We gaan weer even een kijkje nemen bij het R-Net in de Randstad. De afgelopen week ben ik bezig geweest met het bouwen van de Schipholspoortunnel. Doordat de tunnel zo lang is en er geen scenery bovenop komt, kon ik de tunnel in een soort open bouwput-methode bouwen. Alleen de eerste paar honderd meter liggen met digholes echt ondergronds, maar het overgrote deel ligt gewoon verdiept.
Appeltje-eitje?
Niet als je het zo ingewikkeld wilt maken als ik... het ziet er op papier prima uit, en ik heb inmiddels ruim drie jaar ervaring met bouwen in Trainz, maar tijdens de bouw van deze tunnel had ik toch nog wel de nodige hoofdbrekens.
Dit wordt het sporenplan. De trein komt in een aparte tunnel die nog niet gebouwd is. Het R-Net en de metro maken gebruik van een gezamenlijke viersporige tunnel naast de treintunnel.
Zoals te zien is wordt station Schiphol TIENsporig. Twee voor de metro, vier voor de trein en het R-Net. Op de middelste R-Netsporen komen en vertrekken de hier eindigende treinen van de R13 die uit Schiphol Oost, Amstelveen en het Haarlemmermeerstation komt. De lijn keert op twee keersporen achter het station.
Hier zien we de tunnel van de R13 uit Schiphol Oost bij de hoofdtunnel inkomen, onder in beeld.
De lijnen R2 (Hoofddorp - Ring Amsterdam - Hoofddorp), R3 (Hoofddorp - Purmerend) en R6 (Almere Oostvaarders - Dordrecht) rijden langs die keersporen. De metro's van lijn M1 (Schiphol P30 - Lelylaan - CS - Gein) rijden parallel aan het R-Net door dezelfde tunnel, hier geheel rechts.
Anderhalve kilometer na station Schiphol duiken de metrosporen onder de R-Net- en treinsporen door.
Metrostation Schiphol P30 hoeft alleen nog gemeubileerd te worden. De metrotrein heeft nu nog de huisstijl van fantasiebaan Stegeren, maar krijgt nog GVB-kleuren.
Wat het bouwen van de tunnels zo ingewikkeld maakte is dat ze constant in en uit elkaar voegen en onder elkaar doorgaan..
maar het grootste werk is gedaan, alles is inmiddels klaar en de stations hoeven alleen nog maar aangekleed te worden. En de treintunnel moet nog gebouwd worden.