Ik zie bijvoorbeeld niet in waarom je een hogesnelheidsspoor om Den Bosch of Apeldoorn heen wil bouwen. Okee, die eerste stad is een rotte plek in ons land, dat geef ik direct toe, maar dat is niet echt een goed argument

De "bogen" om Apeldoorn en Den Bosch stellen in feite niet echt wat voor: het zijn aparte sporen waar 200 km/u gereden kan worden, om het station heen, zodat er niet afgeremd hoeft te worden. Dit is inderdaad om grote stations die niet hsl-waardig zijn, over te slaan. Immers, de reiziger heeft het meeste baat bij een snelle trein Asd - Ut - Ehv, die geen 10 minuten in Ht verliest.Bee schreef:Ik constateer tegelijkertijd echter dat er op dit moment concrete plannen zijn om op diverse plekken met intercity's te gaan rijden die 200 kilometer per uur kunnen maar op lijnen waar de maximumsnelheid soms wel 70 kilometer lager ligt en waar je bovendien veel tijd kwijt bij het binnenrijden van stations. Daar valt voorlopig veel meer minutenwinst te pakken dan met de bouw van nieuwe lijnen. Ik zie bijvoorbeeld niet in waarom je een hogesnelheidsspoor om Den Bosch of Apeldoorn heen wil bouwen.
Gelukkig dat ik wel een bron heb om kosten te gokken. de link is http://mobycon.nl/dynamic/media/6/docum ... Almelo.pdf .MLouter schreef:Dan nog steeds een hoog gehalte natte vinger werk, want projecten zijn meestal vrij lastig 1-op-1 te vertalen.
Laten we een paar puntjes noemen.
Stuk Utrecht en Arnhem moeten alle stations en al het tracé aangepast worden, en het traject is aan beide kanten aardig bebouwd, Hierbij zullende verschillende gemeentes natuurlijk ook verdiepte liggingen etc willen.
In tegenstelling tot Amsterdam-Utrecht wat voor 2/3 door polderlandschaap en/of indstrutiegebied gaat en in Amsterdam al een vrij ruim tracé had. Tevens moet je door de Veluwe (natuurgebied) waar een enorme hoeveelheid aan natuurcompensatie nodig is, en geluidswerende maatregelen.
Tevens voor 17km 200/u tussen Nm en Ah slaat natuurlijk nergens op, die tijdwinst gaat in de secondes zitten in plaats van minuten, vier sporen zou je me kunnen aanpraten, de snelheidsverhoging niet.
Sorry Ik blijf sceptisch over het nut, over de haalbaarheid, de tijdswinst en de kosten. Ik zou dan liever 30 miljard besteden aan een nieuw beveiligingssysteem, hogere bovenleidingsspanning (waardoor je op veel trajecten naar 160km/u zou kunnen) en capaciteitsuitbreidingen op andere punten, dan te fixeren op een HSL/200km/u
Voor een hogesnelheidstrein moet je rekening houden met een stationnementstijd van minimaal 2 minuten (dat is de huidige halteertijd van de ICE in Nederland ook, en normale IC's stoppen op de grote stations ook minimaal die tijd). Dat betekent dat je in 44 minuten 120 km moet rijden: 165 km/h. Dat haal je nooit met een topsnelheid van 200 km/h, want je moet daarin ook nog 3x optrekken en afremmen.Obus schreef:Lijn 3 is dan in totaal zo'n 120 kilometer lang en bij een gemiddelde snelheid van 150 km/u (moet te halen zijn), duurt de rit Amsterdam C - Nijmegen slechts 48 minuten! Vandaag de dag is dat 85 minuten, een tijdwinst van 37 minuten!
Dat valt enorm mee (of tegen). Het aantal treinreizigerskilometers stijgt licht, waarschijnlijk ook de komende jaren ondanks de crisis. In het streekvervoer vallen echt enorme klappen, dus daar is eerder een drastische sanering te verwachten.Obus schreef:@Bee: het probleem is dat het Nederlandse spoor tegen 2030 tegen gigantische capaciteitstekorten aanloopt door het afnemende autogebruik. Dat schept mogelijkheden voor spooruitbreiding, hsl-treinen en nieuwe spoorlijnen.
Ik pak gewoon het begin en zeg het volgende. Gooi de plan direct de prullenbak in. De 30 miljard kan veel beter ergens anders in gebruikt worden, zoals het creëren van banen bij de overheid (i.p.v. het maar steeds bezuinigen). Wat jij nu wilt is de IC-diensten een HSL sausje geven. Sorry, maar heb je een klap van de molen gehad of zo? Nederland is veel te klein voor dit en zoals al eerder werd gezegd moet er zoveel aangepast worden (extra sporen, nieuw materieel enz.) dat het een zinloze investering is voor wat uiteindelijk misschien secondenwerk is.Obus schreef:Jaren geleden heb ik met vrienden gediscussieerd over een nieuw te bouwen HSL-net in Nederland. Ik zou graag jullie mening over onze plannen horen.
Lijn 1: Gn - Asn / Lw - Hr - Zl - Lls - Alm - Asd - Shl - Gvc
Lijn 2: Asd - Amf - Dv - Aml - Hgl - Es (plus aparte tak Amf - Apd)
Lijn 3: Asd - Ut - Ah - Nm
Lijn 4: Asd - Ut - Ehv - Std - Hrl - KA / - Std - Mt - FL (plus aparte tak Ut - Ht)
Lijn 5: Asd - Shl - Rtd - FN - FBMZ (plus aparte tak Rtd - Bd)
Lijn 6: Gvc - Rtd - Bd - Tb - Ehv - Vl
Dit net kan zonder al te hoge kosten doorgevoerd worden: meeste lijnen kunnen eenvoudig geüpgraded worden naar 200 km/h.
De enige nieuwe trajecten zijn:
Tunnel onder IJ tussen A'dam en Almere (is reeds gepland); Amsterdam - Amersfoort (huidige traject is te bochtig); boog om Apeldoorn; boog om Den Bosch; tak HSL-Zuid naar Den Haag vanuit Amsterdam én Rotterdam; boog van Arnhem naar Elst (om keren naar Nijmegen te voorkomen); HSL-tracé A2 Eindhoven - Sittard - Maastricht / Heerlen (bocht Roermond afsnijden + rechte tracés in Zuid-Limburg); Avantis (is reeds gepland); spoorverdubbelingen op sommige trajecten en spoortunnels onder een enkel woongebied vanwege geluidsoverlast.
We gokken dat al het bovenstaande voor zo'n € 30 mld te realiseren valt; een koopje in HSL-land. Maar wederom: wat vindt ù/jìj?
Of ik een klap van de molen heb gehad? Nog los van het gebrek aan respect en fatsoen dat je toont, is een dergelijke persoonlijke aanval (één der drogredenen) bijzonder destructief voor je eigen argumentatie. Bovendien maak je jezelf bij zo'n uitspraak óók belachelijk, aangezien je stukje tekst bol staat van de fouten.Michael 1988 schreef: Ik pak gewoon het begin en zeg het volgende. Gooi de plan direct de prullenbak in. De 30 miljard kan veel beter ergens anders in gebruikt worden, zoals het creëren van banen bij de overheid (i.p.v. het maar steeds bezuinigen). Wat jij nu wilt is de IC-diensten een HSL sausje geven. Sorry, maar heb je een klap van de molen gehad of zo? Nederland is veel te klein voor dit en zoals al eerder werd gezegd moet er zoveel aangepast worden (extra sporen, nieuw materieel enz.) dat het een zinloze investering is voor wat uiteindelijk misschien secondenwerk is.
Nee, gewoon in de prullenbak gooien die plan en aub nooit meer mee terug komen.
Ja, want het is algemeen bekend dat ambtenaren geen kut uitvoeren.huibf schreef:Creëren van banen bij de overheid. Pardon? Dacht eerder een de helft weghalen.
Omdat het verschil tussen 200 en 300km/u op de HSL ongeveer 3 minuten tijdswinst oplevert. Tussen Amsterdam en Rotterdam bijvoorbeeld.Obus schreef:Ten derde stel je dat Nederland 'te klein' is voor hogesnelheidsspoor. Waar je dat op baseert, is voor mij giswerk. Wel kan ik je vriendelijk wijzen op België, dat ongeveer een kwart kleiner is dan ons land, maar wel twee keer zoveel hsl-spoor heeft dan Nederland.
Het plan.Michael 1988 schreef: Ik pak gewoon het begin en zeg het volgende. Gooi de plan direct de prullenbak in.
Bedoelde wel bij defensie, bij politie, bij infraprojecten, bouwprojecten enz.. Niet direct bij gemeenteambtenaren.huibf schreef:Creëren van banen bij de overheid. Pardon? Dacht eerder een de helft weghalen.
Natuurlijk zit het tijdsverschil ook in andere zaken, zoals het feit dat de HSL exclusief door hogesnelheidstreinen wordt bereden waardoor er geen trage stoptreinen of goederentreinen in de weg zitten. Daarnaast zijn er ook geen tussenstations.deadlock schreef:Omdat het verschil tussen 200 en 300km/u op de HSL ongeveer 3 minuten tijdswinst oplevert. Tussen Amsterdam en Rotterdam bijvoorbeeld.Obus schreef:Ten derde stel je dat Nederland 'te klein' is voor hogesnelheidsspoor. Waar je dat op baseert, is voor mij giswerk. Wel kan ik je vriendelijk wijzen op België, dat ongeveer een kwart kleiner is dan ons land, maar wel twee keer zoveel hsl-spoor heeft dan Nederland.
Dat is inderdaad alleen bij het bouwen van spoorwegen, alleen in Nederland, en alleen de laatste decennia. -o-Vinny schreef:(...)
Helaas bestaat het leven in Nederland uit de regel dat alles twee keer meer kost dan begroot, je er twee keer minder voor terug krijgt en dat het twee keer zo lang duurt. Hierdoor slaat de positieve balans van elke buisnesscase zwaar negatief uit. (...)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten