ik ben nieuw hier en na wat weken dit forum doorgeplozen te hebben lijkt het me eens tijd om eens actief te worden. Ik studeer planologie in Groningen en ben niet alleen geïnteresseerd in de ov-voertuigen, maar ook infra en ruimte eromheen. Je zou als het ware kunnen zeggen dat ik eerder een foto van een bushalte met toevallig een bus, dan een foto van bus toevallig bij een halte neem. Maar niets tegen busfoto's! Ik studeer momenteel in Montréal als uitwisselingsstudent, dus ga ik jullie verblijden met wat foto's uit het Frans-Canadese (en Boston).
Het OV van Montréal is redelijk goed, maar vol verbeterpunten. Zo beperkt de métro (op banden, à la Paris) zich hoofdzakelijk tot het eiland waarop Montreal ligt, terwijl de voorsteden op het vasteland snakken naar alternatieven voor de weinige verkeersbruggen. Het busnetwerk is goed op orde, al heb je lijnen met om de 100 m een halte - dat schiet niet op. Het netwerk van de Trains de Banlieue staat op alle kaarten als volwaardig OV aangegeven, maar stelt werkelijk niets voor, hoewel er nét een nieuwe lijn is die behoorlijk succesvol lijkt. Er zit schot in de zaak hier en OV heeft alle aandacht: een HOV-busnetwerk, een brug met daarop alleen een pendeltram die tussen beide oevers zoeft zodat auto's aan één kant van de rivier achterblijven, verlenging van metrolijnen, etc.
Novabus heeft alleenheerschappij hier (al rijden er wat gelede Van Hools rond in de voorsteden). De reclame is duidelijk: pak (of in ieder geval steun) de bus - maar 50 auto's klinkt wel heel erg veel. Buschauffeurs staan hier bekend als autorammers, misschien dat ze het op die manier bedoelen?
https://www.dropbox.com/sc/mr6kytv0ho45 ... lvetQSLrna
's Zomers sferen... voelt lang, heel lang geleden inmiddels:
https://www.dropbox.com/sc/4pneg02fxuj1 ... GYlGFxiWAa
Mensen wachten hier heel beschaafd en netjes in de rij, ook al vriest het en duurt het nog een kwartier:
https://www.dropbox.com/sc/36lrvkh2n77u ... Q6d-E_n9Ia
Québec is geen Canada zeggen ze hier. Ze zouden nog liever één land worden met Schotland en Catalonië. Maar wel weer van die typisch Amerikaanse schoolbussen:
https://www.dropbox.com/sc/276xpuba4rwt ... DrjRLlIwWa
Sfeerkiekje van mijn bushalte (voor de deur, chill!):
https://www.dropbox.com/sc/8ldjqh8hkenq ... V5qXAZrOba
Sfeerkiekje III, halte #55 Ubisoft (stikt trouwens van de hipsters daar):
https://www.dropbox.com/sc/12bm4vpdadr6 ... -tmbT56d3a
Laatst naar het Mythbusters Live Event geweest; dit is de tourbus van Adam. Ben altijd benieuwd hoe het leven in zo'n bus is.
https://www.dropbox.com/sc/lrpmowzn42uy ... dFSa_BvAia
En dan nu het uitstapje naar Boston, leuke stad maar echt, die subway is een rijdend museum, volledig uit de tijd. Alles maakt beweegt, alles maakt geluid (en alles stinkt).
https://www.dropbox.com/sc/2vf16en3eftl ... QMtpGYDjDa
Eén van de lijnen is eigenlijk een prémétro en vertakt bovengronds in vier deeltrajecten.
https://www.dropbox.com/sc/f28plk0nnkjb ... GE6zgy4vVa
Het pareltje van Bostons OV is de ondergrondse buslijn, maar da's ook een lachertje. De tunnels liggen diep en moeten ontiegelijk duur geweest zijn, om vervolgens een maximumsnelheid van 30 km/u te hanteren. Na ca. 2 km komt de tunnel bovengronds en gaat de bus via een onhandige slingerroute de gewone weg op, maar niet voordat de trolleybeugels ingewisseld zijn voor de dieselmotor - wat weer 2 minuten stilstaan betekent, zonder halte o.i.d. waardoor de stop zin gehad zou hebben voor de reiziger. De chauffeur dient zelfs uit te stappen om alles te checken. Vliegveldlijn: dubbelgeleed a.u.b.!
https://www.dropbox.com/sc/xexoxml6cn6s ... 1h4BJuu8Aa
Ach, doet er nog maar eens eentje:
https://www.dropbox.com/sc/1p09xn272de8 ... JVsxbRmZGa
Hoop dat het allemaal interessant was, en als ik straks weer thuis ben, upload ik graag nog wat Nederlandse shizzle op. Of Scandinavische.