De toekomst van buslijnpagina's
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Op de nieuwe versie die Roelof op de wiki heeft aangemaakt, maar nog niet hier geplaatst. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39828
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Ah die, dat ziet er fraai uit inderdaad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Dat ziet er inderdaad uit zoals we gewend zijn, alleen schiet dit in mijn ogen het doel weer voorbij. Het automatiseren van de diverse pagina's. Dit is nog steeds een hoop handwerk. Dan toch liever versie 1, waarbij wel een aantal dingen dubbel staatn, maar geen werk meer nodig is.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Handwerk heb je er in principe alleen aan bij een concessie / vervoerder verandering.
Ik ben overigens zelf ook niet helemaal tevreden met de tweede versie, vandaar dat ik de link hier ook nog niet geplaatst had (voor de goede orde: [wiki]Gebruiker:Roelof88/Apeldoorn2[/wiki]). Het levert bijvoorbeeld problemen op bij pagina's met meerdere busstations (zoals Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Zwolle). Daar is vast een oplossing voor, maar automatiseren moet er inderdaad wel voor zorgen dat het makkelijker en niet moeilijker wordt.
Ik denk dat de routeparameter in eerste instantie gebruikt kan gaan worden om goede tabellen per lijn aan te leggen t.b.v. de zoekfunctie (dus op lijn 1 geen doorverwijzing naar de categorie, maar een tabel). Het heeft wat mij betreft geen haast en het zal ook wel even duren voordat de parameter bij alle huidige lijnen aanwezig is.
@Wikibeheer: Als jullie het eens zijn met de invoering van de routeparameter voor huidige lijnen, misschien handig om daar een plan van aanpak (intekenlijst?) en een richtlijn (hoe dient de parameter ingevuld te worden?) voor op te stellen?
Ik ben overigens zelf ook niet helemaal tevreden met de tweede versie, vandaar dat ik de link hier ook nog niet geplaatst had (voor de goede orde: [wiki]Gebruiker:Roelof88/Apeldoorn2[/wiki]). Het levert bijvoorbeeld problemen op bij pagina's met meerdere busstations (zoals Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Zwolle). Daar is vast een oplossing voor, maar automatiseren moet er inderdaad wel voor zorgen dat het makkelijker en niet moeilijker wordt.
Ik denk dat de routeparameter in eerste instantie gebruikt kan gaan worden om goede tabellen per lijn aan te leggen t.b.v. de zoekfunctie (dus op lijn 1 geen doorverwijzing naar de categorie, maar een tabel). Het heeft wat mij betreft geen haast en het zal ook wel even duren voordat de parameter bij alle huidige lijnen aanwezig is.
@Wikibeheer: Als jullie het eens zijn met de invoering van de routeparameter voor huidige lijnen, misschien handig om daar een plan van aanpak (intekenlijst?) en een richtlijn (hoe dient de parameter ingevuld te worden?) voor op te stellen?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De toekomst van buslijnpagina's
De tweede versie vind ik persoonlijk wel veel mooier en duidelijker dan de eerste versie. En 0% handwerk kan niet. Wees blij met elke stap automatisering.huibe schreef:Dat ziet er inderdaad uit zoals we gewend zijn, alleen schiet dit in mijn ogen het doel weer voorbij. Het automatiseren van de diverse pagina's. Dit is nog steeds een hoop handwerk. Dan toch liever versie 1, waarbij wel een aantal dingen dubbel staatn, maar geen werk meer nodig is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Die routeparameter zou best wel eens een handige kunnen zijn, maar laten we even de lopende discussie over wat we willen met de buslijnen afmaken. Daar zou best uit kunnen komen dat er nog een andere parameter nodig is (provincie heb ik gezien, maar er zou ook zomaar nog wat anders uit kunnen komen), die kunnen we beter in 1x oppakken.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Er is weinig geschoten, dus kennelijk is iedereen het eens :) Dan ga ik maar eens wat verder denken, en ben benieuwd hoe jullie reageren:
Doelgroepen
Uitzoekpunt: hoe kun je pagina's makkelijk naar elkaar laten verwijzen? Hoe krijg ik een makkelijk overzicht van de verschillende verbindingen tussen (zeer willekeurig voorbeeld) Arnhem en Nijmegen? Verschillende lijnnummers, verschillende historisch, maar wel interessant om naar elkaar te laten verwijzen.
Overige aandachtspunten
Doelgroepen
- (incidentele) reizigers die informatie willen over hoe de bus nu rijdt
- Mensen die werken in het OV
- OV-hobbyisten
- Het best vindbaar moeten de huidige lijnen zijn
- Daarop moet overzichtelijk duidelijk zijn hoe de bus nu rijdt
- Daarop moet duidelijk zijn waar meer info te vinden is (bij de vervoerder)
- Daarop kan verwezen worden naar vergelijkbare verbindingen in heden en verleden
- Actuele informatie: hoe rijdt de bus nu
- Historie: hoe reed de bus vroeger
- Achtergrond: waarom rijdt de bus zoals die rijdt
- Ontwikkeling: hoe heeft het busvervoer in een bepaald gebied/op een bepaalde verbinding zich ontwikkeld
Uitzoekpunt: hoe kun je pagina's makkelijk naar elkaar laten verwijzen? Hoe krijg ik een makkelijk overzicht van de verschillende verbindingen tussen (zeer willekeurig voorbeeld) Arnhem en Nijmegen? Verschillende lijnnummers, verschillende historisch, maar wel interessant om naar elkaar te laten verwijzen.
Overige aandachtspunten
- Zo veel mogelijk automatiseren
- Aansluiten bij de behoefte van het merendeel van de bezoekers
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Die discussie met syntaxen, botjes en weet ik het allemaal is mij te technisch, maar ik denk dat je hier een mooi startpunt hebt geformuleerd voor (nieuwe) pagina's. Ik denk dat je aan de hand hiervan een mooi 'sjabloon' hebt ontworpen wat gebruikt kan worden om onze kennis in te gieten.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Plannen is een paradox.
Plannen is een paradox.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Verwijzen kan met de voorgangers en opvolgers in de infobox. Nadeel is dat dit veel klikwerk is. Voorbeeld Lijn 9 Schaarsbergen IPC - Velp Ziekenhuis (niet naar het kopje geschiedenis kijken, want ik zie dat het daar heel mooi gedocumenteerd is): Je kunt via de voorgangers helemaal doorklikken tot lijnen van voor 1981. Wellicht is een systeem te realiseren die voorgangers en opvolgers aan elkaar koppelt en dan samenvoegt in een tabel onderaan een pagina.Wubbo schreef:Uitzoekpunt: hoe kun je pagina's makkelijk naar elkaar laten verwijzen? Hoe krijg ik een makkelijk overzicht van de verschillende verbindingen tussen (zeer willekeurig voorbeeld) Arnhem en Nijmegen? Verschillende lijnnummers, verschillende historisch, maar wel interessant om naar elkaar te laten verwijzen.
Als zoiets niet kan, dan is het kopje geschiedenis van bovenstaande lijn wel een mooi voorbeeld hoe het zou kunnen.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Is het ook niet mogelijk om vanuit een verborgen lijnenpagina alle lijnen met tussenhaltes in een tabel te zetten van een bepaalde lijn en die als feeder te laten dienen voor de pagina's waar die naar verwijst? Hoef je eigenlijk slechts 1 pagina te beheren die daarna de pagina's van haltes vult. Afkadering van 'alle' haltes of alleen de haltes met een overstap op andere buslijn.
Voorbeeld:
Lijn 160 Alkmaar - Heerhugowaard. Je zet hier de hele route in uit, en geeft bepaalde haltes een code die opgehaald kan worden door haltepagina's. Vervolgens kan een lijnpagina mogelijk automatisch gegenereerd worden en de diverse tussenhaltes gevuld worden. Op een concessiepagina wordt ook de volledige lijndata opgehaald en automatisch een complete tabel gevormd.
In plaats van dat de tabellen gevuld worden vanuit tientallen pagina's (dat het mogelijk traag maakt) zorg je ervoor dat er 1 pagina actueel gehouden moet worden en daardoor het overzicht duidelijker is.
Het is slechts een hersenspinsel. Als het technisch niet mogelijk is houdt het op :)
ps. Voorbeeld is matig, maar ik vermoed dat jullie er wel uitkomen.
Voorbeeld:
Lijn 160 Alkmaar - Heerhugowaard. Je zet hier de hele route in uit, en geeft bepaalde haltes een code die opgehaald kan worden door haltepagina's. Vervolgens kan een lijnpagina mogelijk automatisch gegenereerd worden en de diverse tussenhaltes gevuld worden. Op een concessiepagina wordt ook de volledige lijndata opgehaald en automatisch een complete tabel gevormd.
In plaats van dat de tabellen gevuld worden vanuit tientallen pagina's (dat het mogelijk traag maakt) zorg je ervoor dat er 1 pagina actueel gehouden moet worden en daardoor het overzicht duidelijker is.
Het is slechts een hersenspinsel. Als het technisch niet mogelijk is houdt het op :)
ps. Voorbeeld is matig, maar ik vermoed dat jullie er wel uitkomen.
Komt wel goed schatje.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Net zoals dat je in Excel kunt verwijzen?
Dus dat je op blad 1 een stuk tekst zet en dmv een formule (bijv. =blad1!E31) kun je in elke willekeurige cel op een ander blad diezelfde tekst uit cel E31 van blad 1 weer laten geven.
Dus dat je op blad 1 een stuk tekst zet en dmv een formule (bijv. =blad1!E31) kun je in elke willekeurige cel op een ander blad diezelfde tekst uit cel E31 van blad 1 weer laten geven.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Plannen is een paradox.
Plannen is een paradox.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Als je zo'n geautomatiseerd systeem voor haltes wil denk ik dat gebruik kan maken van haltecodes, want in principe heeft in Nederland elke halte een numerieke code. Echter, ik weet niet of die voor het hele land uniek zijn, ik weet niet of die nog wel eens willen veranderen/hergebruikt worden en ik weet niet hoe die haltenummers snel opgezocht kunnen worden.
Nu wordt er bij de tests van Roelof88 gebruik gemaakt van de lijst van pagina's die naar een station/halte verwijzen waarbij het woord Lijn in de titel voorkomt. Maar ik heb het idee dat dat niet in een sjabloon te gieten lijkt en dat is wel wenselijk natuurlijk. Het systeem bij treinseries maakt gebruikt van categorieën, vandaar dat sommige treinseries wel in meer dan 30 categorieën zijn geplaatst.
Nu wordt er bij de tests van Roelof88 gebruik gemaakt van de lijst van pagina's die naar een station/halte verwijzen waarbij het woord Lijn in de titel voorkomt. Maar ik heb het idee dat dat niet in een sjabloon te gieten lijkt en dat is wel wenselijk natuurlijk. Het systeem bij treinseries maakt gebruikt van categorieën, vandaar dat sommige treinseries wel in meer dan 30 categorieën zijn geplaatst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Het is een interessant idee maar het grote probleem dat ik hiermee voor zie is het volgende: bijv. de huidige Lijn 43 Apeldoorn Station - Arnhem Centraal Station is in het verleden gekoppeld geweest aan diverse stukken van de stadsdienst van Arnhem. Probleem zou kunnen zijn dat je dan ook die hele geschiedenis op de pagina van lijn 43 krijgt terwijl je dat liever niet wil hebben. Of heb je daar ideeën over?Roelof88 schreef:Verwijzen kan met de voorgangers en opvolgers in de infobox. Nadeel is dat dit veel klikwerk is. Voorbeeld Lijn 9 Schaarsbergen IPC - Velp Ziekenhuis (niet naar het kopje geschiedenis kijken, want ik zie dat het daar heel mooi gedocumenteerd is): Je kunt via de voorgangers helemaal doorklikken tot lijnen van voor 1981. Wellicht is een systeem te realiseren die voorgangers en opvolgers aan elkaar koppelt en dan samenvoegt in een tabel onderaan een pagina.Wubbo schreef:Uitzoekpunt: hoe kun je pagina's makkelijk naar elkaar laten verwijzen? Hoe krijg ik een makkelijk overzicht van de verschillende verbindingen tussen (zeer willekeurig voorbeeld) Arnhem en Nijmegen? Verschillende lijnnummers, verschillende historisch, maar wel interessant om naar elkaar te laten verwijzen.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Zoiets ja :YHainje schreef:Net zoals dat je in Excel kunt verwijzen?
Dus dat je op blad 1 een stuk tekst zet en dmv een formule (bijv. =blad1!E31) kun je in elke willekeurige cel op een ander blad diezelfde tekst uit cel E31 van blad 1 weer laten geven.
Komt wel goed schatje.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Ik heb een vraagje. Als ik een nieuwe lijn aanmaak, waarom komt die dan niet in het overzicht van buslijnen, zoals op Breda bijvoorbeeld. Dat heb ik bij Middelburg, maar geen idee waarom. Zou verwachten dat die lijn er bijkomt in het rijtje.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Omdat alleen op de pagina van Breda de lijst automatisch wordt gegeneerd. Bij andere stations is dat nog niet het geval.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Ja, maar ik heb dat sjabloon op mij eigen pagina gezet: [wiki]Gebruiker:Regenmaker/LijnenZeeland[/wiki] helemaal onderaan.Bee schreef:Omdat alleen op de pagina van Breda de lijst automatisch wordt gegeneerd. Bij andere stations is dat nog niet het geval.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Als je linksfrom= vervangt door linksto= dan verschijnen de lijnen wel (ik heb het net getest op jouw pagina, maar verder niet opgeslagen).
Ik snap ook wel waarom linksfrom bij mijn test ([wiki]Gebruiker:Roelof88/Apeldoorn[/wiki]) wel werkte. Omdat de links naar de buslijnen natuurlijk nog op Apeldoorn staan. Bij linksto kijkt hij naar welke pagina's er verwijzen naar bijvoorbeeld Middelburg (dat doe je vanuit de routestrip) en bij linksfrom kijkt hij welke links er op een bepaalde pagina staan.
Ik snap ook wel waarom linksfrom bij mijn test ([wiki]Gebruiker:Roelof88/Apeldoorn[/wiki]) wel werkte. Omdat de links naar de buslijnen natuurlijk nog op Apeldoorn staan. Bij linksto kijkt hij naar welke pagina's er verwijzen naar bijvoorbeeld Middelburg (dat doe je vanuit de routestrip) en bij linksfrom kijkt hij welke links er op een bepaalde pagina staan.
Laatst gewijzigd door Roelof88 op za 17 jan 2015, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Maar hoe zit het dan als je lijnen voor de nieuwe dienstregeling al van te voren aanmaakt? Want je wilt niet dat die voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling al verschijnen tussen de andere lijnen.Roelof88 schreef:Als je linksfrom= vervangt door linksto= dan verschijnen de lijnen wel (ik heb het net getest op jouw pagina, maar verder niet opgeslagen).
EDIT: kom er net achter dat niet eens alle lijnen op de stationspagina van Breda staan. Als je linksfrom= in linksto= verandert verschijnt opeens Lijn 626 Breda, Centraal Station - Sint Ignatiusstraat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Dat is op te lossen door de nieuwedrgl sjablonen te koppelen aan een verborgen categorie (categorie:nieuwe dienstregeling ?) Dan neem je in de dpl tabel op: notcategory=nieuwe dienstregeling. Zodra het sjabloon wordt verwijderd verdwijnen de lijnen ook weer uit de categorie en worden ze in de tabel getoond.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Maar dan moet je wel in de gaten houden dat je twee weken voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling (als je op bestaande lijnen de nieuwe dienstregeling gaat invoeren) die notcategory=nieuwe dienstregeling weer weghaalt, want anders heb je twee weken lang (half) lege buspagina's.Roelof88 schreef:Dat is op te lossen door de nieuwedrgl sjablonen te koppelen aan een verborgen categorie (categorie:nieuwe dienstregeling ?) Dan neem je in de dpl tabel op: notcategory=nieuwe dienstregeling. Zodra het sjabloon wordt verwijderd verdwijnen de lijnen ook weer uit de categorie en worden ze in de tabel getoond.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Dat is wel apart. En wat nog aparter is: In de oude versie stond die lijn ook niet [wiki]http://wiki.ovinnederland.nl/w/index.ph ... did=214781[/wiki].regenmaker schreef:EDIT: kom er net achter dat niet eens alle lijnen op de stationspagina van Breda staan. Als je linksfrom= in linksto= verandert verschijnt opeens Lijn 626 Breda, Centraal Station - Sint Ignatiusstraat.
Dan is zo'n categorie niet de meest ideale oplossing, omdat dit nog weer handwerk oplevert. Hier moet dus nog iets beters voor verzonnen worden.regenmaker schreef:Maar dan moet je wel in de gaten houden dat je twee weken voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling (als je op bestaande lijnen de nieuwe dienstregeling gaat invoeren) die notcategory=nieuwe dienstregeling weer weghaalt, want anders heb je twee weken lang (half) lege buspagina's.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Volgens mij is het dit:Roelof88 schreef:Dat is wel apart. En wat nog aparter is: In de oude versie stond die lijn ook niet [wiki]http://wiki.ovinnederland.nl/w/index.ph ... did=214781[/wiki].
Met linksfrom=Breda pakt die alle links van buslijnen die op de pagina Breda staan (ook uit voormalige versies blijkbaar).
Met linksto=Breda gaat die alle pagina's controleren die naar Breda verwijzen. Dan verschijnen de nieuwe lijnen er wel op, die hebben nog geen link op de pagina Breda gehad.
Ik zal even controleren met een test.
EDIT: Ik heb nu Lijn 581 Middelburg Station - Oost Souburg Oranjeplein toegevoegd aan de pagina Middelburg en op deze pagina staat die er nu wel tussen: [wiki]Gebruiker:Regenmaker/LijnenZeeland[/wiki] met linksfrom=Middelburg
Dus je moet de link naar de lijn op de pagina hebben gehad met linksfrom, lekker logisch.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Whoops, dan is het goed dat we daar nu nog achter komen, want als alle pagina's al aangepast waren had dat veel geëtter kunnen opleveren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Alarm: Nog een fout...
Alleen omdat in de geschiedenis van lijn 133 is verwezen naar station Vlissingen wordt die opgenomen in het overzicht van station Vlissingen! Terwijl deze lijn daar helemaal niet komt! Dat is het probleem met linksto=
Ik stel voor met het stoppen van automatiseren van stationpagina's totdat de fouten eruit zijn (in ieder geval voor de bussen).
Alleen omdat in de geschiedenis van lijn 133 is verwezen naar station Vlissingen wordt die opgenomen in het overzicht van station Vlissingen! Terwijl deze lijn daar helemaal niet komt! Dat is het probleem met linksto=
Ik stel voor met het stoppen van automatiseren van stationpagina's totdat de fouten eruit zijn (in ieder geval voor de bussen).
Laatst gewijzigd door regenmaker op za 17 jan 2015, 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast