Zou dit kloppen (even NS verangend door ProRail)?Van alle elektriciteit die in Nederland wordt opgewekt gaat ongeveer
1 procent naar de Nederlandse Spoorwegen.
Elektriciteitsverbruik
Elektriciteitsverbruik
Het weetje van de dag bericht vandaag:
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Elektriciteitsverbruik
NS bevestigd hier (op de oude site nog) 1,4 terrawattuur per jaar te gebruiken = 1,3% van het totale Nederlandse elektriciteitsgebruik.
NS koopt zelf elektriciteit in bij Essent (volgens dit bericht van Infrasite), Prorail heeft daar dus niets mee van doen. Maar hoe dat (technisch gezien) kan, als een andere vervoerder onder dezelfde bovenleiding rijdt en ergens anders stroom inkoopt, is mij een raadsel.math1985 schreef:(even NS verangend door ProRail)?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Elektriciteitsverbruik
Is hetzelfde als dat je zelf een energieleverancier kan kiezen. Dan komen ze ook niet bij je om een ander kabeltje aan te sluiten, die stroom krijg je ook gewoon over hetzelfde draadje.
Re: Elektriciteitsverbruik
En de NS heeft in elke trein een verbruiksmeter hangen?
Re: Elektriciteitsverbruik
Neuh, vast niet
Al zou dat bij VIRM nog wel eens kunnen.
Al zou dat bij VIRM nog wel eens kunnen.
Re: Elektriciteitsverbruik
Hoe zou men dat dan meten dat een trein al dan niet stroom terug zou geven bij het remmen? Men zegt dat machinisten volgens het nieuwe rijden dat bv bij sprinters doen.
Re: Elektriciteitsverbruik
Wat ze bij het nieuwe rijden doen, is voor zover ik weet de stroomafnemers aflaten op punten waar je je uit kunt laten drijven, bijvoorbeeld bij binnenkomst van een station. Las daar laatst ergens een artikel over, maar weet niet meer precies waar.
Re: Elektriciteitsverbruik
Ik heb dat eigenlijk nog nooit zien gebeuren als ik op een station sta
Re: Elektriciteitsverbruik
Nee, maar dat zal binnenkort wel weer een keer verplicht worden. Op dit moment worden de kosten evenredig verdeeld naar vervoeromvang. Er wordt maar op een zeer beperkt aantal gebieden door de contractsector 'onder de draad' gereden, dus een berekening volstaat nog...Aking schreef:En de NS heeft in elke trein een verbruiksmeter hangen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Elektriciteitsverbruik
Op dit moment wordt per materieeltype een gemiddeld energieverbruik gemeten. Daarin wordt ook de stroom die weer wordt teruggevoerd bij het remmen meegerekend. Op basis van diverse gemiddeldes wordt uiteindelijk een totaal energieverbruik berekend. Dat zal vast niet al te nauwkeurig zijn
@Dubbele P: de stroomafnemers worden niet neergelaten, alleen bij een aantal bovenleidingloze bruggen. Anders kan er ook geen energie worden teruggevoerd he ;)
@Dubbele P: de stroomafnemers worden niet neergelaten, alleen bij een aantal bovenleidingloze bruggen. Anders kan er ook geen energie worden teruggevoerd he ;)
Re: Elektriciteitsverbruik
Stroomverbruik is gewoon meegerekend in de infraheffing. Zie de Netverklaring, paragraaf 6.3.2.1.
Re: Elektriciteitsverbruik
Ik heb het bericht weer gevonden en staat hier. Mijn bericht over de stroomafnemers laten zakken was dus niet juist, maar ik had wel duidelijk iets gelezen van energie besparen.Geert schreef:@Dubbele P: de stroomafnemers worden niet neergelaten, alleen bij een aantal bovenleidingloze bruggen. Anders kan er ook geen energie worden teruggevoerd he ;)
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Elektriciteitsverbruik
Dat klint ook wat logischer, tractie uitschakelen om energie te besparen kan ook best zonder de stroomafnemers neer te laten. Lijkt me ook wat handiger als je reizigers niet in het donker wil laten zitten.
En er is welgeteld één brug, bij Alphen a/d Rijn, waarbij dat nodig is. Bij de overige bovenleidingloze bruggen kan de stroomafnemer (bij Nederlands materieel) gewoon omhoog blijven.Geert schreef:@Dubbele P: de stroomafnemers worden niet neergelaten, alleen bij een aantal bovenleidingloze bruggen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Elektriciteitsverbruik
Over reizigers in het donker gesproken... op de Vlaardingenbrug gaat in SGMm altijd heel even het licht uit. Kan me zogauw niet herinneren dat dat ook op andere stroomloze bruggen gebeurd.
Op de Delfshavense Schiebrug tussen Schiedam C. en Rotterdam C. gebeurd dat in ieder geval weer niet...
Op de Delfshavense Schiebrug tussen Schiedam C. en Rotterdam C. gebeurd dat in ieder geval weer niet...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Elektriciteitsverbruik
Bij de brug bij Krommenie hapert het licht in Sgm ook altijd eventjes. Bij Virm valt de airco altijd uit, om een na een paarhonderd meter extra hard er weer in te knallen voor een aantal secondes.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Elektriciteitsverbruik
In Vlaardingen is de brug bovenleidingloos, de Delfshavense Schiebrug heeft wel bovenleiding boven het beweegbare deel. Daar zal het verschil wel in zitten ;)Reiziger Ddrs schreef:Over reizigers in het donker gesproken... op de Vlaardingenbrug gaat in SGMm altijd heel even het licht uit. Kan me zogauw niet herinneren dat dat ook op andere stroomloze bruggen gebeurd.
Op de Delfshavense Schiebrug tussen Schiedam C. en Rotterdam C. gebeurd dat in ieder geval weer niet...
Re: Elektriciteitsverbruik
Is wel te voorkomen las ik laatst ergens, maar blijkbaar weten maar weinig machinisten dat.Caspar schreef:Bij Virm valt de airco altijd uit, om een na een paarhonderd meter extra hard er weer in te knallen voor een aantal secondes.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Elektriciteitsverbruik
Ongetwijfeld ja... ik had nog even gezocht of dat nu wel of geen bovenleidingloze brug was en vond toen juist een melding dat deze brug ook bovenleidingloos zou zijn.Geert schreef:In Vlaardingen is de brug bovenleidingloos, de Delfshavense Schiebrug heeft wel bovenleiding boven het beweegbare deel. Daar zal het verschil wel in zitten ;)
Maargoed, ik kan me niet herinneren dat ik ooit het licht heb zien haperen op de Wantijbrug, Beneden Merwedebrug en de Merwedekanaalbrug die alledrie toch echt "draadloos" zijn
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Elektriciteitsverbruik
Waarom is dat eigenlijk, dat de pantograaf alleen in Alphen a/d Rijn moet worden neergelaten en nergens anders?reisthijs schreef: En er is welgeteld één brug, bij Alphen a/d Rijn, waarbij dat nodig is. Bij de overige bovenleidingloze bruggen kan de stroomafnemer (bij Nederlands materieel) gewoon omhoog blijven.
Dit had ik al eens eerder gelzen en vroeg ik me eigenlijk al een tijdje af.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Elektriciteitsverbruik
Waarschijnlijk is de constructie van die brug net iets anders ofzo...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Elektriciteitsverbruik
Als ik me niet vergis: bovenleiding hangt niet aan beide kanten van de brug op dezelfde hoogte. Een trein die de pantograaf omhoog laat staan trekt dan aan de overkant de bovenleiding omlaag omdat 'ie lager hangt
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Elektriciteitsverbruik
Ja, dat is inderdaad niet de bedoeling...
Maar bedankt voor het antwoord. :D
Maar bedankt voor het antwoord. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Elektriciteitsverbruik
En daardoor is in het verleden de bovenleiding ernstig beschadigd geraakt, en werd het neerhalen van de pantograaf ingesteld, totdat de bovenleiding gerepareerd zou zijn en het probleem opgelost. Maar voorlopig wordt er niets mee gedaan omdat niet zeker is wat er met de brug gaat gebeuren, er zijn zelfs wilde plannen voor een dubbelspoors tunnel geweest in het verleden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6424
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Elektriciteitsverbruik
En bij ICM vallen de lampjes langs de ramen altijd even uit bij een bovenleidingsloze brug. De verlichting aan het plafond blijft wel gewoon aan.
Hoe dat in ICMm is, weet ik niet?
Hoe dat in ICMm is, weet ik niet?
Re: Elektriciteitsverbruik
Hetzelfde gebleven, geloof ik. Aan de techniek is weinig veranderd bij ICMm.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten