NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging overslaan
NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging overslaan
NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging overslaan
2 december 2014
De Nederlandse Spoorwegen beloven vanaf 2016 minder vaak tussenstations over te slaan. Vorig jaar werd 3393 maal een gepland tussenstation overgeslagen, om zo vertraging weg te werken.De komende jaren zal dit verbeteren, omdat de dienstregeling aangepast zal worden. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.
De stations Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid worden nu het vaakst overgeslagen. Deze stations worden onder andere bediend door de intercity Roosendaal - Zwolle. Als deze trein te laat is, besluit de bijsturing van NS vaak de genoemde stations over te slaan. Vanaf 2016 zal de intercity standaard niet meer gaan stoppen op deze stations, waardoor het probleem is opgelost. De kleine stations zullen vanaf 2016 bedoemd worden door een nieuwe Sprinter Arnhem - Wijchen. Lees verder
2 december 2014
De Nederlandse Spoorwegen beloven vanaf 2016 minder vaak tussenstations over te slaan. Vorig jaar werd 3393 maal een gepland tussenstation overgeslagen, om zo vertraging weg te werken.De komende jaren zal dit verbeteren, omdat de dienstregeling aangepast zal worden. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.
De stations Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid worden nu het vaakst overgeslagen. Deze stations worden onder andere bediend door de intercity Roosendaal - Zwolle. Als deze trein te laat is, besluit de bijsturing van NS vaak de genoemde stations over te slaan. Vanaf 2016 zal de intercity standaard niet meer gaan stoppen op deze stations, waardoor het probleem is opgelost. De kleine stations zullen vanaf 2016 bedoemd worden door een nieuwe Sprinter Arnhem - Wijchen. Lees verder
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Goede zaak. Zo'n IC zou sowieso al niet op die stations moeten stoppen, behalve wellicht Elst wat nog enigszins belangrijk is zijn de stops overbodig. Op arnhem-zuid stopt nu een stoptrein niet en een IC wél :')
-
- Berichten: 3661
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Vrij nutteloos nieuws dit.
Sowieso mogen meer stations overgeslagen worden bij vertraging om zo aansluitingen verderop te halen.
Sowieso mogen meer stations overgeslagen worden bij vertraging om zo aansluitingen verderop te halen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Het begin van de tekst wekt de indruk dat NS het beleid gaat aanpassen maar dat is dus helemaal niet het geval. Stelletje grapjasen. Alsof die sprinter geen stations kan overslaan bij vertraging.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Het gaat er om dat de intercity na Nijmegen of omgekeerd na Arnhem nog een heel stuk moet rijden. Daardoor komt de trein verderop in de problemen en worden aansluitingen gemist. Een sprinter heeft een korter traject en daarbij is dit effect veel kleiner.
Er staat ook in dat de treinen vanuit Hilversum kort keren in Utrecht en daardoor regelmatig in de problemen komt. Dit verbaast me niks. De sprinter komt helemaal uit Den Haag over Schiphol en wordt nog eens ingehaald op Weesp. De totale rit duurt bijna twee uur en is afhankelijk van heel veel treinen. Vervolgens keert deze in 5 minuten...
Er staat ook in dat de treinen vanuit Hilversum kort keren in Utrecht en daardoor regelmatig in de problemen komt. Dit verbaast me niks. De sprinter komt helemaal uit Den Haag over Schiphol en wordt nog eens ingehaald op Weesp. De totale rit duurt bijna twee uur en is afhankelijk van heel veel treinen. Vervolgens keert deze in 5 minuten...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Het zou je dan ook niets moeten verbazen als er straks een sprinter helemaal uit Deurne moet komen, z'n korte kering in Arnhem niet gaat halen, en daarom voor het gemak maar even Arnhem Zuid overslaat.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Dat denk ik niet. Ik denk dat het wel een kering van circa 20 minuten wordt. Bovendien staat die trein nu lang stil in Eindhoven en 's-Hertogenbosch en haal je vertraging veel makkelijker in. Lange wachttijden kunnen ook, omdat doorgaande reizigers daar veel minder van belang zijn dan op Roosendaal - Zwolle.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Zowel de s4900 als s5700 keren in Utrecht slechts in 5 minuten, wat bij een beetje vertraging al gauw in de soep loopt.visgraat schreef:Er staat ook in dat de treinen vanuit Hilversum kort keren in Utrecht en daardoor regelmatig in de problemen komt. Dit verbaast me niks. De sprinter komt helemaal uit Den Haag over Schiphol en wordt nog eens ingehaald op Weesp. De totale rit duurt bijna twee uur en is afhankelijk van heel veel treinen. Vervolgens keert deze in 5 minuten...
Nu zit ik te denken: zou het geen betere optie zijn om in Utrecht de keringen aan te passen en dan als volgt: s4900 / s5500 en s5600 / s5700?
Oké, de s4900 heeft misschien tien bakken SLT nodig en de s5500 niet, maar je hebt dan tussen beide series een kwartier keertijd waarin (ont)koppelen makkelijk moet kunnen. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Kan allemaal totaal anders zijn in dienstregeling 2017.visgraat schreef:Dat denk ik niet. Ik denk dat het wel een kering van circa 20 minuten wordt. Bovendien staat die trein nu lang stil in Eindhoven en 's-Hertogenbosch en haal je vertraging veel makkelijker in.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Of Utrecht - Almere dat al een soort sneltrein is, stopt niet tussen Utrecht en Almere en een extra sprinter Utrecht - Hilversum.
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
De afdeling "Pravda" heeft zijn werk goed gedaanreisthijs schreef:Het begin van de tekst wekt de indruk dat NS het beleid gaat aanpassen maar dat is dus helemaal niet het geval. Stelletje grapjasen. Alsof die sprinter geen stations kan overslaan bij vertraging.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Een stop in Hilversum lijkt mij dan wel het minimum. En Naarden Bussum is eigenlijk wel wenselijk. Voor de rest OK.visgraat schreef:Of Utrecht - Almere dat al een soort sneltrein is, stopt niet tussen Utrecht en Almere en een extra sprinter Utrecht - Hilversum.
Misschien is het sowieso wel goed om de sprinter Almere Utrecht om te zetten in een IC met alleen een stop in Hilversum. Wordt de verbinding sneller van en kan bus 150 weer vervallen. Of de stoptrein ook in Bussum Zuid en Hilversum Mediapark laten stoppen en een IC als voormeld laten rijden overdag.
Maar dat is deels off topic .
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Naarden-Bussum is niet alleen een wenselijke stop voor de s4900 , maar ook concessietechnisch verplicht. Anders zou je vanuit Naarden-Bussum niet rechtstreeks naar Almere kunnen rijden. Voor Almere Poort geldt die verplichting ook. Muziekwijk niet meer sinds Poort geopend is, maar die wordt uit "gewoonte" ook aangedaan.
Eigenlijk geldt dezelfde situatie voor Amsterdam Bijlmer ArenA - RAI, maar hiervoor is een uitzondering gemaakt omdat de Utrechtboog bij de start van de concessie nog niet opgeleverd was.
Eigenlijk geldt dezelfde situatie voor Amsterdam Bijlmer ArenA - RAI, maar hiervoor is een uitzondering gemaakt omdat de Utrechtboog bij de start van de concessie nog niet opgeleverd was.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
NS kan altijd een uitzondering aanvragen hè, gebeurd ook met Maarn bijvoorbeeld.
Maar verder raken we compleet off-topic, in een nieuw topic wil ik met alle plezier mijn gedachten over een IC Utrecht - Almere via A'dam Bijlmer met jullie delen
Maar verder raken we compleet off-topic, in een nieuw topic wil ik met alle plezier mijn gedachten over een IC Utrecht - Almere via A'dam Bijlmer met jullie delen
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Kom op zeg...ik heb door dit soort acties wel eens een onnodige +30 opgelopen. De speling op het traject van Nm naar Zl is zo groot dat ze zelfs met een aankomstvertraging van +6/+7 in Nm richting Zl dat ze op vertrektijd een station als Est passeren. Er moet dan in Ah zelfs nog vertrektijd worden afgewacht omdat men te vroeg is. Daar kan ik behoorlijk giftig om wordenvisgraat schreef:Het gaat er om dat de intercity na Nijmegen of omgekeerd na Arnhem nog een heel stuk moet rijden. Daardoor komt de trein verderop in de problemen en worden aansluitingen gemist. Een sprinter heeft een korter traject en daarbij is dit effect veel kleiner.
Zo ontzettend klantonvriendelijk en het dan nog rechtl*llen :neg: :neg: :neg:
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Dan maar de rest van het traject met een dikke +5 rijden en aansluitingen missen in Arnhem, Zutphen, Deventer en Zwolle? Ik kan me de afweging wel voorstellen. Natuurlijk is het niet klantvriendelijk, maar linksom of rechtsom worden er mensen getroffen door een vertraagde trein, en ik kan me voorstellen dat NS er dan voor kiest om een kleinere groep te treffen dan een grote groep.
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Ze kwamen regelmatig op de reguliere aankomsttijd in Ah binnen en dan is er zeker geen sprake van verbroken aansluitingen :N
Vanuit Est kon je het leed beperken door s31100 te pakken, maar reizigers uit Nml en Ahz hebben die keuze niet.
Normaal gezien is dit de dienstregeling:
.12/.42 A Nijmegen
.18/.48 V Nijmegen
.21/.51 Nijmegen - Lent
.27/.57 Elst
.32/.02 Arnhem-Zuid
.38/.08 A Arnhem
.40/.10 V Arnhem
Zonder vertraging kan men met -3 in Ah zijn In principe is de enige relevante aansluiting in Ah de s3100 en die bestaat specifiek voor overstappers vanuit de 3 tussengelegen stations. Richting Doetinchem is de eerste reisgelegenheid om .48/.18 en de sprinter naar Ed is hoe dan ook een non-aansluiting met -1. Kun je praktisch nooit halen.
Vanuit Est kon je het leed beperken door s31100 te pakken, maar reizigers uit Nml en Ahz hebben die keuze niet.
Normaal gezien is dit de dienstregeling:
.12/.42 A Nijmegen
.18/.48 V Nijmegen
.21/.51 Nijmegen - Lent
.27/.57 Elst
.32/.02 Arnhem-Zuid
.38/.08 A Arnhem
.40/.10 V Arnhem
Zonder vertraging kan men met -3 in Ah zijn In principe is de enige relevante aansluiting in Ah de s3100 en die bestaat specifiek voor overstappers vanuit de 3 tussengelegen stations. Richting Doetinchem is de eerste reisgelegenheid om .48/.18 en de sprinter naar Ed is hoe dan ook een non-aansluiting met -1. Kun je praktisch nooit halen.
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Het gaat om een Sprinter Arnhem - Wijchen, niet om de Sprinter Nijmegen - Deurne. Er komen dus structuur meer sprinters tussen Nijmegen en Wijchen. De kans dat de Sprinter uit Wijchen een grote vertraging krijgt is dus veel kleiner. Dus beleid wijzigt niet, maar Mansveld en NS verwachten wel dat het vanaf 2016 minder vaak voorkomtreisthijs schreef:Het zou je dan ook niets moeten verbazen als er straks een sprinter helemaal uit Deurne moet komen, z'n korte kering in Arnhem niet gaat halen, en daarom voor het gemak maar even Arnhem Zuid overslaat.
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Probleem met de Sprinter Nijmegen - Arnhem - Zutphen is dat deze in Nijmegen een vrij korte kering van 6 minuten heeft. Met een minieme vertraging binnenkomen betekent geheid met vertraging terugrijden. Als de nieuwe sprinter een robuustere kering krijgt in Arnhem zal het overslaan van stations hopelijk tot het verleden behoren.
En bezien vanuit de tussenliggende stations levert dat voor reizen naar Oss en verder alsmede naar Deventer en verder een verplichte overstap op in Nijmegen of Arnhem, maar bij een betrouwbaardere dienstregeling moet dat maar op de koop toegenomen worden :Y
En bezien vanuit de tussenliggende stations levert dat voor reizen naar Oss en verder alsmede naar Deventer en verder een verplichte overstap op in Nijmegen of Arnhem, maar bij een betrouwbaardere dienstregeling moet dat maar op de koop toegenomen worden :Y
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Nee dank je, haal die stations dan inderdaad gewoon uit de dienstregeling. Dan weet je als reiziger waar je aan te bent, maar zeggen dat ze nog vaker stations moeten overslaan ten gunste van reizigers die naar een groter station gaan vind ik eigenlijk gewoon asociaal. Het is het afschuiven van je eigen ongemakken op iemand die daar niks aan kan doen.Erno-BE schreef:Vrij nutteloos nieuws dit.
Sowieso mogen meer stations overgeslagen worden bij vertraging om zo aansluitingen verderop te halen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Het gaat naar verwachting om een sprinter Zutphen - Wijchen in combinatie met een sprinter Arnhem - Den Bosch (en verder).hkuyeren schreef:Het gaat om een Sprinter Arnhem - Wijchen, niet om de Sprinter Nijmegen - Deurne. Er komen dus structuur meer sprinters tussen Nijmegen en Wijchen. De kans dat de Sprinter uit Wijchen een grote vertraging krijgt is dus veel kleiner
Wordt bij structureel meer treinen de kans op vertraging niet juist groter?
Niets meer dan toeval dus. Fijn voor reizigers op dit specifieke traject maar daar schieten de reizigers van overgeslagen stations in de rest van het land niets mee op.hkuyeren schreef:Dus beleid wijzigt niet, maar Mansveld en NS verwachten wel dat het vanaf 2016 minder vaak voorkomt
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Op zich vind ik best dat je reizigers stromen mee weegt. Waarom is dat asociaal? Stel intercity naar Zwolle is ruim 10 minuten te laat, dan kunnen de reizigers naar Lente, Elst en Arnhem Zuid in Nijmegen overstappen. Extra reistijd voor hen (bij goede reisinformatie) is minder dan 5 minuten. Terwijl meeste intercity reizigers 6 minuten vertraging inlopen. We vinden het toch ook niet asociaal als de drukke intercity nooit wacht op de vaak vertraagde streekbus?
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Dat zou werken als reizigers vanuit Brabant naar de stations Nml, Est en Ahz zouden overstappen. Aangezien alle 3 de stations voornamelijk woongebieden ontsluiten is dat niet het geval. De stop in Nm is lang genoeg om vertraging in te lopen evenals het trage pad tussen Nm en Ah daarvoor genoeg rek biedt.
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Oh, ik was mij er niet van bewust dat deze situatie ook voorkomt. Ik ken alleen situaties waarin je er pas achter komt dat je station overgeslagen wordt als het al te laat is. Waardoor je dus doorrijdt naar een station waar je niet heen wil en daar vaak ook nog een behoorlijke tijd moet wachten voordat je weer terug kan. Dan ga je al snel richting een uur extra reistijd ipv 5 minuten extra reistijd.hkuyeren schreef:Op zich vind ik best dat je reizigers stromen mee weegt. Waarom is dat asociaal? Stel intercity naar Zwolle is ruim 10 minuten te laat, dan kunnen de reizigers naar Lente, Elst en Arnhem Zuid in Nijmegen overstappen. Extra reistijd voor hen (bij goede reisinformatie) is minder dan 5 minuten. Terwijl meeste intercity reizigers 6 minuten vertraging inlopen. We vinden het toch ook niet asociaal als de drukke intercity nooit wacht op de vaak vertraagde streekbus?
Ik denk dat je dan ook wel snapt waarom ik dat asociaal noemde? ;)
Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl
Voor zover ik weet wordt het omgeroepen in de trein zodat er nog uitgestapt kan worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten