Af en toe is het Luxemburgse OV ook net een "lachfilm"...
Zo stond ik gisteren met een buschauffeur te praten die bijna in slaap viel van verveling, bleek al drie uur op dat punt stil te staan omdat ie tussen de ene en de andere rit "even" een pauze had zitten, eerder op de dag had hij ook al diverse lange pauzes gehad; ritje van halfuurtje en gelijk weer een uur pauze, zo'n methode. De dagteller op het dashboard stond zodoende nog praktisch op nul terwijl hij al uren aan het "werk" was.
Nou goed, wij staan wat te kletsen over het slechte weer, komt er een collega aan rijden, parkeert de bus en komt naar ons toe lopen met de mededeling dat hij eigenlijk helemaal geen tijd heeft om te pauzeren, dat ie over iets meer dan een uur aan de andere kant van het land een lijn moet rijden maar dat de rode waarschuwingslamp op het dashboard al tijden lang aan is (=rijtijden overschreden). Ongeveer een halfuur heeft ie met ons staan kletsen, toen met gierende banden toch maar weggescheurd op weg naar het zuiden van Luxemburg, met de waarschuwingslamp van de tachograaf nog altijd aan. Zijn dienst duurde nog een kleine vijf uur en zat echt nergens meer enige pauzemogelijkheid tussen. Ja overal een paar minuten, maar daar heb je niets aan.
Heeft een kleuter van vijf die dienstroosters in elkaar gezet ofzo? De ene chauffeur valt in slaap van al die lange pauzes en de ander doet niets anders dan rijden, rijden en nog eens rijden...
Sommige van die diensten kloppen theoretisch wel qua rij en rusttijden maar zitten dermate ingewikkeld in elkaar dat ik die constructie pas begrijp na een halfuur rekenen en puzzelen, laatst nog een hele discussie gehad met een chauffeur die "mijn methode" niet wilde geloven. Pas naderhand gaf ie toe dat het inderdaad klopte, dat je alleen op die manier dat dienstnummer kunt rijden zonder de rijtijden te overschrijden.
Tja het klinkt ook tamelijk debiel om 15 minuten pauze op het stallingsterrein te houden, daarna leeg naar een bepaald punt te rijden en dan 30 minuten lang met de alarmlichten aan op een doorgaande weg stil te blijven staan.
Bij andere vervoersbedrijven is het ook niet veel beter, we werden laatst op een bochtige weg tussen de rotsen door met een noodgang ingehaald door de bus van een ander bedrijf, ja bij die dienst moet je echt naar de eindhalte racen, zodat je een paar minuten te vroeg aan komt waardoor de pauzetijd klopt.