Yanaike schreef:Ik ga wel een beetje off-topic nu, maar dan ben ik wel nieuwsgierig naar wat jij onder een fatsoenlijke S-Bahn verstaat? :)
Iets wat ze in duitssprekende landen wel hebben en in Nederland niet
Een vervoersconcept dat een beetje tussen een stoptrein en een metro/tram in zit, met haltes om de kilometer zodat je nooit te ver hoeft te lopen of te fietsen naar de halte. Zürich is een stad die kleiner (en volgens mij ook dunner bevolkt) is dan Amsterdam, maar waar het openbaar vervoer toch echt wel op een hoger niveau staat. :Y
Overigens kun je wel goed zien waarom Amsterdam Centraal in Amsterdam toch zo'n briljant station is, ondanks dat het op een eiland staat en er dus niemand woont in de directe nabijheid van het station:
Het station bevindt zich namelijk zowel in de ring, alsmede als middelpunt van het spinnenwebmodel waarlangs het OV in Amsterdam is opgebouwd (dat weer teruggaat op het stratenpatroon uit de 17e eeuw: uitvalswegen richting Muiden, Weesp, Utrecht, Leiden, Haarlem, uitlopend vanaf het centrum met ringvormige structuren er om heen: eerst de grachten, en in de OV tijd de lijnen 10, 3, 15 en 50.
Nu zie je ook meteen waarom Amsterdam Zuid, ondanks de wens der beleidsmakers maar niet van de grond wil komen. Het is ook een mooi station dat zich op de cirkel bevindt, alleen ontbreekt het toeleidende openbaar vervoer. Zelfs na aanleg van de noordzuidlijn. Meer stads- en streekvervoer dat begint- of eindigt op dat station is een noodzakelijke voorwaarde alsmede de inbedding in het treinnet. Je moet ook treinen van Alkmaar naar Utrecht via Amsterdam Zuid laten rijden wil het een centrale positie krijgen. Nou, daar heb je nog wat boogjes voor nodig zullen we maar zeggen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website