Uit praktische overwegingen gingen we met de auto van mb90, welke we neerzetten in Gosselies bij het eindpunt van lijn M3: Faubourg de Bruxelles. Deze halte is zeer eenvoudig te bereiken vanaf de snelweg en er is een P&R.
Afgelopen donderdag was het wel een feestdag in België, dus werd een zondagdienst gereden. Dit betekende dat M1 en M2 elk uur en M3 en M4 elk kwartier reden.
Toen we aankwamen, ging er net een tram weg dus moesten we even wachten.
Even later kwam de volgende tram aan op het eindpunt en deze kon op de foto gezet worden:
In Gosselies wordt namelijk richting het eindpunt door het dorp gereden en richting Charleroi langs de oostkant van het dorp.
Bij het eindpunt staat de tram staat ruim vijf minuten stil, dus de bestuurders hebben hier 20 minuten pauze in het oude stationsgebouw van de NMVB:
Toen de bestuurder terugkwam, liepen we naar hem toe en vroegen om een dagkaart van €4. Hij zei dat we die uit een automaat in het stationsgebouw moeten halen en liep even mee om ons te helpen, hetgeen erg aardig was. :D
Echter, wat de bestuurder ook probeerde, het lukte niet om een dagkaart te vinden. :S Daarom zijn we maar naar de eerstvolgende halte gereden, waar (net als op alle haltes van M3) ook een kaartautomaat stond. Deze was echter iets anders, want je kon alleen contant betalen en hier was de dagkaart wel te vinden. De bestuurder hielp ons opnieuw en we konden met ruim 5 minuten vertraging de reis voortzetten.
We reden, via onder meer het laatste deel van de ring, door naar station Charleroi-Sud, wat het hoofdstation van de stad is.
Hier maakte ik de volgende twee foto’s:
Hierna liepen we langs de Sambre terug in de richting van de halte Tirou.
Onderweg kon lijn M4 op de foto:
Ook kwam er een Citea langs als buslijn 86:
Lijn M3 op de brug over de Sambre:
Vanaf de brug maakte ik een foto van het uitzicht over de Sambre. Vermoedelijk wordt op de rechteroever een weg aangelegd of vernieuwd:
Bij de halte Tirou is de uitgang van het prémetrotraject. Hier konden we dus foto’s maken van een tram die uit de tunnel komt.
mb90 zette lijn M3 op de foto…:
…terwijl ik lijn M2 fotografeerde:
Vervolgens liepen we door naar het ondergrondse station Parc, waarvandaan we lijn M4 (over een deels nieuw traject) naar het eindpunt Soleilmont namen.
Hier zette mb90 een erg “nuttige” automaat op de foto
Na een rondje door de keerlus vertrok deze tram weer, hetgeen werd vastgelegd door mb90 (met mij op de achtergrond

Niet veel later kwam de volgende tram op lijn M4 er alweer aan, welke kon worden vastgelegd vanaf het viaduct net voor station Soleilmont:
Hierna liepen we terug naar de halte:
Alwaar lijn M4 richting Charleroi op de foto kon (met links mb90

Hierna wilden we over het viaduct naar het andere spoor lopen om daar de tram richting Soleilmont op de foto te zetten. Ik was net op de trap, toen ik deze tram hoorde aankomen, dus liep ik maar terug het perron op:
Helaas lukte het mb90 net niet om deze tram te fotograferen, terwijl hij dat wel wilde. Aangezien ik nog wat foto’s wilde maken op station Marabout, besloten we tot het volgende: ik nam de eerstvolgende M4 naar Marabout, terwijl mb90 op Sart-Culpart bleef en een tram later zou nemen.
Dus terwijl mb90 deze foto maakte…:
… maakte ik een foto van het stationsgebouwtje van Marabout, wat te mooi is voor de omgeving:
In het station van Marabout hangen enkele beschilderde tegeltjes, waaronder deze:
Nadat ik een kwartier had doorgebracht op station Marabout kwam lijn M4 richting Charleroi er weer aan, met daarin mb90. We gingen mee tot de halte Ouest, alwaar we overstapten op lijn M3 richting Gosselies. Weliswaar konden we ook al op station Beaux-Arts overstappen op lijn M3, maar we vonden het leuk om de ondergrondse keerlus bij station Beaux-Arts nog eens te berijden.

Op de heenweg hadden we al gezien dat lijn M3 een groot hoogteverschil overbrugt, dus we stapten uit bij de halte La Planche om eens een foto te maken.
Met 30x inzoomen lukte het om de tegemoetkomende tram en de tran waar we net uitstapten samen te fotograferen bij de eerstvolgende halte

M3 richting Charleroi onderaan de heuvel:
Met de volgende tram gingen we twee haltes verder tot bovenaan de heuvel, om daar de tram erna te fotograferen wanneer die de heuvel op zou komen.
Eerst kwam echter een bus op weg naar de stelplaats Jumet langs:
Niet veel later kwam de volgende M3 naar Gosslies eraan. mb90 stond aan de ene kant van de baan…:
… en ik aan de andere kant:
Met deze tram gingen we weer naar het eindpunt Faubourg de Bruxelles. Onderweg keken we of we nog andere mooie of bijzondere fotolocaties zagen, maar die waren er niet echt.
Bij het eindpunt konden wel een witte en een gele tram achter elkaar op de foto:
Die gele tram stond daar overigens al de hele dag.
Toen de tram weer wegging richting Charleroi, kon deze op de foto gezet worden terwijl hij langs het voormalige stationsgebouw reed:
Inmiddels was de volgende tram alweer in aantocht en die wilde we ook nog op de foto zetten. mb90 bleef in de buurt van het eindpunt…:
… terwijl ik iets verder liep:
De achterkant van deze tram:
Hierna liepen we weer terug naar de auto om terug naar huis te gaan, echter niet voordat we Belgische frieten hadden gegeten.
We besloten daarom binnendoor richting Brussel te rijden, in de hoop een frietkot tegen te komen.
Helaas lukte dat niet, dus reden we door naar Essen, waar mb90 nog een adresje had. ;) Met de friet reden we vervolgens naar het station van Essen, alwaar we de friet opaten.
Hierbij kon ik nog wel de extra IC Roosendaal – Antwerpen op de foto zetten:
Vervolgens reden we via Roosendaal en de Hoeksche Waard weer terug richting Rotterdam en waren we rond 18:00 weer thuis.