Heje citeer eens even goedFrans F schreef:Overal ter wereld is de controle beter dan in Nederland.Ardan schreef: Wat dat betreft controleren de werkschuwe NMBS'ers veel beter,soms zelfs tot 3x per rit *O*

Heje citeer eens even goedFrans F schreef:Overal ter wereld is de controle beter dan in Nederland.Ardan schreef: Wat dat betreft controleren de werkschuwe NMBS'ers veel beter,soms zelfs tot 3x per rit *O*
Dit soort posts houd ik van. Altijd nuttig om op punten gewezen te kunnen worden die ik zelf over het hoofd zie. :YEnnes schreef:Om een idee te geven, een IRM VI heeft ruim 450 zitplaatsen 2e klas, deze rijden doorgaans met 1 Hc, reken maar uit hoe lang het duurt voordat iedereen gecontroleerd is, zeker als je ook rekening houdt met stationnement, omroepen, vragen van reizigers, eventuele kaartjes schrijven, reizigers die nog even moeten zoeken naar hun kaart enz enz.Dagren schreef:Dat zou kunnen. Ik zie er in Kampen-Zwolle vrijwel altijd een, maar dat is dan ook een klein treintje. Op reizen van Zwolle naar Amersfoort of Utrecht zie ik ze zelden. Maar ik vind wel dat je conducteurs vaker mag zien dan alleen tijdens controles. Of duurt een controle zo lang dat je daar een hele reis mee bezig bent? Het zou natuurlijk kunnen dat ik de tijd die iemand hieraan kwijt is totaal verkeerd inschat.
Op een rit van een uur heb je dus 10 minuten per bak, dat is 5 minuten boven en 5 beneden incl balkons.
Verder heb je bijvoorbeeld Amf-Zl meerdere stellen, onderweg is het ook erg lastig overstappen naar het andere stel.
Dan heb je ook nog de diverse regelgevingen, en b.v. medewerkerskastjes die ervoor zorgen dat je in een bepaald treindeel moet zitten, en ook de administratie die gedaan moet worden (invoeren vvb/uvb, tellingen, meldingen vervuiling, agressie, vertraging etc)
Verder niet te vergeten hoe het is om hele dagen in een rijdende trein te lopen, en zeker op bepaalde trajecten is het gewoon niet te doen wil je zonder al te veel klachten je pensioen halen.
En natuurlijk zit er personeel tussen die liever lui dan moe zijn, zoals in elk bedrijf. Overigens wordt er ook wel degelijk gekeken naar het aantal scans, verkoop en rondetijden.
Onder het mom van een column heeft Rikus Spithorst weer een nieuwe reden tot klaagzang over NS gevonden...“Er dient een gedegen onderzoek te worden verricht naar de taakinhoud van conducteurs en de vraag of vaste conducteurs vervangen kunnen worden door vliegende controleploegen”, aldus Spithorst....
Ja in de 1e klas liggen altijd de beste achtergelaten kranten, daar moet een HC natuurlijk als de kippen bij zijn om die te scoren!WSM schreef:Nu begrijp ik waarom ik de hc zo zelden zie in de trein. Ze moeten tot rust komen.
Daarnaast hebben ze het natuurlijk ook nog druk met het garanderen van de veiligheid in de 1e klasse, in de achteroplopende cabine of bij de machinist. Kennelijk kunnen machinisten niet meer zelfstandig seinbeelden waarnemen en de trein bedienen...
Op elke trein zit tenslotte ook een bestuurder.Freek schreef:@Ennes op regionale treinen zit ook geen vaste HC, waarom is het daar dan geen probleem als de trein in een weiland stil staat en zou dit in het geval van het HRN wel zo zijn?
Met als bijkomende voordelen kostenbesparing, én versnelling van de vertrekprocedure en dus weer wat tijd van de hele rit afsnoepen :)Vinny schreef:Met de moderne technologie kun je prima op veel trajecten met éénmansbediening uit de voeten
Freek schreef:@Ennes op regionale treinen zit ook geen vaste HC, waarom is het daar dan geen probleem als de trein in een weiland stil staat en zou dit in het geval van het HRN wel zo zijn?
Als jullie mijn bericht goed hadden gelezen, dan hadden jullie gezien dat ik een veronderstelling maakte over een mogelijke reactie van Spithorst in de media "ALS" er een keer iets aan de hand is. Rikus en NS gaan over het algemeen niet echt samen.avl schreef:Op elke trein zit tenslotte ook een bestuurder.Freek schreef:@Ennes op regionale treinen zit ook geen vaste HC, waarom is het daar dan geen probleem als de trein in een weiland stil staat en zou dit in het geval van het HRN wel zo zijn?
Een metrostel kan ook stranden heeft ook maar een bestuurder (vaak ook voor twee of drie stellen).
Ligt het lagere aantal STS passages aan de eenmansbediening, of aan de infrastructuur.Wubbo schreef:Ik denk trouwens dat het geen kwaad kan om eens een discussie te voeren over de rol van de conducteur op de trein. Hij heeft nu een samenraapsel aan functies, wat historisch zo gegroeid is en dus goed te verklaren is. Maar de reizigers van nu hebben andere behoeften dan de reizigers van 20 jaar geleden, dus wellicht is de conducteur van nu, met het takenpakket van nu, wel helemaal niet de persoon waar reizigers behoefte aan hebben. Om een voorbeeld te geven waar je best eens over na zou kunnen denken: de cijfers wijzen in de richting dat bij eenmansbediening minder stoptonendseinpassages bij vertrek voorkomen. Wellicht is de trein laten vertrekken dus wel een taak die je bij de machinist neer moet leggen. Natuurlijk moet je dan technisch nog een en ander regelen, maar het gaat om de denkrichting.
Ik denk dat in de beleving van de reizigers daar iets is mis gegaan.Ronaldussen schreef: Lag tot een aantal jaren terug vooral het accent op controle en handhaving, de laatste jaren moet men zich meer richten op service.
In de beleving van veel reizigers rijdt NS ook nooit op tijd, zet het alleen oud baggermaterieel en vooral te weinig materieel in.Frans F schreef:Ik denk dat in de beleving van de reizigers daar iets is mis gegaan.Ronaldussen schreef: Lag tot een aantal jaren terug vooral het accent op controle en handhaving, de laatste jaren moet men zich meer richten op service.
Inderdaad. Misschien moeten NS en de bonden beter uitleggen dat service verlenen een activiteit is die prima in de cabine bij de machinist, in de achteroplopende cabine of al krant lezend in de 1e klasse kan worden uitgevoerd.Frans F schreef:Ik denk dat in de beleving van de reizigers daar iets is mis gegaan.
Ik zou je "bijna" willen vragen om eens een poosje mee te lopen!WSM schreef:Inderdaad. Misschien moeten NS en de bonden beter uitleggen dat service verlenen een activiteit is die prima in de cabine bij de machinist, in de achteroplopende cabine of al krant lezend in de 1e klasse kan worden uitgevoerd.Frans F schreef:Ik denk dat in de beleving van de reizigers daar iets is mis gegaan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten