Ik ben net terug uit Schijndel, waar ik dit weekend bij mijn beste vriend heb doorgebracht. Vrijdagmiddag ben ik erheen gegaan, tot Nijmegen met de trein en daarna met de fiets via Grave, Zeeland, Uden en Veghel naar Schijndel. De route kwam (stomtoevallig) een paar keer langs het Duits Lijntje, de voormalige spoorlijn Boxtel-Wesel. Ik kruiste de lijn twee keer bij Mariaheide tussen Uden en Veghel, en in Veghel reed ik er ook een stuk langs. Helaas was het vrijdagavond al donker geworden toen ik daar was. Vrijdag- en zaterdagavond zijn mijn vriend en ik ook nog wel naar de supermarkt vlakbij het oude station van Schijndel geweest, maar ook toen was het donker.
Vanmiddag op de terugweg heb ik echter wel even een beetje tijd genomen om wat foto's te schieten.
De eerste foto is meteen al een teleurstelling: de spoorbrug over de Zuid-Willemsvaart is weggehaald! Links zien we nog wel een wachterswoning.
Een klein stukje verder bij het industrieterrein is de spoorlijn dubbelsporig.
Wat me hier opviel was dat het noordelijke spoor er nog vrij nieuw uitzag. Volgens de opdruk op de dwarsliggers zelfs uit 2001! Waarom zou de boel toen nog vervangen zijn?
Nog een stukje verder een oude spoorwegovergang.
Brug over de Aa. Zo te zien gebouwd voor dubbelspoor, geen idee of dat ooit ook zo is geweest hier.
Het oude station van Veghel staat er niet meer. Wel staan er wat oude overwegattributen roestig te roesten bij de overweg hier, en is er ook nog een wachterswoning.
Enkele honderden meters verder naar het oosten staat een juk en houdt het spoor op. Tussen Mariaheide en Uden staat nog wel een informatiebord en een soort monumentje, maar geen rails meer.
Ik vond het erg interessant om te zien allemaal :) Ik ben zeker van plan vaker deze kant op te komen en dan zal ik wel wat uitgebreider de tijd gaan nemen om de lijn te onderzoeken :) :)