Het grote tramtopic
Re: Het grote tramtopic #4
In Gent rijdt dezer dagen de eerste Flexity 2 voor een proefrit uit de remise. Een 43 meter lange tram die plaats biedt aan ruim 300 reizigers.
Lees hele bericht op Verkeersnet
Lees hele bericht op Verkeersnet
Re: Het grote tramtopic #4
De Parijse tramfeestweek gaat vandaag door, met de opening van de gloednieuwe tramlijn T8! Deze lijn verbindt Saint-Denis (vlak ten noorden van Parijs), met Épinay-sur-Seine en met de universiteit van Villetaneuse. De lijn is vooralsnog wel af, alhoewel er wel plannen zijn om de lijn te verlengen naar de nieuwe trendy woonwijk Rosa Parks in Pantin, welke tegen Parijs aanligt (ter hoogte van het Gare de l'Est). De lijn wordt, zoals het hoort en niet zoals bij de zaterdag geopende lijn T6 gebeurt, bereden door trams op stalen rails, op de lijn worden Citadis-trams gebruikt.
Tot zover het goede nieuws, want tegelijkertijd met de opening van de nieuwe tramlijnen deze week wordt er ook een groot debat gevoerd in de regio Île-de-France. Feit is dat het openbaar vervoer momenteel zwaar overbelast is. Iedereen kent de taferelen van de RER A, die met 30 treinen per uur (voor het overgrote deel dubbeldeks) nog steeds niet voldoende capaciteit biedt, maar ook op veel andere lijnen is het (veels) te druk.
Om een goed voorbeeld te geven: van alle tramlijnen die sinds 1997 geopend is is er slechts één níet zwaar overbelast. Reizigers, reizigersorganisaties en gemeentes smeken dan ook om een grote investering in het bestaande netwerk. Maar het OV in en rond Parijs wordt gecontroleerd door het STIF, de OV-autoriteit van de regio Île-de-France, en de regio wil momenteel vooral de prijzen verder verlagen, een maandabonnement voor de complete regio Île-de-France (evengroot als de Randstad) zou volgens de recentste plannen slechts 70 euro gaan kosten! De verlaging van de abonnementsprijzen zorgen echter voor een tekort van 200 miljoen euro per jaar, absoluut niet de gewenste investering.
Waarom het plan dan alsnog doorgedrukt (de prijsverlaging zou volgend jaar zomer in moeten gaan) wordt? Officieel is het natuurlijk niet de reden, maar er zijn volgend jaar verkiezingen, en de huidige socialistische coalitie wil koste wat kost aan de macht blijven... :N
Terug ontopic: YouTuber ErebosSan heeft ook bij deze opening een mooie video gemaakt! *O*
Tot zover het goede nieuws, want tegelijkertijd met de opening van de nieuwe tramlijnen deze week wordt er ook een groot debat gevoerd in de regio Île-de-France. Feit is dat het openbaar vervoer momenteel zwaar overbelast is. Iedereen kent de taferelen van de RER A, die met 30 treinen per uur (voor het overgrote deel dubbeldeks) nog steeds niet voldoende capaciteit biedt, maar ook op veel andere lijnen is het (veels) te druk.
Om een goed voorbeeld te geven: van alle tramlijnen die sinds 1997 geopend is is er slechts één níet zwaar overbelast. Reizigers, reizigersorganisaties en gemeentes smeken dan ook om een grote investering in het bestaande netwerk. Maar het OV in en rond Parijs wordt gecontroleerd door het STIF, de OV-autoriteit van de regio Île-de-France, en de regio wil momenteel vooral de prijzen verder verlagen, een maandabonnement voor de complete regio Île-de-France (evengroot als de Randstad) zou volgens de recentste plannen slechts 70 euro gaan kosten! De verlaging van de abonnementsprijzen zorgen echter voor een tekort van 200 miljoen euro per jaar, absoluut niet de gewenste investering.
Waarom het plan dan alsnog doorgedrukt (de prijsverlaging zou volgend jaar zomer in moeten gaan) wordt? Officieel is het natuurlijk niet de reden, maar er zijn volgend jaar verkiezingen, en de huidige socialistische coalitie wil koste wat kost aan de macht blijven... :N
Terug ontopic: YouTuber ErebosSan heeft ook bij deze opening een mooie video gemaakt! *O*
Re: Het grote tramtopic #4
Belgische toestanden dus -o-
Maar die trams zien er wel geyl uit! Stukken beter dan die kakelbonte Circus Bongo-expressen elders in Frankrijk..
Maar die trams zien er wel geyl uit! Stukken beter dan die kakelbonte Circus Bongo-expressen elders in Frankrijk..
Ik doe ook maar wat
Re: Het grote tramtopic #4
Het probleem met RER A moet toch deels opgelost worden door RER E te verlengen naar Mantes-la-Jolie?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #4
Daarmee los je een deel van het probleem van de RER A op, maar als de RER A rustiger wordt wordt de RER B de drukste lijn, met 900.000 reizigers per dag (+35% in 10 jaar), en daar moet men het nog doen met enkeldekstreinen en een tunnel die gedeeld wordt met de eveneens zwaar overbelaste RER D... :N
Re: Het grote tramtopic #4
Mis je in Parijs geen Ring-RER? Daardoor vindt er geen spreiding plaats tussen transit-RER-reizigers en bestemming/herkomst-RER-reizigers; wat dat betreft heeft Berlijn het nog niet zo gek voor elkaar.
Het is een spectrum.
Re: Het grote tramtopic #4
Gelukkig worden beide problemen die in de twee posts hierboven staan opgelost. Het duurt nog even, maar het komt..
Komt wel goed schatje.
Re: Het grote tramtopic #4
Is de Grand Paris Expres daar geen oplossing voor?
En waarom komen er op RER B geen dubbeldekstreinstellen? :?
En waarom komen er op RER B geen dubbeldekstreinstellen? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic #4
Op RER B heeft men besloten de toch behoorlijk oude treinstellen (de oudste zijn ondertussen 34 jaar oud) nog eens een flinke revisie te geven zodat ze nog 20 jaar meekunnen. Daar zijn enkele honderden miljoenen aan uitgegeven...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #4
Bij wat zoeken kwam ik deze informatieve site tegen met info over de tram in Gmunden.
In december 2014 is het Seebahnhof van de lijn naar Vorchdorf vervangen door een nieuw eindpunt Klosterplatz
Voorzien is dat de verbinding tussen de Klosterplatz en het trameindpunt Franz-Josef-Platz tussen september 2015 en juni 2017 wordt uitgevoerd. Daarbij moet de brug over de Traun worden vervangen.
In december 2014 is het Seebahnhof van de lijn naar Vorchdorf vervangen door een nieuw eindpunt Klosterplatz
Voorzien is dat de verbinding tussen de Klosterplatz en het trameindpunt Franz-Josef-Platz tussen september 2015 en juni 2017 wordt uitgevoerd. Daarbij moet de brug over de Traun worden vervangen.
Re: Het grote tramtopic #4
Op 18 april wordt in Antwerpen de nieuwe verbinding door de "Reuzenpijp" opengesteld, vanaf station Astrid zal de 'nieuwe' tramlijn 8 als sneltram naar Deurne en de nieuwe P+R in Wommelgem rijden onder de Turnhoutsebaan waar er nog gestopt wordt in het nieuwe station Zegel. Na 40 jaar zal deze tunnelkoker eindelijk gebruikt worden.
Wie wil kan in de week voor de opening een tentoonstelling bezoeken en een wandeling door de tunnel maken.
Voor meer info Zie hier.
Wie wil kan in de week voor de opening een tentoonstelling bezoeken en een wandeling door de tunnel maken.
Voor meer info Zie hier.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Het grote tramtopic #4
Op het Tramschema staat lijn 8 al ingetekend.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic #4
Chapeau voor Antwerpen, hier wordt tenminste nog goed geïnvesteerd in de tram, itt Nederland.
De mortuis nil nisi bene
Re: Het grote tramtopic #4
Is er een ondergrondse keerlus bij Astrid?
Re: Het grote tramtopic #4
Die is er en zal vanaf nu ook (bij mijn weten) voor het eerst structureel gebruikt worden.JWM schreef:Is er een ondergrondse keerlus bij Astrid?
Het is de bedoeling dat er later nog een inrit komt op de Frankrijklei en tram 24 ook door deze tunnel gaat rijden (die rijdt momenteel nog bovengronds). Dit is voorzien in de plannen voor de heraanleg van het noordelijke deel van de Leien (stuk tussen Rooseveltplaats en Noorderlaan).
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Het grote tramtopic #4
Hoezo wordt er in Nederland niet geinvesteerd in de tram? Den Haag krijgt nieuw materieel en er wordt aan de verlenging van lijn 19 gewerkt. In Utrecht wordt een nieuwe lijn naar de Uithof gebouwd. In Amsterdam zijn diverse uitbreidingen in onderzoek en ook daar wordt gewerkt aan nieuw materieel gewerkt. Alleen in Rotterdam is het de laatste tijd wat stiller.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #4
Vergeet ook Maastricht niet (als dat er ooit komt ?)
Laatst gewijzigd door Stéphane op za 07 mar 2015, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Het grote tramtopic #4
En Nijmegen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic #4
Ik neem aan dat hier de keerlus onder de Rooseveltplaats bedoeld wordt? En de doortrekking naar Opera en de inrit op de Frankrijklei, is daar al een datum voor bekend?Stéphane schreef:Die is er en zal vanaf nu ook (bij mijn weten) voor het eerst structureel gebruikt worden.JWM schreef:Is er een ondergrondse keerlus bij Astrid?
Het is de bedoeling dat er later nog een inrit komt op de Frankrijklei en tram 24 ook door deze tunnel gaat rijden (die rijdt momenteel nog bovengronds). Dit is voorzien in de plannen voor de heraanleg van het noordelijke deel van de Leien (stuk tussen Rooseveltplaats en Noorderlaan).
Blijf het trouwens belachelijk vinden dat alleen station Zegel opengaat onderweg, want er liggen nog twee of drie andere stations die dus ongebruikt zullen blijven..
Ik doe ook maar wat
Re: Het grote tramtopic #4
Ik bedoel inderdaad de keerlus onder de Rooseveltplaats.Ardan schreef:Ik neem aan dat hier de keerlus onder de Rooseveltplaats bedoeld wordt? En de doortrekking naar Opera en de inrit op de Frankrijklei, is daar al een datum voor bekend?Stéphane schreef:Die is er en zal vanaf nu ook (bij mijn weten) voor het eerst structureel gebruikt worden.JWM schreef:Is er een ondergrondse keerlus bij Astrid?
Het is de bedoeling dat er later nog een inrit komt op de Frankrijklei en tram 24 ook door deze tunnel gaat rijden (die rijdt momenteel nog bovengronds). Dit is voorzien in de plannen voor de heraanleg van het noordelijke deel van de Leien (stuk tussen Rooseveltplaats en Noorderlaan).
Blijf het trouwens belachelijk vinden dat alleen station Zegel opengaat onderweg, want er liggen nog twee of drie andere stations die dus ongebruikt zullen blijven..
In 2018 zouden de werken aan de Frankrijklei en het Operaplein klaar zijn (daar hoort ook de open helling bij) en zal de doortrekking in dienst gesteld worden. Of deze datum gehaald zal worden? In 2018 zijn het gemeenteraadsverkiezingen, dus nog snel even een lintje doorknippen is mooi meegenomen
Laatst gewijzigd door Stéphane op za 07 mar 2015, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Het grote tramtopic #4
Even lopen wikipedia'en, die onder de Rooseveltplaats dus In 2020 gaan de andere stations ook open en gaat ook tram 10 erdoorheen. Tenminste, dat staat er.
Ik doe ook maar wat
Re: Het grote tramtopic #4
Dat klopt jaArdan schreef:Even lopen wikipedia'en, die onder de Rooseveltplaats dus In 2020 gaan de andere stations ook open en gaat ook tram 10 erdoorheen. Tenminste, dat staat er.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Het grote tramtopic #4
Je zegt het al zelf: In Amsterdam doet men onderzoek... Tram 19 duurt nog een eeuwigheid en de Uithoflijn is ook nog niet klaar. En tot zover alle tramprojecten in Nederland.Bee schreef:Hoezo wordt er in Nederland niet geinvesteerd in de tram? Den Haag krijgt nieuw materieel en er wordt aan de verlenging van lijn 19 gewerkt. In Utrecht wordt een nieuwe lijn naar de Uithof gebouwd. In Amsterdam zijn diverse uitbreidingen in onderzoek en ook daar wordt gewerkt aan nieuw materieel gewerkt. Alleen in Rotterdam is het de laatste tijd wat stiller.
De mortuis nil nisi bene
Re: Het grote tramtopic #4
De opening van de Reuzenpijp heeft 30 jaar geduurd. Hoezo duurt het dan lang in Nederland? De bouw van de Uithoflijn is vorig jaar gestart en dat gaat niet dertig jaar duren
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #4
In dertig jaar wordt de lijn vast gesloopt voor een tunnel ;-)
De mortuis nil nisi bene
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten