huibf schreef:
Met het argument dat er nu files staan bereik je geen verandering. Voor veel autobewegingen is straks HOV wel een alternatief. Wil je dat niet dan sta je in de file.
HOV vormt geen alternatief voor regionaal vervoer zoals Aalst/Waalre-Geldrop of High Tech Campus-Mierlo,Vliegveld-Asten enz. Laat staan lange-afstandsvervoer
Alargule schreef:In een dunbevolkte, rond de auto opgebouwde stad als Eindhoven heeft een zware oplossing als een tram weinig zin. Ook bij al die busbanen in het kader van HOV plaats ik zo mijn vraagtekens. Die mooie, dure busbaan die naar Nuenen zou moeten lopen, ligt er maar verlaten bij. Op de parallelle weg staan in de spits alleen maar files. Dat er niet meer met 80 kmh over de Sterrenlaan kan worden gejakkerd is het enige voordeel voor omwonenden tot nu.
De bewoners van de Sterrenlaan/Eckart zijn negatief over de HOV-2 baan, ze staan zelf in de file. Het HOV wordt als een prestige project gezien om de automobilisten te pesten.
Yanaike schreef:Een groot voordeel van de bus t.o.v. de tram vind ik (met name in Eindhoven) dat die assen gebruikt worden voor meerdere buslijnen. HOV 1 bijvoorbeeld wordt niet alleen gebruikt door de 401 en 402 maar ook door de 13, 16 en 18 (en misschien nog wel een paar). En ook voor HOV 2 geldt straks dat die ook door streeklijnen gebruikt kan worden (21, 22, 121, 122, 170, 171, 172) met een tramnet kan dat niet.
Een duurdere baan waar zowel trams als bussen op kunnen rijden is een optie.
Daarnaast wordt er nu met die streeklijnen al overcapaciteit op de HOV-2 baan geboden.De huidige reizigers van
Lijn 4 Eindhoven, Heesterakker - Station zullen niet overstappen op de streeklijnen omdat ze dan verder moeten lopen en meer moeten betalen,alleen
Lijn 404 Eindhoven, Summa College - Station kun je wegstrepen.
Lijn 184 Eindhoven, Station - Sterrenlaan waarschijnlijk niet omdat de Volanslijnen uit Laarbeek onvoldoende capaciteit bieden in de scholierenspits en al die lijnen met gelede bussen rijden is in mijn ogen geldverspilling.
Yanaike schreef:Dus om even een totaalplaatje te krijgen van je plan. Na de komst van het tramnet: wat moet er gebeuren met de streeklijnen richting Valkenswaard, Eersel en Gerwen. En wat gebeurt er met de stadslijnen 1, 3, 4, 6, 9, 11, 19, 402 qua route en frequentie? Want als die allemaal geknipt gaan worden bij de tramlijn lijkt mij dat niet erg handig voor de doorgaande reiziger richting Eindhoven en als tramlijnen samen met bussen de zelfde route rijden lijkt mij een van de twee een beetje overbodig.
Mijn visie op Obus plan :
lijn 3 opheffen of uursdienst,1 behouden met lagere frequentie, 4/6/19 niets aan veranderen 9/11 moet toch iets mee gebeuren de huidige situatie is niet ideaal,deels ook afhankelijk van Arriva met de frequentieverlaging tussen Son en Eindhoven.402 vervalt en wordt vervangen door een tram.