Ombouw spoor
-
- Berichten: 165
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32
Ombouw spoor
ik vroeg me af wat er allemaal nodig is om normaal spoor omtebouwen naar hsl spoor.
ik dacht aan de volgende punten:
*elektrificatie
*beveiliging
*de rails zelf
*seinen opruimen
*wissels
*opruimen overwegen
moet de fundering ofzo ook worden aangepast? en zijn er nog dingen die ik vergeten ben
ik dacht aan de volgende punten:
*elektrificatie
*beveiliging
*de rails zelf
*seinen opruimen
*wissels
*opruimen overwegen
moet de fundering ofzo ook worden aangepast? en zijn er nog dingen die ik vergeten ben
Laatst gewijzigd door Dubbele P op do 04 dec 2008, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitels gaarne met hoofdletter!
Reden: Topictitels gaarne met hoofdletter!
Re: ombouw spoor
De onderbouw is inderdaad het belangrijkste, en het kostbaarste. Door hogere snelheden worden de drukgolven van de trein op de ondergrond namelijk heviger, waardoor dus de gehele onderbouw (ballast/dwarsliggers/zandbed eronder/etc) vernieuwd moet worden. Electrificatie is niet eens erg noodzakelijk (in Duitsland rijdt tenslotte ook de ICE-TD rond, een diesel-ICE). Het beveiligingssysteem moet wat anders zijn dan ATB (die vindt boven de 130 km/h namelijk alles hetzelfde). Overwegen mogen er niet zijn. Qua wissels wil je geen wissels waar je met 40 km/h overheen mag, dat remt zo af... ;-)
-
- Berichten: 165
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32
Re: ombouw spoor
die punten had ik al begrepen(zie sp), echter het verhaal van de onderbouw vind ik wel interessant, de onderbouw zoals die er nu ligt(en dan vooral het zandbed met een eventuele fundering) is dat sterk genoeg voor hst ?Wubbo schreef:De onderbouw is inderdaad het belangrijkste, en het kostbaarste. Door hogere snelheden worden de drukgolven van de trein op de ondergrond namelijk heviger, waardoor dus de gehele onderbouw (ballast/dwarsliggers/zandbed eronder/etc) vernieuwd moet worden. Electrificatie is niet eens erg noodzakelijk (in Duitsland rijdt tenslotte ook de ICE-TD rond, een diesel-ICE). Het beveiligingssysteem moet wat anders zijn dan ATB (die vindt boven de 130 km/h namelijk alles hetzelfde). Overwegen mogen er niet zijn. Qua wissels wil je geen wissels waar je met 40 km/h overheen mag, dat remt zo af... ;-)
Re: ombouw spoor
Op het ene stuk wel, op het andere stuk niet. Waar precies wel en niet weet ik niet, maar ik weet dat er in ieder geval op Zwolle - Groningen sprake was van het volledig vernieuwen van de onderbouw als daar meer dan 160 moet worden gereden. Amsterdam - Utrecht daarentegen is voorbereid op hogere snelheden.
Re: ombouw spoor
Overwegen en perrons, tja ... In Engeland en Duitsland stuiven ze met 200 km/u langs perrons en over overwegen, dus waarom zou het hier niet kunnen? Pas de veiligheidsmaatregelen op perrons zodanig aan (omroepen en markering zoals op Nvp, Dvnk en Gvm) dat niemand op het verkeerde moment dicht bij de perronrand staat. Pas de overwegen aan naar ADOB's, zodat niemand er door kan. Ik denk dat je hiermee al een heleboel kosten uitspaart.
Maar daarbij moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat veel spoorlijnen niet geschikt zijn voor hoge snelheden, puur omdat de bogen daarvoor te krap zijn. Je kunt dus een heleboel bogen gaan verruimen of zelfs hele trajecten via een nieuwe route gaan leggen.
Nvp = Nieuw Vennep
Dvnk = De Vink
Gvm = Den Haag Mariahoeve
Allemaal gelegen aan het traject Hoofddorp - Den Haag, waar de Thalys met 160 km/u rijdt.
Maar daarbij moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat veel spoorlijnen niet geschikt zijn voor hoge snelheden, puur omdat de bogen daarvoor te krap zijn. Je kunt dus een heleboel bogen gaan verruimen of zelfs hele trajecten via een nieuwe route gaan leggen.
Nvp = Nieuw Vennep
Dvnk = De Vink
Gvm = Den Haag Mariahoeve
Allemaal gelegen aan het traject Hoofddorp - Den Haag, waar de Thalys met 160 km/u rijdt.
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 04 dec 2008, 15:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verkorting De Vink verbeterd ivm mouse-over
Reden: Verkorting De Vink verbeterd ivm mouse-over
-
- Berichten: 165
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32
Re: ombouw spoor
kan ik daaruit concluderen dat de ombouw van normaal spoor naar hs spoor goedkoper is dan het aanleggen van een volledig nieuwe hsl?Wubbo schreef:Op het ene stuk wel, op het andere stuk niet. Waar precies wel en niet weet ik niet, maar ik weet dat er in ieder geval op Zwolle - Groningen sprake was van het volledig vernieuwen van de onderbouw als daar meer dan 160 moet worden gereden. Amsterdam - Utrecht daarentegen is voorbereid op hogere snelheden.
-
- Berichten: 165
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32
Re: ombouw spoor
hmm ik opende dit topic omdat ik benieuwd was of het rendabel is om gewone spoorlijnen om te bouwen naar spoorlijnen geschikt voor 250/300 km per uur.Bastiaan schreef:Overwegen en perrons, tja ... In Engeland en Duitsland stuiven ze met 200 km/u langs perrons en over overwegen, dus waarom zou het hier niet kunnen? Pas de veiligheidsmaatregelen op perrons zodanig aan (omroepen en markering zoals op Nvp, Vnk en Gvm) dat niemand op het verkeerde moment dicht bij de perronrand staat. Pas de overwegen aan naar ADOB's, zodat niemand er door kan. Ik denk dat je hiermee al een heleboel kosten uitspaart.
Maar daarbij moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat veel spoorlijnen niet geschikt zijn voor hoge snelheden, puur omdat de bogen daarvoor te krap zijn. Je kunt dus een heleboel bogen gaan verruimen of zelfs hele trajecten via een nieuwe route gaan leggen.
Nvp = Nieuw Vennep
Vnk = De Vink
Gvm = Den Haag Mariahoeve
Allemaal gelegen aan het traject Hoofddorp - Den Haag, waar de Thalys met 160 km/u rijdt.
Re: ombouw spoor
Nee. Onderbouw vernieuwen komt neer op complete nieuwbouw van het spoor, met bijkomende kosten voor het afbreken van het oude vervoer en vervangend vervoer in de tijd dat het spoor stilgelegd is. Om het dan nog maar niet te hebben over gemiste inkomsten omdat mensen wegblijven als je ze 5 jaar lang met vervangend vervoer confronteert.racingweirdo schreef:kan ik daaruit concluderen dat de ombouw van normaal spoor naar hs spoor goedkoper is dan het aanleggen van een volledig nieuwe hsl?
-
- Berichten: 165
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32
Re: ombouw spoor
eventueel zou je bij 4 sporen 2 kunnen oplaten.Wubbo schreef:Nee. Onderbouw vernieuwen komt neer op complete nieuwbouw van het spoor, met bijkomende kosten voor het afbreken van het oude vervoer en vervangend vervoer in de tijd dat het spoor stilgelegd is. Om het dan nog maar niet te hebben over gemiste inkomsten omdat mensen wegblijven als je ze 5 jaar lang met vervangend vervoer confronteert.racingweirdo schreef:kan ik daaruit concluderen dat de ombouw van normaal spoor naar hs spoor goedkoper is dan het aanleggen van een volledig nieuwe hsl?
daarnaast bij een volledige nieuwe hsl moet er onteigend worden, rechtzaken worden gevoerd.
dat soort problemen heb je nu niet doordat je het bestaande spoor/cq de plaats van het bestaande spoor aanpast.
Re: ombouw spoor
Alleen als je op precies dezelfde plek kunt herbouwen. Moet je, zoals genoemd door Bastiaan, bogen gaan verruimen omdat je er anders niet met hoge snelheid doorheen kan, dan krijg je dat hele circus alsnog.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ombouw spoor
Naast de bogen is een ding wat dacht ik ook aangepast moet worden de hart-op-hart afstand van de sporen, zodat er dus als twee treinen elkaar passeren meer ruimte tussen zit.
Inderdaad, zo heeft men het dus ook aangepakt bij Amsterdam-Utrecht. Als je dan toch het spoor verdubbelt kan je het net zo goed meteen aanpassen voor hogere snelheden.racingweirdo schreef:eventueel zou je bij 4 sporen 2 kunnen oplaten.
Bij omgebouwde traditionele spoorlijnen gaat het meestal om hooguit 200km/u. Dat zal waarschijnlijk wel zijn omdat ombouwen voor hogere snelheden niet rendabel is of gewoon te ingewikkeld. Voor hogere snelheden is, zeker met de slappe grond vaak in Nederland, een veel stabielere baan nodig, daarom is de HSL-zuid ook op heipalen gebouwd.racingweirdo schreef:hmm ik opende dit topic omdat ik benieuwd was of het rendabel is om gewone spoorlijnen om te bouwen naar spoorlijnen geschikt voor 250/300 km per uur.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ombouw spoor
Je hebt inderdaad een groter PVR (profiel vrije ruimte) bij HSL-lijnen.
Zoveel viersporige baanvakken zijn er nu ook weer niet hoor...racingweirdo schreef:eventueel zou je bij 4 sporen 2 kunnen oplaten.
Re: ombouw spoor
200 op de buitenste sporen toch?Wubbo schreef:Op het ene stuk wel, op het andere stuk niet. Waar precies wel en niet weet ik niet, maar ik weet dat er in ieder geval op Zwolle - Groningen sprake was van het volledig vernieuwen van de onderbouw als daar meer dan 160 moet worden gereden. Amsterdam - Utrecht daarentegen is voorbereid op hogere snelheden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Ombouw spoor
Voor zover dat comfortabel is op die sporen, ja
Re: Ombouw spoor
Niet dus Een VIRM op 140 rammelt al een gek op die sporen, dus of het met ander materieel veel beter gaat :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ombouw spoor
VIRM is relatief niet heel zwaar als het het rekent per zitplaats in vergelijking tot bijv. mat'54. Ook ICR is relatief zwaarder vanwege de tractie (84-86 ton). Dat scheelt natuurlijk een hoop. Verder is de onderbouw eigenlijk te zwak in combinatie met de grond, waardoor je dus verzakkingen krijgt. Ze zouden dat kunnen oplossen door extreem zware staaltreinen over de dijk te sturen met hogere snelheid dan zakt het vanzelf goed in, of bij de bouw hadden ze meer moeten heien.
Re: Ombouw spoor
Niet enkel de verticale bogen moeten aangepast worden, ook de horizontale bogen (viaducten, tunnels) omdat anders een trein op hoge snelheid 'gelanceerd' kan worden.
Daarnaast dient de verkanting (hoe schuin een boog ligt) aangepast te worden om het voor reizigers comfortabel te maken met hoge snelheid een bocht te nemen. Dit kan problemen opleveren voor goederentreinen die in zo'n boog tot stilstand komen, ligt het spoor te schuin en de trein trekt op dan kan ie makkelijk ontsporen.
Daarnaast dient de verkanting (hoe schuin een boog ligt) aangepast te worden om het voor reizigers comfortabel te maken met hoge snelheid een bocht te nemen. Dit kan problemen opleveren voor goederentreinen die in zo'n boog tot stilstand komen, ligt het spoor te schuin en de trein trekt op dan kan ie makkelijk ontsporen.
Re: Ombouw spoor
Vergeet ook niet dat bij een ombouw er gedurende de ombouwtijd geen trein meer kan rijden over bestaand spoor.
Re: ombouw spoor
Je moet dan sowieso ombouwen naar minimaal 4 sporen (wat wil je anders met de stoptreintjes doen )racingweirdo schreef:[hmm ik opende dit topic omdat ik benieuwd was of het rendabel is om gewone spoorlijnen om te bouwen naar spoorlijnen geschikt voor 250/300 km per uur.
Re: Ombouw spoor
Die ook gewoon mee laten gaan richting 200 km/h en even aan de kant nemen op de stoptreinstations, zo werkt 't in Duitsland ook en dat is goedkoper dan het hele traject verdubbelen naar vier sporen.
Het is een spectrum.
Re: Ombouw spoor
Zo'n vier/vijf jaar geleden was ik in Duitsland, op het pittoreske station van Dollbergen, samen met een hoop anderen wachtende op de RegionalExpress naar Wolfsburg. Een paar minuten voordat die trein daar een stop maakt, kwam er eerst een ICE langs. Op het vrij smalle perron moet je dan volledig tegen de muur staan (achter een op de vloer geschilderde gele streep) en dan nog wordt je bijna uit je schoenen gewaaid door zo'n ICE. Het is geen goed idee om het op zo'n manier te doen, tenzij je het perron volledig afsluit buiten de stoptijden van de stoppende treinen, maar zie dat maar eens te handhaven zonder veel mensenwerk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ombouw spoor
Met de OV-chippoortjes kan je natuurlijk iets instellen dat de poortjes pas te openen zijn nadat de sneltrein is gepasseerd, maar dat wordt dan natuurlijk weer lastig met vertragingen enzo.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Ombouw spoor
Kan het perron dan niet wat breder?
Re: Ombouw spoor
Natuurlijk kan het breder, maar daar moet wel de ruimte voor zijn natuurlijk, en dat is niet op elke plaats aanwezig. En in mijn voorbeeld zijn er dan als hindernissen ook nog een stationsgebouw en een voetgangertunneltje onder het spoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ombouw spoor
Afbreken en opnieuw opbouwen. Doorgaans zit er toch alleen maar een Wizzl of zelfs niets meer in die gebouwen waar de IC's niet stoppen. Gemeentes ook blij, het stationsgebied krijgt meteen een metamorfose.stationsgebouw en een voetgangertunneltje onder het spoor
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten