Nieuwe metro Amsterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6
@BrengMe: als je kijkt hoe snel die metro's optrekken en afremmen (en sommige bestuurders doen dat echt niet gelijkmatig...) is iets om aan vast te houden wel handig in een metro. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6
Oke, da's duidelijk. Maar ik heb verder geen kennis van het Amsterdamse ov, dus ik hou mijn mond er verder over dicht.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: do 24 jan 2013, 15:55
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Heeft er al iemand in gezeten? Ben benieuwd naar de ervaring! Misschien morgen maar even een ritje maken na mijn tentamen!
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Van Rikus Spithorst:
Mooie treinen. Comfortabel, stil, goede rijeigenschappen, goede reisinformatie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Wanneer rijdt hij dan? Hele middag zitten zoeken, complete lijn 50 afgereisd, maar niet gevonden.. :N
Re: Nieuwe metro Amsterdam
gauw een ritje maken :)
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Hij rijdt tot nu toe enkel in de spits op lijn 50.
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Heeft iemand toevallig doenstregelingrooster?
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Een Doenstregelingrooster kennen we niet Tim )
Ontopic: Ik ben blij dat ze nu beginnen met die nieuwe metro's. Mooie dingen
Ontopic: Ik ben blij dat ze nu beginnen met die nieuwe metro's. Mooie dingen
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Op dit moment rijdt stel 107/108 richting Gaasperplas, misschien dat er dus toch buiten de spits gereden wordt?
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Had om 9:18 een nieuwe op Sloterdijk richting de Isolatorweg. Zien er mooi uit
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Ik had gister om ongeveer 18:20 vanaf station Zuid de laatste rit van de M5 richting Gaasperplas. Geweldige treinstellen hoor! Ze trekken ontzettend geleidelijk op, en alles werkt prima.
Wat me wel opviel was dat alle andere treinen op lijn 50 bestonden uit 2×M4. Je zou juist denken dat er nu meer CAFjes beschikbaar zijn om vaker 3-gekoppeld te rijden...
Wat me wel opviel was dat alle andere treinen op lijn 50 bestonden uit 2×M4. Je zou juist denken dat er nu meer CAFjes beschikbaar zijn om vaker 3-gekoppeld te rijden...
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Twee diensten zouden bestaan uit 2xM2/M3 en deze reden gister bij mijn weten niet. Daarentegen reed er een 2xS3 op lijn 51, misschien dat daar een deel van de vrijgekomen capaciteit naar toe is waardoor lijn 50 met 2xM4 blijft rijden. Ook kunnen ze de extra Zilvermeeuwen gebruiken om de 2xM2/M3 combi's op lijn 54 aan te vullen met een extra stel.
Overigens is vanochtend een nieuwe M5 aangekomen; stel 114. Hiermee zijn er 4 complete M5 stellen in Amsterdam. De 107/108 en 109/110 zijn afgenomen door GVB en rijden in dienst, de stellen 111/112 en de 113/114 staan bij de werkplaats en zijn vermoedelijk nog eigendom van Alstom.
Ik had het geluk dat ik een kijkje ging nemen bij de HWR op het moment dat de 113/114 door de 111/112 vanaf het HWR terrein naar de werkplaats werd gerangeerd waardoor er een even een 232 meter lange M5 reed! Klik voor een viertal foto's van de nieuwste GVB aanwinst hier.
Overigens is vanochtend een nieuwe M5 aangekomen; stel 114. Hiermee zijn er 4 complete M5 stellen in Amsterdam. De 107/108 en 109/110 zijn afgenomen door GVB en rijden in dienst, de stellen 111/112 en de 113/114 staan bij de werkplaats en zijn vermoedelijk nog eigendom van Alstom.
Ik had het geluk dat ik een kijkje ging nemen bij de HWR op het moment dat de 113/114 door de 111/112 vanaf het HWR terrein naar de werkplaats werd gerangeerd waardoor er een even een 232 meter lange M5 reed! Klik voor een viertal foto's van de nieuwste GVB aanwinst hier.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: do 24 jan 2013, 15:55
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Ik zag op een van de foto's van FLJ dat er groene lampen zitten naast de deuren aan de binnenkant. Worden deze lampen rood als de deuren dicht gaan of weet iemand de reden daarvoor?
Re: Nieuwe metro Amsterdam
De lichten zijn wit voordat de metro halteerd, zodat men kan zien aan welke zijde de deuren openen. De lichten kleuren groen als de deuren zijn vrijgegeven en gaan rood kipperen wanneer ze worden gesloten. Vervolgens blijven ze even rood totdat de cyclus opnieuw begint
Ik heb trouwens ook al eens meegemaakt dat de reizigersinformatie vast was gelopen; lampjes en beeldschermen bleven hangen en de afroep liep niet meer gelijk. Als dat gebeurd draait de lijmfilm aan de voor- en achterzijde op zwart (niet echt praktisch). Toen de bestuurder dit door had werd de metro gereset (wat slechts 30 seconde duurde) waarna de reizigersinformatie gelijk weer synchroon liep. Kortom overduidelijk een Fyra taferelen waarbij het resetten minutenlang duurt.
Wat ik trouwens wel jammer vind aan de M5 is het nogal zachte deursluitsignaal en de deurknoppen die je niet voor de vrijgave van de deuren kan bedienen (zoals in de Combino, daar gebruik ik die functie eigenlijk altijd), maar dat zijn slechts details.
Ik heb trouwens ook al eens meegemaakt dat de reizigersinformatie vast was gelopen; lampjes en beeldschermen bleven hangen en de afroep liep niet meer gelijk. Als dat gebeurd draait de lijmfilm aan de voor- en achterzijde op zwart (niet echt praktisch). Toen de bestuurder dit door had werd de metro gereset (wat slechts 30 seconde duurde) waarna de reizigersinformatie gelijk weer synchroon liep. Kortom overduidelijk een Fyra taferelen waarbij het resetten minutenlang duurt.
Wat ik trouwens wel jammer vind aan de M5 is het nogal zachte deursluitsignaal en de deurknoppen die je niet voor de vrijgave van de deuren kan bedienen (zoals in de Combino, daar gebruik ik die functie eigenlijk altijd), maar dat zijn slechts details.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: do 24 jan 2013, 15:55
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Oke, dat is dan wel weer handig! Maar zullen ze met het deursluitsignaal en de deurknoppen niet nog later kunnen aanpassen in de software? Vooral het deursluitsignaal lijkt mij niet moeilijk aan te passen zijn!
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Nu de frequentie van lijn 50 verhoogd is, is de noodzaak voor ritten met 3xM4 natuurlijk een stuk minder geworden. Ik ben benieuwd wanneer M5 voor het eerst op lijn 54 wordt ingezet. Nu dit de enige overgebleven lijn in de tunnel is en daarmee de drukste lijn van het netwerk is komt hij daar volgens mij pas helemaal tot zijn recht.Bram schreef:Ik had gister om ongeveer 18:20 vanaf station Zuid de laatste rit van de M5 richting Gaasperplas. Geweldige treinstellen hoor! Ze trekken ontzettend geleidelijk op, en alles werkt prima.
Wat me wel opviel was dat alle andere treinen op lijn 50 bestonden uit 2×M4. Je zou juist denken dat er nu meer CAFjes beschikbaar zijn om vaker 3-gekoppeld te rijden...
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Helemaal mee eens, lijn 54 zou op dit moment het beste af zijn met de M5. Echter na 25 augustus, wanneer het oorspronkelijke metronet weer in gebruik is, zal de M5 weer het beste ingezet kunnen worden op lijn 50. Het is maar de vraag hoe GVB de M5 gaat inzetten, op lijn 50 kunnen ze nu wel mooi kijken hoe het materieel zich in de praktijk bewijst, of er daarna een doorschuifactie plaats vind (CAF naar de Oostlijn misschien) of dat enkel de Zilvermeeuwen 1 op 1 worden vervangen.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Dit is op het metronet verboden, om te voorkomen dat passagiers direct uit de metro vallen als de bestuurder de deuren aan de verkeerde zijkant vrijgeeft.FLJ schreef: en de deurknoppen die je niet voor de vrijgave van de deuren kan bedienen (zoals in de Combino, daar gebruik ik die functie eigenlijk altijd), maar dat zijn slechts details.
For Your Railroad Adventures
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Aangepast metronet na 25 augustus...? De werkzaamheden in de tunnel gaan nog door tot oktober :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuwe metro Amsterdam
De praktijk is toch echt wel wat weerbarstiger dan de natte frequentiedroom van het GVB. ;) Combineer een ongelijke spreiding van het aanbod van reizigers op een station als Sloterdijk met het niet consequent aanhouden van de dienstregeling, en dan heb je twee stellen uitpuilende CAF in de spits. :)IC140 schreef:Nu de frequentie van lijn 50 verhoogd is, is de noodzaak voor ritten met 3xM4 natuurlijk een stuk minder geworden.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Dat wist ik niet, dank voor de verklaring, klinkt vrij logisch ja.find_your_spot schreef:Dit is op het metronet verboden, om te voorkomen dat passagiers direct uit de metro vallen als de bestuurder de deuren aan de verkeerde zijkant vrijgeeft.
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Vandaag op de M5 gewacht en heb uiteindelijk Venserpolder - Gaasperplas - Sloterdijk mee gereden.
Opvallende zaken:
[*]Optrekken gaat heel traag. Ook afremmen overigens. Gevoel voor snelheid zit er dus niet in, zoals bij de CAF-wagens.
[*]Afgesloten deur 6A (defect?)
[*]Verlichting dimt ipv helemaal uit te schakelen zoals we nu gewend zijn bij de CAF en BN. Alleen is de sensor erg gevoelig want het dimde een paar keer af en aan.
[*]Speakers geven een geweldig geluid, heel akoestisch.
[*]Afroepen komen consequent als de metro ter hoogte van de kop van het perron is, i.t.t. als bij de CAF, die normaalgesproken bij het S-bordje afroept.
[*]Gaasperplas had geen afroep. Bij deurvrijgave stond er wel iets van: "Eindpunt. Last stop" op de lichtkranten.
[*]Op de terugweg had Kraaiennest geen afroep. De lichtkranten gaven steeds "M"; "M50 Isolatorweg"; 1/07/2013"; "18:00" aan. Vanaf Ganzenhoef werd alles wel weer afgeroepen.
[*]Na Station Lelylaan bleven de displays en lichtkranten aangeven dat het volgende station Lelylaan is, maar vanaf de afroep van Postjesweg deed alles het weer goed.
[*]Op de schermpjes boven de zitplaatsen worden wel de overstapinfo getoond en een foto van het station. Deze foto is niet altijd het station want bij Jan van Galenstraat wordt de foto van de tramhalte getoond.
[*]Bus 69 wordt als overstapinfo omgeroepen bij De Vlugtlaan
Opvallende zaken:
[*]Optrekken gaat heel traag. Ook afremmen overigens. Gevoel voor snelheid zit er dus niet in, zoals bij de CAF-wagens.
[*]Afgesloten deur 6A (defect?)
[*]Verlichting dimt ipv helemaal uit te schakelen zoals we nu gewend zijn bij de CAF en BN. Alleen is de sensor erg gevoelig want het dimde een paar keer af en aan.
[*]Speakers geven een geweldig geluid, heel akoestisch.
[*]Afroepen komen consequent als de metro ter hoogte van de kop van het perron is, i.t.t. als bij de CAF, die normaalgesproken bij het S-bordje afroept.
[*]Gaasperplas had geen afroep. Bij deurvrijgave stond er wel iets van: "Eindpunt. Last stop" op de lichtkranten.
[*]Op de terugweg had Kraaiennest geen afroep. De lichtkranten gaven steeds "M"; "M50 Isolatorweg"; 1/07/2013"; "18:00" aan. Vanaf Ganzenhoef werd alles wel weer afgeroepen.
[*]Na Station Lelylaan bleven de displays en lichtkranten aangeven dat het volgende station Lelylaan is, maar vanaf de afroep van Postjesweg deed alles het weer goed.
[*]Op de schermpjes boven de zitplaatsen worden wel de overstapinfo getoond en een foto van het station. Deze foto is niet altijd het station want bij Jan van Galenstraat wordt de foto van de tramhalte getoond.
[*]Bus 69 wordt als overstapinfo omgeroepen bij De Vlugtlaan
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Vanmorgen vertrok een M5 om 7.41 van Van der Madeweg naar Isolatorweg en om 10.17 vanaf RAI naar Isolatorweg.
Re: Nieuwe metro Amsterdam
Is het al bekend wat de klant- en personeelstevredenheid over de nieuwe M5 is?
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten