Gratis meerijden kan niet meer, behalve voor oudstrijders, kinderen tot en met 5 jaar en personen met een handicap met hun begeleider. Het gratis vervoer voor parlementsleden zit in de grondwet verankerd, maar De Lijn vraagt hen afstand te doen van dat recht. Ook journalisten moeten voortaan de volle pot betalen en wie zijn nummerplaat inlevert kan voortaan een jaar aan halve prijs reizen in plaats van gratis.
Tijdstarief vervangt zonesysteem
Omdat het huidige zonetarief achterhaald is en te ingewikkeld voor de reizigers, verdwijnt op 1 februari 2015 het systeem van korte (1-2 zones) en lange ritten (3 zones en meer). Vanaf dan betalen reizigers voor 60 minuten rijden, in plaats van voor het aantal zones dat ze willen doorkruisen. Een reiziger mag tijdens dat uur onbeperkt overstappen. Met een biljet of rittenkaart mag hij na dat uur niet meer overstappen, maar kan hij wel zijn rit afmaken.
‘Voortaan zijn er veel minder tarieven’, aldus Kesteloot. ‘Dat is veel transparanter en eenvoudiger dan nu.’ Er komen drie tarieven voor losse vervoerbewijzen: een biljet, een sms-ticket en een rittenkaart. Dat vervangt de tien varianten van vandaag, die verschillen volgens aantal zones en verkoopskanaal. Een biljet voor een enkele rit kost voortaan 3 euro, de prijs voor een sms-ticket stijgt van 1,40 naar 1,80 euro (+28 procent, en er komt ook 15 cent voor de aanvraag-sms bij) en met een Lijnkaart betaal je 1,40 euro.
Gazet van Antwerpen