Dit ben ik met je eens, hoewel je het denk ik wel moet relativeren. Ik denk dat je in dit geval vooral doelt op Karin Dekker als je het hebt over 'die politici', maar je moet niet vergeten dat het tramplan in eerste instantie is bedacht door -jawel!- de VVD. Karin Dekker was slechts de uitvoerder die dan, zoals met veel plannen, ook veel over zich heen krijgt. Waar ze overigens prima tegen kon. ;)Kevster schreef:Eens, maar er is een verschil tussen prestige en prestige. Je hebt politici die het doen omdat ze dan later kunnen zeggen "kijk, dat heb ik toch maar mooi even bedacht en geregeld" en vanuit die gedachte dit soort plannen bedenken. Vervolgens, doordat het de hemel in wordt geprezen, komen er aanhangers van het plan, net zo goed als dat er tegenstanders komen. Per plan moet je denk ik bekijken wat het kost en oplevert voor de stad. En ik zie voor Qlink een meer solide basis, hoor meer draagvlak onder de bevolking. Ik ben dan ook niet pertinent tegen 'prestige'-plannen zoals het Forum. Ik vind alleen dat er een draagvlak voor moet zijn, de toenmalige politiek wist ook dat dit er voor de tram niet was, daarom durfde men ook geen referendum aan. Heeft misschien inderdaad te maken met angst onder de bevolking, maar ik denk ook met een stukje realiteitszin en nuchterheid waar bij noordelingen om bekend staan.
Voor wat betreft het draagvlak, ik denk inderdaad dat dat wel waar is. Maar Qlink klinkt ook veel minder ingrijpend dan een compleet nieuw tramtracé aanleggen. Toch was deze laatste veel meer dan dat; de straten die onderdeel uit zouden maken van het tracé zouden direct een geweldige opknapbeurt krijgen. Iets wat we met Qlink nog maar moeten zien, want er zijn nog niet eens concrete plannen voor bijvoorbeeld een busbaan over de Oostersingel of het Boterdiep. Het voordeel van de huidige plannen is dat je direct kunt beginnen met de uitvoering, maar een concreet eindbeeld is er niet. Iets wat met de tram wel het geval was; je wist wat je zou krijgen. Dat is een punt dat me nogal zorgen baart, samen met de eerder door mij aangehaalde punten met betrekking tot het geluid van de voertuigen en de inpassing van het tracé in het centrum.
Enne.. tegenstand komt er nog wel als de busbanen aangelegd worden. Er stond laatst een artikel in het DvhN over dat de bewoners aan bijvoorbeeld de Oostersingel liever geen busverkeer meer door hun straat willen. Er waren er destijds een aantal bewoners tegen de tram, maar ik verwacht dat deze tegenstand er weer zal komen als hier een busbaan- of busstroken zullen komen. Dit moet namelijk wel ten koste gaan van de parkeerplekken en de breedte van het trottoir. (het betreffende artikel)
Wat ik ook veel als argument hoorde is dat mensen uit Lewenborg en Beijum hun directe verbinding met de Grote Markt verloren. Maar what about Hoornsemeer en Vinkhuizen anno 2014? ;)
Verder vind ik het persoonlijk ook niet nodig om voor dergelijke plannen een referendum aan te gaan; de meeste mensen willen er immers persoonlijk niet op achteruit gaan, terwijl een klein groepje (zoals onder andere de leden van dit forum) meer naar het maatschappelijke doel kijken. Dat de meningen hierover verschillen is nu in ieder geval duidelijk, maar jij en ik willen allebei dat het bereikbaarheidsprobleem in de stad opgelost wordt.