Trein blijft populair bij zelfmoord
Trein blijft populair bij zelfmoord
Trein blijft populair bij zelfmoord
door Dylan de Gruijl. maandag 29 december 2008 | 07:09 | Laatst bijgewerkt op: maandag 29 december 2008 | 07:39
Het aantal zelfdodingen op het spoor gaat maar niet omlaag. Dat is opvallend, want het totaal aantal suïcides in Nederland daalde vorig jaar juist sterk. Maatregelen rond het spoor zijn hard nodig, zeggen deskundigen. „Er kan véél meer worden gedaan.”
Op de site Treinvertraginghaters van het Hyves-netwerk wordt wat afgeklaagd. Over sein- en wisselstoringen, over uren wachten op een ijskoud perron. En over vertragingen omdat iemand voor de trein is gesprongen. Onbegrip en afschuw wisselen elkaar af op het forum. "Gisteren was het weer raak" , staat er. Maar ook: "Ik heb medelijden met iedereen die zoiets meemaakt. De machinist, de persoon zelf, de mensen die vertraging hebben..."
Het aantal zelfdodingen op het spoor wil in Nederland maar niet dalen. De Veiligheidsbalans die de Inspectie Verkeer en Waterstaat vandaag publiceert, meldt dat vorig jaar 193 mensen een einde aan hun leven maakten door voor de trein te springen. Dat is iets meer dan het jaar ervoor en zelfs aanzienlijk meer dan het vijfjaarlijkse gemiddelde van 180 zelfdodingen op het spoor.
Het streven van de overheid, spoorbeheerder ProRail en de Nederlandse Spoorwegen om suïcide op het spoor 'permanent te verbeteren' is in 2007 dus mislukt. En dat is opvallend, want het totaal aantal suïcidegevallen in Nederland daalde wel spectaculair. Vorig jaar pleegden 1.353 mensen zelfmoord, 11 procent minder dan de jaren ervoor.
"Dat resultaat is natuurlijk fantastisch", juicht hoogleraar klinische psychologie Ad Kerkhof, die is gespecialiseerd in suïcide. "Maar het is tekenend dat die trend niet zichtbaar is op het spoor. Daar kan nog veel meer worden gedaan. Nederland heeft relatief het grootste aantal suïcides op het spoor ter wereld."
Opzienbarend is dat niet. In het kleine Nederland ligt 6.800 kilometer spoor waar per kilometer meer treinen overheen rijden dan waar ook in Europa. Er is altijd wel een trein in de buurt. Daar komt bij dat het Nederlandse spoor op veel plaatsen niet is afgeschermd; of het moet een platgetrapt hekje van gaas en prikkeldraad zijn.
Kerkhof: "Iemand die totaal ontredderd en radeloos is, is geneigd zijn leven te beëindigen op een manier die op dat moment voor handen is. Als het spoor dan makkelijk toegankelijk is, kan iemand al snel voor de trein springen. Vaak is dat een impulsief besluit."
Spoorbeheerder ProRail en de NS concludeerden een paar jaar geleden al dat het probleem een betere aanpak verdient. Samen met wetenschappers en de Ivonne van de Ven Stichting, een particuliere organisatie die zich inzet om suïcide te voorkomen, werden dertien 'hotpots' in kaart gebracht om proeven te beginnen.
Meest voorkomende maatregel was het plaatsen van stevige metalen hekken langs het spoor, met name in de buurt van psychiatrische instellingen. Volgens Kerkhof heeft dat bij psychiatrisch ziekenhuis De Grote Beek bij Eindhoven al tot succes geleid. Het aantal zelfdodingen in die buurt is sterk afgenomen, maar dat komt mede doordat een gelijkvloerse spoorwegovergang is vervangen door een viaduct.
Daarnaast zijn bomen en struiken in de buurt van het spoor verwijderd, zodat de machinist eerder kan afremmen. Op één plaats wordt sinds dit voorjaar geëxperimenteerd met een felle lamp die door een bewegingssensor aangaat zodra iemand te dicht bij de rails komt. Het moet degene die voor de trein wil springen zodanig afschrikken dat die afziet van zijn daad. Toch is het effect van de proeven niet in de landelijke cijfers terug te zien. Dat verbaast Kerkhof niet. Er kan volgens hem 'nog véél meer worden gedaan'. Maak van veel meer spoorwegovergangen een tunnel of brug, adviseert hij. "In Frankrijk is nooit suïcide op het spoor, omdat overal langs de hogesnelheidslijnen hoge hekken staan." Ook de Ivonne van de Ven Stichting, betrokken bij de opzet van de proeven, is kritisch. "We moeten nu doorpakken", zegt secretaris Age Niels Holstein.
Kerkhof pleit voor maatregelen, zoals 'schrikverlichting' en videobewaking op beruchte locaties. Ook op de perrons, waar 30 procent van de zelfdodingen plaatsvindt, is volgens hem veel meer mogelijk. "In Japan en Korea staan daar glazen wanden met deuren die pas open gaan als de trein stil staat. Maar ja, al die maatregelen zijn wel kostbaar."
Spoorbeheerder ProRail hoopt in 2009 een plan van aanpak klaar te hebben om zelfdoding op het spoor te verminderen.
Zo wordt gedacht aan SOS-palen waar mensen in geestelijke nood een telefonische hulpdienst kunnen bellen. "Maar" , benadrukt de woordvoerster "we kunnen het spoor niet helemaal overdekken. Suïcide is nooit helemaal te voorkomen."
Bron: papieren editie BN/DeStem, 29 december 2008
door Dylan de Gruijl. maandag 29 december 2008 | 07:09 | Laatst bijgewerkt op: maandag 29 december 2008 | 07:39
Het aantal zelfdodingen op het spoor gaat maar niet omlaag. Dat is opvallend, want het totaal aantal suïcides in Nederland daalde vorig jaar juist sterk. Maatregelen rond het spoor zijn hard nodig, zeggen deskundigen. „Er kan véél meer worden gedaan.”
Op de site Treinvertraginghaters van het Hyves-netwerk wordt wat afgeklaagd. Over sein- en wisselstoringen, over uren wachten op een ijskoud perron. En over vertragingen omdat iemand voor de trein is gesprongen. Onbegrip en afschuw wisselen elkaar af op het forum. "Gisteren was het weer raak" , staat er. Maar ook: "Ik heb medelijden met iedereen die zoiets meemaakt. De machinist, de persoon zelf, de mensen die vertraging hebben..."
Het aantal zelfdodingen op het spoor wil in Nederland maar niet dalen. De Veiligheidsbalans die de Inspectie Verkeer en Waterstaat vandaag publiceert, meldt dat vorig jaar 193 mensen een einde aan hun leven maakten door voor de trein te springen. Dat is iets meer dan het jaar ervoor en zelfs aanzienlijk meer dan het vijfjaarlijkse gemiddelde van 180 zelfdodingen op het spoor.
Het streven van de overheid, spoorbeheerder ProRail en de Nederlandse Spoorwegen om suïcide op het spoor 'permanent te verbeteren' is in 2007 dus mislukt. En dat is opvallend, want het totaal aantal suïcidegevallen in Nederland daalde wel spectaculair. Vorig jaar pleegden 1.353 mensen zelfmoord, 11 procent minder dan de jaren ervoor.
"Dat resultaat is natuurlijk fantastisch", juicht hoogleraar klinische psychologie Ad Kerkhof, die is gespecialiseerd in suïcide. "Maar het is tekenend dat die trend niet zichtbaar is op het spoor. Daar kan nog veel meer worden gedaan. Nederland heeft relatief het grootste aantal suïcides op het spoor ter wereld."
Opzienbarend is dat niet. In het kleine Nederland ligt 6.800 kilometer spoor waar per kilometer meer treinen overheen rijden dan waar ook in Europa. Er is altijd wel een trein in de buurt. Daar komt bij dat het Nederlandse spoor op veel plaatsen niet is afgeschermd; of het moet een platgetrapt hekje van gaas en prikkeldraad zijn.
Kerkhof: "Iemand die totaal ontredderd en radeloos is, is geneigd zijn leven te beëindigen op een manier die op dat moment voor handen is. Als het spoor dan makkelijk toegankelijk is, kan iemand al snel voor de trein springen. Vaak is dat een impulsief besluit."
Spoorbeheerder ProRail en de NS concludeerden een paar jaar geleden al dat het probleem een betere aanpak verdient. Samen met wetenschappers en de Ivonne van de Ven Stichting, een particuliere organisatie die zich inzet om suïcide te voorkomen, werden dertien 'hotpots' in kaart gebracht om proeven te beginnen.
Meest voorkomende maatregel was het plaatsen van stevige metalen hekken langs het spoor, met name in de buurt van psychiatrische instellingen. Volgens Kerkhof heeft dat bij psychiatrisch ziekenhuis De Grote Beek bij Eindhoven al tot succes geleid. Het aantal zelfdodingen in die buurt is sterk afgenomen, maar dat komt mede doordat een gelijkvloerse spoorwegovergang is vervangen door een viaduct.
Daarnaast zijn bomen en struiken in de buurt van het spoor verwijderd, zodat de machinist eerder kan afremmen. Op één plaats wordt sinds dit voorjaar geëxperimenteerd met een felle lamp die door een bewegingssensor aangaat zodra iemand te dicht bij de rails komt. Het moet degene die voor de trein wil springen zodanig afschrikken dat die afziet van zijn daad. Toch is het effect van de proeven niet in de landelijke cijfers terug te zien. Dat verbaast Kerkhof niet. Er kan volgens hem 'nog véél meer worden gedaan'. Maak van veel meer spoorwegovergangen een tunnel of brug, adviseert hij. "In Frankrijk is nooit suïcide op het spoor, omdat overal langs de hogesnelheidslijnen hoge hekken staan." Ook de Ivonne van de Ven Stichting, betrokken bij de opzet van de proeven, is kritisch. "We moeten nu doorpakken", zegt secretaris Age Niels Holstein.
Kerkhof pleit voor maatregelen, zoals 'schrikverlichting' en videobewaking op beruchte locaties. Ook op de perrons, waar 30 procent van de zelfdodingen plaatsvindt, is volgens hem veel meer mogelijk. "In Japan en Korea staan daar glazen wanden met deuren die pas open gaan als de trein stil staat. Maar ja, al die maatregelen zijn wel kostbaar."
Spoorbeheerder ProRail hoopt in 2009 een plan van aanpak klaar te hebben om zelfdoding op het spoor te verminderen.
Zo wordt gedacht aan SOS-palen waar mensen in geestelijke nood een telefonische hulpdienst kunnen bellen. "Maar" , benadrukt de woordvoerster "we kunnen het spoor niet helemaal overdekken. Suïcide is nooit helemaal te voorkomen."
Bron: papieren editie BN/DeStem, 29 december 2008
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Ik zeg: tijd voor hekken op overwegen!
Of haal gewoon heel dat spoor weg danwel gooi het ondergronds... zijn we overal vanaf
Of haal gewoon heel dat spoor weg danwel gooi het ondergronds... zijn we overal vanaf
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Misschien toch maar de pil van Drion invoeren, voor iedereen. Een legale manier om het te doen. Al blijft het verschrikkelijk.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Waarom hebben ze daar geen cijfers van? Hoeveel suïcides vinden er plaats op stukken waar het spoor is afgeschermd, en hoeveel waar het niet is afgeschermd?IC3 schreef:Daar komt bij dat het Nederlandse spoor op veel plaatsen niet is afgeschermd; of het moet een platgetrapt hekje van gaas en prikkeldraad zijn.
En hoe weet men dat het het gevolg is van de hoge hekken? Zou het niet bijvoorbeeld ook te maken hebben met:"In Frankrijk is nooit suïcide op het spoor, omdat overal langs de hogesnelheidslijnen hoge hekken staan."
Opzienbarend is dat niet. In het kleine Nederland ligt 6.800 kilometer spoor waar per kilometer meer treinen overheen rijden dan waar ook in Europa. Er is altijd wel een trein in de buurt.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Kijk, daar noemen ze een belangrijk punt: al die hoge hekken hebben eigenlijk niet veel nut, zolang een spoorlijn nog overwegen heeft.Het aantal zelfdodingen in die buurt is sterk afgenomen, maar dat komt mede doordat een gelijkvloerse spoorwegovergang is vervangen door een viaduct.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Inderdaad, bij een hogesnelheidslijn die over de volle lengte van hekken/geluidswanden is voorzien, en geen overwegen heeft, daar zullen niet zo snel zelfdodingen plaatsvinden.
Blijkbaar wordt het gewone spoor voor het gemak maar even vergeten? Mij maak je niet wijs dat ook daar geen zelfdodingen plaatsvinden."In Frankrijk is nooit suïcide op het spoor, omdat overal langs de hogesnelheidslijnen hoge hekken staan."
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Had deze opmerking wel verwacht van jou aking.Aking schreef:Ik zeg: tijd voor hekken op overwegen!
Of haal gewoon heel dat spoor weg danwel gooi het ondergronds... zijn we overal vanaf
Maar ik kom nu met een tegen argumend : denk eens aan de trein fotograafen ;)
Voor hun staan die oer lelijke hekken alleen maar in de weg ;)
En tja prutsrail heeft nu al de gekkehekke ziekte dus moedig ze vooral aan ( not ) ;)
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Af en toe een klein vierkant open laten in het hek ten behoeve van fotograven ;)
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Niet té groot he, anders kruipen er weer kinderen door, die vervolgens weer geëlektrocuteerd worden Vierkantjes van 10x10 cm moeten groot genoeg zijn
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Hekwerken rond het spoor zijn grote onzin. Laten we daar nu eens eindelijk geen cent meer aan uitgeven. Personen die het spoor willen betreden, al dan niet om zelfmoord te plegen, lukt het toch wel. Is het niet bij een overweg, dan is het wel bij een station.
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Als ik het artikel goed gelezen heb gebeurt het grootste deel van de zelfmoorden in een opwelling. Dat betekent dus dat het allemaal snel voor elkaar moet zijn. Dan helpt het dus wel als je niet makkelijk het spoor op kunt. Als je er immers veel moeite voor moet doen om het spoor op te komen duurt het langer (en heb je meer tijd om na te denken over het een of ander). Wat dat betreft kunnen die hekken (hoe lelijk ik ze ook vind) dus best helpen.
Punt blijft dat je het nooit helemaal kan voorkomen, omdat je op spoorwegovergangen en perrons gewoon op het spoor kan komen.
Punt blijft dat je het nooit helemaal kan voorkomen, omdat je op spoorwegovergangen en perrons gewoon op het spoor kan komen.
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Mensen die echt dood willen plannen dit juist ver vantevoren. Mochten er overal hekken staan, zal ook de plek zorgvuldig uitgekozen worden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Wat dachten jullie van stations waar intercity's met zo'n gigantische hoge snelheid langs komen razen. Dan kan er ook nog genoeg gebeuren
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Favoriete bus: O405
November: 526 km
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Veel pogingen worden in een opwelling gedaan.NS-Reiziger schreef:Mensen die echt dood willen plannen dit juist ver vantevoren.
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Da's bekend.
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Opwelling of geen opwelling, je hebt er dan toch al vaker over nagedacht en er hebben zich dan inmiddels waarschijnlijk al heel wat tegenslagen opgestapeld.
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Ook niet altijd. Het is soms echt een impuls.
Maar zelfs als iemand het wel "goed overwogen" heeft dan kan een extra drempel (hek in dit geval) echt wel helpen. Vergelijk het met iemand die vastbesloten is zijn/haar angst voor spinnen te overwinnen. Is die persoon nog steeds zo vastbesloten op het moment dat jij met een vogelspin aan komt zetten en zegt dat hij/zij dan de vogelspin maar op de hand moet nemen? Of vallen er dan een heleboel vooraf nog 100% vastbesloten ik-ga-mijn-spin-angst-overwinnen personen af...? ;)
Zo is het ook met zelfdoding. Het blijft gewoon ontzettend moeilijk om te doen, zelfs voor iemand die vastbesloten is. En als er dan ook nog eens hek is waar je over heen moet klimmen is dat toch weer net een (kleine) extra drempel.
Toch vind ik het overdreven om overal hekken neer te zetten, maar op bepaalde plekken lijkt het me erg zinnig. Zo ben ik niet lang geleden in een psychiatrisch ziekenhuis op bezoek geweest, en daar grensde het terrein zonder hek of zo aan een spoorlijn. Kijk, op zo'n plek lijkt het me geen slecht idee.
Maar zelfs als iemand het wel "goed overwogen" heeft dan kan een extra drempel (hek in dit geval) echt wel helpen. Vergelijk het met iemand die vastbesloten is zijn/haar angst voor spinnen te overwinnen. Is die persoon nog steeds zo vastbesloten op het moment dat jij met een vogelspin aan komt zetten en zegt dat hij/zij dan de vogelspin maar op de hand moet nemen? Of vallen er dan een heleboel vooraf nog 100% vastbesloten ik-ga-mijn-spin-angst-overwinnen personen af...? ;)
Zo is het ook met zelfdoding. Het blijft gewoon ontzettend moeilijk om te doen, zelfs voor iemand die vastbesloten is. En als er dan ook nog eens hek is waar je over heen moet klimmen is dat toch weer net een (kleine) extra drempel.
Toch vind ik het overdreven om overal hekken neer te zetten, maar op bepaalde plekken lijkt het me erg zinnig. Zo ben ik niet lang geleden in een psychiatrisch ziekenhuis op bezoek geweest, en daar grensde het terrein zonder hek of zo aan een spoorlijn. Kijk, op zo'n plek lijkt het me geen slecht idee.
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Juist de zelfdodingen bij een trein schijnen vaak impulsief gedaan te worden.Dubbele P schreef:Opwelling of geen opwelling, je hebt er dan toch al vaker over nagedacht en er hebben zich dan inmiddels waarschijnlijk al heel wat tegenslagen opgestapeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Andere zelfdodingen niet, vraag ik me dan af?
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Als je een bad vol laat lopen, er een slaapzak inlegt en er dan in gaat liggen en gaan snijden, dan heb je daar toch wat meer voorbereiding voor nodig dan op een station staan en voor de trein te springen. Dat kan je twee seconden van te voren nog doen.
Het is een spectrum.
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
En zo zul je dus ook mensen hebben die heel zorgvuldig kiezen waar en wanneer ze voor een trein springen...
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Een tijdje terug was er een documentaire, volgens mij heette het "dag mams" ofzo. Dat meisje is uiteindelijk ook voor de trein gaan staan, maar plande dit zorgvuldig. Ze ging alle mogelijkheden af en besloot dat de trein het snelst was.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Ah getverderrie zeg.. Ik moet er niet aan denken. Je zal maar op het station staan en iemand springt er opeens voor. Ik zou niet eens weten hoe ik zou moeten reageren.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
Tegen dit soort suïcide valt weinig tot niets uit te richten. Ik ben vorig jaar eens naar een college over zelfmoord geweest, georganiseerd door een vriendin van mij die psychologie studeerde destijds. Er zijn vele soorten en maten van dit verschijnsel. Wel is wat mij betreft nog een wereld te winnen met adequate hulpverlening en ik denk dat het legaliseren van hulp bij zelfmoord ook helpt. Mensen van de 'vereniging voor vrijwillige euthanasie' lopen gevaar voor vervolging, terwijl ze vrijwel altijd juist proberen om - wanneer het besluit van de client vaststaat - ervoor te zorgen dat ze op een 'zachte' manier een eind aan hun leven te maken in plaats van voor de trein te springen. Ook ben ik van mening dat de 'pil van Drion' verkrijgbaar moet zijn. Natuurlijk niet volledig vrij, maar wel voor mensen die anders toch zelfmoord zouden plegen.NS-Reiziger schreef:Een tijdje terug was er een documentaire, volgens mij heette het "dag mams" ofzo. Dat meisje is uiteindelijk ook voor de trein gaan staan, maar plande dit zorgvuldig. Ze ging alle mogelijkheden af en besloot dat de trein het snelst was.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein blijft populair bij zelfmoord
En hoe moet je dat dan controleren?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten