1e. Hoogfrequent rijden Alkmaar/Schiphol <> Maastricht/Venlo/Heerlen is véél storingsgevoeliger dan alleen Amsterdam - Eindhoven/Maastricht rijden.
2e. Herstel van de doorgaande trein Duitsland in wordt in principe weer mogelijk. Telkens toen daar vaag sprake van was, hoorde je van politici dat dat belangrijk is voor de Brabantse economie. Dus mogen we concluderen dat de extra overstap die NS nu creëert tussen de stedenrij en Duitsland beduidend economische schade gaat berokkenen. En aan de Zeeuwse toeristensector ook wat. Voor de reiziger is het sowieso een klap. Ga in 2017 maar eens als Dortenaar een dagje naar Keulen...
3e. Een overstap minder (Venlo - Amsterdam) is niet revolutionair. Ook 10 minuten HSL-winst spreekt matig aan. Pas als NS beide voordeeltjes in 1 reis combineert (Limburg - Zuid-Holland) zet ze, na de Hanze-intercity, nu een ferme stap voor Zuid-Nederland. Meer kansen om de auto te verslaan komen dit decennium eigenlijk niet meer.
4e. Heerlenaren kunnen prima over Breda naar Schiphol (zie onderstaande tijden); Venlo’ers kunnen na de elektricificatie wel over Nijmegen naar Schiphol.
5e. Indien Limburg dat wenst kan Abellio - felicitatie op deze plek! - zorgen dat reizen van Kerkrade naar boven-de-rivieren niet moeilijker wordt. Namelijk door Sittard - Kerkrade te rijden (benevens Maastricht - Eygelshoven/Aken).
6e. Treinen Heerlen – Eindhoven/Den Haag hebben plaatscapaciteit genoeg om zelfs als enige in Weert te stoppen. Zo houdt de trein uit Maastricht extra spelingsminuten over zodat ze stipt op tijd op het PHS-traject invoegt.
Ik heb deze tijden voor ogen (zeker nu in dit topic aannemelijk is gemaakt dat ook de s3600 een kwartier verschuift):
# Alkmaar -- Amsterdam -- tot 6x per uur -– Eindhoven pauzetje <.25,.55|.00,.35> -- Maastricht
# Den Haag -- <.55 Breda .05> -- <.15 Eindhoven .50> -- Heerlen.
# Den Haag -- < .25 Breda .35> -- <.45 Eindhoven .15> -- Helmond – Horst – Venlo (20 minuten voor pauze en kopmaken)
# Heerlen (niet s 'avonds) -- <.20|.40> Eindhoven <.15|.45> -- Helmond – Deurne – Horst – Blerick – Venlo.
Blerick blijft 2x/u bereikbaar, al dan niet via Venlo. Deurne vanuit Venlo ook, al dan niet via Helmond. De door sommigen verwachtte c.q. bepleitte sprinter naar Venlo is dus niet vereist. Zulk extra geld gaat in dit model wel zitten in de 3 treinen/uur s' avonds naar Zuid-Limburg.
Erbij past goed deze IC(D)-oplossing voor Dordrecht....twee keer lezen:
# A’dam > a.00 Breda v.20 > Dordrecht > A’dam. En A’dam > Dordrecht > a.40 Breda v.00 > A’dam.
Het vereist de vorming van 3 traxx-prio-treinstammen meer. Dit lijkt mij geen wezenlijk probleem. Indien toch, dan hoop ik dat NS in ieder geval Den Haag – Venlo rijdt. Staken van het traxx-traject Den Haag – Amsterdam mocht van mij ook