Karl schreef:
Mijn algemeen advies voor de tram zou zijn, om (nog) meer te investeren in het robuust maken van het tramnet, lijn 21, 23 rijden op de Kruiskade vaak achter elkaar aan. Dat is ook dramatisch daar omdat auto's vaak genoeg de tram blokkeren. Ook zou ik kijken of je lijn 4, 7, 8 in noord kan versnellen, eventueel door delen recht te trekken. Ik heb het idee dat die kilometers drukken op de exploitatie, omdat de gemiddelde snelheid laag is.
Er valt weinig recht te trekken in Rotterdam noord, hooguit lijn 4 of 8 via de Bergweg. Heb het tramnet in Noord en West altijd al een beetje apart gevonden, het stamt naar mijn mening teveel uit de vroegere jaren. Heb wel eens met wat tekenwerk gekeken of er wat verbeterd zou kunnen worden in de lijnvoering, echter kwam ik niet verder met de huidige infrastructuur wat er ligt. De route over de Kruiskade zal zonder investeringen nooit echt robuust kunnen worden, misschien kan de frequentie verlaagt worden door lijn 21 op te heffen. Hiermee hou je 1 basislijn over richting Schiedam en Vlaardingen, helder simpel, duidelijk en geen overbediening meer aldaar.
Er loopt momenteel een studie naar het versnellen van de tramlijnen 23 en 25 richting Zuid, dit document valt te vinden op de website van het stadsregio Rotterdam. de reistijdwinst zou bij een aantal integrale maatregelen oplopen tot 8/9 minuten op beide lijnen. Het irriteert me altijd als ik in een tram zit die op een vrije baan rijdt en vervolgens een lage gemiddelde snelheid aanhoudt, met lijn 23 in het bijzonder (slechte afstelling verkeerslichten, rare bochtwerken).
Wat naar mijn mening ook een flinke verbetering zou zijn is om de A lijn vanuit Ommoord te verlengen via de Bosdreef en Boezemweg naar Oostplein, volgens mij snoep je dan flink wat minuten van de huidige reistijd af. De lijn uit Nesselande zou dan vanaf Hesseplaats rechtdoor naar Romeynshof rijden en verder richting de stad. Op het verlaten deel zou je dan lijn A kunnen laten rijden tussen Zevenkamp - Alexander - Beurs en verder.
Ov liefhebber, reizen.