Zullen we de krantenartikelen uit die tijd (zijn óók hier op het forum terug te vinden) dan toch maar wat serieuzer nemen dan de NOLS - site, tenzij die NOLS site een officieel erkende autoriteit is.timtrein schreef:Wat feiten dan voor de liefhebber.
- De trein Stadskanaal is in 1953 niet opgeheven wegens materieelgebrek maar gewoon vanwege de kosten. Zie o.a. de NOLS-site. Het is ook niet logisch, als ze de lijn hadden willen blijven exploiteren dan waren ze klaar geweest met drie of vier Blauwe Engelen extra bestellen.
Ja bij NS weg en naar Arriva en die heeft het heel erg graag overgenomen, en praat elkens weer met de provincie om de consessie weer te mogen verlengen. Zou je toch niet doen als daar geen brood aan te verdienen is?timtrein schreef:Wat feiten dan voor de liefhebber.
- Er is al diverse malen gesproken over het opheffen van de lijn naar Roodeschool (vanaf Winsum), net als Almelo-Mariënberg en Sneek-Stavoren stond die altijd met stip bovenaan de lijst met onrendabele spoorlijnen. Het mag haast een wonder heten dat dat nooit gebeurd is, waarschijnlijk omdat er nog wat goederenvervoer reed en de Eemshaven (+spoorlijn) ook al in de planning zat. Du dat als vergelijkingsmateriaal gebruiken is heel wankel.
Waar héb je het over? Welk onderzoek en waarom?timtrein schreef:
- In de onderzoeken wordt gesproken over een mogelijke uursdienst in de daluren, als kostenbesparing. Daarbij moet je dan denken aan het tijdvak ruwweg 9.30-14.30 en na 18.30. Op zaterdag is die kans ook aanwezig, zondag rijdt overal natuurlijk een uursdienst.
Wat een rare argumentatie gebruik je. Ik kan je zeggen dat bij de fusie van het Refaja ziekenhuis in Stadskanaal met Hoogeveen én Emmen een van de zaken die is aangegeven door deze fusiegroep is dat het belangrijk is om tussen de 3 plaatsen hoogwaardig openbaar vervoer te hebben. Omdat de verwachting is dat mensne toch meer zullen moeten gaan reizen.timtrein schreef: - Wat een belangrijk argument is dat vaak gemist wordt, is dat Stadskanaal en Veendam niet goed te vergelijken zijn. Veendam is vooral een woonplaats, die qua werk en voorzieningen behoorlijk op Groningen is gericht. Stadskanaal is veel meer een plaats op zich (met meer en uitgebreidere voorzieningen als hotel, bioscoop, ziekenhuis, meer winkels etc.) en _vervult_ ook een regiofunctie voor omliggende kleinere plaatsen. Daardoor is er een veel minder massale trek naar "de grote stad" Groningen. Je zien dat Stadskanaal zeker niet alleen op Groningen is gericht, maar ook op Emmen, Assen (en in mindere mate Winschoten en bijvoorbeeld Borger). Dus áls je al wat gaat doen, dan moet je het ook gelijk goed doen en de lijn naar Emmen doortrekken. Anders is het een dood eind waar héél veel geld in gaat voor zeer weinig rendement. Daar is ons geld heden ten dage veel te schaars voor.
Daarnaast heeft Stadskanaal inderdaad nóg wel een sterke centrumfunctie. Voor het ziekenhuis is het bijvoorbeeld al belangrijk, maar ook bijvoorbeeld Lefier die haar hoofdkantoor graag centraal in het gebied zou willen plaatsen. Nu ligt de focus bij Gieten (En dat zou toch jammer zijn, om als je een streekfunctie hebt deze kwijt te raken omdat je niet verder kunt kijken dan je neus lang is.)
Ohja om flauwekul argumenten alvast voor te zijn er zijn genoeg andere bedrijven aan het oriënteren, maar ik verwacht dat ik niet alles hier hoef neer te zetten.
Dus gaan voor een spoorverbing, waarbij ik zelf de urgentie vooral zie om aangesloten te worden op Emmen én dan ook nog eens zo dat Hoogeveen bereikbaar wordt, dan kun je namelijk zomaar door naar de Hanzelijn. (Zie ook plannen prov Drenthe.)
kan ik hier ook een plaatje uploaden?