reizigers tussen Leeuwarden en Haren per trein. En Leeuwarden - Assen is volgens mij sneller per bus toch?
Re: Flyover in Groningen
Lijn 14 doet er 2,5 uur over dus dat is zeker niet sneller dan via Groningen per trein...
Re: Flyover in Groningen
precies. Zoveel omwegen dat de trein vele malen sneller is.Frits schreef:Lijn 14 doet er 2,5 uur over dus dat is zeker niet sneller dan via Groningen per trein...
Re: Flyover in Groningen
Niet overdrijven: 1.49 h duurt het ritje.Frits schreef:Lijn 14 doet er 2,5 uur over dus dat is zeker niet sneller dan via Groningen per trein...
Maar altijd nog langzamer dan de trein (1.01 h resp 1.11h)
Re: Flyover in Groningen
Beter idee, begrotingstekort pluggen!ov'tje schreef:Grotendeels de provincie. Er ligt nog veel geld op de plank van de gelden die bedoeld waren voor de Zuiderzeelijn. Na het afblazen van zowel de spoorlijn Groningen - Drachten als de Groninger tram moest er een nieuwe bestemming voor gevonden worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Flyover in Groningen
dat zal op een andere manier moeten gebeuren. Het geld dat in deze projecten gestoken wordt is al beschikbaar gesteld en er is een vervoerslabel opgeplakt, waardoor het alleen kan worden gebruikt om bereikbaarheidsproblemen op te lossen.deadlock schreef:Beter idee, begrotingstekort pluggen!ov'tje schreef:Grotendeels de provincie. Er ligt nog veel geld op de plank van de gelden die bedoeld waren voor de Zuiderzeelijn. Na het afblazen van zowel de spoorlijn Groningen - Drachten als de Groninger tram moest er een nieuwe bestemming voor gevonden worden.
Re: Flyover in Groningen
Dan halen we dat label er weer af. Belastinggeld, niet mee kutten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Flyover in Groningen
Dan ook meteen de subsidie op aardgas die tuinders in het Westland ontvangen afschaffen!
Want waar komt dat gas vandaan?
Want waar komt dat gas vandaan?
Re: Flyover in Groningen
Het is irrelevant waar dat gas vandaan komt. Zometeen ga je nog vertellen dat we moeten investeren in Duitsland omdat daar de bodem ook daalt als gevolg van onze aardgaswinning. We wonen in NEDERLAND. Het gas wordt gewonnen in NEDERLAND. Het netwerk om het te transporteren en te winnen is betaald met NEDERLANDS en AMERIKAANS geld.Dennenboom schreef:Dan ook meteen de subsidie op aardgas die tuinders in het Westland ontvangen afschaffen!
Want waar komt dat gas vandaan?
Verder moeten alle landbouwsubsidies uiteraard afgeschaft worden want dat kost namelijk mensenlevens maar is verder compleet ongerelateerd hieraan.
Nou verder alsjeblieft niet meer Full Retard gaan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Flyover in Groningen
In dit soort discussies krijg je altijd een raar soort fenomeen. Ik noem dat de "wet van de onzichtbare verdubbeling". Wilders is daar ook heel erg goed in:
Bij bezuinigingen op de zorg: "De PVV zal dit niet accepteren (bla) want ontwikkelingshulp kan ook wel afgeschaft worden"
Bij bezuinigingen in het onderwijs: "De PVV zal dit niet accepteren (bla) want ontwikkelingshulp kan ook wel afgeschaft worden"
Bij de verhoging van de AOW-leeftijd: "De PVV zal dit niet accepteren (bla) want ontwikkelingshulp kan ook wel afgeschaft worden".
Dat je dan ondertussen drie keer het budget van de ontwikkerlingshulp kwijt bent en dus op zijn minst twee van bovenstaande bezuinigingen moet doorvoeren ontgaat een groot deel van het electoraat. Beetje jammer.
Dat is ook zo met de opbrengst van de gasbaten in Groningen. Je kunt er alle uitkeringsgerichtigden in Groningen een nieuwe voordeur van geven. Of een Fly-over bouwen. Of een enorm forum neerzetten in de Groningse binnenstad. Of trams laten rijden.
Maar niet alle vier de dingen tegelijkertijd.
Bij bezuinigingen op de zorg: "De PVV zal dit niet accepteren (bla) want ontwikkelingshulp kan ook wel afgeschaft worden"
Bij bezuinigingen in het onderwijs: "De PVV zal dit niet accepteren (bla) want ontwikkelingshulp kan ook wel afgeschaft worden"
Bij de verhoging van de AOW-leeftijd: "De PVV zal dit niet accepteren (bla) want ontwikkelingshulp kan ook wel afgeschaft worden".
Dat je dan ondertussen drie keer het budget van de ontwikkerlingshulp kwijt bent en dus op zijn minst twee van bovenstaande bezuinigingen moet doorvoeren ontgaat een groot deel van het electoraat. Beetje jammer.
Dat is ook zo met de opbrengst van de gasbaten in Groningen. Je kunt er alle uitkeringsgerichtigden in Groningen een nieuwe voordeur van geven. Of een Fly-over bouwen. Of een enorm forum neerzetten in de Groningse binnenstad. Of trams laten rijden.
Maar niet alle vier de dingen tegelijkertijd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Flyover in Groningen
Je denkt te makkelijk, want het is vrijwel alleen rijksgeld dat geïnvesteerd zal worden. Haal je daar het label van af dan ben je dat geld voor het noorden kwijt. Dan wordt het elders in het land in een bodemloze put gestort.deadlock schreef:Dan halen we dat label er weer af. Belastinggeld, niet mee kutten.
Re: Flyover in Groningen
Ik denk niet te makkelijk. We moeten een gigantisch begrotingstekort opvangen en dat kan de aankomende jaren misschien wel een bodemloze put zijn, tot die tijd investeer je gewoon niet in dingen die niet nodig zijn. Na het zuur komt het zoet en kunnen we net als vijf jaar geleden allemaal rare dingen doen.ov'tje schreef:Je denkt te makkelijk, want het is vrijwel alleen rijksgeld dat geïnvesteerd zal worden. Haal je daar het label van af dan ben je dat geld voor het noorden kwijt. Dan wordt het elders in het land in een bodemloze put gestort.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Flyover in Groningen
Fly-over Groningen? Ik had hier een discussie verwacht over een kabelbaan, maar niet over de verdeling van de aardgasopbrengsten. Er is trouwens al een website over de Fly-over/kabelbaan (die er hopelijk nooit gaat komen): http://www.flyovergroningen.nl/
Maar goed, laten we de discussie hier beperken tot de fly-over voor treinen tussen het Hoofdstation en het Noorderstation. Wie over het verdelen van de opbrengsten van het aardgas wil debatteren moet maar even ergens anders heen...
Ik hoorde wethouder Van Keulen op Radio Noord zeggen dat de fly-over ook goede kansen biedt om het Suikerunieterrein beter te ontsluiten. Ik denk dat hij bedoelt dat de Van Heemskerckstraat in de toekomst onder het spoor door zal gaan, waardoor op de verbinding tussen het Suikerunieterrein en de binnenstad het spoor geen belemmering meer is.
Maar de fly-over biedt nog meer mogelijkheden, bijvoorbeeld het ongelijkvloers maken van de kruising met het Hoendiep. Als wethouder Van Keulen serieus meent dat het Suikerunieterrein door de fly-over beter bereikbaar wordt, dan moet de fly-over al ter hoogte van het Hoendiep op enige hoogte liggen. Anders wordt de helling te stijl om de Van Heemskerckstraat ongelijkvloers te kruisen. Het loont dan zeker de moeite om de fly-over al ter hoogte van de Adriaan van Ostadestraat te laten beginnen, zodat het spoor ook het Hoendiep ongelijkvloers kan kruisen.
Een andere mogelijkheid die de fly-over biedt is het behouden van de overweg in de Peizerweg. Momenteel rijden daar ieder uur 14 treinen (3 naar Lwd, 2 Rdschl, 2 Dfzl, en terug). Met een fly-over hoeven gebruikers van de Peizerweg alleen nog maar de spoorbaan naar Leeuwarden te kruisen, wat betekent dat de overweg nog maar 8 keer per uur dicht hoeft. Het wordt daar dus veiliger, waardoor sluiten van de overweg waarschijnlijk niet nodig is.
Maar goed, laten we de discussie hier beperken tot de fly-over voor treinen tussen het Hoofdstation en het Noorderstation. Wie over het verdelen van de opbrengsten van het aardgas wil debatteren moet maar even ergens anders heen...
Ik hoorde wethouder Van Keulen op Radio Noord zeggen dat de fly-over ook goede kansen biedt om het Suikerunieterrein beter te ontsluiten. Ik denk dat hij bedoelt dat de Van Heemskerckstraat in de toekomst onder het spoor door zal gaan, waardoor op de verbinding tussen het Suikerunieterrein en de binnenstad het spoor geen belemmering meer is.
Maar de fly-over biedt nog meer mogelijkheden, bijvoorbeeld het ongelijkvloers maken van de kruising met het Hoendiep. Als wethouder Van Keulen serieus meent dat het Suikerunieterrein door de fly-over beter bereikbaar wordt, dan moet de fly-over al ter hoogte van het Hoendiep op enige hoogte liggen. Anders wordt de helling te stijl om de Van Heemskerckstraat ongelijkvloers te kruisen. Het loont dan zeker de moeite om de fly-over al ter hoogte van de Adriaan van Ostadestraat te laten beginnen, zodat het spoor ook het Hoendiep ongelijkvloers kan kruisen.
Een andere mogelijkheid die de fly-over biedt is het behouden van de overweg in de Peizerweg. Momenteel rijden daar ieder uur 14 treinen (3 naar Lwd, 2 Rdschl, 2 Dfzl, en terug). Met een fly-over hoeven gebruikers van de Peizerweg alleen nog maar de spoorbaan naar Leeuwarden te kruisen, wat betekent dat de overweg nog maar 8 keer per uur dicht hoeft. Het wordt daar dus veiliger, waardoor sluiten van de overweg waarschijnlijk niet nodig is.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Flyover in Groningen
Nu wordt het in het noorden in een bodemloze put gestort. Wat is het verschil, behalve de locatie?ov'tje schreef:Je denkt te makkelijk, want het is vrijwel alleen rijksgeld dat geïnvesteerd zal worden. Haal je daar het label van af dan ben je dat geld voor het noorden kwijt. Dan wordt het elders in het land in een bodemloze put gestort.deadlock schreef:Dan halen we dat label er weer af. Belastinggeld, niet mee kutten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten