Erno-BE schreef:Momenteel scheelt het van Nijmegen naar Velden/Arcen 12 minuten via Venray (staat alleen niet in 9292ov). Via Molenhoek kan denk ik dezelfde winst behaald worden aangezien de grootste vertraging op het noordelijke stuk zit, wat je dus vermijdt als je de trein neemt.
Vandaar ook de aansluiting op station Mook Molenhoek. Desnoods zou je de 83 daar ook laten eindigen, al lijkt het mij verstandiger om ook een aansluiting te bieden op Malden en de universiteit en ziekenhuis.
Yanaike schreef:Het enige verschil dat er dus nog zou kunnen zijn is dat deze bus veel minder halteplaatsen heeft?
Ja, inderdaad. En dat alles om de bus heen veel beter wordt.
Zugführer schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe Obus het precies bedoelt, maar ik zou zeggen dat het opgewaardeerde bestaande lijnen zijn en dat kan naar mijn idee helemaal geen kwaad. Je moet lijn 83/lijn 1 niet zien als concurrentie voor de trein, want die zal hoogstwaarschijnlijk wel sneller blijven op Nijmegen - Venlo, maar als extra comfortabele en daarmee hopelijk aantrekkelijke verbinding voor de dorpen aan de oostkant van de Maas
Zo bedoel ik het zeker. Voor een groot deel gaat het om bestaande lijnen die een flinke upgrade krijgen. Dit is in zekere zin vergelijkbaar met R-Net, alleen dan nog beter.
Zugführer schreef:Ik dacht ook in eerste instantie min of meer het bestaande spoorwegennet te zien maar bij verder inzoomen bedienen de meeste bussen toch wel een ander gebied.
Om het even te verduidelijken: geen enkele bus concurreert met de trein. Zo rijdt de Sneldienst Sittard - Heerlen weliswaar tussen twee stations met goede onderlinge verbinding, de bus rijdt niet via de A76 rechtstreeks maar via Munstergeleen, Brunssum en de noordelijke wijken van Heerlen.
Hainje schreef:Vergeet ook niet dat Hasselt - Maastricht binnenkort ook vertramd wordt.
En daarmee zou dan ook de snelbus verdwijnen.
SuperGhost schreef:Is dit niet hetzelfde idee als de vroegere interliners? Veel van die bussen zijn geschrapt, omdat ze niet succesvol waren.
Snelbussen zijn wel prima, maar dan moet je goed kijken dat je ze niet 'te snel' maakt (te grote afstanden voor voor- en natransport) en ze moeten ook niet duurder worden dan normale bussen (zeker niet als je ze laat rijden in plaats van...)
Bushaltes uitbreiden met fietsenstallingen en grotere abri's is niets mis mee, alleen parkeerplaatsen lijkt me weinig zinvol. Ik denk niet dat je automobilisten zover krijgt om op een bus over te stappen.
Het gaat zeker niet om interliners, maar om geüpgradede buslijnen in de trant van het R-Net. De bussen worden sneller, maar het grootste deel van de reistijdwinst zit 'm niet in de haltes maar in de stukken over de snelweg / autoweg. Met t100 materieel schiet dat dan flink op. En natuurlijk moeten de bussen niet duurder worden, anders krijg je juist minder reizigers.