Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Op deze pagina kan alles besproken worden over de dienstregeling 2015 van de concessie Groningen-Drenthe.
Etienne schreef:Deze week zijn de hoofdlijnen van de dienstregeling 2015 vastgesteld, enkele wijzigingen zullen al in augustus instaan. Op onderstaande link zijn deze te vinden: http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... ling-vast/
Enkele opvallendheden:
- De servicelijnen komen op de tocht te staan, degene in Haren verdwijnt sowiso.
- Veel lijnen worden tijdens vakanties omgezet naar Midibusjes
- Lijn 83 (Assen - Roden - Groningen) wordt weer geknipt in Roden.
- Qliner 302 wordt nu ook opgeheven.
Pim-AllianceB95 schreef:De midibusjes worden ook gewoon buiten de vakanties ingezet. Hoezo wordt lijn 83 'weer' geknipt eigenlijk?
Kevster schreef:Lijn 83 was altijd Groningen - Leek - Drachten (lijn 88) en Roden - Norg - Assen (lijn 83). Is twee jaar terug gekoppeld.
Pim-AllianceB95 schreef:Daar komt maar één keer Roden in voor geloof ik.
Kevster schreef:Dat klopt, maar dat traject Leek - Roden wordt nu buiten de spits er ook weer af gehaald.
Ik weet dat destijds Qliner 301 een kostendekkingsgraad van ruim 50% had, en dat was daarmee één van de beste lijnen van heel GD. Dus dat er ook maar één lijn is die winst maakt kun je gevoeglijk vergeten, ook die 309 en de 312 niet.
Het aandeel studenten en scholieren in het OV zit net onder de 50% als landelijk gemiddelde, meen ik, dus dat zal in bussen in deze regio best ergens rond de 75% kunnen hangen.
Inhoudelijk over de wijzigingen: opvallend die midibussen. Verreweg de grootste kosten zijn loonkosten, zijn deze bussen dan dusdanig zuiniger dat het de investering waard is? Ik ben heel benieuwd, temeer ze hier op 110 komen te rijden... nu echt tijd voor een auto.
timtrein schreef:Ik weet dat destijds Qliner 301 een kostendekkingsgraad van ruim 50% had, en dat was daarmee één van de beste lijnen van heel GD. Dus dat er ook maar één lijn is die winst maakt kun je gevoeglijk vergeten, ook die 309 en de 312 niet.
Het aandeel studenten en scholieren in het OV zit net onder de 50% als landelijk gemiddelde, meen ik, dus dat zal in bussen in deze regio best ergens rond de 75% kunnen hangen.
Inhoudelijk over de wijzigingen: opvallend die midibussen. Verreweg de grootste kosten zijn loonkosten, zijn deze bussen dan dusdanig zuiniger dat het de investering waard is? Ik ben heel benieuwd, temeer ze hier op 110 komen te rijden... nu echt tijd voor een auto.
Eh, de gemiddelde kostendekkingsgraad in GD, zo valt ook op internet te lezen, is ongeveer 50%. Ga er maar vanuit dat er echt wel HOV verbindingen zijn die winst maken, overal in den lande.
De nachtlijnen gaan er voor een groot deel uit, op Leek, Roden+Assen na. Toch weer flink wat lijnen die verdwijnen. Loisch qua bezetting, maar kan wel lastig zijn voor mensen compleet van ov afhankelijk zijn.
De landelijke bezuinigingen zijn wel merkbaar. Al blijft de OV kaart voor studenten mogelijk toch. Vernam dat kabinet met D66 en GL praat over een mogelijk akkoord op onderwijs. De laatste partij wilde de OV kaart absoluut behouden. Dat zal een meevaller voor de GD dienst 2015 zijn.
Goed dat er wordt gekeken naar doorstroming op de parkweg en stadionsweg. Jammer dat er geen Qlink 2 of 6 komt.
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op vr 25 apr 2014, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Nachtlijn 402 krijgt dacht ik nu ook al een bijdrage vanuit de gemeente Tynaarlo, hopen dat ze dat blijven doen. Een ander goedkoper alternatief lijkt me om de nachtbus naar Assen twee extra stops te geven op De Punt Busstation en bij de afrit Vries.
Ja die zal wel naar kleinschalig gaan. Maar die midibusjes gaan inderdaad gewoon naar Qbuzz. Waarom? Nou, ten eerste moet je voor die dingen gewoon een busrijbewijs hebben (het gaat om 10-meterbussen) en ten tweede heeft De Grooth waarschijnlijk helemaal niet genoeg capaciteit om al die lijnen erbij te gaan doen.
10 meter? Dan heb jij wel kleine meters thuis. De Grooth kan dat waarschijnlijk best rijden maar dan kun je stalling Winschoten wel sluiten, om nog maar te zwijgen over betrouwbaarheid, communicatie en dergelijke.
Pim-AllianceB95 schreef:10 meter? Dan heb jij wel kleine meters thuis. De Grooth kan dat waarschijnlijk best rijden maar dan kun je stalling Winschoten wel sluiten, om nog maar te zwijgen over betrouwbaarheid, communicatie en dergelijke.
Ze hebben 1 grote bus bij de Grooth dus er moet er tenminste 1 zijn met groot-rijbewijs.
Wel veel tokkievolk achter het stuur, of mag ik dat niet zeggen :@
gebruiker77 schreef:
Zal de nieuwe coalitie in Groningen nog invloed kunnen hebben op het budget voor 2015?
Er komt een nieuwe coalitie voor de stad, niet voor de provincie en die laatste gaat over de bus (ook de stadsbus). Hooguit kan de gemeente vragen om extra diensten maar die zal de gemeente dan ook zelf moeten betalen.
Is niet helemaal waar wat je zegt, het bestuur van het OVBGD bestaat uit de gedeputeerde van Drenthe, gedeputeerde van Groningen en wethouder van Groningen. En dat is niet raar, aangezien Groningen een groot eigen lijnennet binnen de stad heeft. Met andere woorden, Groningen heeft wel degelijk iets te zeggen bij het OV-bureau, als één van de grotere aandeelhouders.
Maar het OV-bureau wordt bestuurd door een dagelijks bestuur die de begroting reeds hebben vastgesteld én de gemeenteraad en provinciale staten hebben deze al goedgekeurd. En die zijn de baas, niet de colleges van B&W of GS. Vastgesteld lijkt mij vastgesteld in deze.