OVer je reiservaringen in oktober 2014
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Hermes mag de rijtijden van lijn 21 richting Eindhoven wel eens nanakijken. Drie ochtenden dezelfde bus, drie keer flink vertraagd bij beginpunt vertrokken (ik strap kort daarna op), drie keer op tijd of zelfs te vroeg op Hbf. Vandaag was de vertraging bij vertrek zelfs zeven minuten en toch op tijd. Gisteren was het vier, na Gerwen was het zes omdat hij omleiding vergat en eindje teruguit moest en toch ook op tijd.
Maandag op weg naar huis stond de bus twee keer tijd bij een halte af te wachten.
Maandag op weg naar huis stond de bus twee keer tijd bij een halte af te wachten.
"Een touringcar is geen bus"
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
lijn 22 heeft te maken met hetzelfde ''probleem''.De rijtijden waren al niet krap,maar nu de HOV baan gebruikt wordt is ie helemaal ruim,sommige chauffeurs lossen dit op door een extra kop koffie te drinken en tegelijk met de andere bussen uit Helmond te vertrekken,andere wachten hun tijd af op Nuenen Busstation. Vooral voor Helmond zou later vertrekken ideaal zijn,vanwege aansluiting op de s1900 uit Eindhoven.fogeltje schreef:Hermes mag de rijtijden van lijn 21 richting Eindhoven wel eens nanakijken. Drie ochtenden dezelfde bus, drie keer flink vertraagd bij beginpunt vertrokken (ik strap kort daarna op), drie keer op tijd of zelfs te vroeg op Hbf. Vandaag was de vertraging bij vertrek zelfs zeven minuten en toch op tijd.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Dat te laat in Beek en Donk vertrekken doen ze volgens mij ook bewust om die reden, iig de bus van 7:00 uur. Maar als klant vind ik dat onbeschoft, want ik sta daardoor wel vijf minuten in de kou. Ik kan er helaas niet vanuit gaan dat elke chauffeur dat doet, dus twee minuten voor vertrektijd (dan moet de bus volgens dienstregeling bij beginhalte beginnen, nog eerder komen heeft in mijn ogen weinig zin omdat hij nooit te vroeg kan zijn als hij op tijd aanrijdt (sic)) sta ik daar. De bus moet in mijn ogen gewoon op tijd vertrekken en dan onderweg bij haltehavens maar tijd afwachten. De 21 kan dit prima in Lieshout bij Bavaria (maar daar valt het nog mee), in de Gerwense bossen, busstation Nuenen, HOV-baan, etc.
"Een touringcar is geen bus"
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Tja, als er iets irritant is, is het wel om de 3 haltes tijd af te moeten wachten. Dat zeg ik als chauffeur, maar ook als passagier lijkt het niet op te schieten. Als chauffeur weet je op een moment wel waar het wat ruimer in de tijd zit en waar wat krapper, zeker in combinatie met de route. Langs een drukke 80-weg ga ik liever mijn tijd niet afwachten omdat je dan minder makkelijk weer invoegt, maar binnen de kom en zeker op busstations is het makkelijk tijd afwachten.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
En toch kun je beter maar gewoon op tijd vertrek en desnoods wat vaker wachten op plekken waar het handig kan, want als er onvoorziene vertraging optreedt op een stuk dat normaal rustig is, dan heb je nog wat speling. Als er standaard te laat wordt weggereden en je komt dan eens onvoorzien enorme drukte tegen, dan gaat die vertraging oplopen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Hier in de rego leiden heb ik niet het idee dat er vaak tijd wordt afgewacht. Dit doordat het stuk door leiden (wat bijna alle bussen rijden) vaak voor veel vertraging zorgt. Echter ook 's avonds wordt er niet echt tijd afgewacht in mijn ervaring, maar knalt de chauffeur gewoon met -5 door. Als je 's avonds met de bus gaat, is 5 minuten van tevoren bij de halte zijn dan ook een must, anders mis je hem simpelweg.
In Zeeland wordt er juist wel vaak tijd afgewacht, want file heb je niet vaak en het is ook gemakkelijk om een plekje te vinden om te wachten. Helaas doen ze dat soms in de vrieskou met de deuren wijd open, dat begrijp ik dan weer niet.
In Zeeland wordt er juist wel vaak tijd afgewacht, want file heb je niet vaak en het is ook gemakkelijk om een plekje te vinden om te wachten. Helaas doen ze dat soms in de vrieskou met de deuren wijd open, dat begrijp ik dan weer niet.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Staande mensen in dubbele Plan V vanaf Ehv Beukenlaan naar Herzogenbusch. Frans F kom er maar in *bus*
"Een touringcar is geen bus"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
En nu in 's-Hertogenbosch is het nog voller *bus*
"Een touringcar is geen bus"
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Doet mij weer denken aan mijn studententijd in 2002 op de 3600.
Mooie tijden waren dat. *zwijmel*
Mooie tijden waren dat. *zwijmel*
🍉
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Vanmiddag ging het iets slechter dan vanochtend. Ik wilde de t5763 nemen en was vijf minuten voor het geplande vertrek op station Hoofddorp. Helaas, de trein had +23 en de trein erna, de t4365, reed ook niet. Het gevolg was een volpropexpres die nog verrassend goed de Zuidtak overleefde, de propvolle trein kwam met slechts +25 aan in Diemen Zuid :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Extra tijd in de dienstregeling is alleen handig vlak voor een overstaphalte of het eindpunt. Voor de rest is de dienstregeling op zijn best als er de rijtijd van de rustigste rit aangehouden wordt, die +5 die je dan oploopt raak je wel weer kwijt tussen de laatste twee haltes.fogeltje schreef:En toch kun je beter maar gewoon op tijd vertrek en desnoods wat vaker wachten op plekken waar het handig kan, want als er onvoorziene vertraging optreedt op een stuk dat normaal rustig is, dan heb je nog wat speling. Als er standaard te laat wordt weggereden en je komt dan eens onvoorzien enorme drukte tegen, dan gaat die vertraging oplopen.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Vandaag moest ik in Alkmaar zijn. Ik had zelf het idee bij het overstappen naar de bus, dat het busstation aan de centrumkant toch best wel krap is. Ik moest lijn 2 richting Overdie hebben. Op de terugweg stond ik bij dezelfde halte als waar ik was uitgestapt, en kwam erachter dat deze lijn in een lus rijdt en ergens in Overdie lijn 4 wordt. Jammer dat de reisplanners dit soort ingewikkeldheden nooit oppakken.
Verder opvallend dat ze op perron 4/5 op Alkmaar iets aan het bouwen waren bovenaan de roltrap. Maar ze zijn het station toch nog niet aan het renoveren?
Verder opvallend dat ze op perron 4/5 op Alkmaar iets aan het bouwen waren bovenaan de roltrap. Maar ze zijn het station toch nog niet aan het renoveren?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Reisplanners kunnen dat wel (misschien 9292 niet maar goed) maar grootste probleem is de data. Omlopen zijn super super geheim.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Daar heb ik geen problemen mee, wel met feit dat ze op rustige ritten dus steevast te laat beginnen. Ik sta wel J. Lul extra lang in de regen omdat ik er niet vanuit kan gaan dat ze altijd te laat zijn en doordat ik twee haltes na begin opstap kan ik middels apps ook niet anticiperen want de data verschijnt pas als hij beginpunt vertrekt.dennistd schreef:Extra tijd in de dienstregeling is alleen handig vlak voor een overstaphalte of het eindpunt. Voor de rest is de dienstregeling op zijn best als er de rijtijd van de rustigste rit aangehouden wordt, die +5 die je dan oploopt raak je wel weer kwijt tussen de laatste twee haltes.fogeltje schreef:En toch kun je beter maar gewoon op tijd vertrek en desnoods wat vaker wachten op plekken waar het handig kan, want als er onvoorziene vertraging optreedt op een stuk dat normaal rustig is, dan heb je nog wat speling. Als er standaard te laat wordt weggereden en je komt dan eens onvoorzien enorme drukte tegen, dan gaat die vertraging oplopen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Vandaag 1 uur moeten wachten op buslijn 73 Winterswijk-Enschede, omdat de chauffeur van de bus die ik wou nemen het leuk vond met minstens -3 rond te rijden in Winterswijk. Volgende keer maar eerder bij de halte staan. Suboptimaal allemaal :)
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
9292 geeft bij dit soort adviezen aan dat je moet overstappen van lijn 4 naar 2 op dezelfde halte. Als dit maar korter is, volgens de algoritmes die ze gebruiken, dan de bus in de andere richting.Somoht schreef:Reisplanners kunnen dat wel (misschien 9292 niet maar goed) maar grootste probleem is de data. Omlopen zijn super super geheim.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Vanmorgen zat ik, zoals vrijwel elke dag, in metro 54 van Duivendrecht naar Amstel. We reden op bromfietssnelheid Duivendrecht uit en stonden vervolgens enkele minuten voor de rooie vóór Van der Madeweg. Na enkele minuten volgde een omroeppingeltje, maar geen omroep. Enkele tellen later gingen we naar links, naar het halteperron van lijn 53, om daarna verder te gaan naar Amstel. Niet heel spannend allemaal maar nog niet eerder meegemaakt.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Gaat vaak genoeg mis dat 9292 je dan over laat stappen op de volgende bus ipv dezelfde bus (dus kwartier/half uur wachten bij de halte waar je eigenlijk doorrijdt)...huibe schreef:9292 geeft bij dit soort adviezen aan dat je moet overstappen van lijn 4 naar 2 op dezelfde halte. Als dit maar korter is, volgens de algoritmes die ze gebruiken, dan de bus in de andere richting.Somoht schreef:Reisplanners kunnen dat wel (misschien 9292 niet maar goed) maar grootste probleem is de data. Omlopen zijn super super geheim.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Lijkt me hoe dan ook stuk te gaan als je de optie voor extra overstaptijd aanvinkt (of de bus moet langer dan vijf minuten stilstaan volgens dienstregeling).
"Een touringcar is geen bus"
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Koppeling lijn 25/21 zou op het app verhaal al iets schelenfogeltje schreef:Daar heb ik geen problemen mee, wel met feit dat ze op rustige ritten dus steevast te laat beginnen. Ik sta wel J. Lul extra lang in de regen omdat ik er niet vanuit kan gaan dat ze altijd te laat zijn en doordat ik twee haltes na begin opstap kan ik middels apps ook niet anticiperen want de data verschijnt pas als hij beginpunt vertrekt.dennistd schreef:Extra tijd in de dienstregeling is alleen handig vlak voor een overstaphalte of het eindpunt. Voor de rest is de dienstregeling op zijn best als er de rijtijd van de rustigste rit aangehouden wordt, die +5 die je dan oploopt raak je wel weer kwijt tussen de laatste twee haltes.fogeltje schreef:En toch kun je beter maar gewoon op tijd vertrek en desnoods wat vaker wachten op plekken waar het handig kan, want als er onvoorziene vertraging optreedt op een stuk dat normaal rustig is, dan heb je nog wat speling. Als er standaard te laat wordt weggereden en je komt dan eens onvoorzien enorme drukte tegen, dan gaat die vertraging oplopen.
Verder zou ik contact opnemen met Hermes,misschien valt er iets aan te doen.(zeker omdat lijn 22 hetzelfde ''probleem''heeft)
Ik wel,vaak gebeurt dat op Busstation Westerscheldetunnel,dan laten ze alle deuren open staan zodat mensen sneller instappen.Verder heb ik tijd afwachten op tussengelegen haltes nog nooit mee gemaakt(ik heb bijna altijd ''vertraging'' en dan wordt die tijd er gewoon uitgereden). Al weet ik wel dat lijn 133 wat dat betreft een rotlijn is.Bakpapier schreef: In Zeeland wordt er juist wel vaak tijd afgewacht, want file heb je niet vaak en het is ook gemakkelijk om een plekje te vinden om te wachten. Helaas doen ze dat soms in de vrieskou met de deuren wijd open, dat begrijp ik dan weer niet.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Ja, 9292 lost het nu soms op met een sneu tekstberichtje maar je wilt het daadwerkelijk in de planner hebben. De data is er allemaal maar wordt niet ge-exporteert naar NDOV(nationale databank OV).
9292 heeft die data vaak wel (die weigert in veel gevallen om af te nemen van eigen NDOV) overigens soms wel maar gebruikt het niet.
Het enige wat je kan doen is een petitie opstellen dat de data rondom omlopen (of iig het voor reizigers intressante gedeelte) aan de NDOV's moet worden doorgegeven. Ik heb het al meerdere keren aangegeven bij NDOV-beheer maar het is een complex onderwerp voor de gemiddelde reiziger/ambtenaar/reizigersclub. Vervoerders zijn nogal tegen vanwege de commerciële redenen.
Overigens is er wel mogelijk om beetje de omlopen te ontcijferen met de hulp van beschikbare realtimedata, maar is foutgevoelig en zeer slecht onderhoudbaar.
9292 heeft die data vaak wel (die weigert in veel gevallen om af te nemen van eigen NDOV) overigens soms wel maar gebruikt het niet.
Het enige wat je kan doen is een petitie opstellen dat de data rondom omlopen (of iig het voor reizigers intressante gedeelte) aan de NDOV's moet worden doorgegeven. Ik heb het al meerdere keren aangegeven bij NDOV-beheer maar het is een complex onderwerp voor de gemiddelde reiziger/ambtenaar/reizigersclub. Vervoerders zijn nogal tegen vanwege de commerciële redenen.
Overigens is er wel mogelijk om beetje de omlopen te ontcijferen met de hulp van beschikbare realtimedata, maar is foutgevoelig en zeer slecht onderhoudbaar.
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Zijn er nog andere opties dan het vragen naar omlopen om dit soort dingen te tackelen?
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Je zou alle overgangen (dus van-lijn/richting,naar-lijn/richting,halte) kunnen verzamelen en dan beetje query'en in de dienstregeling om de overgangen te vinden. Maar dat is nogal foutgevoelig als er uitzonderingen in zitten.
Maar is overigens wel eens leuk om een volledig overzicht te verzamelen waar een reisplanner moet weten dat er een overgang is om in alle gevallen een juist advies te geven. Zal ik nog eens een mailtje tikken naar wat partijen, hoeveel reisadviezen er potentieel fout gaan
Overgangen waar ik het bestaan van weet:
Lelystad-Haven,Ringdijk Lijn 1 op 11 en andersom
Lelystad, Lelycentre, Lijn 1 op 11 en andersom
Lelystad, Lijn 345 Lelystad rijdt verder als 148 Harderwijk, Lijn 148 Lelystad rijdt verder als 345 Emmeloord,
Arriva Leiden, koppeling tussen lijn 3 en 4.
Qbuzz, lijn 300, in Emmen rijdt soms door naar Klazienaveen.
U-OV lijn 3 en 9.
Maar is overigens wel eens leuk om een volledig overzicht te verzamelen waar een reisplanner moet weten dat er een overgang is om in alle gevallen een juist advies te geven. Zal ik nog eens een mailtje tikken naar wat partijen, hoeveel reisadviezen er potentieel fout gaan
Overgangen waar ik het bestaan van weet:
Lelystad-Haven,Ringdijk Lijn 1 op 11 en andersom
Lelystad, Lelycentre, Lijn 1 op 11 en andersom
Lelystad, Lijn 345 Lelystad rijdt verder als 148 Harderwijk, Lijn 148 Lelystad rijdt verder als 345 Emmeloord,
Arriva Leiden, koppeling tussen lijn 3 en 4.
Qbuzz, lijn 300, in Emmen rijdt soms door naar Klazienaveen.
U-OV lijn 3 en 9.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Wellicht beter om het naar een apart topic te verplaatsen als het echt veel berichten gaan worden, maar aanvullend op jouw lijstje overgangen...
- Arriva Dordrecht: elke 20 min. in de ochtendspits 7 Centrum op 8 Dordtse Kil (overgang op CS)
- Arriva Dordrecht: in avondspits lijn 8 Centraal Station op 7 Sterrenburg (overgang op Centrum)
- Arriva Dordrecht: elke 20 min. in de avondspits 5 Sterrenburg op 8 Dordtse Kil (overgang op Slangenburg)
- Arriva Dordrecht: 8 Sterrenburg - Dordtse Kil op 8 Centraal Station (overgang op Malachiet)
- U-OV: 47 Utrecht op 52/53 Zeist en v.v.
- U-OV: 247 Utrecht op 52/53 Zeist en v.v.
- U-OV: 41 Utrecht op 51 Zeist en v.v.
- U-OV: 6 Nijenoord op 228 De Uithof P+R en v.v.
- U-OV: 27 Utrecht op 128 De Uithof P+R en v.v.
- Arriva Dordrecht: elke 20 min. in de ochtendspits 7 Centrum op 8 Dordtse Kil (overgang op CS)
- Arriva Dordrecht: in avondspits lijn 8 Centraal Station op 7 Sterrenburg (overgang op Centrum)
- Arriva Dordrecht: elke 20 min. in de avondspits 5 Sterrenburg op 8 Dordtse Kil (overgang op Slangenburg)
- Arriva Dordrecht: 8 Sterrenburg - Dordtse Kil op 8 Centraal Station (overgang op Malachiet)
- U-OV: 47 Utrecht op 52/53 Zeist en v.v.
- U-OV: 247 Utrecht op 52/53 Zeist en v.v.
- U-OV: 41 Utrecht op 51 Zeist en v.v.
- U-OV: 6 Nijenoord op 228 De Uithof P+R en v.v.
- U-OV: 27 Utrecht op 128 De Uithof P+R en v.v.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014
Vandaag hoorde ik in de s1900 een conducteur met een overduidelijk Haags accent.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten