Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Om 15:10 reden de volgende bussen op
lijn 28
4923
4644
4909
4619
4609
4601
4638
De 11 en 12s reden ook volledig met dubbelgeleed.
En de Connexxion 7802 & 7810 Duvedecs rijdne ook nog steeds zie ik, maar dat is in een andere concessie en daarom wel leuk maar offtopic.
lijn 28
4923
4644
4909
4619
4609
4601
4638
De 11 en 12s reden ook volledig met dubbelgeleed.
En de Connexxion 7802 & 7810 Duvedecs rijdne ook nog steeds zie ik, maar dat is in een andere concessie en daarom wel leuk maar offtopic.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39828
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Deels staat ´ie ook al op de wiki. Daarbij kwam ik ook nog twee aanpassingen tegen die niet in het overzicht op vooru.nl staan, namelijk dat lijn 65 voortaan 4x/uur gaat rijden tussen Nieuwegein Nijverheidsweg en Vianen en dat lijn 47 op zondag 1x/uur i.p.v. 1x/2 uur gaat rijden.testtest schreef:De dienstregeling van buslijn 33 staat op Connexxion.nl, net als alle andere gewijzigde lijnen in het Utrechtse.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
De pas opgeknapte halte Balijelaan richting Bleekstraat en utrecht Centraal verliest trouwens binnenkort alle bussen -o-
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Na de zomervakantie wordt de halte Balijelaan weer aangedaan door lijn 74 en 77.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39828
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Sowieso is die halte al een gevalletje waanzin... men heeft 'm immers links aangelegd met een mooie doorgaande busbaan richting Croeselaan, maar de enige buslijn die links afslaat van de Balijelaan naar de Croeselaan stopt er niet (lijn 81 stopt immers bij de halte van lijn 1 op de Croeselaan)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik vraag me bij de meeste wijzigingen toch al af wat het nut ervan is, als Qbuzz eind dit jaar toch weer een deel gaat omgooien / terugdraaien.
Dan bedoel ik vooral het gegoochel met lijn 7, 8 en 9. Al kan het natuurlijk wel zo zijn dat die lijn die Qbuzz als '8' in de plannnen heeft staan uiteindelijk lijn 9 wordt.
Dan bedoel ik vooral het gegoochel met lijn 7, 8 en 9. Al kan het natuurlijk wel zo zijn dat die lijn die Qbuzz als '8' in de plannnen heeft staan uiteindelijk lijn 9 wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39828
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Toevallig ben ik nu net bezig met lijn 374 op de wiki... die gaat dus gewoon via het Anne Frankplein, Balijelaan en buigt dan af naar de Croeselaan waar hij op alle haltes van lijn 1 stopt. In feite nemen 374 (en aannemelijk 377 ook) dus de spitsbediening over van lijn 18 in de zomer.testtest schreef:De pas opgeknapte halte Balijelaan richting Bleekstraat en utrecht Centraal verliest trouwens binnenkort alle bussen -o-
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Volgens mij is het de bedoeling dat de lijnen 374 en 377 rechtstreeks vanaf de europalaan naar busstation West gaan rijden.
Edit: zie dat het aangepast is en beide lijnen indd via de croeselaan gaan rijden.
Edit: zie dat het aangepast is en beide lijnen indd via de croeselaan gaan rijden.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Dat is nog slechts het concept , uiteindelijk kan er nog redelijk veel veranderen qua nummering.Meltrain schreef:Ik vraag me bij de meeste wijzigingen toch al af wat het nut ervan is, als Qbuzz eind dit jaar toch weer een deel gaat omgooien / terugdraaien.
Dan bedoel ik vooral het gegoochel met lijn 7, 8 en 9. Al kan het natuurlijk wel zo zijn dat die lijn die Qbuzz als '8' in de plannnen heeft staan uiteindelijk lijn 9 wordt.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3415
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik zag zojuist tot mijn verbazing dat de omleiding van lijn 120 in Zuilen na twee weken opeens verwerkt is in alle reisinformatie, inclusief tussenhaltes die nu gewoon op het scherm in de bus vermeld worden, in plaats van dat het scherm zwart wordt en vertelt dat er geen routeinformatie beschikbaar is zoals gebruikelijk bij omleidingen.
Het was erg onduidelijk of de 120 de tussenhaltes op bv. Prins Bernhardplein aandeed, maar nu staan ze dus zelfs in de dienstregeling. Erg netjes gedaan als je het mij vraagt.
Het was erg onduidelijk of de 120 de tussenhaltes op bv. Prins Bernhardplein aandeed, maar nu staan ze dus zelfs in de dienstregeling. Erg netjes gedaan als je het mij vraagt.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Na twee weken? Erg netjes gedaan? Grapjas.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3415
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
True, maar ik heb het nog nooit eerder zo gezien, dus er zit in ieder geval verbetering in
Bij de vorige tig omleidingen van lijn 120 werd gewoon wekenlang het scherm zwart als we aan de omleidingsroute begonnen en weigerden de meeste chauffeurs om van andere haltes gebruik te maken omdat er niet duidelijk op papier zou staan dat ze op andere haltes "mochten" stoppen.
Erg netjes zou het idd pas zijn als elke aanstaande omleiding in de route werd verwerkt voordat hij begon. Zou mooi zijn als dat de standaard was, nu is er vaak niet eens een kaartje te vinden van de omleiding of zo...
Bij de vorige tig omleidingen van lijn 120 werd gewoon wekenlang het scherm zwart als we aan de omleidingsroute begonnen en weigerden de meeste chauffeurs om van andere haltes gebruik te maken omdat er niet duidelijk op papier zou staan dat ze op andere haltes "mochten" stoppen.
Erg netjes zou het idd pas zijn als elke aanstaande omleiding in de route werd verwerkt voordat hij begon. Zou mooi zijn als dat de standaard was, nu is er vaak niet eens een kaartje te vinden van de omleiding of zo...
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Jij hebt in ieder geval geen idee wat er allemaal bij een vervoerbedrijf gedaan moet worden om zulke zaken in 'het systeem' aan te passen. En dat het vaak gewoon ligt aan het niet tijdig melden van stremmingen door de wegbeheerder die namelijk ook denkt dat dat wel ff aan te passen is. Niet dus.deadlock schreef:Na twee weken? Erg netjes gedaan? Grapjas.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Een vervoerder in een grote stad heeft natuurlijk ook wel boter op het hoofd als het een systeem hanteert dat niet met plotselinge omleidingen kan omgaan.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Er is een vervoersbedrijf in een niet nader te noemen grote stad dat dat soort dingen perfect onder controle heeft...
Anyway, een goede coördinatie bij werkzaamheden moet wel van beide kanten komen. Vervoerders die grommen dat gemeenten zomaar wegen opentrekken is iets te makkelijk, want het is echt niet zo dat je 's ochtends wakker wordt en opeens alle klinkers uit een straat zijn getrokken...
Anyway, een goede coördinatie bij werkzaamheden moet wel van beide kanten komen. Vervoerders die grommen dat gemeenten zomaar wegen opentrekken is iets te makkelijk, want het is echt niet zo dat je 's ochtends wakker wordt en opeens alle klinkers uit een straat zijn getrokken...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Wellicht niet, maar Connexxion klaagt (eigenlijk altijd als ik bij hun "op de thee" kom) dat de wegbeheerder die luistert naar de naam gemeente Amsterdam bij regelmaat het voor elkaar krijgt om belangrijke verkeersaders af te sluiten zonder dit met de vervoerder af te stemmen. Wat - denk ik - ook meespeelt is dat deze wegbeheerder wel altijd de hele trukendoos opengooit om trams van de huisvervoerder maar doorgang te laten vinden, terwijl het streekvervoer duidelijk op het tweede plan wordt gesteld.
Het voordeel van de regio Utrecht is dat Q-buzz straks concessie stad- en streek heeft, dus dat een dergelijke competentiestrijd niet meer over de hoofden van de reizigers plaats gaat vinden.
Het voordeel van de regio Utrecht is dat Q-buzz straks concessie stad- en streek heeft, dus dat een dergelijke competentiestrijd niet meer over de hoofden van de reizigers plaats gaat vinden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Connexxion, Arriva en Veolia komen ook nog in de stad+regio hoor... (En GVU is natuurlijk nu ook al CXX.)
Gezien het feit dat sinds de laatste jaren heel veel systemen afhankelijk zijn van de dienstregeling in een systeem is het wel wenselijk als dit type veranderingen snel en accuraat opgenomen worden. Reisinfo in de bus, tariefbepaling ov-chipkaart, DRIPs op de halte, ... Twee weken is dan wel erg lang als al die systemen de mist in gaan, denk dat deadlock daar op doelt.
Wat moet er dan allemaal gedaan worden? Tijdelijke haltes invoeren, nieuwe route invoeren en dienstregeling aanpassen of is dat zo veel werk/komt er nog meer bij kijken?BR628 schreef:Jij hebt in ieder geval geen idee wat er allemaal bij een vervoerbedrijf gedaan moet worden om zulke zaken in 'het systeem' aan te passen. En dat het vaak gewoon ligt aan het niet tijdig melden van stremmingen door de wegbeheerder die namelijk ook denkt dat dat wel ff aan te passen is. Niet dus.deadlock schreef:Na twee weken? Erg netjes gedaan? Grapjas.
Gezien het feit dat sinds de laatste jaren heel veel systemen afhankelijk zijn van de dienstregeling in een systeem is het wel wenselijk als dit type veranderingen snel en accuraat opgenomen worden. Reisinfo in de bus, tariefbepaling ov-chipkaart, DRIPs op de halte, ... Twee weken is dan wel erg lang als al die systemen de mist in gaan, denk dat deadlock daar op doelt.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3415
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik heb de afgelopen maanden al ontzettend veel omleidingen meegemaakt op lijn 120 en telkens wist ik als reiziger zeker 2 weken van tevoren dat er een omleiding aan kwam, maar de informatie van CXX uit kwam nooit verder dan een beschrijving van de afsluiting en totaal niet helder gecommuniceerd voor mensen die toevallig niet alle straatnamen en haltes uit hun hoofd kennen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het zo ontzettend moeilijk is om dat in die 2 weken voorafgaand aan de omleiding even door te voeren. Gewoon zoals hier op de wiki, dat heeft vast geen twee weken geduurd om dat hier te veranderen en het is een stuk duidelijker voor de gemiddelde reiziger :D
Ik kan me ook niet voorstellen dat het zo ontzettend moeilijk is om dat in die 2 weken voorafgaand aan de omleiding even door te voeren. Gewoon zoals hier op de wiki, dat heeft vast geen twee weken geduurd om dat hier te veranderen en het is een stuk duidelijker voor de gemiddelde reiziger :D
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Mijn ervaring als afnemer van reisinformatie data, niet aan de kant van de vervoerder.Geert schreef:Connexxion, Arriva en Veolia komen ook nog in de stad+regio hoor... (En GVU is natuurlijk nu ook al CXX.)
Wat moet er dan allemaal gedaan worden? Tijdelijke haltes invoeren, nieuwe route invoeren en dienstregeling aanpassen of is dat zo veel werk/komt er nog meer bij kijken?BR628 schreef:Jij hebt in ieder geval geen idee wat er allemaal bij een vervoerbedrijf gedaan moet worden om zulke zaken in 'het systeem' aan te passen. En dat het vaak gewoon ligt aan het niet tijdig melden van stremmingen door de wegbeheerder die namelijk ook denkt dat dat wel ff aan te passen is. Niet dus.deadlock schreef:Na twee weken? Erg netjes gedaan? Grapjas.
Gezien het feit dat sinds de laatste jaren heel veel systemen afhankelijk zijn van de dienstregeling in een systeem is het wel wenselijk als dit type veranderingen snel en accuraat opgenomen worden. Reisinfo in de bus, tariefbepaling ov-chipkaart, DRIPs op de halte, ... Twee weken is dan wel erg lang als al die systemen de mist in gaan, denk dat deadlock daar op doelt.
Bij Connexxion is het zo dat er één planning wordt gemaakt en die bij alle bussen tegelijkertijd moet worden ingeladen. Dit is niet zo goedkoop en brengt complicaties met zich mee zoals dat de reizigers nu betalen voor deze omleiding. Daarom brengt Connexxion slechts een keer per maand een update uit van de dienstregelingen. De laatste is ingegaan op 22 juni. GVB is overigens nu zwaar koploper op het gebied van het doorgeven van omleidingen in de data.
Er spelen meerdere problemen met het doorgeven van omleidingen.
-Er is geen uniform en open koppelvlak voor het doorgeven van de omleidingsmeldingen. Daardoor krijg je dat gestump op 9292.nl die handmatig de haltenummertjes loop te kloppen bij veel omleidingsberichten.
- Er is wel een berichtensysteem om berichten op de DRISjes te krijgen, wordt alleen actief gebruikt door Connexxion en EBS.
- Verwerkingstijd, het kost veel vervoerders echt lang om wijzigingen in de planning door te voeren. Daarom worden er niet eens begonnen aan kleine wijzigingen.
- Slechte communicatie wegbeheerders icm het vorige.
- Geen stimulans om hier in te investeren, nauwelijks geld over om in dure projecten zoals omleidingsplanningen te steken.
- Dure proprietary systemen, veel vervoerders zijn compleet vendor locked-in in hun exploitatiebeheersysteem. De combo ovchipkaart, boordcomputer en backoffice van dezelfde leverancier en zonder open koppelvlakken tussen de verschillende modules staat garant voor hoge bedragen om ook maar iets gewijzigd te krijgen.
- NETeX. Vanuit BISON, het platform voor reisinformatie, wordt nu gewerkt aan NETex baselines+delta's wat een manier moet gaan worden om omleidingen door te geven zonder complexe operaties in OVchipkaart systemen. NETex is dé toekomstige Europese standaard voor reisinformatie, zeer complex en ietwat megolomaan. Ik heb er een klein beetje mijn bedenkingen over.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Vind dat ze in Utrecht sowieso Laks zijn bij met het vermelden van storingen en omleidingen via de Dris panelen. Heb wel eens een mail gestuurd naar het bru waarom er nooit informatie wordt getoond op de Dris panelen over verstoringen, als dit wel gebeurd (zelden) is het zo kort als het maar kan. In Rotterdam is dit stukken beter geregeld, zelfs verstoringen van 5 min worden aangegeven of uitval van een rit. Tijdje geleden was er in Nieuwegein sprake van een omleiding die nergens op internet terug te vinden was.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
In Rotterdam is er dan weer geen actuele vertrektijden stroom voor in de app'jes en is dat moeilijk te regelen omdat het één proprietary software pakket is. Het is zo'n software pakket waar je voor elke halte een zeer hoog licentiebedrag per jaar mag aftikken.010jongen schreef:Vind dat ze in Utrecht sowieso Laks zijn bij met het vermelden van storingen en omleidingen via de Dris panelen. Heb wel eens een mail gestuurd naar het bru waarom er nooit informatie wordt getoond op de Dris panelen over verstoringen, als dit wel gebeurd (zelden) is het zo kort als het maar kan. In Rotterdam is dit stukken beter geregeld, zelfs verstoringen van 5 min worden aangegeven of uitval van een rit. Tijdje geleden was er in Nieuwegein sprake van een omleiding die nergens op internet terug te vinden was.
(Gedeeltelijke) rituitval wordt wel degelijk doorgegeven door Connexxion/GVU, omleidingen zijn gecompliceerder.
Laatst gewijzigd door Somoht op wo 26 jun 2013, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik heb zelf in ieder geval al één keer op een DRIS een melding gezien van een uitvallende rit. Het betrof een rit van lijn 13, midden in de spits. Dat wordt dan weergegeven als mededeling van de betreffende rit, net zoals er komt te staan: "tijd bij benadering". Dus niet als scrollende regel onderaan.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Stond net bij de halte Oudenoord, daar zit op het haltebord al een sticker voor lijn 9 naar Lunetten. Daarbij melding dat voor Kanaleneiland er op CS overgestapt moet worden.
Gaat pas in op 13 juli, dus ze zijn er lekker vroeg bij.
Gaat pas in op 13 juli, dus ze zijn er lekker vroeg bij.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik was vamiddag bij de Inlichtingenkiosk van het GVU en daar hadden ze al stapels folders liggen over de werkzaamheden aan de trambaan + alle veranderingen van GVU/Connexxion t/m 21 juli! Dat is lekker op tijd (beter te vroeg dan te laat of helemaal niet)
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Het belangrijkste probleem is dat hier het KISS-principe weer met voeten getreden wordt.Er spelen meerdere problemen met het doorgeven van omleidingen.
Even terug naar de jaren '80:
- Met papieren plakkers of oranje bushaltehoezen werd de reiziger geinformeerd over een (op handen zijnde) omleiding
- De buschauffeur kon een omleiding handmatig omroepen in de bus
Nu leven we in 2013. Er bestaan allerlei apps en internetpagina's
En de vervoerder komt niet verder dan: "ja dat weten we verder ook niet".
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten