Een grote Nederlandse metropool met trein, metro en tram. Dat is mijn uitgangspunt bij het maken van deze nieuwe route in treinensimulator Trainz Simulator 2009.
Het hoogwaardige metronetwerk omvat negen lijnen die samen twee grote assen (noord-zuid en oost-west) vormen, verbonden door een ring. De metro verbindt de gehele agglomeratie. Het netwerk bestaat zowel uit onder- als bovengrondse trajecten.
Voor sneller transport is er de trein. Dit net is nog niet uitgewerkt. Dit geldt ook voor de tram.
Ik wens jullie veel lees- en kijkplezier.
------
Per 31 oktober 2014 geopend:
- metrolijn A tussen Hillenburg en P+R Zuid -
(circa 3 kilometer lang)
Metrostation P+R Zuid aan metrolijn A is gesitueerd tussen het gelijknamige grote parkeerterrein annex transferium en een grote golfbaan, beide gelegen aan de rand van de metropool. Het station, dat acht meter verhoogd ligt, telt twee perrons, door middel van geluidschermen afgeschermd van het treinspoor. Het stationsgebouw (naar model van station Beilen) bevindt zich aan de onderkant van de spoordijk. Hier ligt ook een tramhalte met niet-zichtbare keerlus.
Bij station P+R Zuid eindigt de stad en begint het oer-Nederlandse platteland. Aan linkerzijde bevindt zich een grote polder met molens, aan de rechterzijde bevinden zich boerderijen. De spoorlijn daalt van de spoordijk langzaam af naar grondniveau. Parallel aan het spoor loopt een beek en een weg.
Hillenburg. Een slaperig voorstadje van Waterstad. Het trein- annex metrostation (Sint-Katelijne-Waver) ligt middenin de stad. Hier eindigt tevens metrolijn A en voorlopig ook de trein (er is al wel ruimte gereserveerd voor uitbreiding). Aan de andere kant van het station ligt een klein emplacement voor de metro. Het stadje zelf bestaat voor het grootste deel uit oud-Hollandse jaren '30 bebouwing, aangevuld door enkele jaren '60 flats.
Een Zilvermeeuw (het tijdelijke materiaal op deze lijn) met de golfbaan (drie holes!) op de achtergrond, net na station P+R Zuid. De spoorlijn bestaat uit twee centrale metrosporen met geelgeverfde derde rail en aan de zijkanten nog twee treinsporen met originele Nederlandse bovenleiding. De dijk is omheind met een hekwerk.
Er gaat niets boven Groningen euhh Holland. Het prachtige landschap onderweg. Zoiets vind je in Nederland Dichtbevolktland haast nergens meer.
En we zijn aangekomen in Hillenburg. Aan alle attributen is gedacht - alleen de DRIS/CTA's ontbreken nog, die zijn in bestelling bij Obus Reskin BV en worden later alsnog toegevoegd. Hetzelfde geldt voor de metrostellen die ook een beurt gaan krijgen. Merk het verschil op tussen de twee stations (die ook geprogrammeerd staan als twee aparte haltes).
Ter hoogte van station P+R Zuid wordt op dit moment gebouwd aan de verlenging richting de Admiraal de Ruyterlaan, gelegen in een gloednieuwe Vinex-wijk.
Wordt vervolgd.
-------
En natuurlijk ben ik zelf heel benieuwd naar jullie mening over dit project. Als je vragen en/of opmerkingen hebt, don't hesitate.