Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Twee treinstellen die de Intercity vanuit Venlo naar Den Haag reden zijn op de Moerdijkbrug ontkoppeld geraakt. De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt het incident, net als de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Eerder was er een vergelijkbaar incident met het zelfde materieeltype. Volgens een NS woordvoerder was er geen gevaar voor reizigers.
Wow, opmerkelijk ongeluk. Goed dat niemand geblesseerd is! Anderhalve uur is echt lang, maar in dit geval snap ik ook dat de reizigers konden niet de trein verlaten, aangezien het toestel op het moerdijkbrug gestrand was...
DDZ is fantastisch om mee te reizen, maar het jammerlijke is dat de stellen geen Scharfenberg-koppelingen hebben maar BSI-koppelingen, en die kunnen af en toe falen, zoals vandaag ook gebeurt is.
Nu er geen locomotieven meer dienst doen ligt Scharfenberg voor DDZ wat meer voor de hand dan eerst, maar het zal wal een zeer ingrijpende constructiewijziging zijn...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bee schreef:Nu er geen locomotieven meer dienst doen ligt Scharfenberg voor DDZ wat meer voor de hand dan eerst, maar het zal wal een zeer ingrijpende constructiewijziging zijn...
Tja, daar zal NS wel tegenaan hikken bij treinen van bijna 25 jaar oud.
Niet de eerste keer dat dit met DDZ gebeurt. Een tijd geleden gebeurde dit ook al ergens in de buurt van Nijkerk/Putten en in meen een hele tijd terug gelezen (of gehoord?) te hebben dat er een keer bij vertrek te Haarlem één DDZ-stel achterbleef op het station terwijl het voorste treinstel wel vertrok... En dan hebben we nog de bakken die van elkaar afkoppelden bij Sassenheim, zo'n 1,5 terug. Ook met DDZ...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 22-06-2025NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland! 25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Bee schreef:Nu er geen locomotieven meer dienst doen ligt Scharfenberg voor DDZ wat meer voor de hand dan eerst, maar het zal wal een zeer ingrijpende constructiewijziging zijn...
Tja, daar zal NS wel tegenaan hikken bij treinen van bijna 25 jaar oud.
Ze zijn net gemoderniseerd en worden geacht nog minstens 15 jaar mee te gaan.
Dat is waar ik op doelde. 15 jaar resterende levensduur is wel kort voor een zeer dure constructiewijziging als zoiets technisch überhaupt kan. Het is nu wel al een paar keer gebeurd terwijl DDZ door zijn inzet in Sprinters maar heel weinig gekoppeld rijdt. Als ze ooit echt als IC's worden ingezet en koppelen dagelijkse praktijk wordt kun je verwachten dat de problemen groter worden. Het wordt daarom vrees ik of toch een constructiewijziging of alleen nog maar solo-diensten.
DDAR reed wel veel gekoppeld (onder andere in Flevoland voordat SLT daar zijn intrede deed), toch kan ik me geen voorbeelden herinneren van het spontaan breken van treinen daar. Des te meer van het niet willen combineren...
Overigens: als dit echt een structureel probleem blijkt te zijn verwacht ik dat er vaste duo's gevormd gaan worden, zodat je feitelijk een DDZ-8 krijgt. Er zijn voldoende mogelijkheden om die in te zetten, zelfs met opties om ze 's avonds en op zondag niet in te zetten.
Als ik het me goed herinner waren de eerdere incidenten bij DDZ anders: niet de BSI koppeling faalde, maar een schroefkoppeling tussen bakken binnen een treinstel. Dus ...
Geert schreef:
In de s1900 rijden overdag een heleboel gekoppelde DDZ's buiten de spits. Pas 's avonds wordt er volgens mij afgetrapt (als dat al gebeurt).
Dat is buiten de spits ook flinke overkill.
Zeker voor die 30 man die er na Helmond gemiddeld nog in zitten.
Geert schreef:
In de s1900 rijden overdag een heleboel gekoppelde DDZ's buiten de spits. Pas 's avonds wordt er volgens mij afgetrapt (als dat al gebeurt).
ICMm wordt s'avonds en in het weekend regelmatig af en aangekoppeld in Eindhoven. DDZ-8 wordt eigenlijk nooit ontkoppeld in Eindhoven.
Frans F schreef:Dat is buiten de spits ook flinke overkill.
Zeker voor die 30 man die er na Helmond gemiddeld nog in zitten.
Klopt, ik zie in de daluren regelmatig helemaal lege DDZ's rondrijden in de s1900 en s9600.
Daarom denk ik dat het kostenefficiënter is om in de daluren de [wiki]Treinserie 6500 (2006)[/wiki] te herintroduceren.(wel 2x per uur) Hierdoor kunnen de s1900 en s9600 worden uitgespaard tussen Ehv en Vl. De Sprinter Eindhoven-Venlo kan dan gereden worden met 3 a 4 bakken Sprintermaterieel of 1 ICMm 4tje.
Ik denk dat de huidige oplossing voor Venlo - Eindhoven het beste blijft. De reiziger uit Venlo wordt niet afgescheept met een trein die alle honderdduizend stations van Helmond aandoet maar houdt een snelle verbinding naar grote delen van het land en Helmond heeft een ietswat scheve kwartierdienst naar Eindhoven waar de reizigers elk kwartier kan overstappen op een intercity naar het Noorden.
DDZ-8 zal zonder twijfel te groot zijn voor Helmond - Venlo, maar het is geen traject met sociale problemen dus als uitloper van een trein die op zijn verdere traject wel behoorlijk druk is kan het geen kwaad. Er rijden tot nu toe ook nog lange ICR-treinen en in het verleden lange ICK-treinen. En DDZ eventjes op een station koppelen/ontkoppelen, daar is het nu niet het handigste materieel voor...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.