Mijn vorige baan heette 'Bad Segeberg'. Een hoofdspoorweg met ergens opstelterreinen, een nagebouwd traject naar Amersfoort vanaf Blauwkapel, een aftakking naar Soest als S-bahn, een ring-S-bahn die deels ondergronds liep... maar toen crashte het spel. Heb hem opnieuw geinstalleerd, maar er zaten toen ineens zoveel nieuwe dingen in, dat ik een nieuwe baan ben begonnen: Norderstedt. Het centrale station wordt een soort Den Haag HS, met een kopstation 'Norderstedt Altstadt' als Den Haag Centraal.
Een klein lijnenkaartje wat ik al heb gelegd...
Zwart = spoorlijn, groen = S-bahn, paars = metro, rood = tram.
De metro aanleggen is nog vrij lastig. Je moet eerst het terrein verdiepen, een station erin leggen, roltrappen aanleggen, heeeeel veel bordjes plaatsen, keerwanden neerzetten, een stuk tunnel leggen, en dat alles vóór je het dak erop zet.
De namen zijn bestaande Duitse namen, zullen de oplettende lezers al wel zijn opgevallen. Ik heb namelijk een kaart van Hamburg voor me liggen, en ook wat Berlijnse namen komen voor :)
Norderstedt Hbf.
Het station bestaat uit zes sporen. Twee ga ik voor de S-bahn vrijmaken, maar welke weet ik nog niet, moet nog even uitzoeken welke het handigste zijn voor de rest van de lijnvoering.
Tramhalte voor het station.
In het echt gaan er bij HS tramsporen onder het treinspoor door, ik ga er echter overheen. Dit omdat de metro een beetje in de weg ligt anders.
Het metrostation is een kruisstation. Lijn U2 ligt het diepst, 24 meter diep, maar stijgt na het station weer naar 12 meter diep. Het perron voor lijn 2 richting Ruhleben.
Door middel van roltrappen kun je bij het perron van lijn U1 komen, en naar de uitgang. Aangezien er 12 meter hoogteverschil is, maar een roltrap maar 6 meter hoog is, moest ik er twee aan elkaar plakken, wat een nogal nauwkeurig werkje is, zeker omdat de ondergrond door de hoogteverschillen niet gelijk is.
Tips en ideeën zijn altijd welkom, want ik wil nog wel eens zonder inspiratie zitten :)