HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
BAM heeft de opdracht gekregen om het ontwerp voor het nieuwe metrostation Den Haag Centraal Station verder uit te werken en te bouwen. Het station gaat de bestaande sporen 11 en 12 vervangen die dan weer terug worden gegeven aan NS.
Het station komt een niveau hoger dan het busplatform en de ondersteuningsconstructie wordt direct naast het station geplaatst. Na eerdere afbeeldingen met een vrij lomp ontwerp dat iets meer boven het busplatform lag ziet dit er mooi uit.
Nieuws over gunning en Info BAM
Info over het metrostation op denhaagnieuwcentraal
Het ontwerp van ZJA
Als ik deze afbeelding bekijk zie ik dat er zijperrons komen op metroniveau; maar ik zie ook tussen de sporen een lager perron liggen. Dit zou dan kunnen zijn voor de Regio Citadissen van HTM. Daarmee ontstaat een uitwijk mogelijkheid als niet via de Netkous naar CS kan worden gereden. Ik heb dit alleen nog niet eerder ergens zo zien genoemd en architecten tekeningen kunnen wel eens misleiden; ben dus benieuwd.
Het station komt een niveau hoger dan het busplatform en de ondersteuningsconstructie wordt direct naast het station geplaatst. Na eerdere afbeeldingen met een vrij lomp ontwerp dat iets meer boven het busplatform lag ziet dit er mooi uit.
Nieuws over gunning en Info BAM
Info over het metrostation op denhaagnieuwcentraal
Het ontwerp van ZJA
Als ik deze afbeelding bekijk zie ik dat er zijperrons komen op metroniveau; maar ik zie ook tussen de sporen een lager perron liggen. Dit zou dan kunnen zijn voor de Regio Citadissen van HTM. Daarmee ontstaat een uitwijk mogelijkheid als niet via de Netkous naar CS kan worden gereden. Ik heb dit alleen nog niet eerder ergens zo zien genoemd en architecten tekeningen kunnen wel eens misleiden; ben dus benieuwd.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Ik snap niet dat ze niet die metro inkorten tot leidschenveen en dus loskoppelen van RR3/RR4, scheelt een hoop geld en zo kan de frequentie van 3 en 4 omhoog. De extra reistijd vanwege de overstap is minimaal.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Ik denk niet dat je dat moet willen. Een groot deel van de reizigers die er nu instappen voor Leidschenveen reizen verder dan Leidschenveen en die zadel je dan op met een extra overstap (kost reizigers). Momenteel zitten (zeker in de spits) de metro vol, maar ook de lijnen 3 en 4. Er hebben een tijdje twee gekoppelde RR-trams op lijn 4 gereden in de spits, maar dat gebeurt tegenwoordig niet meer. Wat volgens mij ook mede komt doordat er nu meer Randstadrail-wagens nodig zijn doordat de lijnen 2 en 19 met deze voertuigen rijden ipv met GTL.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Maar juist door het gezamelijke deel op te heffen kunnen alle lijnen frequenter rijden.
Ik zat ook te denken dat het handiger geweest was om een keerspoor aan te leggen tussen de tramsporen op CS hoog, alleen dan kom je natuurlijk in de knel op het stuk waar RR3/4/E samenkomen met trams 4 en 6 en zo te zien is er geen ruimte voor extra sporen op dat stuk.
Ik zat ook te denken dat het handiger geweest was om een keerspoor aan te leggen tussen de tramsporen op CS hoog, alleen dan kom je natuurlijk in de knel op het stuk waar RR3/4/E samenkomen met trams 4 en 6 en zo te zien is er geen ruimte voor extra sporen op dat stuk.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Vergeet niet dat de capaciteit van een tram kleiner is dan van een metro en dan rijden de metro's meestal ook nog in dubbeltractie.
Voor 1 setje metro's heb je zo al minstens 3 trams nodig.
Het inkorten van de metro tot Leidschenveen spaart vermoedelijk 3 setjes uit (reistijd is 10 minuten).
Om de capaciteit hetzelfde te houden, heb je dus al 9 trams extra nodig.
Voor 1 setje metro's heb je zo al minstens 3 trams nodig.
Het inkorten van de metro tot Leidschenveen spaart vermoedelijk 3 setjes uit (reistijd is 10 minuten).
Om de capaciteit hetzelfde te houden, heb je dus al 9 trams extra nodig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
...of investeren en Leidschenveen-Laan van NOI viersporig maken.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
En die trams rijden niet alleen op het samenloop traject maar ook door naar Zoetermeer en Den Haag in waardoor er veel meer extra trams nodig zijn. Overstappen op Leidschenveen is niet gunstig voor de bezetting van de trams want er stappen daar niet zoveel reizigers van en naar Zoetermeer uit en in dat het voldoende ruimte geeft voor de metroreizigers. Je moet dan dus met een behoorlijke overcapaciteit gaan rijden op het traject naar Zoetermeer. Met de huidige opzet is er juist een goede verdeling over beide vervoermiddelen.
Als er meer capaciteit nodig is voor Zoetermeer Den Haag dan kan die worden verdubbeld door gekoppeld te gaan rijden.
In korten van lijn E tot Leidschenveen is ook voor de reizigers uit Nootdorp, Pijnacker en Berkel niet gewenst vanwege de extra overstap. Nu kan je met 1x overstappen naar het strand van Scheveningen en (bijna)alle bestemmingen in Den Haag komen. Ook voor het winkelbezoek is het uit concurrentie met Rotterdam ongunstiger. Met lijn E kom je in R'dam midden in de Koopgoot uit en moet je voor Den Haag een stukje lopen naar de winkels.
En ook de directe overstap naar NS richting Leiden/Amsterdam op LvNOI wordt slechter.
Als er meer capaciteit nodig is voor Zoetermeer Den Haag dan kan die worden verdubbeld door gekoppeld te gaan rijden.
In korten van lijn E tot Leidschenveen is ook voor de reizigers uit Nootdorp, Pijnacker en Berkel niet gewenst vanwege de extra overstap. Nu kan je met 1x overstappen naar het strand van Scheveningen en (bijna)alle bestemmingen in Den Haag komen. Ook voor het winkelbezoek is het uit concurrentie met Rotterdam ongunstiger. Met lijn E kom je in R'dam midden in de Koopgoot uit en moet je voor Den Haag een stukje lopen naar de winkels.
En ook de directe overstap naar NS richting Leiden/Amsterdam op LvNOI wordt slechter.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Past niet:iljitsch schreef: Ik zat ook te denken dat het handiger geweest was om een keerspoor aan te leggen tussen de tramsporen op CS hoog
- boogstralen tussen LvNOI en CS zullen te krap zijn.
- 2 metrostellen zijn veel te lang voor tramstation CS boven.
- verdere samenloop met lijn 2 en 6.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Hm, dat is wel een probleem, ja. Hoewel in mijn (beperkte) ervaring de metro's bepaald niet tot de nok toe vol zitten op het laatste stukje van/naar Den Haag CS.Meltrain schreef:Vergeet niet dat de capaciteit van een tram kleiner is dan van een metro en dan rijden de metro's meestal ook nog in dubbeltractie.
Voor 1 setje metro's heb je zo al minstens 3 trams nodig.
Het inkorten van de metro tot Leidschenveen spaart vermoedelijk 3 setjes uit (reistijd is 10 minuten).
Om de capaciteit hetzelfde te houden, heb je dus al 9 trams extra nodig.
Ok, nu ik toch op dreef ben nog maar een extra wild plan erbij:
RR E wordt ingekort tot leidschenveen, maar een tramlijn wordt verlengd naar Rotterdam, en wel tot het vliegveld.
Een redelijk voor de hand liggende kandidaat zou lijn 2 zijn, die dan vanaf CS gelijk op kan met 3 en 4 en dan na leidschenveen afbuigen naar Nootdorp. (Tram 19 kan de vervallen haltes van 2 in Voorburg bedienen en keren bij station Laan van NOI.) Maar je zit dan wel met drie parallelle tramlijnen tussen CS en leidschenveen, wat nogal veel van het goede is.
Een alternatief zou kunnen zijn om in Nootdorp een stukje extra spoor aan te leggen zodat 15 verder kan rijden naar Pijnacker en Zestienhoven. Maar dan zou 15 wel met RegioCitadissen moeten gaan rijden... Dat wordt natuurlijk een probleem in het centrum van Den Haag, maar laat 15 dan gewoon over nieuw spoor door de binkhorst naar CS rijden.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Is het ook mogelijk om in de (verre) toekomst de Erasmuslijn door te trekken, of moet je dan dwars door een gebouw heen? Er is op dit moment van verlenging geen sprake, maar misschien dat over een jaar of 20 daar wél behoefte aan is.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Volgens mij is dat met dit ontwerp onmogelijk geworden.
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
- Locatie: Arnhem
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Was het in eerste instantie niet de bedoeling lijn E ondergronds op Den Haag Centraal te laten eindigen? Ik meen ooit ergens te hebben gelezen dat hier ruimte voor is vrijgehouden.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Youtube
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Niets is onmogelijk, zolang er maar voldoende budget is.BrengMe schreef:Volgens mij is dat met dit ontwerp onmogelijk geworden.
Komt wel goed schatje.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Was er niet oorspronkelijk ruimte vrijgehouden om ondergronds richting Scheveningen te kunnen? Maar daar zit nu een autotunnel in de weg.
Op zich zou een metroverbinding naar Scheveningen natuurlijk wel interessant zijn, en je zou zelfs langs de route van tram 9 het spoor onder de weg kunnen leggen met een open bouwtunnel, dus zonder ondergrondse graafmachines.
Op zich zou een metroverbinding naar Scheveningen natuurlijk wel interessant zijn, en je zou zelfs langs de route van tram 9 het spoor onder de weg kunnen leggen met een open bouwtunnel, dus zonder ondergrondse graafmachines.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Een Health, Safety and Environment-station? Dat zal vast niet van Prorail zijn dan, die doen daar niet aan.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
De ondergrondse oplossing werd onbetaalbaar door de aanscherping van de veiligheidseisen voor ondergronds bouwen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Ik krijg eerder het idee dat ze hier een tekening van de Netkous bewerkt hebben. Merk ook op wat er op de DRIP staat (vooral in de vergrote versie goed te lezen): haltenaam Beatrixkwartier en als eerstvolgende voertuigen "4 DH De Uithof", "3 DH Loosduinen" en "4 DH De Uithof"avl schreef:Als ik deze afbeelding bekijk zie ik dat er zijperrons komen op metroniveau; maar ik zie ook tussen de sporen een lager perron liggen. Dit zou dan kunnen zijn voor de Regio Citadissen van HTM. Daarmee ontstaat een uitwijk mogelijkheid als niet via de Netkous naar CS kan worden gereden. Ik heb dit alleen nog niet eerder ergens zo zien genoemd en architecten tekeningen kunnen wel eens misleiden; ben dus benieuwd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
HSE krijgt wel degelijk een verlaagd perron in het midden. Dit om de lijnen 3 en 4 toch bij Den Haag Centraal te kunnen laten komen als er in de netkous iets aan de hand is.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Gave foto's! Telkens als ik er langs kom, verbaast het me dat dit gevaarte zomaar overal tussendoor gebouwd kan en mag worden...
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Ik heb zondagmiddag ook even een kwartiertje vanaf de tribune zitten kijken, je ziet niet elke dag viaducten bewegen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Oh, dan had je op de koffie kunnen komen
Zondagmiddag was het ook een stuk drukker dan zaterdagmiddag. Verder wel netjes geregeld zo met wat catering, infoborden en tribune :)
Zondagmiddag was het ook een stuk drukker dan zaterdagmiddag. Verder wel netjes geregeld zo met wat catering, infoborden en tribune :)
- AppleMoose
- Berichten: 6053
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten