NS ziet af van flitstreinen
NS ziet af van flitstreinen
NS ziet af van flitstreinen
AMSTERDAM - Na het Fyra-debacle wil de NS in de toekomst met een topsnelheid van slechts 200 km/u op het bestaande hogesnelheidsspoor van Amsterdam naar de Belgische grens gaan rijden. Daarvoor zijn geen hogesnelheidstreinen nodig, maar kan worden volstaan met snelle intercity’s. De spoorwegen zien daarom af van de aankoop van nieuwe flitstreinen. Lees verder
AMSTERDAM - Na het Fyra-debacle wil de NS in de toekomst met een topsnelheid van slechts 200 km/u op het bestaande hogesnelheidsspoor van Amsterdam naar de Belgische grens gaan rijden. Daarvoor zijn geen hogesnelheidstreinen nodig, maar kan worden volstaan met snelle intercity’s. De spoorwegen zien daarom af van de aankoop van nieuwe flitstreinen. Lees verder
Re: NS ziet af van flitstreinen
Is. Dit. Echt. 7 miljard kostte dat spoor toch? En dan is een monopolist te bang om fatsoenlijk materiaal aan te schaffen? Man, man,....
Het is een spectrum.
Re: NS ziet af van flitstreinen
Tis de televaag. De grootste flutkrant ever, alles war daarinstaat is bij voorbaat populistisch en gelogen. Uitsluitend gemaakt om onrust te stoken en een hetze te creëren tegen diverse bedrijven.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS ziet af van flitstreinen
Maar af en toe wel goede connecties bij bedrijven en overheid.
Alles kan nog gebeuren natuurlijk, maar het lijkt me sterk dat Mansveld een ander plan heeft ontvangen waarin wél snelle HSL-treinen worden besteld.Telegraaf schreef:Dit staat in de geheime plannen die het spoorbedrijf heeft ingediend bij staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu.
Eigenlijk waren ze dat 10 jaar geleden ook al niet van plan, maar toen moesten ze perse snelle treinen bestellen van de minister en de tweede kamer. In feite voert NS nu het plan uit dat ze jaren geleden al hadden...Karl schreef:Is. Dit. Echt. 7 miljard kostte dat spoor toch? En dan is een monopolist te bang om fatsoenlijk materiaal aan te schaffen? Man, man,....
Re: NS ziet af van flitstreinen
Wacht nog een paar dagen af, dan zijn ns-plannen openbaar tot die tijd zal niemand die iets weet wat zeggen.
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: NS ziet af van flitstreinen
wat is er mis met 200 km/h. Dat is toch nog snel zat, zeker voor de afstanden in NL. NMBS rijdt ook slechts 200 op de HSL2 in België.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS ziet af van flitstreinen
Het gaat niet zo zeer om de snelheid, maar om het weggegooide geld om een HSL aan te leggen voor 300km/u waar vervolgens maar 9-10 treinen per dag rijden met die snelheid en de rest er achteraan boemelt.
Overigens noemt de televaag de naam Fyra niet meer in de kop...
Overigens noemt de televaag de naam Fyra niet meer in de kop...
Re: NS ziet af van flitstreinen
We kunnen onszelf heel erg voor de gek houden maar het verschil tussen 200 en 300 km/h is over een afstand van 40 kilometer slechts vier minuten. Zelfs op het zuiddeel is zolang 300 km/h rijden al twijfelachtig. Je hebt voor dat verschil wel treinen die twee keer zo duur zijn en veel meer energie verbruiken. Dat geld moet uiteindelijk bij de treinreiziger vandaan komen. Wil je dat voor elkaar krijgen dan heb je een hoge tariefstelling nodig en weinig flexibele kaartjes om met zo min mogelijk treinen zoveel mogelijk opbrengsten te genereren.
Een plan met veel goedkopere treinen die slechts 200 km/h rijden maar wel frequenter zijn en veel flexibeler te gebruiken zijn is veel klantvriendelijker. Ja, je bent misschien 10 minuten trager op het stuk Schiphol-Antwerpen maar als dat betekent dat de prijs substantieel lager is, de trein veel frequenter rijdt en ook een dagelijkse forens er gebruik van kan maken... Waarom zou je dat dan niet doen? Als je echt 300 km/h wilt betaal je maar een duur kaartje voor de Thalys.
Dat een trein dan over een lijn rijdt die voor 300 km/h is aangelegd die waarschijnlijk voor de helft van de prijs aangelegd had kunnen worden als de noordsectie voor 200 km/h was aangelegd en de zuidsectie voor 250 km/h was aangelegd is dan heel jammer maar misschien is dat gewoon een verkeerd besluit geweest waar we ons bij moeten neerleggen. Meerdere miljarden voor de laatste tien minuten hebben niets meer te maken met enige rationaliteit maar zijn alleen maar prestige.
Een plan met veel goedkopere treinen die slechts 200 km/h rijden maar wel frequenter zijn en veel flexibeler te gebruiken zijn is veel klantvriendelijker. Ja, je bent misschien 10 minuten trager op het stuk Schiphol-Antwerpen maar als dat betekent dat de prijs substantieel lager is, de trein veel frequenter rijdt en ook een dagelijkse forens er gebruik van kan maken... Waarom zou je dat dan niet doen? Als je echt 300 km/h wilt betaal je maar een duur kaartje voor de Thalys.
Dat een trein dan over een lijn rijdt die voor 300 km/h is aangelegd die waarschijnlijk voor de helft van de prijs aangelegd had kunnen worden als de noordsectie voor 200 km/h was aangelegd en de zuidsectie voor 250 km/h was aangelegd is dan heel jammer maar misschien is dat gewoon een verkeerd besluit geweest waar we ons bij moeten neerleggen. Meerdere miljarden voor de laatste tien minuten hebben niets meer te maken met enige rationaliteit maar zijn alleen maar prestige.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS ziet af van flitstreinen
Is die fout uit het verleden een goede reden om nóg meer geld weg te gaan gooien door onnodig dure treinen aan te schaffen?webguy schreef:Het gaat niet zo zeer om de snelheid, maar om het weggegooide geld om een HSL aan te leggen voor 300km/u waar vervolgens maar 9-10 treinen per dag rijden met die snelheid en de rest er achteraan boemelt.
Ik ben het zeker met Klaasje eens dat we beter kunnen kijken hoe we die dure spoorlijn, die er nu eenmaal ligt, het beste kunnen benutten. In plaats van te blijven blindstaren op hoge snelheden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS ziet af van flitstreinen
Nee, dat is zo, ik probeerde meer de verontwaardiging te schetsen van de eerste twee posts.
Achteraf kijken is het allemaal niet handig, maar vanuit het hier en nu is 200km/u prima.
Achteraf kijken is het allemaal niet handig, maar vanuit het hier en nu is 200km/u prima.
Re: NS ziet af van flitstreinen
Prima plan (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS ziet af van flitstreinen
Dat vind ik ook.
Die Intercity's zijn waarschijnlijk VIRM, of zou ICM ook 200 km/h kunnen halen?
Die Intercity's zijn waarschijnlijk VIRM, of zou ICM ook 200 km/h kunnen halen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NS ziet af van flitstreinen
Ik denk niet dat ik in een VIRM met 200 wil zitten tenzij ze bij het geschikt maken voor hogere spanning en ERTMS ook de ligging wat aanpakken om 'm wat stabieler te maken.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS ziet af van flitstreinen
Vergeet het maar. Als NS 200 gaat rijden zal dat met nieuwe treinen zijn. Voorlopig blijft het dus bij 160.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS ziet af van flitstreinen
Ga er vanuit dat er op korte termijn gereden blijft worden met loc + rijtuigen en op de langere termijn nieuwe treinstellen besteld gaan worden die wat sneller op 200 komen dan VIRM
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS ziet af van flitstreinen
Het zou mij niets verbazen als straks blijkt dat de V250 met wat aanpassingen volgens de NS met de lager snelheid van 200km per uur wel veilig en geschikt is om dit traject te rijden.
Voorkomen ze een beetje het gezichtsverlies van wegroestende treinstellen, wat mag wel duidelijk zijn dat het de NS nooit meer lukt om de V250 terug te sturen.
Voorkomen ze een beetje het gezichtsverlies van wegroestende treinstellen, wat mag wel duidelijk zijn dat het de NS nooit meer lukt om de V250 terug te sturen.
Re: NS ziet af van flitstreinen
Geachte klant, gefeliciteerd met uw schitterende Hifiset en 100 inch 4k-tv, waar u vele tienduizenden euro's aan heeft uitgegeven. Met onze excuses voor de vertraagde levering van een jaar.
Helaas moeten we u mededelen dat er een foutje in de bedrading zit, waardoor u het volume slechts op een kwart sterkte kunt zetten en de maximale resolutie slechts op 720p zit. Hier valt niets meer aan te doen, of u moest er nog vele tienduizenden euro's extra tegenaan willen smijten en nog eens een jaar willen wachten.
- O, geen probleem hoor. Dat extra potentieel dat ik nou nooit meer kan benutten heeft niks met ratio te maken maar was alleen maar prestige. En het had me bovendien alleen maar extra stroom gekost.
Helaas moeten we u mededelen dat er een foutje in de bedrading zit, waardoor u het volume slechts op een kwart sterkte kunt zetten en de maximale resolutie slechts op 720p zit. Hier valt niets meer aan te doen, of u moest er nog vele tienduizenden euro's extra tegenaan willen smijten en nog eens een jaar willen wachten.
- O, geen probleem hoor. Dat extra potentieel dat ik nou nooit meer kan benutten heeft niks met ratio te maken maar was alleen maar prestige. En het had me bovendien alleen maar extra stroom gekost.
Re: NS ziet af van flitstreinen
Precies, de belastingbetaler betaald gewoon weer/laat zich als gewoonlijk weer met een kluitje in het riet sturen.- O, geen probleem hoor. Dat extra potentieel dat ik nou nooit meer kan benutten heeft niks met ratio te maken maar was alleen maar prestige. En het had me bovendien alleen maar extra stroom gekost.
Als de portemonnee van de grote meneren maar goed gevuld blijft.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: NS ziet af van flitstreinen
Even een kritische vraag voor het cynisme: Gemeten in tijd is 200 km/h vrijwel net zo snel als 300 km/h. Moet de treinreiziger dan via de kaartjesprijs slachtoffer worden van het verplicht naleven van de doelstelling van politici van 15 jaar geleden?
Een trein voor 300 km/h is al snel twee keer zo duur dan eentje voor 200 km/h. Het verschil op Amsterdam-Brussel is hooguit 10 minuten.
Een trein voor 300 km/h is al snel twee keer zo duur dan eentje voor 200 km/h. Het verschil op Amsterdam-Brussel is hooguit 10 minuten.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS ziet af van flitstreinen
Wat is het verschil tussen 200 km/h en 250 km/h in minuten? 300 km/h zouden de Fyra's toch al niet rijden.
Re: NS ziet af van flitstreinen
Minuutje of 6 á 7.
Re: NS ziet af van flitstreinen
200 kmh snel genoeg in Nederland? Zeker weten! Maar in een niet zo gek ver verleden werd mij als medefinancierder aan het miljardenproject of -avontuur dat HSL-Zuid heet toch echt onder mijn neus gewreven dat een nieuw spoortracé met een Vmax van 300 kmh écht absoluut noodzakelijk was - met een hele riedel aan nooit aangetoonde drogredenen erachteraan.
Nu vele jaren later - en ook vele jaren over tijd - wordt mij door diezelfde partijen die mij dat destijds onder mijn neus wreven even doodleuk medegedeeld dat men er nu toch maar voor kiest de gebruiksambities even fors naar beneden bij te stellen. En dat zou ik nog goed vinden ook?
Stel je voor dat mijn partner per se een bubbelbad met ingebouwde stereo, ledverlichting en massagestralen in de nieuwe badkamer wou hebben, mij onder druk zet dat mee te financieren en na oplevering besluit om maar onder de douche te stappen...ja, ik had haar ook toen al kunnen vertellen dat ze al die extra's niet nodig heeft. Was stom genoeg om erin te trappen en erin mee te gaan. En sta nu voor een fait accompli. Want haar dwingen dat bad te gebruiken kan ik niet en het eruit slopen gaat me ook vele duizenden extra's kosten.
Gelukkig woon ik alleen.
(voor wie het nog niet in de gaten had: ja, ik ben pissed off. Niet alleen op de falende overheid en falende NS, maar ook op ons als burgers dat we kennelijk té murw gebeukt zijn door het hele HSL- en Fyradrama om tegen dit schaamteloze vertoon van incompetentheid in opstand te komen. Schokkend om te zien hoe sommigen hier gewoon schouderophalend over deze hele affaire heen stappen en genoegen nemen met deze plannen van de NS...)
Nu vele jaren later - en ook vele jaren over tijd - wordt mij door diezelfde partijen die mij dat destijds onder mijn neus wreven even doodleuk medegedeeld dat men er nu toch maar voor kiest de gebruiksambities even fors naar beneden bij te stellen. En dat zou ik nog goed vinden ook?
Stel je voor dat mijn partner per se een bubbelbad met ingebouwde stereo, ledverlichting en massagestralen in de nieuwe badkamer wou hebben, mij onder druk zet dat mee te financieren en na oplevering besluit om maar onder de douche te stappen...ja, ik had haar ook toen al kunnen vertellen dat ze al die extra's niet nodig heeft. Was stom genoeg om erin te trappen en erin mee te gaan. En sta nu voor een fait accompli. Want haar dwingen dat bad te gebruiken kan ik niet en het eruit slopen gaat me ook vele duizenden extra's kosten.
Gelukkig woon ik alleen.
(voor wie het nog niet in de gaten had: ja, ik ben pissed off. Niet alleen op de falende overheid en falende NS, maar ook op ons als burgers dat we kennelijk té murw gebeukt zijn door het hele HSL- en Fyradrama om tegen dit schaamteloze vertoon van incompetentheid in opstand te komen. Schokkend om te zien hoe sommigen hier gewoon schouderophalend over deze hele affaire heen stappen en genoegen nemen met deze plannen van de NS...)
Re: NS ziet af van flitstreinen
Eenmaal en andermaal de spijker op zijn kop.(voor wie het nog niet in de gaten had: ja, ik ben pissed off. Niet alleen op de falende overheid en falende NS, maar ook op ons als burgers dat we kennelijk té murw gebeukt zijn door het hele HSL- en Fyradrama om tegen dit schaamteloze vertoon van incompetentheid in opstand te komen. Schokkend om te zien hoe sommigen hier gewoon schouderophalend over deze hele affaire heen stappen en genoegen nemen met deze plannen van de NS...)
Als we nog een beetje langzamer gaan rijden (scheelt waarschijnlijk toch maar een handvol minuutjes), kunnen we misschien gaan denken aan het reviseren van de hondekop.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: NS ziet af van flitstreinen
NS schijnt altijd te hebben geadviseerd dat 220 km/h hard zat was. Maar verder is het denk ik alleen goed dat men op een bepaald moment inziet dat ambities niet kloppen en men op een realistisch spoor gaat rijden denk ik. Juist omdat dat de meest toekomstvaste oplossing is waarbij reizigers en de economie uiteindelijk het meest gebaat zijn.Alargule schreef: Nu vele jaren later - en ook vele jaren over tijd - wordt mij door diezelfde partijen die mij dat destijds onder mijn neus wreven even doodleuk medegedeeld dat men er nu toch maar voor kiest de gebruiksambities even fors naar beneden bij te stellen. En dat zou ik nog goed vinden ook?
Re: NS ziet af van flitstreinen
Ongetwijfeld. Ik had alleen gehoopt dat men dat 15 jaar geleden ook al had ingezien.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten