Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Sinds 2011 neemt het aantal treinstoringen elk jaar fors toe, blijkt uit data verzameld door de site rijdendetreinen.nl. Dit jaar dreigt een nieuw dieptepunt te worden. De boosdoeners: defecte wissels, seinen én treinen.
De website, die door ingewijden in de spoorwereld wordt omschreven als 'behoorlijk accuraat', telde 1846 treinstoringen in 2011. Alle trajecten en mogelijke oorzaken worden dan meegerekend. Tot nu toe (gisteren) staat de teller voor 2014 al op 2285, maar de decembermaand duurt nog lang en telt gewoonlijk enkele tot soms tientallen problemen per dag op het spoor. Een nieuwe piek is dus onvermijdelijk. De vraag rijst wat de oorzaak is van zoveel verstoringen.
Technische zaken
Bijna de helft komt door technische zaken. Defecte treinen, wisselstoringen en seinproblemen zijn aan de orde van de dag, zo blijkt uit de gegevens. Ook wordt ruim een op de tien treinstoringen sinds 2011 veroorzaakt door aanrijdingen met een persoon. Vaak gaat het dan om zelfdoding. Bepaalde spoortrajecten in Nederland zijn berucht op dat gebied.
Vanzelfsprekend schrijft het grootste station en belangrijkste knooppunt (Utrecht Centraal) de meeste treinstoringen op zijn naam, maar opmerkelijk is ook dat veel trajecten van en naar Schiphol regelmatig problemen geven. Het merendeel van alle storingen duurt tussen de 0 en 2 uur, maar ook langere periodes komen regelmatig voor.
De cijfers zijn gebaseerd op de storingsberichten per traject die door de NS worden gepubliceerd. Ze worden dus niet berekend op basis van het aantal vertraagde of geannuleerde treinen, dat veel hoger kan uitpakken.
De NS, het bedrijf dat op het hoofdrailnet rijdt, en spoorbeheerder ProRail besluiten gezamenlijk te reageren op vragen van deze krant over het toenemende aantal treinstoringen. Ze schrijven: ,,Het is mooi om te zien hoe de website rijdendetreinen.nl een beeld geeft over de situatie op het spoor voor de reiziger. Maar ProRail meet op een andere manier en onze cijfers geven ook een ander beeld. Een vergelijking maken is dan ook erg lastig.''
Bron en meer
Sinds 2011 neemt het aantal treinstoringen elk jaar fors toe, blijkt uit data verzameld door de site rijdendetreinen.nl. Dit jaar dreigt een nieuw dieptepunt te worden. De boosdoeners: defecte wissels, seinen én treinen.
De website, die door ingewijden in de spoorwereld wordt omschreven als 'behoorlijk accuraat', telde 1846 treinstoringen in 2011. Alle trajecten en mogelijke oorzaken worden dan meegerekend. Tot nu toe (gisteren) staat de teller voor 2014 al op 2285, maar de decembermaand duurt nog lang en telt gewoonlijk enkele tot soms tientallen problemen per dag op het spoor. Een nieuwe piek is dus onvermijdelijk. De vraag rijst wat de oorzaak is van zoveel verstoringen.
Technische zaken
Bijna de helft komt door technische zaken. Defecte treinen, wisselstoringen en seinproblemen zijn aan de orde van de dag, zo blijkt uit de gegevens. Ook wordt ruim een op de tien treinstoringen sinds 2011 veroorzaakt door aanrijdingen met een persoon. Vaak gaat het dan om zelfdoding. Bepaalde spoortrajecten in Nederland zijn berucht op dat gebied.
Vanzelfsprekend schrijft het grootste station en belangrijkste knooppunt (Utrecht Centraal) de meeste treinstoringen op zijn naam, maar opmerkelijk is ook dat veel trajecten van en naar Schiphol regelmatig problemen geven. Het merendeel van alle storingen duurt tussen de 0 en 2 uur, maar ook langere periodes komen regelmatig voor.
De cijfers zijn gebaseerd op de storingsberichten per traject die door de NS worden gepubliceerd. Ze worden dus niet berekend op basis van het aantal vertraagde of geannuleerde treinen, dat veel hoger kan uitpakken.
De NS, het bedrijf dat op het hoofdrailnet rijdt, en spoorbeheerder ProRail besluiten gezamenlijk te reageren op vragen van deze krant over het toenemende aantal treinstoringen. Ze schrijven: ,,Het is mooi om te zien hoe de website rijdendetreinen.nl een beeld geeft over de situatie op het spoor voor de reiziger. Maar ProRail meet op een andere manier en onze cijfers geven ook een ander beeld. Een vergelijking maken is dan ook erg lastig.''
Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Zijn er nu meer storingen of worden ze tegenwoordig gewoon adequater gemeld?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Jup precies de gedachte die ik had. Met alle respect voor Geert, maar het is niet echt een goede metriek voor de punctualiteit op het spoor
Dus als NS nu ietwat transparanter word qua gerealiseerde rijtijden, krijgen we in ieder geval een stuk minder van dit soort speculatieve artikeltjes..
Dus als NS nu ietwat transparanter word qua gerealiseerde rijtijden, krijgen we in ieder geval een stuk minder van dit soort speculatieve artikeltjes..
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
NS wordt niet transparanter, want NS en Prorail leveren een toppresatie en iedereen die het tegendeel beweert heeft het niet begrepen.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Dan voert de persvoorlichter diens taak goed uit: iets potentieel negatiefs bagatelliseren (klein maken) of positief uitleggen.
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Storingen die het storingenvenster van NS wel halen en storingen die dat niet halen. Daar zit het verschil in..Vinny schreef:Zijn er nu meer storingen of worden ze tegenwoordig gewoon adequater gemeld?
Komt wel goed schatje.
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Hoe bedoel je dit?
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Slechts 15 - 20% van de storingen aan het spoornetwerk hebben invloed op het treinverkeer en worden dus op ns.nl gemeld. Als de daling voornamelijk zit in de storingen die dat blokje niet halen dan krijg je geen vertekend beeld zoals nu geschetst wordt.
Komt wel goed schatje.
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Bedankt voor je antwoordt. Het is helder. Daar had ik nog niet zo zeer aangedacht.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Klopt Als het AD volgende keer even belt of mailt voordat ze een groot artikel tikken had ik ze die nuance ook meegegeven, maar dat is helaas niet gebeurd.Somoht schreef:Jup precies de gedachte die ik had. Met alle respect voor Geert, maar het is niet echt een goede metriek voor de punctualiteit op het spoor
Dus als NS nu ietwat transparanter word qua gerealiseerde rijtijden, krijgen we in ieder geval een stuk minder van dit soort speculatieve artikeltjes..
De statistieken zijn eigenlijk een soort bijproduct van het archief dat opgebouwd wordt. Je kunt er natuurlijk wel trends mee herkennen, maar beter zou inderdaad een treinpunctualiteit zijn. Helaas mogen dat soort gegevens die via NDOV geleverd worden niet gebruikt worden voor dergelijke doeleinden en moeten we onszelf dus behelpen met halve informatie.
Als dat zo is (en dat kan best een deel van de verklaring zijn) dan is er in het perspectief van de treinreiziger dus weinig verbetering bereikt. Het aantal storingen waar de reiziger last van heeft is dan immers niet perse gedaald.Thom91 schreef:Slechts 15 - 20% van de storingen aan het spoornetwerk hebben invloed op het treinverkeer en worden dus op ns.nl gemeld. Als de daling voornamelijk zit in de storingen die dat blokje niet halen dan krijg je geen vertekend beeld zoals nu geschetst wordt.
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Bedenk wel dat relatief kleine storingen tegenwoordig meer invloed hebben dan eerst. Er wordt tegenwoordig minder makkelijk op zicht gereden en door de strengere regels voor baanwerkers moet het treinverkeer soms plat waar dat eerst niet nodig was om een storing te verhelpen. Zo kan je wel minder storingen hebben maar heeft de reiziger daar onder de streep niets aan.
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Dat is niet relevant. Het doel van treintjesrijders als NS is het rijden van treintjes, niet het vervoeren van reizigers.Geert schreef:Als dat zo is (en dat kan best een deel van de verklaring zijn) dan is er in het perspectief van de treinreiziger dus weinig verbetering bereikt. Het aantal storingen waar de reiziger last van heeft is dan immers niet perse gedaald.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Ja, of ze wachten bijvoorbeeld met het herstel tot na de avondspits (hele dag minder treinen) omdat minder treinen beter is dan platleggen. Maar niet beter dan minder treinen én meteen herstellen. Behalve voor de baanwerkers dan, maar goedKlaasje schreef:Bedenk wel dat relatief kleine storingen tegenwoordig meer invloed hebben dan eerst. Er wordt tegenwoordig minder makkelijk op zicht gereden en door de strengere regels voor baanwerkers moet het treinverkeer soms plat waar dat eerst niet nodig was om een storing te verhelpen. Zo kan je wel minder storingen hebben maar heeft de reiziger daar onder de streep niets aan.
Maar heel goed punt. Al ben ik bang dat deze trend voorlopig niet gekeerd zal worden.
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Zijn de tao's (Treindienst Aantastende Onregelmatigheden) eigenlijk vrijgegeven voor het publiek? Volgens mij behoort dit ook nog tot één der inktpotgeheimen... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
De TAO's zijn nog steeds staatsgevaarlijk en dus alleen intern oproepbaar ;)
Komt wel goed schatje.
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Eigenlijk wil je ook niet alle TAO's weten, de meesten hebben geen invloed op de reizigers.
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Het is niet voor niets een Treindienst Aantastende Onregelmatigheid, en dat houdt dat een storing een TAO is als een treinbeweging minimaal drie minuten vertraging krijgt. Conclusie, een TAO heeft altijd invloed op het treinverkeer.
Komt wel goed schatje.
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Maar als wissel 64 op emplacement X meer dan 3 minuten in storing ligt is het ook een TAO, maar hoeft een reiziger daar niets van te merken. Invloed op het treinverkeer wil niet zeggen dat er (wezenlijke) invloed is op de reiziger.
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Als de reiziger er geen last van heeft is het geen TAO ;)
Komt wel goed schatje.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen
Behalve als het alleen goederentreinen zijn die last hebben van een storing.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten