Cross-train overstap
Op grote overstapstations kan het cross-platform overstap principe uitgebreid worden. Benodigdheden hiervoor zijn perrons met het liefst één, hooguit twee sporen er tussen en gelijkvloerse treinen/perrons en ruime balkons. Doordat de deuren aan twee kanten opengaan wordt het mogelijk om door de treinen heen te lopen en over te stappen van de ene trein op de trein die een paar sporen verder staat. Er ontstaat als het ware één groot perron. In Utrecht bijvoorbeeld zou een passagier die in een trein zit, die richting Gouda gaat, relatief eenvoudig over kunnen stappen op treinen richting Schiphol, Amsterdam, Hilversum en Amersfoort (en eventueel zowel sprinters en intercity's) zonder trappen op en af te hoeven en een weg te moeten banen door een drukke stationshal. Hieronder een kleine schematische tekening van het idee. Tekening lijkt mij vrij vanzelfsprekend:
Bij een stationslayout met twee sporen naast elkaar moet het mogelijk gemaakt worden om van de ene trein direct op de andere trein te stappen zonder een perron ertussen. Theoretisch zou je zo een station kunnen ontwerpen met maar één perron, maar mij lijkt het wel een vereiste dat vanuit elke trein in ieder geval aan een van beide kanten de trein via een perron verlaten kan worden.
Nadelen van het cross-train overstap systeem zijn, naast de grote kosten voor het ombouwen van stations en treinen, ook dat treinen langer stil moeten staan en dat treinen zoveel mogelijk tegelijkertijd aan moeten komen. Verder is dit systeem alleen van toepassing bij meer dan 3 vervoersrichtingen.
Maar toch ben ik benieuwd wat jullie van dit, ietwat extreme idee vinden?