Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Leuke plannen, maar het zal nog even duren:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... eld-145452
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... eld-145452
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: za 19 nov 2011, 15:57
- Locatie: Voerendaal
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
De elektrificatie van de spoorlijn tussen Heerlen en Aken gaat definitief door.
Rijk en provincie betalen ieder 7,5 miljoen euro. Door de elektrificatie kan er waarschijnlijk over twee jaar een trein gaan rijden tussen Maastricht en Aken.
Lees verder op: http://www.l1.nl/nieuws/233493-treinver ... dichterbij
De elektrificatie van de spoorlijn tussen Heerlen en Aken gaat definitief door.
Rijk en provincie betalen ieder 7,5 miljoen euro. Door de elektrificatie kan er waarschijnlijk over twee jaar een trein gaan rijden tussen Maastricht en Aken.
Lees verder op: http://www.l1.nl/nieuws/233493-treinver ... dichterbij
ZLSM Vrijwilliger
www.miljoenenlijn.nl
www.miljoenenlijn.nl
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Tram doortrekken naar Keulen ;) Zou dat dan de eerste tram zijn die door drie landen rijdt?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
? Keulen en aken liggen beide in Dld? Hoezo 3 landen.
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Trein uit Liege is ook mogelijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Ja, of de EuroStar uit London.Erno-BE schreef:Trein uit Liege is ook mogelijk.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Behalve de vervanging van een dieseltrein door een elektrische verbetert er dus voorlopig niets aan de verbinding naar Aachen.
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
@karl
[wiki]Lijn 50 Maastricht Station NS - Aachen(D) Hauptbahnhof[/wiki] doet er 61 Minuten over het hele traject . s32100 en s11900 samen duurt 59 Minuten dus de trein is sneller.Echter rijdt de s11900 maar 1x per uur tussen Hrl en Aken hbf. Lijn 50 rijdt 4x per uur en in de daluren 2x per uur dus de bus is een betere verbinding.
[wiki]Lijn 50 Maastricht Station NS - Aachen(D) Hauptbahnhof[/wiki] doet er 61 Minuten over het hele traject . s32100 en s11900 samen duurt 59 Minuten dus de trein is sneller.Echter rijdt de s11900 maar 1x per uur tussen Hrl en Aken hbf. Lijn 50 rijdt 4x per uur en in de daluren 2x per uur dus de bus is een betere verbinding.
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
De bus kan in de praktijk ook wel een stukje sneller. Er zit best wel veel lucht in de dienstregeling. Mijn ervaring is dat de bus tussen Maastricht en Gulpen in elk dorp drie minuten stilstaat bij een tijdhalte, vervolgens paft de buschauffeur nog twee sigaretten weg op het busstation van Gulpen om nog steeds iets te vroeg aan te komen in Aachen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Bovendien vind ik een tijdwinst van 2 minuten niet noemenswaardig. Dan pak ik liever de bus. Niet overstappen en waarschijnlijk goedkoper.Mr-W schreef:@karl
[wiki]Lijn 50 Maastricht Station NS - Aachen(D) Hauptbahnhof[/wiki] doet er 61 Minuten over het hele traject . s32100 en s11900 samen duurt 59 Minuten dus de trein is sneller.Echter rijdt de s11900 maar 1x per uur tussen Hrl en Aken hbf. Lijn 50 rijdt 4x per uur en in de daluren 2x per uur dus de bus is een betere verbinding.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Er zijn geruchten dat vanaf december de stoptrein Heerlen - Aachen verdwijnt, omdat dan in Duitsland de ringspoorbaan Stolberg - Herzogenrath - Würselen - Stolberg voltooid is.
Iemand een idee wat het alternatief voor Nederland betekent?
Iemand een idee wat het alternatief voor Nederland betekent?
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Vooralsnog niks, op basis van een gerucht valt niets op te maken.
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Het ITF-bureau van Nordrhein-Westfalen (de afdeling van het regionale ministerie van verkeer verantwoordelijk voor de regionale treindiensten) heeft het in hun toekomstvisie over een RE18 Maastricht - Heerlen - Aachen: http://www.kcitf-nrw.de/angebotsplanung/#sprungmarke-3
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Lopen er dan niet verschillende plannen door elkaar?
Die van de DB voor een verbinding Maastricht - Heerlen - Aachen, en die van de NS voor een verbinding Eindhoven - Heerlen - Aachen...
Die van de DB voor een verbinding Maastricht - Heerlen - Aachen, en die van de NS voor een verbinding Eindhoven - Heerlen - Aachen...
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
De concessie Limburg heeft het erover dat de stoptrein Aachen - Heerlen gekoppeld moet worden aan de sneltrein Maastricht - Heerlen vanaf 2017.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Daar lees ik dat ze in de overgangsperiode een pendeldienst Heerlen-Herzogenrath willen laten rijden.Plutona schreef:Even opgezocht, op pagina 2...
Zodra het grenstraject is geëlektrificeerd wordt de Sneltrein Maastricht-Heerlen verlengd tot Aachen. In Duitsland heeft men daar blijkbaar het nummer RE18 voor gereserveerd.
Later komt daar mogelijk een IC Eindhoven-Aachen bij, maar dat staat hier verder los van.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Dan moet men wel bicourante materieel ervoor hebben.reisthijs schreef:Zodra het grenstraject is geëlektrificeerd wordt de Sneltrein Maastricht-Heerlen verlengd tot Aachen. In Duitsland heeft men daar blijkbaar het nummer RE18 voor gereserveerd.
Al langer lees ik niets meer van het plan, in voorbereiding van de IC Ehv-Aachen een pendeldienst Sittard-Aachen te laten rijden, die dan in Sittard op de IC 800 aansluit. Is men daarvan geheel af?Later komt daar mogelijk een IC Eindhoven-Aachen bij, maar dat staat hier verder los van.
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Deze zijn dan ook verplicht gesteld voor de komende concessie Limburg, welke de treindienst Maastricht - Aken gaat omvatten zodra de elektrificatie afgerond is.ICE11 schreef:Dan moet men wel bicourante materieel ervoor hebben.reisthijs schreef:Zodra het grenstraject is geëlektrificeerd wordt de Sneltrein Maastricht-Heerlen verlengd tot Aachen. In Duitsland heeft men daar blijkbaar het nummer RE18 voor gereserveerd.
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Qua vervoersprestatie lijkt de richting Maastricht me kansrijker dan vanuit Eindhoven. Gewoon een fatsoenlijke overstap maken in Heerlen. Aken - Maastricht behoort tot dezelfde economische regio. Zaak is dat te versterken.ICE11 schreef:Al langer lees ik niets meer van het plan, in voorbereiding van de IC Ehv-Aachen een pendeldienst Sittard-Aachen te laten rijden, die dan in Sittard op de IC 800 aansluit. Is men daarvan geheel af?Later komt daar mogelijk een IC Eindhoven-Aachen bij, maar dat staat hier verder los van.
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Voor Eindhoven/Rotterdam valt ook wat te zeggen voor internationale langeafstandsvervoer,net zoals Düsseldorf-Den Haag over de HSL.waldo79 schreef:Qua vervoersprestatie lijkt de richting Maastricht me kansrijker dan vanuit Eindhoven. Gewoon een fatsoenlijke overstap maken in Heerlen. Aken - Maastricht behoort tot dezelfde economische regio. Zaak is dat te versterken.ICE11 schreef:Al langer lees ik niets meer van het plan, in voorbereiding van de IC Ehv-Aachen een pendeldienst Sittard-Aachen te laten rijden, die dan in Sittard op de IC 800 aansluit. Is men daarvan geheel af?Later komt daar mogelijk een IC Eindhoven-Aachen bij, maar dat staat hier verder los van.
Lijn 50 & Lijn 150 verlengt naar Aken gaan zelfs een 10 minutendienst rijden per bus,dus regionale versterking genoeg lijkt mij,wel jammer dat er geen verhoogd comfort is geëist door de provincie Limburg.
Moeten het trouwens treinstellen zijn of kan Arriva/DB gewoon met een Duitse Locomotief en moderne rijtuigen rijden ?Z2N schreef:Deze zijn dan ook verplicht gesteld voor de komende concessie Limburg, welke de treindienst Maastricht - Aken gaat omvatten zodra de elektrificatie afgerond is.ICE11 schreef:Dan moet men wel bicourante materieel ervoor hebben.reisthijs schreef:Zodra het grenstraject is geëlektrificeerd wordt de Sneltrein Maastricht-Heerlen verlengd tot Aachen. In Duitsland heeft men daar blijkbaar het nummer RE18 voor gereserveerd.
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
De afstanden over conventioneel spoor zijn nogal groot in verhouding tot het stukje HSL. Net zo goed als dat vanuit Eindhoven de eindbestemming in Duitsland niet verder dan Aken zal zijn. Aken ligt ongunstig in het Duitse railnetwerk. Er komen daar enkel RE - RB en grensoverschrijdend HSL naar België - Frankrijk. Richting het Roergebied en Keulen enkel HSL + RE-treinen. Dit geeft m.i. aan dat Aken vooral op Nederland gericht is.Voor Eindhoven/Rotterdam valt ook wat te zeggen voor internationale langeafstandsvervoer,net zoals Düsseldorf-Den Haag over de HSL.
Ik blijf erbij dat een goede overstap in Heerlen vooralsnog voldoende is (A) Op langere termijn kun je Aken integreren in het Nederlandse IC-netwerk, net zoals Antwerpen en Brussel dat feitelijk al zijn. Luik hoort daar ook bij en die stad is beter geïntegreerd richting Frankrijk vanuit Zuid-Limburg.
Re: Limburg wil nieuwe treinverbinding Heerlen-Aken
Ik denk juist dat integratie op korte termijn heel voordelig is. Elektrisch, eens per twee uur, de IC doortrekken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten