Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Michael 1988 schreef:
Ik haal dit ook maar uit de dossiers van de Provincie Noord Brabant (zie hier blz 26).
Lijn 90 (Heesch-Schaijk-Grave) en 96 (Oss-Schaijk) zouden volgens het PvE beide alleen nog in de spits rijden waardoor Schaijk (8000 inwoners) tussen de spitsuren volledig onbereikbaar zou worden. Dat is erg onhandig voor scholieren die bijv. om 12.00 uur vrij zijn en dan tot 15.30 op de bus moeten gaan wachten. Vanwege de negatieve reacties is toen aan het PvE toegevoegd dat er eventueel op die tijden een buurtbus zou komen.
Omdat inmiddels via een gelichte optie is geregeld dat lijn 90 tussen de spitsen gewoon blijft rijden is een buurtbus op lijn 90 niet meer nodig. Van Schaijk naar Oss kun je dan met een overstap via Heesch reizen (90 -> 152/157). Of dat laatste echt een alternatief is zal afhangen van hoe de aansluitingen in Heesch uitvallen, afhankelijk daarvan zou de discussie over een buurtbus of toch een paar extra ritten (taxibusje?) op lijn 96 terug kunnen komen.
Wat betreft lijn 65 hoorde ik op de kerstborrel van het ROB dat er door de wijkraad Engelen gedacht wordt over een zg. servicebus die tevens het wmo-vervoer zou overnemen en dan ook via het ziekenhuis zou gaan rijden. Omdat de wmo-taxivergoeding dan verdwijnt zou dat budgettair zonder extra kosten kunnen. Ook als alternatief voor de stadsdienst Oss wordt er in die richting gedacht. Maar het is allemaal nog heel prematuur.
Ik had in het pakket van eisen gelezen dat er geen Euro 6 geeist was. Maar ik heb vandaag begrepen van een chauffeuse dat er wel nieuwe Euro 6 bussen gaan komen bij Veolia. Ik heb ook begrepen maar dat was nog een gerucht dat IVECO een goede kanshebber is om nieuwe bussen te leveren omdat dat tot nu toe de enige bus is waarbij de chauffeurscabine aan de eisen voldoet.
Wat is er dan mis met de cabine van een Amba/Citea? Ik heb chauffeurs in het verleden horen klagen over bussen van MAN en over Citaro's, maar niet over Amba's.
IVECO is een van de weinige fabrikanten die een serieus bruikbare elektrische 12m-stadsbus (genaamd Ellisup) beweert te kunnen leveren en dergelijke bussen zijn verplicht voor de stadsdienst Breda. Ik weet niet of het bericht van Michael daar dus wellicht op slaat, want dat alle andere bussen geen geschikte cabine zouden hebben lijkt me een wat stug verhaal.
De Ellisup is wel een type apart, daar moet je wel rekening mee houden. Dat is een bus met 4 assen en de oplading gebeurt door middel van een pantograaf. Solaris levert volgens mij ook nog elektrische bussen. Maar ik weet niet welke fabrikant er ook nog elektrische gelede bussen levert, laat staan of die bestaan. Want voor de lijnen richting het ziekenhuis/Avans/andere scholen zijn gelede bussen juist hard nodig. Want als ik zo af en toe de Avans Schoolkrant lees zijn er nog steeds twee problemen daar. Overvolle bussen en parkeerplekken tekort.
fogeltje schreef:Wat is er dan mis met de cabine van een Amba/Citea? Ik heb chauffeurs in het verleden horen klagen over bussen van MAN en over Citaro's, maar niet over Amba's.
Ook die van de huidige Ambassadors voldoet niet aan de eisen heb ik begrepen. stuur kan niet ver genoeg versteld worden is onder andere een reden.
Frans F schreef:IVECO is een van de weinige fabrikanten die een serieus bruikbare elektrische 12m-stadsbus (genaamd Ellisup) beweert te kunnen leveren en dergelijke bussen zijn verplicht voor de stadsdienst Breda. Ik weet niet of het bericht van Michael daar dus wellicht op slaat, want dat alle andere bussen geen geschikte cabine zouden hebben lijkt me een wat stug verhaal.
het bericht wat ik plaatste ging over de streek. niet over de stad.
Michael schreef:
Ook die van de huidige Ambassadors voldoet niet aan de eisen heb ik begrepen. stuur kan niet ver genoeg versteld worden is onder andere een reden.
Dan rijdt half Nederland met Ambassadors die niet aan de eisen zouden voldoen? Of zijn de arbo-eisen recent veranderd?
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 06 jan 2014, 16:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Michael 1988 schreef:Maar ik weet niet welke fabrikant er ook nog elektrische gelede bussen levert, laat staan of die bestaan. Want voor de lijnen richting het ziekenhuis/Avans/andere scholen zijn gelede bussen juist hard nodig.
Ik zou geen fabrikant weten van gelede elektrische bussen. Ik neem daarom aan dat Veolia daar bij zijn inschrijving rekening mee heeft gehouden en zijn bod dus heeft gebaseerd op 12m-bussen.
Michael 1988 schreef:Maar ik weet niet welke fabrikant er ook nog elektrische gelede bussen levert, laat staan of die bestaan. Want voor de lijnen richting het ziekenhuis/Avans/andere scholen zijn gelede bussen juist hard nodig.
Ik zou geen fabrikant weten van gelede elektrische bussen. Ik neem daarom aan dat Veolia daar bij zijn inschrijving rekening mee heeft gehouden en zijn bod dus heeft gebaseerd op 12m-bussen.
Lijn 8 en lijn 11 worden door chauffeurs van de streek gereden en Lijn 10 door Oosterhout en die hebben allemaal gelede bussen.
Michael schreef:
Ook die van de huidige Ambassadors voldoet niet aan de eisen heb ik begrepen. stuur kan niet ver genoeg versteld worden is onder andere een reden.
Dan rijdt half Nederland met Ambassadors die niet aan de eisen zouden voldoen? Of zijn de arbo-eisen recent veranderd?
Ik denk meer dat die chauffeuse die mij dat vertelde bedoelde dat het niet aan de eisen van Veolia voldoet.
'tis al even geleden dat ik in Breda studeerde, maar er reden destijds eigenlijk nooit* geledes op de reguliere stadslijnen naar Avans / NHTV. Geleed werden vooral de ritten van lijn 9 (later 8/9 wat nu nog zo is meen ik) gereden die de versterking op de drukste tijdstippen verzorgden.
*) Nou vooruit, heel incidenteel. Ik heb ooit een MBG200 op de 12 gehad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel schreef:'tis al even geleden dat ik in Breda studeerde, maar er reden destijds eigenlijk nooit* geledes op de reguliere stadslijnen naar Avans / NHTV. Geleed werden vooral de ritten van lijn 9 (later 8/9 wat nu nog zo is meen ik) gereden die de versterking op de drukste tijdstippen verzorgden.
*) Nou vooruit, heel incidenteel. Ik heb ooit een MBG200 op de 12 gehad.
Als je nu Punt leest (schoolkrant van Avans) zie je vaak overvolle bussen voorbij komen in o.a. de ochtendspits. Vandaar dat ik aankaartte om toch enkele gelede bussen te gebruiken voor de lijnen in die richting. In het weekend en in de avonduren kan dit gewoon 12m materieel worden en het zal waarschijnlijk alleen tijdens schooltijden gebruikt moeten worden. Maar als de gehele stadsdienst elektrisch moet zijn vroeg ik me dus gewoon af of er misschien ook elektrische gelede bussen waren of dat er diesels van de streekdienst ingezet mogen worden (al dan niet de gehele dag tot ongeveer 19:00 uur). Bijvoorbeeld door gebruik te maken van koppelingen van een streeklijn met gelede bus op de stadslijnen.
Al hoewel er trouwens in de schoolkrant eerder vaak de parkeerproblemen in staan. Maar dit komt volgens studenten door de slechte OV van en naar huis toe en deels door de volle bussen. Maar ik denk ook vaak de luiheid om eerder op te staan en de moeite nemen om iets verder te lopen of fietsen van en naar de bushaltes. Maar dat even terzijde.
Het hele probleem is gewoon dat er zat bussen rijden maar sommige hopeloos op de treinen aansloten waardoor de reizigers slecht spreiden. In mijn Avans-tijd kreeg bv. lijn 12 altijd enorme aantallen studenten mee omdat die als enige in de toenmalige s1900 / s3600 knoop op het station was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Er rijden nog steeds zat bussen richting die locaties en nog steeds wordt er geklaagd over dat de bussen vol zitten. Vind je het gek als iedereen dezelfde bus pakt. Er rijden naar alle 4 de locaties 7 verschillende buslijnen als het er niet meer zijn (lijn 8, 10, 11, 12, 131, 401 en 402) waarvan lijn 8, 10 en 11 op alle locaties komen. Als op lijn 8, 10 en 11 (al dan niet alleen lijn 10) gelede bussen worden ingezet vanuit de streek is het probleem deels opgelost misschien. Maar het ligt ook aan de mentaliteit van de studenten. Die nemen allemaal de laatste reismogelijkheid waardoor ze vaak te laat komen. De bussen sluiten nu redelijk goed aan met ca. 4 tot 6 minuten overstap tijd voor de eerste bussen die vertrekken na aankomst van alle treinen in Breda (ongeacht welke serie). Daarna om de hooguit 7 minuten komt de volgende bus al.
Maar mijn grootste zorg is ook mede het ziekenhuis dat op de route ligt. Patiënten kunnen door de luie studenten de bus amper pakken om bij het ziekenhuis te komen. Dat probleem speelt zich ook af in Den Bosch waarbij de bussen die tussen 8:10 en 8:20 richting KW1C, locatie Vlijmenseweg rijden vol zitten met studenten voor de KW1C en Avans (terwijl beide scholen op loopafstand liggen).
Maar goed, we wijken van het onderwerp af. Om heel eerlijk te zijn pleit ik liever voor de weigering van studenten uit de stads en streekbussen in Den Bosch (komend uit de richting van CS) voor de Onderwijsboulevard en Vlijmenseweg, tenzij je mindervalide bent.
Michael 1988 schreef:Om heel eerlijk te zijn pleit ik liever voor de weigering van studenten uit de stads en streekbussen in Den Bosch (komend uit de richting van CS) voor de Onderwijsboulevard en Vlijmenseweg, tenzij je mindervalide bent.
Het lastig om reizigers die een geldig kaartje hebben te weigeren, dat heet in gewoon Nederlands oplichting. Overigens valt het met die overvolle bussen naar het KW1 wel mee.
Michael 1988 schreef:Om heel eerlijk te zijn pleit ik liever voor de weigering van studenten uit de stads en streekbussen in Den Bosch (komend uit de richting van CS) voor de Onderwijsboulevard en Vlijmenseweg, tenzij je mindervalide bent.
Het lastig om reizigers die een geldig kaartje hebben te weigeren, dat heet in gewoon Nederlands oplichting. Overigens valt het met die overvolle bussen naar het KW1 wel mee.
Precies, het blijft OPENBAAR vervoer, dus voor iedereen, OOK studenten. Ik erger me juist eraan dat voor rolstolreizigers de bus opgehouden moet worden, maar die mensen hebben net zo veel recht om van de bus gebruik te maken als ik, dus doe ik er uiteindelijk niet moeilijk over. Dat geldt voor studenten net zo goed. Ik vind het ook niet fijn als in Nijmegen bussen naar Heyendaal anders dan lijn 10 ook stampvol zitten terwijl ik een andere bestemming heb. Maar je kunt studenten gewoon niet weren, dan is het geen openbaar vervoer meer. Mensen die daar moeite mee hebben nemen maar een taxi.
Michael 1988 schreef:Om heel eerlijk te zijn pleit ik liever voor de weigering van studenten uit de stads en streekbussen in Den Bosch (komend uit de richting van CS) voor de Onderwijsboulevard en Vlijmenseweg, tenzij je mindervalide bent.
Het lastig om reizigers die een geldig kaartje hebben te weigeren, dat heet in gewoon Nederlands oplichting. Overigens valt het met die overvolle bussen naar het KW1 wel mee.
Buiten die tijden valt het mee ja, maar tussen 8 uur en half 9 niet. De een na laatste bus voor half 9 (lijn 68 of 69) zit toch regelmatig vol, terwijl de speciale pendelbus bijna leeg weg rijdt/reed. Maar het is gewoon een kwestie van die halte(s) niet aan doen tijdens de ochtendspits. Mensen die naar het ziekenhuis moeten of verder kunnen amper met de volle lijn 68 en 69 mee. Geldt ook voor de buurtbussen. Heb zelfs zo meegemaakt dat de chauffeur enkele malen reizigers binnen Den Bosch wel in eerste instantie weigerde. Er werd eerst gevraagd wie er naar Cromvoirt of verder moest, toen het ziekenhuis en toen de rest. Openbaar vervoer of niet, ik vind dat er wel een prioriteit gesteld moet worden tussen reizigers die makkelijk te voet naar hun bestemming kunnen lopen en reizigers die dat niet kunnen.
Nee, want zodra je reizigers op wat voor criterium dan ook gaat weigeren heb je geen openbaar vervoer meer. Ik snap je punt echt wel en vind het zelf ook niet netjes als bepaalde mensen niet naar hun bestemming kunnen komen omdat de bus vol zit, maar mensen weigeren is niet de oplossing. De vervoerders hebben een vervoersplicht tegenover iedereen met een geldig vervoersbewijs. Als daar een geweigerde student een rechtszaak van zou maken, zou die nog een behoorlijke kans tot slagen hebben. En wie zegt dat elke student "dat stukje makkelijk kan lopen"? Van een oudere persoon wordt er per definitie van uitgegaan dat die dat niet kunnen, van een jonger persoon wel. En dat is onzin. Ook een jonge student kan moeilijkheden hebben met langere stukken lopen. Hoe ga je dat dan filteren? Je kunt aan iemand niet zien of die "gezond" is of rondloopt met een knieblessure.
Wat je dus kunt doen, is voor een specifieke lijn dan halten overslaan, tussen een periode. En alleen voor instappers aan die halte.
Overigens wilde Hermes dat ook voor de 149 en 150 aan de Karel de grotelaan. Daar is gelukkig een stokje voor gestoken en rijden de schoolbussen wat beter. Probleem us nu opgelost.
Dat wat huibf zegt bedoelde ik ook voor de genoemde haltes. Tussen een bepaalde periode enkele haltes overslaan voor uitstappers afkomstig vanaf CS. Het zal wennen zijn voor de chauffeurs, maar er rijdt niet voor niets een pendelbus van en naar de Vlijmenseweg (die vaak leeg rijdt als ik me goed herinner).
fogeltje schreef:Nee, want zodra je reizigers op wat voor criterium dan ook gaat weigeren heb je geen openbaar vervoer meer. Ik snap je punt echt wel en vind het zelf ook niet netjes als bepaalde mensen niet naar hun bestemming kunnen komen omdat de bus vol zit, maar mensen weigeren is niet de oplossing. De vervoerders hebben een vervoersplicht tegenover iedereen met een geldig vervoersbewijs. Als daar een geweigerde student een rechtszaak van zou maken, zou die nog een behoorlijke kans tot slagen hebben. En wie zegt dat elke student "dat stukje makkelijk kan lopen"? Van een oudere persoon wordt er per definitie van uitgegaan dat die dat niet kunnen, van een jonger persoon wel. En dat is onzin. Ook een jonge student kan moeilijkheden hebben met langere stukken lopen. Hoe ga je dat dan filteren? Je kunt aan iemand niet zien of die "gezond" is of rondloopt met een knieblessure.
Zie bovenstaand stukje. Er rijdt in de ochtendspits een pendelbus tussen CS en de Vlijmenseweg. Deze staat niet in de dienstregeling, maar rijdt er wel.
Het weren/halte overslaan ging mij meer om lijn 68, 69 en de streeklijnen van Veolia en de buurtbuslijnen.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op do 09 jan 2014, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf schreef:Wat je dus kunt doen, is voor een specifieke lijn dan halten overslaan, tussen een periode. En alleen voor instappers aan die halte.
Dat kan maar dan zal Arriva voor de uitstappers wel een alternatieve pendelbus vanaf het station moeten laten rijden (ik heb tot nu toe nog nooit een pendelbus gezien). Gewoon zeggen dat ze in de spitsuren weigeren vervoer te bieden kan volgens de concessie niet.
Overigens is er voor de buurtbussen op dit traject (213 en 239) al vaker geopperd om uberhaupt geen lokaal vervoer op het traject Station-Willem I-Ziekenhuis meer toe te staan, maar dat willen de betrokken buurtbuscommites niet uit angst voor verlies van reizigers.
Verder wordt de loopafstand van het station naar het Willem I hier wel wat gebagatelliseerd. Ik heb het vaker gelopen en dat kost vanaf het Stationsplein toch wel bijna 20 minuten.
Nogmaals tussen 8 uur en half 9 rijdt er een pendelbus. Of misschien sinds dit jaar niet meer. In 2012 en in 2013 zag ik hem nog rijden en het gaat hierbij om een bus van Diamond Tours die nadat de bus van lijn 158 komt enkele ritten pendelt tussen Willem 1 en CS. Volgens mij rijdt die nog zelfs na half 9, maar dat weet ik niet zeker. Wel zijn het er minimaal 2 ritten.