Diverse materieelprojecten bij NS
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
NS bestelt sprinters bij Zwitsers bedrijf via onderhandse gunning
De NS wil ongeveer zestig sprinters bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. Het Nederlandse spoorbedrijf zegt de treinen snel nodig te hebben.
Maar treinenbouwers Alstom en Bombardier maken bezwaar tegen de onderhandse gunning aan Stadler. De bedrijven spannen een kort geding aan.
''NS betreurt deze gang van zaken, omdat het niet in het belang van de Nederlandse reiziger is en we snel meer sprinters nodig hebben", zegt financieel directeur Engelhardt Robbe van NS.
"Wij zien de zaak met vertrouwen tegemoet en handelen zorgvuldig. Rechtszaken zorgen mogelijk alleen maar voor een latere komst van de benodigde sprinters'', aldus Robbe.
Extra sprinter
De NS zegt door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra sprinters nodig te hebben. ''Aangezien het tekort aan sprinters zich al op korte termijn voordoet, is het doorlopen van een openbare aanbesteding niet mogelijk.''
In zo'n situatie mag een spoorwegbedrijf volgens Robbe overgaan tot een onderhandse gunning. Andere opties, zoals het huren van treinen, bleken volgens NS niet mogelijk.
Aanmerking
Alstom en Bombardier vechten het besluit aan, omdat ze ook in aanmerking wilden komen voor een onderhandse gunning. Maar volgens de NS konden deze partijen niet aantonen dat ze aan de behoefte voor eind 2016 konden voldoen.
''Stadler is in staat om snel sprintertreinen te leveren, omdat zij al bezig is met een procedure voor toelating op het Nederlandse spoor.'' Bovendien rijden de treinen van Stadler van het type Flirt al in meerdere landen en hebben ze zich al bewezen, aldus NS.
Bron en meer
De NS wil ongeveer zestig sprinters bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. Het Nederlandse spoorbedrijf zegt de treinen snel nodig te hebben.
Maar treinenbouwers Alstom en Bombardier maken bezwaar tegen de onderhandse gunning aan Stadler. De bedrijven spannen een kort geding aan.
''NS betreurt deze gang van zaken, omdat het niet in het belang van de Nederlandse reiziger is en we snel meer sprinters nodig hebben", zegt financieel directeur Engelhardt Robbe van NS.
"Wij zien de zaak met vertrouwen tegemoet en handelen zorgvuldig. Rechtszaken zorgen mogelijk alleen maar voor een latere komst van de benodigde sprinters'', aldus Robbe.
Extra sprinter
De NS zegt door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra sprinters nodig te hebben. ''Aangezien het tekort aan sprinters zich al op korte termijn voordoet, is het doorlopen van een openbare aanbesteding niet mogelijk.''
In zo'n situatie mag een spoorwegbedrijf volgens Robbe overgaan tot een onderhandse gunning. Andere opties, zoals het huren van treinen, bleken volgens NS niet mogelijk.
Aanmerking
Alstom en Bombardier vechten het besluit aan, omdat ze ook in aanmerking wilden komen voor een onderhandse gunning. Maar volgens de NS konden deze partijen niet aantonen dat ze aan de behoefte voor eind 2016 konden voldoen.
''Stadler is in staat om snel sprintertreinen te leveren, omdat zij al bezig is met een procedure voor toelating op het Nederlandse spoor.'' Bovendien rijden de treinen van Stadler van het type Flirt al in meerdere landen en hebben ze zich al bewezen, aldus NS.
Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Het lijkt er dus op dat NS wel eerst heeft rondgevraagd wie er snel kan leveren. Dan is er sprake van een stuk zorgvuldiger procedure dan tot noch toe leek te zijn gevolgd. Het is wel een interessante casus. Ik ben benieuwd wat eruit komt.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8683
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Aanbesteden is op dit gebied sowieso wrang. NS doet wel een (versnelde aanbesteding), wat gebeurt er dan? Alstom en Bombardier moeten snel met een bod komen terwijl Stadler al heeft wat NS wil. Er moet dan vanalles gebeuren om maar te laten zien dat Stadler geen voordeel heeft ten opzichte van de andere partijen terwijl Stadler vast al klaar is om te gaan bouwen.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Misschien helpt het wel mee dat NS de levertermijnen al wist van de aanbesteding van de SNG? Als daaruit blijkt dat Stadler het snelst kan leveren, en snelheid een belangrijk iets is, dan kun je die info wel gebruiken als betrouwbare bron voor levertermijnen.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Zie wat Klaasje zegt, alle bedrijven zijn voor die snelle levering nogmaals geconsulteerd.
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Ik vind het wel zo netjes om gewoon aan te besteden. Vanwaar opeens die haast? Het toch doorgaan van de OV-studentenkaart is toch geen valide reden?
Wellicht betalen we als maatschappij nu wel tientallen miljoenen euros meer dan wanneer er aanbesteed werd.
Wellicht betalen we als maatschappij nu wel tientallen miljoenen euros meer dan wanneer er aanbesteed werd.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8683
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Volgens mij is een aanbesteding daar 0,0 garantie op. Het is niet alleen SOV he - ook ERTMS inbouw, dat is de belangrijkste
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Waarom zou SOV geen goede reden zijn eigenlijk? Los van dat er inderdaad meerdere goede redenen zijn. Als NS zelf had bedacht dat 'ie waarschijnlijk wel afgeschaft zou worden was dat inderdaad wat zwak maar als het vanuit de overheid als zekerheid is gebracht en dan ineens toch niet gebeurt is dat een ander verhaal. Dat is eigenlijk meer als 'm zonder voldoende voorbereidingstijd voor het OV ineens in gaan voeren.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Nouja als je ervan uitgaat dat 1/3 van je reizigerskilometers (Want zoveel produceren al die SOV gebruikers er) wegvalt grotendeels, en dat blijkt dat het toch blijft en zelfs wordt uitgebreid heb je denk ik wel een legitiemere reden. Verder wordt DDM1 gereviseerd om de tekorten tijdens inbouw ERTMS op te vangen, zoals in het vervoerplan 2015 staat. Dus dat het voor ERTMS is geloof ik niet zoveel van. Verder heeft het V250 debacle ook een grote impact, doordat het DDZ eerder moet doorstromen naar IC diensten door wegvallen ICRm. Allemaal effecten die deels aan NS te wijten zijn maar meer aan de staat.webguy schreef:Volgens mij is een aanbesteding daar 0,0 garantie op. Het is niet alleen SOV he - ook ERTMS inbouw, dat is de belangrijkste
Komt wel goed schatje.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12541
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
En belangrijker: het verklaart waarom NS zo'n haast heeft, en door die haast wordt niet gekozen voor een aanbesteding die normaal wel gehouden zou zijn.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
NS is de laatste jaren bewust aan de zuinige kant geweest vanwege inderdaad een ontwikkeling als de afschaffing van de OV-kaart. Dat kun je ze kwalijk nemen, maar als NS het geld over de balk gooit staat de Tweede Kamer ook weer in lichterlaaie. Dus dat kan ik best begrijpen. Maar er zijn nu een aantal ontwikkelingen die min of meer tegelijkertijd komen (SOV, ERTMS, V250 vervangen, einde revisietermijnen plan V) en juist die combinatie is belangrijk in dit geval. Alle afzonderlijke factoren konden nog wel opgevangen worden - maar alle tegelijkertijd niet.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Dat kan je de NS niet kwalijk nemen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
NS mag 60 treinen definitief bestellen
20 januari 2015
NS gaat definitief ca. 60 Sprinters bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. De treinen moeten vanaf eind 2016 gaan rijden om onze reizigers vanaf dan extra zitplaatsen en comfort te kunnen bieden. Dit model treinen (type Flirt) rijdt al in meerdere landen en heeft zich al bewezen.
De Sprinters worden besteld, middels een zogeheten onderhandse gunning, om de treinen zo snel mogelijk te kunnen laten rijden. Dit is nodig vanwege o.a. het behoud van de ov-studentenkaart en de uitbreiding met MBO-scholieren. Zonder de bestelling zou NS te weinig treinen hebben om onze reizigers goed te kunnen bedienen.
Eind december dreigde een kort geding van concurrerende treinenbouwers tegen de onderhandse gunning. Vandaag werd echter duidelijk dat partijen daar van afzien, waardoor NS door kan met de bestelling en het proces geen onnodige vertraging oploopt. “Een belangrijke opsteker die nog eens onderstreept dat NS op zorgvuldige wijze alles op alles zet om voor de reiziger voldoende comfortabele treinen te laten rijden nu en in de toekomst. Dat we nu definitief kunnen bestellen is een belangrijke steun in de rug”, aldus Engelhardt Robbe, CFO van NS.
20 januari 2015
NS gaat definitief ca. 60 Sprinters bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. De treinen moeten vanaf eind 2016 gaan rijden om onze reizigers vanaf dan extra zitplaatsen en comfort te kunnen bieden. Dit model treinen (type Flirt) rijdt al in meerdere landen en heeft zich al bewezen.
De Sprinters worden besteld, middels een zogeheten onderhandse gunning, om de treinen zo snel mogelijk te kunnen laten rijden. Dit is nodig vanwege o.a. het behoud van de ov-studentenkaart en de uitbreiding met MBO-scholieren. Zonder de bestelling zou NS te weinig treinen hebben om onze reizigers goed te kunnen bedienen.
Eind december dreigde een kort geding van concurrerende treinenbouwers tegen de onderhandse gunning. Vandaag werd echter duidelijk dat partijen daar van afzien, waardoor NS door kan met de bestelling en het proces geen onnodige vertraging oploopt. “Een belangrijke opsteker die nog eens onderstreept dat NS op zorgvuldige wijze alles op alles zet om voor de reiziger voldoende comfortabele treinen te laten rijden nu en in de toekomst. Dat we nu definitief kunnen bestellen is een belangrijke steun in de rug”, aldus Engelhardt Robbe, CFO van NS.
Komt wel goed schatje.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
NS vervroegt HSL-frequentieverhoging Amsterdam-Rotterdam
20 januari 2015
Reizigers kunnen vanaf 2016 vier keer per uur een Intercity Direct nemen op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam. Nu is dat nog twee keer per uur. Aanvankelijk zou deze frequentieverhoging in het spoorboekje van 2017 worden opgenomen, maar door onder meer de eerdere beschikbaarheid van materieel is het mogelijk om de extra treindiensten eerder door te voeren. NS heeft daarom besloten om de kwartierdienst, op dit deel van het HSL-traject, eerder te starten.
Intercity Direct rijdt van Amsterdam naar Breda en doet onderweg de stations Schiphol en Rotterdam aan. Vooral tussen Amsterdam en Rotterdam is het erg druk in de trein. De Intercity Direct is populair onder reizigers omdat de reis tussen de twee steden ongeveer 30 minuten sneller is dan via conventioneel spoor.
Om de grote vraag van reizigers op deze verbinding aan te kunnen, breidt NS het aanbod versneld uit. In de loop van 2015 gaan er tussen Amsterdam en Rotterdam drie treinen per uur rijden, een jaar later wordt dit een kwartierdienst.
NS heeft ook onderzocht of ook een andere treindienst uit spoorboekje 2017 kan worden vervroegd, namelijk het invoeren van de trein Den Haag-Eindhoven, die deels via de HSL gaat rijden. Voor het waarborgen van een stabiele dienstregeling op dit traject is echter meer tijd nodig. Daarom kiest NS ervoor om deze dienstregelingswijziging, binnen de vervoersconcessie, per december 2016 te realiseren.
De nieuwe treindiensten maken deel uit van het HSL-aanbod, dat NS in het najaar van 2013 presenteerde na het stoppen met de Fyra. Sindsdien is er een aantal stappen gezet om het aanbod te normaliseren. Zo rijdt de Intercity naar Brussel weer als vanouds elk uur vanuit Amsterdam via Den Haag naar de Belgische hoofdstad. Ook is de frequentie van Thalys verhoogd. Met deze nieuwe treindiensten breidt NS het HSL-aanbod in Nederland verder uit.
20 januari 2015
Reizigers kunnen vanaf 2016 vier keer per uur een Intercity Direct nemen op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam. Nu is dat nog twee keer per uur. Aanvankelijk zou deze frequentieverhoging in het spoorboekje van 2017 worden opgenomen, maar door onder meer de eerdere beschikbaarheid van materieel is het mogelijk om de extra treindiensten eerder door te voeren. NS heeft daarom besloten om de kwartierdienst, op dit deel van het HSL-traject, eerder te starten.
Intercity Direct rijdt van Amsterdam naar Breda en doet onderweg de stations Schiphol en Rotterdam aan. Vooral tussen Amsterdam en Rotterdam is het erg druk in de trein. De Intercity Direct is populair onder reizigers omdat de reis tussen de twee steden ongeveer 30 minuten sneller is dan via conventioneel spoor.
Om de grote vraag van reizigers op deze verbinding aan te kunnen, breidt NS het aanbod versneld uit. In de loop van 2015 gaan er tussen Amsterdam en Rotterdam drie treinen per uur rijden, een jaar later wordt dit een kwartierdienst.
NS heeft ook onderzocht of ook een andere treindienst uit spoorboekje 2017 kan worden vervroegd, namelijk het invoeren van de trein Den Haag-Eindhoven, die deels via de HSL gaat rijden. Voor het waarborgen van een stabiele dienstregeling op dit traject is echter meer tijd nodig. Daarom kiest NS ervoor om deze dienstregelingswijziging, binnen de vervoersconcessie, per december 2016 te realiseren.
De nieuwe treindiensten maken deel uit van het HSL-aanbod, dat NS in het najaar van 2013 presenteerde na het stoppen met de Fyra. Sindsdien is er een aantal stappen gezet om het aanbod te normaliseren. Zo rijdt de Intercity naar Brussel weer als vanouds elk uur vanuit Amsterdam via Den Haag naar de Belgische hoofdstad. Ook is de frequentie van Thalys verhoogd. Met deze nieuwe treindiensten breidt NS het HSL-aanbod in Nederland verder uit.
Komt wel goed schatje.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Goed nieuws dat de FLIRTs er komen. Ik denk wel dat NS hier van geluk mag spreken, want zo bezien vind ik het (dreigende) materieeltekort zeker deels aan NS te wijten.
Nou hoop ik maar dat de FLIRTs er snel komen, zodat het wegvallen van Plan V niet teveel ellende gaat geven. In principe zou Stadler dit redelijk snel moeten kunnen, want ervaring met ATB en 1500V= hebben ze al.
Nou hoop ik maar dat de FLIRTs er snel komen, zodat het wegvallen van Plan V niet teveel ellende gaat geven. In principe zou Stadler dit redelijk snel moeten kunnen, want ervaring met ATB en 1500V= hebben ze al.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Is deze bestelling FLIRTs ongeveer te vergelijken qua ordergrootte als de niet gelifte optie op SLT?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Dat waren ongeveer 64 treinstellen. Als de lengte gemiddeld gezien niet wezenlijk verschilt dan is de totale grootte ervan ook ongeveer hetzelfde.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Weet iemand eigenlijk wanneer ongeveer de eerste V-IRMm weer op het spoor komt?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5866
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Voorjaar 2016.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39828
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Of DDM1 nog gereviseerd ging worden was een tijdje onduidelijk (ook naar aanleiding van die bestelling Flirts), maar vandaag werd door een insider op Somda gepost dat DDM-1 daadwerkelijk terug gaat keren op de baan. Waarvoor ze het gaan inzetten? Geen idee, doorschuifactie om VIRM te vervangen tijdens de revisie wellicht?Thom91 schreef:Verder wordt DDM1 gereviseerd om de tekorten tijdens inbouw ERTMS op te vangen, zoals in het vervoerplan 2015 staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Zo staat Het wel in vervoerplan
Komt wel goed schatje.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8683
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
ERTMS, MBO en doorschuifacties van ICR he...
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Ze moeten wel heel erg omhoogzitten als ze daar geld in gaan steken. Tegen de tijd dat dat op de baan is, ergens volgend jaar vermoed ik, duurt het ook nog maar vijf -zes jaar totdat de nieuwe generatie intercity zou gaan instromen.
En als het VIRM tijdelijk moet vervangen zie ik eigenlijk maar een logische kandidaat/slachtoffer: de s2100/s2200.
En als het VIRM tijdelijk moet vervangen zie ik eigenlijk maar een logische kandidaat/slachtoffer: de s2100/s2200.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Vind het jammer dat VIRM-1 wordt gemoderniseerd, die leren paarse kuipstoelen zitten heerlijk, beter dan die gestoffeerde dingen in VIRM2-4.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Dat lijkt me nogal een lastige serie. Ik zou mijn geld zetten op de s1500 en s14500, die heel goed als eiland te exploiteren zijn. Voor een doorschuif van eventueel DDZ is altijd de s1900 dan nog een kandidaat, daar rijdt tegenwoordig weer een beetje VIRM in.Bee schreef:En als het VIRM tijdelijk moet vervangen zie ik eigenlijk maar een logische kandidaat/slachtoffer: de s2100 / s2200.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten