Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Staking schoonmakers zorgt voor vieze treinen, ook tijdens Koningsdag
Uitpuilende vuilnisbakken, etensresten op de stoelen en lege bierblikjes die over de treinvloer rollen. Het zal menig treinreiziger niet ontgaan zijn dat de treincoupés vandaag ronduit smerig zijn. De reden: de schoonmakers van de NS staken voor betere arbeidsvoorwaarden. De werkgevers vinden hun eisen 'tamelijk absurd'.
De NS zelf zegt ook 'hinder te ondervinden' van de staking, maar benadrukt daar niets aan te kunnen veranderen: 'Wij hebben niets tegen een goede cao voor de schoonmakers, alleen zijn wij geen partij bij de onderhandelingen', aldus een woordvoerder. De onderhandelingen vinden namelijk plaats tussen de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) en de vakbonden van de schoonmakers.
[..]
Koningsdag
Of de schoonmakers ook staken op Koningsdag, voor de NS een van de drukste dagen van jaar, ligt volgens Meyer aan de werknemers. 'Dat hangt af van de reactie van de schoonmaakbedrijven. Het kan dit weekend worden opgelost, maar het kan ook weken duren.'
De NS heeft in ieder geval voorzorgzorgsmaatregelen getroffen. Zo is er extra mankracht beschikbaar en zijn er speciale vuilnishopen op het station en extra afvalbakken die de stations schoon moeten houden. De NS roept reizigers op geen afval achter te laten in de trein om zo de schade van de Koningsnacht en Koningsdag te beperken.
Bron: Volkskrant
Uitpuilende vuilnisbakken, etensresten op de stoelen en lege bierblikjes die over de treinvloer rollen. Het zal menig treinreiziger niet ontgaan zijn dat de treincoupés vandaag ronduit smerig zijn. De reden: de schoonmakers van de NS staken voor betere arbeidsvoorwaarden. De werkgevers vinden hun eisen 'tamelijk absurd'.
De NS zelf zegt ook 'hinder te ondervinden' van de staking, maar benadrukt daar niets aan te kunnen veranderen: 'Wij hebben niets tegen een goede cao voor de schoonmakers, alleen zijn wij geen partij bij de onderhandelingen', aldus een woordvoerder. De onderhandelingen vinden namelijk plaats tussen de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) en de vakbonden van de schoonmakers.
[..]
Koningsdag
Of de schoonmakers ook staken op Koningsdag, voor de NS een van de drukste dagen van jaar, ligt volgens Meyer aan de werknemers. 'Dat hangt af van de reactie van de schoonmaakbedrijven. Het kan dit weekend worden opgelost, maar het kan ook weken duren.'
De NS heeft in ieder geval voorzorgzorgsmaatregelen getroffen. Zo is er extra mankracht beschikbaar en zijn er speciale vuilnishopen op het station en extra afvalbakken die de stations schoon moeten houden. De NS roept reizigers op geen afval achter te laten in de trein om zo de schade van de Koningsnacht en Koningsdag te beperken.
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Beetje doorzichtig van de FNV, staken met Koningsdag.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Schoonmakers gaan morgen staken: https://twitter.com/Timbiels/status/459713769779003392
Komt wel goed schatje.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
De vakbond heeft wel lef zeg, tijdens Koninginnedag euhh Koningsdag staken. Ik hoop dat we geen Belgische toestanden (om de haverklap staken) gaan krijgen op het spoor.
De mortuis nil nisi bene
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
De keerzijde is dat schoonmakers wel echt geen donder verdienen, mensen vaak ontzettend ranzige troep achterlaten in de trein die ze in een vooraf vastgestelde (te korte) tijd moeten opruimen en bijvoorbeeld niet eens worden doorbetaald bij ziekte. Ik snap wel dat ze een beetje op hun strepen staan.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Precies! Gewoon lekker staken, ook schoonmakers hebben recht op normale arbeidsvoorwaarden. En NS is zeker wel partij, de klanten willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Vanmorgen nog een HC die excuseerde voor de smerige trein... nou kom ik die dingen geregeld smeriger tegen op momenten dat de schoonmakers niet staken maar dat terzijde.
Geeft eigenlijk ook al aan dat men een beetje is doorgeslagen qua schoonmaakcontracten: in de beperkte tijd die ze hebben om het maar zo goedkoop mogelijk te maken kan je eigenlijk gewoon niet goed schoonmaken. Iets wat je niet alleen in de trein merkt overigens...
Geeft eigenlijk ook al aan dat men een beetje is doorgeslagen qua schoonmaakcontracten: in de beperkte tijd die ze hebben om het maar zo goedkoop mogelijk te maken kan je eigenlijk gewoon niet goed schoonmaken. Iets wat je niet alleen in de trein merkt overigens...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Vanochtend had ik ook een HC die ons via de omroep opriep om vooral ons afval mee te nemen. Vervolgens kwam diezelfde man de trein door en legde op ieder tafeltje een foldertje over de Oranjedienstregeling. Lekker consequent.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Ach dat is ook de verantwoordelijkheid van de klant. Niemand wil een dubbeltje meer betalen voor een treinkaartje. Ja ergens gaat het spaak lopen dan. Dienstverlening kost duur!WSM schreef:Precies! Gewoon lekker staken, ook schoonmakers hebben recht op normale arbeidsvoorwaarden. En NS is zeker wel partij, de klanten willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Maar goed, misschien moet ik eens T-shirts gaan uitdelen met die strekking, wellicht gaat het "kwartje" dan vallen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Yeah right! En ondertussen het NS-personeel zelf met hobbydienstroosters rond laten rijden en als beloning 3% loonsverhoging en een baangarantie tot 2017? Daar wil ik als reiziger wel voor betalen zeker? Mij is hierover ook niks gevraagd.
Nee, het is heel duidelijk waar de prioriteiten van NS (niet) liggen.
Nee, het is heel duidelijk waar de prioriteiten van NS (niet) liggen.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Dat is niet erg slim, zeker niet als je bedenkt dat internet (en dus ook de ns-website met oranjedienstregeling) gratis is in de trein. Bijna iedereen zie je tegenwoordig met z'n äppärät bezig zijn. Die foldertjes zijn dus sowieso overbodig.Wubbo schreef:Vanochtend had ik ook een HC die ons via de omroep opriep om vooral ons afval mee te nemen. Vervolgens kwam diezelfde man de trein door en legde op ieder tafeltje een foldertje over de Oranjedienstregeling. Lekker consequent.
De mortuis nil nisi bene
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Klachten in drievoud bij Mansveld inleveren...WSM schreef:Yeah right! En ondertussen het NS-personeel zelf met hobbydienstroosters rond laten rijden en als beloning 3% loonsverhoging en een baangarantie tot 2017? Daar wil ik als reiziger wel voor betalen zeker? Mij is hierover ook niks gevraagd.
Nee, het is heel duidelijk waar de prioriteiten van NS (niet) liggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Schoonmakers verdienen 120% van het minimumloon, dat lijkt me toch voor totaal ongeschoold werk een redelijke beloning. Je kunt moeilijk verwachten dat ze anderhalf keer modaal krijgen.marlies schreef:De keerzijde is dat schoonmakers wel echt geen donder verdienen, mensen vaak ontzettend ranzige troep achterlaten in de trein die ze in een vooraf vastgestelde (te korte) tijd moeten opruimen en bijvoorbeeld niet eens worden doorbetaald bij ziekte. Ik snap wel dat ze een beetje op hun strepen staan.
Bij ziekte worden ze niet doorbetaald op de eerste dag (wel daarna), maar dat geldt voor heel veel CAO's en sowieso voor mensen die werken in sectoren zonder CAO.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Dat is afgesproken voordat de financiële omvang van het Fyra-debacle bekend was, maar gezien de financiële problemen waarin NS nu verzeild is geraakt is het achteraf gezien onverantwoord dat NS dit soort toezeggingen aan het personeel heeft gedaan.WSM schreef:En ondertussen het NS-personeel zelf met hobbydienstroosters rond laten rijden en als beloning 3% loonsverhoging en een baangarantie tot 2017?
Roepen (wat sommige mensen hier doen) dat de reizigers jaar-na-jaar maar fors extra moeten gaan betalen voor alle wensen en eisen van NS-personeel en inhuur-personeel is iets te makkelijk. NS is internationaal gezien nu al peperduur en er komt bij verdere verhogingen vanzelf het moment waarbij de reiziger bye-bye zegt.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Inderdaad, vooral niet als organisatie en als individu een eigen verantwoordelijkeid nemen, maar vooral naar anderen wijzen. De spoorsector ten voeten uit.Vinny schreef:Klachten in drievoud bij Mansveld inleveren...
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Nee hoor, ik heb geen CAO maar krijg ook gewoon netjes doorbetaald bij ziekte.Frans F schreef:Bij ziekte worden ze niet doorbetaald op de eerste dag (wel daarna), maar dat geldt voor heel veel CAO's en sowieso voor mensen die werken in sectoren zonder CAO.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Alles wat je noemt geldt helaas niet voor schoonmakers die als ZZP-ers worden ingehuurd of een nul-uren contract hebben.Frans F schreef:Schoonmakers verdienen 120% van het minimumloon, dat lijkt me toch voor totaal ongeschoold werk een redelijke beloning. Je kunt moeilijk verwachten dat ze anderhalf keer modaal krijgen.marlies schreef:De keerzijde is dat schoonmakers wel echt geen donder verdienen, mensen vaak ontzettend ranzige troep achterlaten in de trein die ze in een vooraf vastgestelde (te korte) tijd moeten opruimen en bijvoorbeeld niet eens worden doorbetaald bij ziekte. Ik snap wel dat ze een beetje op hun strepen staan.
Bij ziekte worden ze niet doorbetaald op de eerste dag (wel daarna), maar dat geldt voor heel veel CAO's en sowieso voor mensen die werken in sectoren zonder CAO.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Het minimumloon is dan ook veel te laag.Frans F schreef:Schoonmakers verdienen 120% van het minimumloon, dat lijkt me toch voor totaal ongeschoold werk een redelijke beloning. Je kunt moeilijk verwachten dat ze anderhalf keer modaal krijgen.
Ik snap niet waarom dit relevant is.Bij ziekte worden ze niet doorbetaald op de eerste dag (wel daarna), maar dat geldt voor heel veel CAO's en sowieso voor mensen die werken in sectoren zonder CAO.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Ik kan dit alleen maar beamen. Om even enkele van de praktijken neer te zetten:Daniel schreef:Vanmorgen nog een HC die excuseerde voor de smerige trein... nou kom ik die dingen geregeld smeriger tegen op momenten dat de schoonmakers niet staken maar dat terzijde.
Geeft eigenlijk ook al aan dat men een beetje is doorgeslagen qua schoonmaakcontracten: in de beperkte tijd die ze hebben om het maar zo goedkoop mogelijk te maken kan je eigenlijk gewoon niet goed schoonmaken. Iets wat je niet alleen in de trein merkt overigens...
- Schoonmakers in bijvoorbeeld kantoren hebben te maken met een schoonmaakmiddelquotum; zoveel liter per half jaar, ga je eroverheen dan moet je zelf bijkopen
- Heel veel dingen mogen alleen maar met microvezeldoek schoongemaakt worden, anders kost het enkele centen extra aan schoonmaakmiddel
- Ze krijgen geen tijd om alles grondig schoon te maken maar bij de controle gaat er wel iemand met een witte handschoen over de deuren heen
et cetera, het is echt een hondenbaan
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Misschien is het daarom handiger als de schoonmakers in dienst komen bij NS, in plaats van via een inhuurbedrijf.
Hierdoor hoeft NS niet meer aan dat bedrijf te betalen en kunnen de schoonmakers meer verdienen, terwijl NS evenveel kwijt is.
Of denk ik nu te simpel?
Hierdoor hoeft NS niet meer aan dat bedrijf te betalen en kunnen de schoonmakers meer verdienen, terwijl NS evenveel kwijt is.
Of denk ik nu te simpel?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
In een ideale wereld wel maar dat zou betekenen dat ze dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als NS'ers en dat kan natuurlijk niet :herp:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Bedoel je in de tarieven van treinkaartjes of in de lonen van arbeiders? Voor beide geldt dat ik benieuwd ben hoe dat vergeleken is. Kun je de prijs van een treinkaartje op een lijn waar 2x/dag een trein rijdt vergelijken met een lijn waar 2x/half uur een trein rijdt? En kun je de prijs van een ritje van 100 km dat in 1 uur afgelegd wordt vergelijken met de prijs van een ritje van 100 km dat in 3 uur afgelegd wordt?Frans F schreef:NS is internationaal gezien nu al peperduur en er komt bij verdere verhogingen vanzelf het moment waarbij de reiziger bye-bye zegt.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Internationale benchmark uit 2012 met de prijs voor een treinkaartje enkele reis 2e klas voor een afstand van 200 kilometer in dollars, gesorteerd op wereldstad. Voor Nederland doet Amsterdam mee en je kan zien dat het in Nederland eigenlijk nog wel meevalt.
Bron: UBS
Bron: UBS
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Ik vind "Het is elders slechter dus het is hier goed" altijd een weinig overtuigende redenering. Al denk ik wel dat treinkaartjes hier op het moment niet te duur zijn, dus wat dat betreft ben ik het met je eens.
Re: Oproep NS: Laat geen afval achter in de treinen
Het kan altijd beter, maar treinkaartjes zijn hier niet peperduur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten