De overstappers richting Amersfoort zijn voor een belangrijk deel weggevallen door de opening van de Hanzelijn. Verder is het niet aan de orde, uit het bestek blijkt de Provincie alleen geld heeft voor een halfuurdienst op basis van het huidige dienstregelingpatroon.Dagren schreef: Dat is niet juist, er reizen vanuit Kampen veel mensen door in de richting Amersfoort en Deventer.
Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Huh? Het is echt niet zo dat men massaal uit Kampen richting Amsterdam en Schiphol reist dus de Hanzelijn heeft met die overstapstroom niks te maken.
In de praktijk in een spits waargenomen dat er nog echt een behoorlijke overstapstroom naar de trein richting Amersfoort gaat.
In de praktijk in een spits waargenomen dat er nog echt een behoorlijke overstapstroom naar de trein richting Amersfoort gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Wat moeten overstappers richting Amersfoort op de Hanzelijn? Dan reis je alsnog via Zwolle, alleen met een slechtere aansluiting. Sowieso is het aantal reizigers dat vanaf Kampen Zuid reist lachwekkend klein, terwijl het Kamperlijntje tijdens de spits uitpuilt. Dus alleen op basis daarvan lijkt het mij al incorrect om te stellen dat een belangrijk deel van de overstappers richting Amersfoort is weggevallen door de opening van de Hanzelijn. Dat zou impliceren dat een aanzienlijk aantal reizigers vanuit Kampen gebruik maakt van de Hanzelijn.Frans F schreef:De overstappers richting Amersfoort zijn voor een belangrijk deel weggevallen door de opening van de Hanzelijn. Verder is het niet aan de orde, uit het bestek blijkt de Provincie alleen geld heeft voor een halfuurdienst op basis van het huidige dienstregelingpatroon.Dagren schreef: Dat is niet juist, er reizen vanuit Kampen veel mensen door in de richting Amersfoort en Deventer.
Men had overigens wel de wens dat hetgene dat jij schetst zou gebeuren, misschien baseer je je uitspraken daar op? Men verwachtte 2000 reizigers per dag op Kampen Zuid, maar daar komt men op het moment niet eens bij in de buurt.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
De overstappen in Zwolle zullen zeker haalbaarder worden als de tunnel eindelijk in gebruik wordt genomen. Minder ver lopen en een minder grote beklimming.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Ik denk dat Frans F de reizigers richting Amsterdam bedoelt. Die gingen vroeger via Amersfoort, maar kunnen nu via Kampen-Zuid rechtstreeks gaan.Dagren schreef:Wat moeten overstappers richting Amersfoort op de Hanzelijn? Dan reis je alsnog via Zwolle, alleen met een slechtere aansluiting. Sowieso is het aantal reizigers dat vanaf Kampen Zuid reist lachwekkend klein, terwijl het Kamperlijntje tijdens de spits uitpuilt. Dus alleen op basis daarvan lijkt het mij al incorrect om te stellen dat een belangrijk deel van de overstappers richting Amersfoort is weggevallen door de opening van de Hanzelijn. Dat zou impliceren dat een aanzienlijk aantal reizigers vanuit Kampen gebruik maakt van de Hanzelijn.Frans F schreef:De overstappers richting Amersfoort zijn voor een belangrijk deel weggevallen door de opening van de Hanzelijn. Verder is het niet aan de orde, uit het bestek blijkt de Provincie alleen geld heeft voor een halfuurdienst op basis van het huidige dienstregelingpatroon.Dagren schreef: Dat is niet juist, er reizen vanuit Kampen veel mensen door in de richting Amersfoort en Deventer.
Men had overigens wel de wens dat hetgene dat jij schetst zou gebeuren, misschien baseer je je uitspraken daar op? Men verwachtte 2000 reizigers per dag op Kampen Zuid, maar daar komt men op het moment niet eens bij in de buurt.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Oooh, maar dat zullen er toch niet zo veel zijn?
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Ik gok alle reizigers van Kampen-Zuid, want de sprinter uit Kampen-Zuid ligt niet in de Zwolse knoop, waardoor je altijd 15 minuten wachttijd hebt. De trein uit Kampen ligt wel in de knoop, waardoor dat voor veel mensen een stuk aantrekkelijker is.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
En ondanks dat het een rechtstreekse verbinding is, is het verre van aantrekkelijk om van Kampen Zuid naar Amsterdam te gaan. Het zijn 12 stops in een trein zonder toilet en deze heeft veel minder comfortabele zitplaatsen dan een IC.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Je kunt natuurlijk ook in Almere overstappen op de IC naar Amsterdam. Dat kost echter wel 3 minuten langer in totaal, en mensen houden niet van overstappen. Best dus maar vóór vertrek naar het toilet te gaan en de sprinter te pakken ;)
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Of mensen die naar Dronten, Lelystad of Almere moeten. Maar dat zijn nou niet echt plaatsen waar heel veel Kampenaren werken of studeren. Ik vind het wel jammer dat ik nergens reizigersaantallen van Kampen kan vinden, alleen van Kampen Zuid. In Kampen Zuid schijnen er 1250 in- en uitstappers te zijn. Dat is ongeveer een kwart van het aantal in- en uitstappers op Kampen in 2009. Maar ik verwacht dat de in- en uitstappers op station Kampen na het wegvallen van lijn 141 tussen kampen en Zwolle alleen maar hoger is geworden.verfmeer schreef:Ik gok alle reizigers van Kampen-Zuid, want de sprinter uit Kampen-Zuid ligt niet in de Zwolse knoop, waardoor je altijd 15 minuten wachttijd hebt. De trein uit Kampen ligt wel in de knoop, waardoor dat voor veel mensen een stuk aantrekkelijker is.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Die paar keer dat ik trouwens vanaf Kampen Zuid de polder inging, heb ik trouwens nog nooit in een echte sprinter gezeten. Altijd in treinen die normaal als intercity rijden, met wifi en een toilet. :)
Maar dat is puur toeval waarschijnlijk, want richting Zwolle heb ik wel eens een Sprinter gehad. Volgens mij was de enige reden om via Kampen Zuid te gaan dan ook "Ach, zie ik dat station eens".
Maar dat is puur toeval waarschijnlijk, want richting Zwolle heb ik wel eens een Sprinter gehad. Volgens mij was de enige reden om via Kampen Zuid te gaan dan ook "Ach, zie ik dat station eens".
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9281
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Het probleem dat het kamperlijntjes zo druk is, zit hem ook in het feit dat mensen vanuit Urk en Emmeloord ook vaak via Kampen en Zwolle reizen om zo richting Deventer en Amersfoort te kunnen reizen.
Naar Heerenveen/Groningen en naar Lelystad is er vanaf Emmeloord een sneldienst, dus weinig overstappers op Zwolle richting Randstad/Noorden vanuit Urk en Emmeloord.
Naar Heerenveen/Groningen en naar Lelystad is er vanaf Emmeloord een sneldienst, dus weinig overstappers op Zwolle richting Randstad/Noorden vanuit Urk en Emmeloord.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Tussen Kampen en Amersfoort bestaat op zichzelf een vervoersvraag. Is het niet zo dat veel Kampense scholieren naar Amersfoort gaan omdat daar wel een school bestaat die aansluit op hun religieuze levensovertuiging?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Dat is wel een beetje het verwende nest uithangen. Als je de IC gemist hebt, dan is de snelste verbinding met Noord-Nederland vanuit Amsterdam Centraal gewoon de sprinter. Prima uit te houden :) Ik heb dat om die reden ook wel eens gedaan.visgraat schreef:En ondanks dat het een rechtstreekse verbinding is, is het verre van aantrekkelijk om van Kampen Zuid naar Amsterdam te gaan. Het zijn 12 stops in een trein zonder toilet en deze heeft veel minder comfortabele zitplaatsen dan een IC.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Volgens mij is Kampen een van de weinige plaatsen op de bible-belt die niet zo'n schoolbus naar Amersfoort heeft. Urk - Amersfoort heeft echter wel zo'n verbinding gehad (die tegenwoordig geknipt is) en tja, da's natuurlijk wel ook een reis die over Kampen loopt als je met de trein gaat.Vinny schreef:Tussen Kampen en Amersfoort bestaat op zichzelf een vervoersvraag. Is het niet zo dat veel Kampense scholieren naar Amersfoort gaan omdat daar wel een school bestaat die aansluit op hun religieuze levensovertuiging?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Ik dacht dat die school ook in Kampen een vestiging had geopend, zodat de scholieren minder ver hoeven te reizen.Vinny schreef:Tussen Kampen en Amersfoort bestaat op zichzelf een vervoersvraag. Is het niet zo dat veel Kampense scholieren naar Amersfoort gaan omdat daar wel een school bestaat die aansluit op hun religieuze levensovertuiging?
-
- Berichten: 3664
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Maar de reden dat er meestal apart schoolvervoer word geregeld is dat er meestal maar ongeveer 2 bewegingen zijn op een dag, 1 in de ochtend naar school en 1 in de middag terug. Ik denk niet dat dat een gigantische vervoersvraag oplevert.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Was het geschatte reizigersaantal van Kampen Zuid niet ook gebasseerd op een trein die vanaf Zwolle via Kampen Zuid, Dronten en Lelystad doorreed als intercity/sneltrein naar Amsterdam?
En on-topic: hoeveel doorgaande reizigers Kampen - Enschede zijn er?
En on-topic: hoeveel doorgaande reizigers Kampen - Enschede zijn er?
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Die dingen kunnen doorwerken. Omdat je bijvoorbeeld vriendjes en vriendinnetjes krijgt uit de stad waar je naar school gaat, en die wil je in het weekend misschien opzoeken. Je gaat altijd al met de trein daarheen, dus is de drempel lager om er werk te zoeken. Je kent de stad beter dus het is je eerste voorkeur om er uit te gaan of een theater te bezoeken.sirvinniei schreef:Maar de reden dat er meestal apart schoolvervoer word geregeld is dat er meestal maar ongeveer 2 bewegingen zijn op een dag, 1 in de ochtend naar school en 1 in de middag terug. Ik denk niet dat dat een gigantische vervoersvraag oplevert.
Dat zijn allemaal geen specifieke zaken voor Kampen-Amersfoort, maar kan vanuit de historie verklaren waarom tussen sommige steden een grotere vervoersstroom bestaat dan tussen andere steden ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Dat vind ik niet. Geen toilet en stoelen, waarbij je met je knieen tegen je overbuurman zit als je net iets langer bent dan normaal, vind ik zeer ongeschikt voor een rit van een uur en een kwartier. Wat dat betreft vind ik Enschede - Zwolle fijner en hopelijk in de toekomst ook. Die dingen zijn op die afstanden echt geen luxe.Vinny schreef:Dat is wel een beetje het verwende nest uithangen. Als je de IC gemist hebt, dan is de snelste verbinding met Noord-Nederland vanuit Amsterdam Centraal gewoon de sprinter. Prima uit te houden :) Ik heb dat om die reden ook wel eens gedaan.visgraat schreef:En ondanks dat het een rechtstreekse verbinding is, is het verre van aantrekkelijk om van Kampen Zuid naar Amsterdam te gaan. Het zijn 12 stops in een trein zonder toilet en deze heeft veel minder comfortabele zitplaatsen dan een IC.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Oneens. Met mijn lengte zit ik met mijn knieën ook al bij de overbuurman in de stoel in het DM'90, ik zie graag wat anders komen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
SLT of IC-materieel, uiteindelijk is het gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur wat het fijnste is.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9281
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Nee, er wordt in sommige bussen (bijv. VDL Citea van Arriva) en treinen (bijv. DM'90) te weinig rekening gehouden met lange mensen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Definieer lang?
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9281
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Totale lengte maakt niet, gaat vooral om lange benen :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten