Ons vliegticket hebben we in augustus geboekt. Een ticket met Air France/Delta met Brussel-Zuid als aankomst -en vertrekpunt bleek een stuk goedkoper te zijn dan diverse opties vanaf Schiphol. Hiervoor moesten we nog wel een reisje van/naar Brussel-Zuid afleggen. Het verloop van de heenreis en de eerste paar dagen in New York in dit eerste verslag. Voor beide verslagen geldt: een groot deel van de foto's zijn van iPhone kwaliteit, en hier en daar heb ik wat toeristische kiekjes in het verslag inbegrepen.
1. De reis begon in Maarheeze. De nacht voor vertrek brachten we door bij mijn schoonouders. Zij brachten ons in de late ochtend van zaterdag 1 november naar het dichtstbijzijnde station over de grens, Neerpelt.
2. Waar een op dat moment nog lege MW41 op ons wacht...
3.
4. Na iets meer dan een uur bereiken we ons eerste overstapstation….
5. …om na nog eens een uur aan te komen op Brussel-Zuid.
6. Boek je een vliegticket bij Air France, KLM en/of Delta met vertrek vanaf Brussel of Antwerpen, dan is de kans groot dat een deel van de reis per Thalys of TGV wordt afgelegd.
In ons geval vond het eerste deel van de reis per TGV plaats, van Brussel Zuid naar Aeroport Charles de Gaulle. Het treingedeelte van het vliegticket is goed geregeld. Zo heeft Air France/KLM/Delta een eigen incheckbalie op Brussel-Zuid, krijg je gelijk instapkaarten voor de vlucht vanaf Parijs, worden je koffers in het bagageruim van de trein opgeslagen…en last but not least; je reist eerste klas.
7.
8. Lekker comfortabel reizen. Jammer van het raam…
9. Rond de overgang van middag naar avond arriveren we op station Aeroport Charles de Gaulle. Qua navigatie is Charles de Gaulle niet de fijnste luchthaven. Het kost meerdere niveaus en het meerdere keren raadplegen van allerlei borden om uiteindelijk uit te vinden hoe we op straatniveau komen, waar zich de verdeelhal bevindt voor de terminals en de pendelbus naar ons hotel.
10. We verblijven die avond en nacht in een budgethotel op ongeveer 10 minuten pendelen van de luchthaven. Nadat we onze spullen hebben gedumpt, pakken we de pendelbus terug naar de luchthaven. Op de luchthaven pakken we RER B, die de luchthaven verbindt met Parijs.
We hebben maar een paar uurtjes de tijd, dus de toerist uithangen zit er niet echt in. Mijn vriendin zou de volgende ochtend niet alleen voor het eerst naar NY gaan, dit was ook haar eerste echte kennismaking met Parijs. Dus besluiten we om op Saint Michel-Notre Dame over te stappen op RER C. Even later stappen we uit op Champ de Mars-Tour Eiffel, voor een paar snelle kiekjes bij jawel…de Eiffeltoren
11. Het was een erg regenachtige avond. Na 5 minuten houden we het weer voor gezien en rennen we terug naar het station. We gaan terug naar Saint Michel-Notre Dame, dat gunstig ligt in Quartier Latin, nabij een lange strip van bars en restaurants. Hier eten we wat, niet veel later houden we het avondje Parijs voor gezien en pakken we RER B terug naar de luchthaven. Hier nog wat ‘uit de losse’ hand kiekjes…zoals je ziet: ook op OV gebied weinig tijd om de toerist uit te hangen.
12.
13.
14.
15. Na een welverdiende nachtrust, keerden we de volgende ochtend terug naar de luchthaven. Een persoonlijk hoogtepunt voor mij: de vlucht van Parijs naar New York werd uitgevoerd met de Airbus A380, het grootste verkeersvliegtuig ter wereld. De afgelopen jaren heb ik tijdens het plannen van mijn reizen telkens geprobeerd een vlucht met dit toestel mee te pakken. Helaas kwam het qua prijs en/of planning niet uit. Nu was het eindelijk zover.
16. Na 8 uurtjes bereiken we JFK Airport
17. Na aankomst duurde het nog een uur of 3 voordat we het luchthaventerrein verlieten, o.a. dankzij de zeer efficiënte (kuch) immigratiedienst in de aankomsthal van JFK. Even een snelle vette hap, en we gingen bepakt en bezakt richting de AirTrain. Deze volautomatische shuttle verbindt alle terminals van JFK met de metrostations Howard Beach en Sutphin Boulevard. Wij moesten naar Sutphin Boulevard. Hier pakten we de E, om 2 stations verder over te stappen op de F, die ons rechtstreeks naar ons hotel bracht. Rond middernacht konden we eindelijk bijkomen van een lange dag.
De volgende ochtend, na een snel ontbijt gingen we op pad. Richting Manhattan. We verbleven in Queensbridge, een onderdeel van de wijk Long Island City in Queens. Op het eerste gezicht niet de meest gezellige buurt om te verblijven, maar de ligging is perfect ten opzichte van Manhattan en de hotels zijn ook nog eens een stuk goedkoper.
18. Station 21 St/Queensbridge. Onze uitvalsbasis voor de week.
19. First stop: Times Square. Ooit de wallen van NY, tegenwoordig een soort Disneyland, maar dan met winkels en bekende restaurants.
20. Na het nodige sfeerproeven stappen we weer in de metro. De marathon van New York is aan de gang. Wij besluiten een rustige plek te zoeken om de lopers aan te moedigen. En die plek vinden we, in The Bronx. Op de achtergrond een trein van Metro-North, Één van de regionale netwerken die NYC verbindt met de rest van de staat NY.
21. Station 138th St, The Bronx. De MTA (de vervoersautoriteit in NY) doet nog relatief weinig aan dynamische reisinformatie op stations. Soms is de implementatie van reisinformatie op stations afhankelijk van de divisie waarin bepaalde lijnen opereren. Zo zijn er op bepaalde stations van de lijnen 4,5 en 6 wel actuele vertrekdisplays te vinden.
22. Soms loop je langs een abri, je kijkt naar de advertentie, en je hebt zoiets van…OK…
23. Het interieur van een R62(A?) metrostel op station South Ferry
24. Stationsingangen zijn er in allerlei soorten en maten. Zo heb je de ingang die toegang biedt tot alle beschikbare perrons, maar ook de ingang die alleen toegang biedt tot één specifieke richting, zoals de ingang van dit station onder Broadway.
25. Grand Central. Het start –en eindpunt van de Metro-North treindiensten. Mooie stationshal, lelijke perrons.
26. Uitzicht op zuidelijk Manhattan vanaf Top of the Rock, Rockefeller Center.
27. Station 59th st/Columbus Circle. Op diverse lijnen rijden er ‘local’ en ‘express’ diensten, voornamelijk op trajecten waar meerdere lijnen present zijn, zoals dit gedeelte van 59th st/Columbus Circle. Het station en (een deel van) het traject is viersporig uitgevoerd.
28. Bedelaars, bijbelmarketeers, M&M’s verkopers, goochelaars en muzikanten. Je vindt ze overal in en rondom de metro’s en stations. Zoals hier op Grand Central.
29. Tom’s Restaurant. Voor alle Seinfeld fans.
30. Een bus in Queensbridge.
31. Lijn E op station World Trade Center
32. Lower Manhattan, gezien vanuit Staten Island.
En hiermee sluit ik dit eerste deel af. In het volgende deel veel metro’s en bussen. Uiteraard afgewisseld met enkele toeristische plaatjes ter ontspanning :)
Fijne kerstdagen allemaal!