
Voor de nog onwetende zieltjes wat uitleg.
Het huidige station Deventer stamt uit 1914-1920, toen de sporen in de stad op een dijk werden gelegd en de beide spoorlijnen Apeldoorn-Almelo en Arnhem-Zwolle een gezamenlijk station gingen gebruiken na eerst apart te hebben gelegen. Het werd een groot eilandperron, en de spoorlijn Deventer-Raalte-Ommen had een zakspoor aan de noordzijde erin. Dit is nog steeds te zien op de plek waar nu allemaal groen staat en er twee aparte kappen zijn.
Sindsdien is het station amper gewijzigd. Om meer capaciteit te kunnen bieden is er in 2008 een tijdelijk perron aangelegd langs spoor 2, óp spoor 1. Het perron is 'buitenlangs' te bereiken.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat in 2011 een definitief perron in gebruik genomen zou worden, dat is echter niet gehaald. Vorig jaar is men dan toch begonnen met de bouw en het was de bedoeling dat het perron in december 2013 in gebruik genomen kon worden, maar doordat men op een middeleeuws riool stuitte is de opening vertraagd.
Nu nadert het perron wel zijn voltooiing en ligt langs spoor 1, dat dan weer in gebruik genomen kan worden.
Op dit moment is men bezig met glas zetten in het toegangsgebouw, waarvoor er een groot zeil langs is gehangen.
De voormalige Post T (oorspronkelijk trouwens verwarmingsgebouw en watertoren) krijgt weer een functie, het verblijf van de buschauffeurs komt erin en een deel is eruit gehakt als leuk uitziende wachtruimte :)
Om het oude stationsgebouw niet té veel te ontsieren krijgt het nieuwe toegangsgebouw erg veel glas. De nieuwe toegang komt op de plek waar vroeger de AKO zat, en zo wordt het perron straks direct vanuit de stationshal bereikbaar.
Maar het is nog lang niet klaar, in juni 2016 pas is alles voor elkaar. Het busstation gaat ook nog stevig op de schop (EIN-DE-LIJK!) en de ondergrondse fietsenstalling wordt flink vergroot en gratis, waarna bovengrondse plekken zullen verdwijnen. De gracht is ervoor deels gedempt.