Als het gaat om uitbreidingen van het Amsterdamse tramnetwerk, dan kun je alle grote projecten zonder handen tellen (je kunt dus gerust vuurwerk afsteken met Oud & Nieuw). En het ziet er niet naar uit dat er iets op korte termijn gaat veranderen. Maar toch, bij deze, een voorstel voor een grote nieuwe tramlijn in Amsterdam.
Kaartje van transitmix:
Ik heb de ringtram voor het gemak even in twee delen gesplitst, maar knoop mij niet aan deze deling op.
Ringtram Noord: Sloterdijk - Transformatorweg - Spaarndammerstraat - Haarlemmer Houttuinen - CS - Prins Hendrikkade - Wittenburgergracht - Zeeburgerdijk - Javaplein - Molukkenstraat - Science Park - Kruislaan - Middenweg - Hugo de Vrieslaan - Amstelstation
Ringtram Zuid: Amstelstation - Vrijheidslaan - Churchilllaan - Muzenplein - Stadionweg - Station Zuid - Parnassusweg - Stadionweg - Amstelveenseweg - Hoofdweg - Bos en Lommerweg - Admiraal de Ruyterweg - Arlandaweg - Sloterdijk
Belangrijke bestemmingen en overstapstations: Station Sloterdijk, Haarlemmerplein, Centraal Station, Zeeburgerdijk, Scheepvaartmuseum, Science Park, Kruislaan, Hugo de Vrieslaan, Amstelstation, Victorieplein, Beethovenstraat, Station Zuid, Haarlemmermeerstation, Zeilstraat, Overtoomse Sluis, Corantijnstraat, Postjesweg, Mercatorplein, Bos en Lommerplein en Wiltzanghlaan
Het gaat dus grofweg over de vertramming van (delen van) buslijnen 15, 40, 48, 65.
De kosten:
Op heel veel plaatsen liggen (ongebruikte) tramsporen. Je hebt ongeveer 15 kilometer aan nieuw tramspoor nodig. De nieuwe T8 in Parijs kostte € 28,84 mln per kilometer. Dat betekent € 432,62 mln voor de tramsporen.
Qua materieel: Combino's kostten zo'n € 1,4 à 1,5 mln het stuk, afhankelijk van de grootte van de bestelling. En dan heb je ook nog de geld-over-de-balk-smijt-studiekosten en andere kosten.
De totale kostprijs zal zodoende om en nabij de € 500 miljoen bedragen.
Dat is een smak met geld, maar in mijn ogen is het de investering zeker wel waard.