Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Deventer?
Ook daar ben ik niet zo lang geleden geweest, dus misschien heb ik me alleen in de locatie vergist
Wacht, hoeveel stations heeft Nederland ook alweer?
Verrassend, ik was er echt van overtuigd dat het Hengelo was. Volgens mij heb ik namelijk helemaal niet in Almelo gewacht
Maar misschien hebben ze daar iets vergelijkbaars gedaan ;)
Ik passeerde deze plek toen ik vrij vroeg uit een nachttrein stapte, die inmiddels volgens mij niet meer rijdt.
Ik had de tram goed kunnen gebruiken, maar helaas reed hij nog niet op dit tijdstip.
Zugführer schreef:
Wacht, hoeveel stations heeft Nederland ook alweer?
Toevallig was dat deze week een vraag bij De Beste Vrienden Quiz. :')
Het ene team dacht 40 en het andere team 125 (ofzo) en het goede antwoord was 403. (Ik dacht overigens 400. )
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Het antwoord van avl keur ik goed. Ik kwam met de nachttrein uit Zagreb en stapte als één van de weinigen uit in Villa Opicina, volgens mij was het de enige reizigerstrein die toen überhaupt op dat station kwam. Vervolgens liep ik in alle vroegte naar Trieste en kwam daarbij al snel dit tramdepot tegen. Bijzonder aan deze tramlijn is dat hij voor een deel als normale tram rijdt en voor een deel als kabeltrein.
Ik daalde het stuk te voet af, waarbij ik onderstaand uitzicht over Trieste had (wat in het echt natuurlijk veel mooier was dan mijn foto, zo gaat dat...) en reisde verder per trein vanaf Trieste Centrale.
Eerst even locatie zoeken:
- waar is dit (plaats/straatnaam) en waarom verdwijnt deze tunnel?
Maar dan de eigenlijke vragen:
- hier lag een verbindingsboog van een spoorlijn welke plaats of plaatsen, eindstation(s), kon je daarover nog bereiken toen deze tunnel werd aangelegd;
- in een van de Nederlandse musea staat nog een diesellocomotief die daar vaak heeft gereden; waar is die locomotief nu.
Abtswoudsetunneltje/Abtswoudseweg, in Delft, verdwijnt vanwege de nieuwe spoortunnel. Daarvandaan lag een lijntje naar de DSM. Alleen die locomotief daar heb ik geen weet van.
Op de kaart van 1968 zie ik vanaf daar een spoorlijn naar Den Hoorn, Schipluiden, De Lier, Westerlee en Naaldwijk lopen en verder over de weg richting Den Haag, dat blijkt bij nader onderzoek de Wesstlandsche Stoomtramweg Maatschappij te zijn en daar reed materieel dat zich nu bij de museumtram Hoorn - Medemblik bevindt. Toen de tunnel werd aangelegd kon je alleen de plaatselijke fabriek nog bereiken. Maar geen idee of je dat bedoelt ;)
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 26 jan 2015, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Zugführer schreef:Op de kaart van 1968 zie ik vanaf daar een spoorlijn naar Den Hoorn, Schipluiden, De Lier, Westerlee en Naaldwijk lopen en verder over de weg richting Den Haag, dat blijkt bij nader onderzoek de Wesstlandsche Stoomtramweg Maatschappij te zijn en daar reed materieel dat zich nu bij de museumtram Hoorn - Medemblik bevindt. Maar geen idee of je dat bedoelt ;)
Die is nieuw voor mij , maar kwam die (volgens Wikipedia althans) niet aan de zuidkant van Delft uit?
Locatie is juist.
En de WSM-lijnen is een goed uitgangspunt. Maar waar in Den Haag was toen het eindpunt; en er was nog een lijn.
DE SHM is niet wat ik zoek; hint > wie verzorgde de laatste jaren de explotatie.
Er reden diesellocs, eerst uit de War Department-serie NS 160 en later uit de serie NS 450.
Die?
In december 1967 zijn op twee opeenvolgende dagen nog "nostalgische" ritten gereden met twee stoomtramlocs (18 en 30) van de Tramweg-Stichting van Delft naar Loosduinen en terug.
O ja en er was nog een lijn naar Maassluis *O*
En aftakkingen naar Hoek van Holland en Kijkduin, maar dat ging niet rechtstreeks vanuit Delft zo te zien.
Er heeft meer spoor gelegen dan ik dacht daar
Jullie zijn er bijna.
De tunnel is rond 1960 gebouwd. Een belangrijk vervoer was toen veilingproducten van de (glas)tuinbouw. Beide eindpunten lagen toen bij een veiling. Een daarvan heeft pas laat (jaren 50) de spooraansluiting gekregen na verleggen van de lijn.
Had nog gehoopt op het antwoord op de eindpunten omdat die makkelijk zijn te vinden op sporenplan.nl, jaar 1965. bron sporenplan.nl
Dat waren Loosduinen (veilingen en werkplaats/depot) en 's-Gravenzande. Loosduinen-Lijnbaan is in 1932 opgeheven (naar Kijkduin was al eerder weg); naar Maassluis in 1938 en naar Hoek van Holland is na de spoorwegstaking van 1944 niet meer hervat.
De locomotief serie die ik zocht was de serie 451-460 waarvan je nog bij de MBS kan genieten.
De WD-locs (zoals de 162) hebben alleen proef gereden en de stoomloc's 18 en 30 hebben alleen een excursie trein gereden. Bij de SHM bevinden zich nog wel de stoomloc 23 en de dieselmotorwagen 40, maar die waren in de gevraagde periode al weg bij de WSM.