Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Zijn er nog kaartjes van hoe de bussen vroeger door Geldrop liepen eigenlijk? Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe het station en het centrum toen werden aan gedaan.
En wat betreft lijn 26... Dat die niet meer rijdt na 20:00 vind ik echt belachelijk. Ik meen op dit forum een discussie gelezen te hebben dat ze lijn 26 zouden doortrekken over Milheeze en Bakel naar Helmond. Dat klinkt als een top-plan waarbij Deurne ook weer wat beter door bussen ontsloten wordt en misschien dat ze in de spits dan zelfs een 30-min frequentie op de lijn 26 kunnen doen? :D
En wat betreft lijn 26... Dat die niet meer rijdt na 20:00 vind ik echt belachelijk. Ik meen op dit forum een discussie gelezen te hebben dat ze lijn 26 zouden doortrekken over Milheeze en Bakel naar Helmond. Dat klinkt als een top-plan waarbij Deurne ook weer wat beter door bussen ontsloten wordt en misschien dat ze in de spits dan zelfs een 30-min frequentie op de lijn 26 kunnen doen? :D
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Eerlijk gezegd is het ook niet rendabel om de hele dag stadsdienst Helmond met grote streekbussen te laten rijden. lijn 52 is het grootste drama. Het zou beter zijn om alle stadslijnen met buurtbussen te rijden,lijn 51 kan ook verdwijnen of ook omgezet worden in een buurtbus met de komst van de snelbus Boxmeer-Gemert-ROC-Helmond.
Overigens vind ik dat lijn 26 gewoon de hele dag gereden kan worden met een midibus gereden kan worden,eventueel
spitsritten met groter materieel (toeringcar van Hebben)
Dat de gemeente Deurne geen alternatief aanbied is niet het probleem van Geldrop-Mierlo en eerlijk gezegd had
Deurne maar subsidie aan Veolia moeten geven zodat Veolia lijn 75 gewoon zou blijven rijden.Ook zou de gemeente Deurne eens een OV actie moeten houden,want veel mensen uit die regio weten niet eens dat er uberhaubt een (buurt)bus rijdt naar Liessel,Neerkant,Vlierden,Helenaveen,Meijel(al is dit geen gemeente Deurne)
Overigens vind ik dat lijn 26 gewoon de hele dag gereden kan worden met een midibus gereden kan worden,eventueel
spitsritten met groter materieel (toeringcar van Hebben)
Dat de gemeente Deurne geen alternatief aanbied is niet het probleem van Geldrop-Mierlo en eerlijk gezegd had
Deurne maar subsidie aan Veolia moeten geven zodat Veolia lijn 75 gewoon zou blijven rijden.Ook zou de gemeente Deurne eens een OV actie moeten houden,want veel mensen uit die regio weten niet eens dat er uberhaubt een (buurt)bus rijdt naar Liessel,Neerkant,Vlierden,Helenaveen,Meijel(al is dit geen gemeente Deurne)
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Ik ken Helmond niet zo goed om er over het type bus te oordelen maar ik weet wel dat in sommige steden een klein busje voldoende zou zijn. Maar in steden als Eindhoven is het denk ik toch handiger als er grote bussen blijven rijden.
Wat betreft streekbuslijnen? Lijn 26 als buurtbus/kleine bus...? Wow, dat lijkt me echt een dieptepunt voor die lijn. Volgens mij heeft er zelfs ooit een tram gelopen op het traject Deurne - Meijel. Ik denk dat als je daar kleine busjes in gaat zetten dat er helemaal geen hond meer op af komt en dat het OV daar dan helemaal wegsterft. Sonde als je het mij vraagt :N
Wat betreft streekbuslijnen? Lijn 26 als buurtbus/kleine bus...? Wow, dat lijkt me echt een dieptepunt voor die lijn. Volgens mij heeft er zelfs ooit een tram gelopen op het traject Deurne - Meijel. Ik denk dat als je daar kleine busjes in gaat zetten dat er helemaal geen hond meer op af komt en dat het OV daar dan helemaal wegsterft. Sonde als je het mij vraagt :N
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
De mensen in Liessel en Neerkant weten wel dat er een bus rijdt, deze staat met enige regelmaat in het parochieblad.Mr-W schreef:Overigens vind ik dat lijn 26 gewoon de hele dag gereden kan worden met een midibus gereden kan worden,eventueel
spitsritten met groter materieel (toeringcar van Hebben)
Dat de gemeente Deurne geen alternatief aanbied is niet het probleem van Geldrop-Mierlo en eerlijk gezegd had
Deurne maar subsidie aan Veolia moeten geven zodat Veolia lijn 75 gewoon zou blijven rijden.Ook zou de gemeente Deurne eens een OV actie moeten houden,want veel mensen uit die regio weten niet eens dat er uberhaubt een (buurt)bus rijdt naar Liessel,Neerkant,Vlierden,Helenaveen,Meijel(al is dit geen gemeente Deurne)
Gem. Deurne hoeft niet bij te dragen. Het PVE had gewoon duidelijk moeten zijn.
26 uitvoeren met een 15 persoonsbus kan alleen op twee of drie retoutritten rond de middag. De rest van de dag zit in iedergeval op de heen of terugrit telkens meer dan 12 personen.
De touringcar heeft problemen met de snelheid en problemen met de chipapparatuur die klaarblijkelijk niet oplosbaar is of te kostbaar.
Na aandringen wordt er nu met Hermesmaterieel gereden, die herkenbaar is als ov bus en kwaliatief stukken beter, ook wat betreft toegankelijkheid.
Overdag is 26 niet zon slechte lijn, er zijn streek en stadslijnen die het slechter doen. De lijn ligt alleen van het werkgebied en behoorlijk uitgestrekt dus de feitelijke km.opbrengs is laag.
Helemaal dus in de rustige uren. Het beste zou een 2 uursfrqenntie zijn in de weekenden alleen is dat omlooptechisch dus net zo duur. Omdat de bus dan 1 uur moet wachten een de eindhalte na een retourtje.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Ik heb mijn boekjes net uitgeleend aan de heemkundekring. Over twee weken krijg ik ze terug. Dan kan ik wat kaartjes van Geldrop tonen. In de jaren 80 stonden nl van diverse plaatsen kaartjes in de boekjes waaronder Geldrop. Tot dan kun je op de wiki wel de routes terug vinden.
Plannen voor lijn 26 naar Bakel staan in een ander topic. Dat heeft te maken met de nieuwe Brabo concessie en het daardoor verdwijnen van de huidige 25 (na pakweg 135 jaar).
Plannen voor lijn 26 naar Bakel staan in een ander topic. Dat heeft te maken met de nieuwe Brabo concessie en het daardoor verdwijnen van de huidige 25 (na pakweg 135 jaar).
"Een touringcar is geen bus"
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rXzeKufdw-o[/youtube]
Hoor in het filmpje dat er met extra subsidiegeld de bus misschien 2/3x per uur kan gaan rijden,is dit niet way to much en gaan lijn 10/20/24 hier niet onder leiden ? Denk dat er beter op Zaterdagen en op Koopavonden(Donderdag en Vrijdag) gereden kan worden,dan kan de doelgroep ook gaan winkelen in Geldrop/Eindhoven.
Hoor in het filmpje dat er met extra subsidiegeld de bus misschien 2/3x per uur kan gaan rijden,is dit niet way to much en gaan lijn 10/20/24 hier niet onder leiden ? Denk dat er beter op Zaterdagen en op Koopavonden(Donderdag en Vrijdag) gereden kan worden,dan kan de doelgroep ook gaan winkelen in Geldrop/Eindhoven.
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Nog meer geld. Ik ben overigens van mening dat het wmo vervoer op de uren dat de BB rijden moet worden afgeschaft, muv degene die het echt nodi hebben (rolstoelen etc).
En aan de andere kant de buslijnen schrappen.... Moet niet gekker worden.
En aan de andere kant de buslijnen schrappen.... Moet niet gekker worden.
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Ik vind het Taxbussysteem verandert moet worden,tarieven hoger en als je ook een reis per OV kunt maken moet je met OV.huibf schreef:Nog meer geld. Ik ben overigens van mening dat het wmo vervoer op de uren dat de BB rijden moet worden afgeschaft, muv degene die het echt nodi hebben (rolstoelen etc).
En aan de andere kant de buslijnen schrappen.... Moet niet gekker worden.
Zou nu wel de Helmondse stadsdienst willen verbuurtbussen 2 a 3x per uur een 8 persoonsbusje heb ik liever dan 1x per uur een grote streekbus
452,453,454 en een lijntje naar Dierdonk en Stiphout en het OV netwerk in Helmond is weer fatsoenlijk.
Misschien zou het SRE kunnen overwegen om weekend buurtbusjes te introduceren voor zwakke streeklijnen bijv, 425 & 426. Vrijwilligers zijn denk ik wel te krijgen en eventueel kan er materieel geleend worden van Weekbuurtbusjes.
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Een vriend van mij heeft vandaag Lijn 463 Geldrop Ziekenhuis Hoofdingang - Mierlo Hof van Bethanie genomen,eigenlijk zou ik vandaag meegaan maar ik kon helaas niet mee omdat ik ziek ben.
Hij mocht van de chauffeur een foto maken van de reizigersaantallen en het aantal reizigers begint al te stijgen sinds Maandag,overigens kende de chauffeur dit forum.
Hij mocht van de chauffeur een foto maken van de reizigersaantallen en het aantal reizigers begint al te stijgen sinds Maandag,overigens kende de chauffeur dit forum.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Dit forum is volgens mij bekender onder "OV-lui" dan je zou denken. Ook bij media, ik heb wel eens links naar onze wiki gezien in online artikelen van ik dacht de Gelderlander.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Vandaag mijn eerste ritje gemaakt met Lijn 463 Geldrop Ziekenhuis Hoofdingang - Mierlo Hof van Bethanie Ik stapte in bij het Kasteel van Geldrop waar ook 2 meiden stonden te wachten op lijn 24 vroeg aan ze waar ze naartoe moesten en ze zeiden Helmond.Ik zei tegen hun dat ze beter de buurtbus konden nemen en overstappen in Mierlo want dan hoef je minder lang in de kou te staan. Ik was de enige reiziger in dat busje,naast de chauffeur reed de voorzitter ook mee.De chauffeur en de voorzitter legde beide aan mij uit dat je overal in en uit mocht stappen mits de verkeerssituatie het toelaat :pos:
Het busje is helemaal nieuw en mooier dan de andere buurtbusjes(bijv. lijn 458 of 461). Na een mooi ritje langs de oude route van lijn 24 door Geldrop-Noord en door het centrum van Mierlo kwam ik uiteindelijk bij Huize Bethanie. Kreeg welkomstcadeau van de buurtbus want het was gratis volgens de CICO. 6 minuten later kwam lijn 24 en die bracht me naar huis. In de 24 zaten de 2 meiden uit Geldrop en vonden het wel grappig dat ik in Mierlo instapte op de 24.
Het busje is helemaal nieuw en mooier dan de andere buurtbusjes(bijv. lijn 458 of 461). Na een mooi ritje langs de oude route van lijn 24 door Geldrop-Noord en door het centrum van Mierlo kwam ik uiteindelijk bij Huize Bethanie. Kreeg welkomstcadeau van de buurtbus want het was gratis volgens de CICO. 6 minuten later kwam lijn 24 en die bracht me naar huis. In de 24 zaten de 2 meiden uit Geldrop en vonden het wel grappig dat ik in Mierlo instapte op de 24.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Daar krijgen ze wel een nieuwe bus :') Buurtbus Laarbeek kreeg een oude busje wat ergens uit een grot vandaan werd gehaald en vlug werd opgeknapt.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Jullie busje is even goed als die van lijn 458 en waarschijnlijk de rest van het SRE.Overigens heeft Buurtbus Geldrop-Mierlo een rolstoellift in het busje :)fogeltje schreef:Daar krijgen ze wel een nieuwe bus :') Buurtbus Laarbeek kreeg een oude busje wat ergens uit een grot vandaan werd gehaald en vlug werd opgeknapt.
Wees blij dat we geen fiat ducato dingen hebben zoals in Noord Holland of de vorige generatie sprinters
Die Ducato dingen zijnontzettend ruim en kunnen gemakkelijk staande reizigers vervoeren alleen mag dit natuurlijk niet.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Die bus lijkt erg veel op de buurtbussen in het KAN, lijn 3 van Nijmegen CS naar het Afrika Museum wordt er ook mee gereden). Op lijn 3 heb ik er twee keer gebruik van gemaakt. De ene keer dat ik met buurtbus Groesbeek ging reed er natuurlijk een aftandse sprinter (en niets eens in Breng kleuren) :')
Maar die busjes zijn redelijk prima. Die fiat dingen ken ik niet.
Maar die busjes zijn redelijk prima. Die fiat dingen ken ik niet.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Dat is de Tribus Civitas. Dat is een verbouwde Fiat Ducato. En het zijn inderdaad de busjes die wij hier in SRAN ook hebben.
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Het grootste (zichtbare) verschil is dat de Tribus Civitas een lage instap heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Hebben jullie in het SRAN ook dat er reizigers staand vervoert worden/op de vloer zittend zoals in Noord-Holland-Noord en SRE ? Overigens heeft de voorzitter van Buurtbus Geldrop-Mierlo gezegd als het druk wordt zoals in Heeze ze niet meer dan 8 reizigers meegaan nemen maar een extra bus inzetten. De voorzitter zei gister ook dat ze in de 1e maand 200 reizigers wilde halen en uiteindelijk op 400 uitkomen.BrengMe schreef:Dat is de Tribus Civitas. Dat is een verbouwde Fiat Ducato. En het zijn inderdaad de busjes die wij hier in SRAN ook hebben.
Deze busjes zijn ideaal voor staanplaatsen
(foto's heb ik gevonden op Kan topic)
Laatst gewijzigd door Mr-W op za 21 dec 2013, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Nee zover ik weet niet. Op de deuren van de bus staat dat er maximaal 8 reizigers mee mogen, of 7 reizigers en een rolstoel.
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Waarom kost die rolstoel een zitplaats? :?
Zo ver ik kan zien staat die rolstoel in het voorste (lage) deel van de bus en zijn er geen klapzittingen o.i.d.
Zo ver ik kan zien staat die rolstoel in het voorste (lage) deel van de bus en zijn er geen klapzittingen o.i.d.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Dat staat in de SRE ook gewoon op de deuren maar in de praktijk worden er weleens meer reizigers meegenomen,het record staat op 13 reizigers in een buurtbus.BrengMe schreef:Nee zover ik weet niet. Op de deuren van de bus staat dat er maximaal 8 reizigers mee mogen, of 7 reizigers en een rolstoel.
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Geen idee, maar ik denk dat het er mee te maken heeft dat deze chauffeurs geen rijbewijs voor de 'grote bussen' hebben. Ze mogen dus maar 8 personen bij de wet meenemen.
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Oke, dat zou kunnen.
Ik dacht namelijk dat het gold voor een bus voor maximaal 8 reizigers, maar maximaal 8 reizigers in de bus klinkt wel logischer (helaas).
Ik dacht namelijk dat het gold voor een bus voor maximaal 8 reizigers, maar maximaal 8 reizigers in de bus klinkt wel logischer (helaas).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Precies, die mensen mogen volgens wet alleen maar 8 personen vervoeren. Dat is ook meteen de reden waarom wettelijk een volle bus door zou moeten rijden, ook al is er plek om te staan of om te zitten op de grond. De ene chauffeur strijkt dan toch over zijn hart (ik ben ooit met een groep vrienden met de toenmalige 103 van Elst naar Valburg gegaan, toen zaten 11 mensen in een busje waar maar 8 mensen in mochten, wisten wij toen veel dat er zo een klein busje op zou rijden, want het was een gewone lijndienst en geen buurtbus), de andere niet (en toerboer kwam ooit op het briljante idee om bij een spitsrit van lijn 99 van Nijmegen naar Uden een 8-persoonsbusje in te zetten, die was dus meteen vol en nam ook niets meer mee omdat het wettelijk niet mocht. Ik had geluk en was als eerste in de bus).
Hangt van de chauffeur af. Net zoals met rijden over de spitsstroken. Dat mocht lijn 121 vroeger ook niet op het stuk van zijn afrit en de afrit van lijn 6/21. Tegenwoordig hebben ze daar ontheffing voor, toen niet. De ene chauffeur deed het toch, de andere niet. Een van die chauffeurs zei ooit "als u even met de pet rondgaat en iedereen xx euro bij elkaar legt, dan doe ik het wel, dat is namelijk de boete die ik eventueel krijg".
Kortom, je moet geluk hebben. Helemaal mooi is het natuurlijk als je als reiziger daar een keer rekening mee houdt, de busmaatschappij opbelt met de mededeling dat je met een reisgezelschap van 10 personen op een specifieke tijd wilt reizen, ze beloven een grotere bus in te zetten en dan toch met een 8-persoonsbusje komen aanzetten :') Die wilde ons toen ook niet meenemen maar na contact met de CVL bleek dat onze aanvraag per abuis niet was uitgevoerd en dat de chauffeur ons toen toch maar moest meenemen.
Hangt van de chauffeur af. Net zoals met rijden over de spitsstroken. Dat mocht lijn 121 vroeger ook niet op het stuk van zijn afrit en de afrit van lijn 6/21. Tegenwoordig hebben ze daar ontheffing voor, toen niet. De ene chauffeur deed het toch, de andere niet. Een van die chauffeurs zei ooit "als u even met de pet rondgaat en iedereen xx euro bij elkaar legt, dan doe ik het wel, dat is namelijk de boete die ik eventueel krijg".
Kortom, je moet geluk hebben. Helemaal mooi is het natuurlijk als je als reiziger daar een keer rekening mee houdt, de busmaatschappij opbelt met de mededeling dat je met een reisgezelschap van 10 personen op een specifieke tijd wilt reizen, ze beloven een grotere bus in te zetten en dan toch met een 8-persoonsbusje komen aanzetten :') Die wilde ons toen ook niet meenemen maar na contact met de CVL bleek dat onze aanvraag per abuis niet was uitgevoerd en dat de chauffeur ons toen toch maar moest meenemen.
"Een touringcar is geen bus"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Iemand vroeg laatst om oude situaties uit Geldrop. Ik heb zojuist mijn busboekjes weer terug, hierbij twee kaartjes:
1979/1980
1982/1983
Het gaat om vlug genomen foto's met mijn telefoon, hopelijk duidelijk genoeg om de globale lijnvoering te herkennen.
1979/1980
1982/1983
Het gaat om vlug genomen foto's met mijn telefoon, hopelijk duidelijk genoeg om de globale lijnvoering te herkennen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Proef buurtbus Geldrop-Mierlo
Inwoners van Helmond kunnen daarnaast (zonder vervoerspas) van Taxbus gebruik maken als een vorm van openbaar vervoer van deur tot deur. Dat geldt met ingang van 1 april 2014 ook voor inwoners van Deurne die in het bezit zijn van een Deurnepas.huibf schreef:Buurtbus is zonde van het geld en de voorbereidingstijd. Geldrop heeft ook een taxbus en wil en,en,en.
Vervolgens wordt lijn 26 op zondagen opgeheven en na 20.00 uur, door toedoen van de overheden. Gemeente Deurne heeft daarbij geen taxbus en is er dus geen alternatief.
Maarja iedereen wijst naar elkaar en iedereen heeft het gedaan, behalve zijzelf.
Volgens taxbus.nl heeft deurne tegenwoordig ook vraag afhankelijk vervoer doormiddel van de taxbus dus iedereen die in Neerkant of Liessel woont kan gewoon naar het station met dit ding,geef wel toe dat dit minder is dan lijn 26
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten