Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Qbuzz vraagt het provinciebestuur 2 miljoen euro om zijn vloot bussen in Zuidoost-Friesland te kunnen vervangen.
Het bedrijf stelt voor om de oude vloot bussen, die in 2008 is aangeschaft, in te ruilen voor 48 nieuwe bussen. Daar is een provinciale bijdrage van 2 miljoen euro voor nodig, vindt Qbuzz.
In het artikel in de papieren editie is verder te lezen dat Qbuzz een mix van 14 meter, 12 meter en 10 meter bussen wil aanschaffen. De aardgasbussen blijven dan wel. Op de lijn Drachten-Leeuwarden zijn meer bussen nodig. Daar kan dan een strakke kwartierdienst worden gereden. In Zuidoost Friesland wordt dit jaar 1,5 miljoen euro verlies geleden. Qbuzz hoopt met deze 'kwaliteitsimpuls' het tij te keren.
Volgens Qbuzz kunnen de nieuwe bussen zes jaar mee. Eind 2016 loopt de concessie af. Daarna volgt een korte concessie van 4 jaar. De provincie kan de nieuwe vervoerder dan verplichten de nieuwe bussen over te nemen.
Laatst gewijzigd door Roelof88 op di 24 mar 2015, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Die MAN's kunnen mijn inziens nog best mee tot 2016. Voor de korte concessie daarna kan je dan nieuwe bussen aanschaffen die dan verplicht overgenomen moeten worden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Ik vind het ook wat vreemd, want zo slecht zijn die bussen toch niet?
Leeuwarden uit geraken kan in de middagspits af en toe een behoorlijke ramp zijn. Sta je tien tot vijftien minuten vast om de Drachtsterbrug op te geraken, terwijl je een dag later op hetzelfde tijdstip zo door kunt rijden.
Verder zal die brug bij Kootstertille ook wel reizigers en geld gekost hebben. Aangevaren door een vrachtschip en daarom geruime tijd niet voor zwaar verkeer te gebruiken. Over een enkele kilometers verderop gelegen brug mocht ook niet gereden worden, waardoor lijn 13 een tijd lang in twee delen geknipt was. Vanuit Leeuwarden rechtstreeks naar Drogeham (via N31 en N369) en daarna weer verder naar Drachten. Op het andere deel pendelde een busje tussen Quaterbras (aansluiting op lijn 10) en Koostertille/Drogeham.
Ik mag toch aannemen dat de provincie hier niet mee akkoord gaat. Oneerlijk tbv andere vervoerders met het oog op de aanstaande aanbesteding. Zo heb je als Qbuzz zijnde straks nieuwe bussen, nb betaald door de provincie, terwijl andere vervoerders die op eigen kosten moeten aanschaffen.
Wat is er oneerlijk aan het moeten overnemen van de bussen door de nieuwe vervoerder? Gebeurt in wel meer concessies immers. (streekwagens Regio Utrecht, hybrides in Leiden, hybrides in Dordrecht moeten ook over naar de volgende concessie)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Exact dezelfde bussen rijden ook bij de RET en die is (zo ver ik weet) voorlopig nog niet van plan ze te vervangen.
Die korte concessie van 4 jaar is zeker zodat in 2020 één grote concessie Fryslân op de markt gebracht kan worden?
Dan is het niet handig om in 2016 nieuwe bussen aan te schaffen.
Wat dat betreft ben ik het wel met Qbuzz eens om nu nieuwe bussen voor 6 jaar aan te schaffen.
Ik vraag me wel af of er voor de lijnen 310 en 320 dan ook nieuwe bussen komen, die rijden nu immers met Integro's uit GD.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ik neem aan dat de kleurstelling dan wel aangepast wordt?? Lijkt me geldverspilling dat de nieuwe vervoerder miv de nieuwe concessie zijn nieuwe kleuren erop moet spuiten!
Provinciale steun aan Qbuzz ligt niet voor de hand, omdat het oneerlijke concurrentie in de hand kan werken. Dat zegt gedeputeerde Kramer over de aanvraag van financiële steun door de busvervoerder.
Kramer is wel van plan om de aanvraag serieus te bekijken. Klanten van Qbuzz mogen niet de dupe worden van een faillissement. Het is niet zo dat het werk dan zomaar door een ander bedrijf overgenomen wordt.
Vervoerder Arriva zegt in een reactie naar de rechter te stappen als de provincie de aanvraag van concurrent Qbuzz honoreert. Arriva zegt dat het weggesmeten geld is om nu al twee miljoen euro te geven. Over twee jaar moet opnieuw ingeschreven worden op de concessie en dan kan alles heel anders zijn. Nu al geld geven is in feite contractbreuk en het veroorzaakt concurrentievervalsing, zegt een woordvoerder van Arriva.
De vraag is ook wat je opschiet met nieuwe bussen. Ik heb niet het idee dat dit opeens meer reizigers aantrekt. Qbuzz ZOF heeft nu 36 MAN Lion's City dieselbussen van eind 2008 + circa 10 tot 12 Citaro's die een jaar jonger zijn ook + wat Integro's. De laatste serie Integro's die ook in ZOF rijden zijn zelfs van oktober 2010.
Wat wel aantrekkelijk kan zijn voor de provincie is dat Qbuzz investeert in een nieuw wagenpark dat tot 2020 mee kan. De provincie betaalt hier weliswaar 2 miljoen voor, maar voor dat geld heb je nooit 48 nieuwe bussen.
Vergeet de 7 CNG bussen uit 2009 niet ;). Maar in een paar jaar tijd zijn er bij Qbuzz circa 31 bussen afgevoerd en/of geëxporteerd in de concessie GD en zijn in de concessie Rotterdam Streek verschillende bussen niet afgenomen geweest. Naar mijn mening had Qbuzz de afgevoerde bussen uit Groningen / Drenthe veel beter dan naar ZOF kunnen sturen. Want nu is het inderdaad belangenverstrenging. Daarnaast, wie zegt dat er voor de korte duur van die concessie nieuwe bussen aangeschaft moeten worden? Misschien mogen de huidige bussen overgenomen worden of worden de nieuwe bussen overgenomen bij de concessie van na 2020 (zelfde als bij BRU dus).
Michael 1988 schreef:Vergeet de 7 CNG bussen uit 2009 niet ;). Maar in een paar jaar tijd zijn er bij Qbuzz circa 31 bussen afgevoerd en/of geëxporteerd in de concessie GD en zijn in de concessie Rotterdam Streek verschillende bussen niet afgenomen geweest. Naar mijn mening had Qbuzz de afgevoerde bussen uit Groningen / Drenthe veel beter dan naar ZOF kunnen sturen. Want nu is het inderdaad belangenverstrenging. Daarnaast, wie zegt dat er voor de korte duur van die concessie nieuwe bussen aangeschaft moeten worden? Misschien mogen de huidige bussen overgenomen worden of worden de nieuwe bussen overgenomen bij de concessie van na 2020 (zelfde als bij BRU dus).
Anders rijden ze toch nog een jaartje met die opgelegde dubbelgelede blauw-witte Utrechtse bussen in Friesland :')
Ik heb begrepen van een chauffeur dat er gemiddeld na 800.000 km vervangen wordt met een bus. in ZOF rijden alle lijnen redelijk dagdekkend en is de spitsverhouding laag. Het kan zijn dat alle bussen al op 800.000 km gearriveerd zijn en hierom vervangen worden.
CamilleKreemers schreef:Ik heb begrepen van een chauffeur dat er gemiddeld na 800.000 km vervangen wordt met een bus. in ZOF rijden alle lijnen redelijk dagdekkend en is de spitsverhouding laag. Het kan zijn dat alle bussen al op 800.000 km gearriveerd zijn en hierom vervangen worden.
reken op zo'n 100k per jaar. en ook al zouden ze nu op 800k staan, qbuzz weet hoeveel km's zo'n bus rijdt en hoe lang de concessie duurt.
Michael 1988 schreef:Vergeet de 7 CNG bussen uit 2009 niet ;). Maar in een paar jaar tijd zijn er bij Qbuzz circa 31 bussen afgevoerd en/of geëxporteerd in de concessie GD en zijn in de concessie Rotterdam Streek verschillende bussen niet afgenomen geweest. Naar mijn mening had Qbuzz de afgevoerde bussen uit Groningen / Drenthe veel beter dan naar ZOF kunnen sturen. Want nu is het inderdaad belangenverstrenging. Daarnaast, wie zegt dat er voor de korte duur van die concessie nieuwe bussen aangeschaft moeten worden? Misschien mogen de huidige bussen overgenomen worden of worden de nieuwe bussen overgenomen bij de concessie van na 2020 (zelfde als bij BRU dus).
Anders rijden ze toch nog een jaartje met die opgelegde dubbelgelede blauw-witte Utrechtse bussen in Friesland :')
Dat is overkill. Ik had het ook niet over de gelede bussen uit Groningen, maar over de 12m bussen. Als je dubbelgelede bussen naar ZOF stuurt vervoer je meer lucht dan passagiers.
CamilleKreemers schreef:Ik heb begrepen van een chauffeur dat er gemiddeld na 800.000 km vervangen wordt met een bus. in ZOF rijden alle lijnen redelijk dagdekkend en is de spitsverhouding laag. Het kan zijn dat alle bussen al op 800.000 km gearriveerd zijn en hierom vervangen worden.
Ik kan mij voldoende bussen herinneren die het tot over de 2 miljoen hebben gered.
CamilleKreemers schreef:Is hier meer informatie over bekend?
Ja, de provincie heeft het verzoek afgewezen vanwege juridische en financiële redenen. Wel wil de provincie met Qbuzz om tafel om te kijken naar mogelijkheden om het reizigersaantal te laten groeien.
Stond afgelopen zaterdag een artikel over in de Leeuwarder Courant