Mijn reis begon al vroeg op Rotterdam Centraal, op richting Venlo:
Intercity 1921 werd gereden met 2x DDZ, heerlijke treinen en stukken comfortabeler dan een VIRM op dit traject, zover die nog in deze serie rond rijden. tot Breda was het nog erg rustig in de trein, en dat zag er dan zo uit:
In Eindhoven stapte zowat iedereen uit en was de trein tot aan Venlo nagenoeg leeg. Op station Venlo had ik een overstaptijd van ruim 20 minuten, genoeg tijd dus om nog wat foto's te maken:
DDZ staat klaar om te vertrekken richting Den Haag
Setje GTW's richting Nijmegen
Na 20 minuten kwam mijn trein aanrijden:
RE13 welke niet verder zal rijden dan Monchengladbach Hbf. dit stond op de trein vermeldt. later bleek dat het achterste treinstel te Monchengladbach werd afgetrapt, vanaf Monchengladbach was het de bedoeling om over te stappen op RE8 naar Keulen. door een onbekende storing liep de RE13 echter vertraging op van +15 min. waardoor ik mijn aansluitende trein niet haalde. Hierdoor besloot ik maar om mijn planning los te laten en ben ik met de S5/S8 naar Neuss Hbf gegaan, achteraf gezien had ik gewoon in RE13 kunnen blijven zitten.
S5/S8 op Neuss Hbf richting Dortmund:
in Neuss ben ik overgestapt op de U75 richting Dusseldorf Hbf, de tram reed echter net voor m'n neus weg dus ik had nog even tijd om wat foto's te maken
Lijn 709 richting Theodor-Heus-Platz, een halte die op nog geen 100 meter afstand van deze tramhalte ligt, daar zal de 709 keren en zijn weg vervolgen richting Gerresheim Krankenhaus.
U75 richting Dusseldorf Eller
Heerlijke trams zijn het, een van de weinige trams waarbij ik nog echt ''het tramgevoel'' krijg. de trams zijn sinds kort grondig opgeknapt. U75 verbindt Neuss met Dusseldorf.
Onderweg viel me op dat er enorm veel takken op de grond lagen en erg veel bomen het loodje hebben gelegd, dit kwam door het noodweer van een week eerder, het heeft hier flink gespookt:
Bij de halte Belsenplatz ben ik uitgestapt om over te stappen op de U74/U75 of U76, echter was de dienstregeling nog steeds verstoord door het noodweer van vorige week. Richting Krefeld reden de trams niet verder dan Belsenplatz, vanaf hier reden er pendelbussen op het versperde traject.
2 gekoppelde stadtbahnwagens op lijn U77:
MAN bus van de Rheinbahn:
Na wat foto's te hebben gemaakt ben ik met U77 een paar haltes verder naar Luegplatz gereisd.
Nog een foto van het heerlijke intirieur van een stadtbahnwagen:
Luegplatz, U74:
Vervolgens ben ik met U75 richting Dusseldorf Hbf gereisd, om aldaar over te stappen op U79 richting de universiteit. Volgens mij rijdt U79 sind een aantal jaar pas door naar de universiteit. de bediening is echter wel beperkt tot werkdagen in een frequentie van elke 20 minuten, de overige ritten rijden tot Hbf.
De een na laatste halte kent meerdere perrons i.v.m. het verschillende soorten trammaterieel dat hier rond rijdt, de stadtbahnwagens halteren aan een hoog perron en de normale tramlijnen aan een laag perron, hier heb ik echter geen foto van. Op het eindpunt halteren de stadbahnwagens wel weer gewoon op een normale tramhalte waarbij de klaptredens dan hun werk doen.
Lijn 707 en U79 wachten hun vertrektijd af op het eindpunt Universiteit:
Vanaf de universiteit ben ik met tramlijn 707 weer terug naar Dusseldorf Hbf gereisd. Op lijn 707 rijden hoofdzakelijk 7-delige trams, volgens mij zijn dit combino's. Het intirieur oogt nogal kill en saai met simpele houten stoelen, helaas geen foto. Onderweg kwam ik nog een GT8 tegen als een instructierit, voor diegene die niet weten welke tramtype dit is :
Erg jammer dat deze trams geen dienst meer doen

Vanaf Dusseldorf ben ik met RE5 naar Bonn Hbf gereisd, dit duurde al gauw iets meer dan een uur. *O*
Op Bonn Hbf ben ik overgestapt op stadtbahnlijn 66 richting Bad Honnef. lijn 66 rijdt elke 20 minuten naar Bad Honnef, de tram was de gehele rit druk bezet. Het verbaasd mij altijd hoe druk dit soort lijnen kunnen zijn die eigenlijk maar naar een dorpje toe rijden. lijn 66 maakt af en toe flink wat vaart, zeker over het viaduct over de rijn tussen de snelweg in.
Het leukste stuk aan deze lijn vind ik het stuk langs de rijn in Konigswinter, waar de tram door een smal straatje rijdt met een nogal hoge snelheid, plaatje van google:
De rit voert je langs een bijzonder mooi berglandschap, hier bij station Rhondorf:
Hier ben ik direct uitgestapt om RE8 weer terug te nemen richting Keulen, RE8 kwam pas 40 minuten later. Tijd om wat foto's te nemen van voorbij razende treinen, te weten 2 goederentreinen

Goederentrein 1:
Goederentrein 2:
Na 40 minuten kwam RE8 Richting Monchengladbach aanrijden:
Onderweg viel mijn telefoon helaas uit en kon ik dus geen foto's meer maken :neg: de volgende keer neem ik dus een digitale camera mee

In Keulen heb ik nog wat rondjes gemaakt met de stadtbahnlijnen 3,4,5 12 en 15. leuke lijnen al zeg ik het zelf. Keulen blijft sowieso een van mijn favoriete tramsteden. Wat telkens wel altijd opvalt is dat de trams in de binnenstad vaak vertraging oplopen door het hoge aantal trams dat door de tunnels heen rijdt, dit i.c.m. het ontbreken van ongelijksvloerse kruisingen zorgt regelmatig voor opstoppingen in de tunnels.
Na een lange dag ben ik weer via Venlo teruggereisd naar Rotterdam. was 's avonds om 11 uur weer thuis

Volgende keer wil ik wat meer van het noorden zien van het Ruhrgebied, U79 naar Duisburg en de tramnetwerken in Duisburg, Dortmund en Essen. Lijkt me trouwens ook leuk om een ritje te maken naar de Duitse eiffel met RB21 naar Heimbach :D