Alleen had Bee er overheen gekeken volgens mij, dus daarom.renevisscher schreef:Klopt inderdaad, dat had ik er ook bij gemeld.

Alleen had Bee er overheen gekeken volgens mij, dus daarom.renevisscher schreef:Klopt inderdaad, dat had ik er ook bij gemeld.
Nee dus. Ik het Programma van Eisen gevonden. Op pagina 103 staat:Milco schreef:Betekent dit dat de huidige elektrische GTW's (Heuvellandlijn) per ingang van de nieuwe concessie uit de dienst gaan? Lijkt mij erg zonde eigenlijk, of zouden ze doorgeschoven (kunnen) worden naar een andere vervoerder in Nederland? (Misschien biedt het Connexxion mogelijkheden de treinen op de Valleilijn te verlengen?)
Op pagina 104 staat dit in juridische taal in diverse artikelen nog eens nader beschreven: in de artikelen D.4.10 en D.4.11 staat beschreven dat de elektrische GTW's overgenomen moeten worden, tijdens de gehele concessielooptijd mogen worden ingezet en na de concessielooptijd door de volgende vervoerder overgenomen moeten worden. Oftewel: Abellio neemt verplicht de elektrische GTW's over en dus vrijwillig de dieseltjes.Programma van Eisen schreef:De Concessiehouder heeft de verplichting de lease van de Elektrische Treinstellen die op dit moment binnen de huidige concessie ingezet worden voor de exploitatie van de stoptreindienst Kerkrade Centrum –
Maastricht Randwyck (Heuvellandlijn) over te nemen. Voor de Dieseltreinstellen die op dit moment binnen
de huidige concessie ingezet worden voor de exploitatie van de stoptreindienst Nijmegen – Roermond
(Maaslijn) geldt deze verplichting niet.
Programma van Eisen, pagina 117, artikel E.1.9 schreef: De Concessiehouder is verantwoordelijk voor de plaatsing en het beheer en onderhoud van de haltepalen (incl. kopborden). De Concessiehouder draagt er zorg voor dat uiterlijk bij de start van de Concessie Limburg op alle haltes een haltepaal (incl. kopbord) geplaatst is. De Concessiehouder draagt zorg voor een uniforme uitstraling van de haltepalen (passend binnen het aangeboden integrale concept voor de huisstijl).
De huidige en eventueel in de periode tot gunning nog te plaatsen haltepalen (incl. kopborden) worden door de huidige concessiehouder verwijderd. Haltepalen zijn eigendom van de eigenaar van de grond waar zij op staan.
Het uiteindelijke PvE spreekt dus over verplichte overname van het elektrische materieel, maar de overige berichtgeving spreekt alleen over inzet van nieuwe elektrische treinen. Het leek mij gezien het PvE duidelijk, maar dat is het dus eigenlijk toch niet...
- Ontwerp PvE: Bij de start van de concessie dient met uitzondering van de Maaslijn en de Heuvellandlijn nieuw materieel te worden ingezet.
- PvE: Vanwege het korte tijdvak tussen definitieve gunning en start concessie wordt de mogelijkheid geboden om het eerste jaar van concessie (ultimo december 2017) bestaande elektrische treinen in te zetten. Dit om de vervoerder iets meer tijd te geven voordat nieuwe elektrische treinen moeten worden ingezet. Deze bestaande elektrische treinen moeten wel voldoen aan alle eisen in het PvE en mogen niet ouder zijn dan bouwjaar 2000.
Nogal stigmatiserend... overigens vroeg ik me dat ook af bij Breng met haar Roze kleurstelling. Gelukkig heeft men wel afgezien van de roze busborden voor de regio, uiteindelijk is alleen het blauwe breng erop gekomen.Obus schreef:*DOOR!. Tja. Hopelijk gaat dit slechte idee niet door na bezwaar van CXX. Welke sufkop heeft deze afschuwelijk naam met bijbehorende roze kleurstelling bedacht? Henk Krol?
Lijkt me niet, aangezien NS juist van het inchecken per vervoerder af wilde. Maar je weet natuurlijk nooit....Obus schreef:Sowieso vraag ik mij af of er verschillende inchecksystemen komen - dus dat je moet overchecken als je tussen NS en Abellio wisselt.
Die intercity naar Aachen stond toch al lang op de planning? Al voor de winnaar van de concessie bekend werd gemaakt heb ik al plannen gelezen waarbij het de bedoeling was de sneltrein Maastricht - Heerlen door te trekken naar Aachen.Obus schreef: *Extra trein naar Duitsland. Hèhè, hier hebben we even op moeten wachten: een IC naar Aken. Een grote winst voor Limburg en Duitsland. Gaat deze trein overigens te Landgraaf stoppen of niet? En komen er ovc palen op het Duitse traject. Ik ben benieuwd.
Volgens mij is die Intercity een ander plan dan de doortrekking van de sneltrein :?Zugführer schreef: Die intercity naar Aachen stond toch al lang op de planning? Al voor de winnaar van de concessie bekend werd gemaakt heb ik al plannen gelezen waarbij het de bedoeling was de sneltrein Maastricht - Heerlen door te trekken naar Aachen.
Ik zie Den Haag echt niet die IC weghalen bij het HRN. Zeker niet omdat dat helemaal niet voordelig is voor de Limburgse reiziger, omdat de rechtstreekse verbinding met Utrecht en verder dan verdwijnt. Daarnaast wordt het in Eindhoven ook wel erg vervelend als (bijna) alle IC's daar moeten gaan keren.Michael 1988 schreef:@Obus. In de plannen van provincie Limburg zou de IC Eindhoven - Maastricht in de toekomst bij deze concessie gaan horen. Misschien dat Abellio daar nachttreinen op wil zetten. Echter over de IC hangt nog af van de toestemming van Den Haag of het door gaat of niet. Althans dat stond in de PvE.
Dat zegt Klaasje toch? De concessie die 2 maanden geleden isgestart, is de HRN concessie.SuperGhost schreef:Die inspanningsverplichting heeft Limburg niet opgelegd, maar het rijk, die staat namelijk in de HRN-concessie![]()
Daarom heeft Klaasje het ook over "vanaf 2021". Op dat moment moet de IC NG rijden die de diensten over de HSL overneemt.En dat er TRAXX genoeg is weet ik zo net nog niet, die TRAXX'en zijn namelijk al hard nodig voor de diensten die over de HSL moeten gaan rijden (2x Amsterdam-Breda, 2x Amsterdam-Rotterdam, 4x Den Haag-Eindhoven, 1x Amsterdam-Breda-Brussel). Ik denk dat je dan voorlopig al niet zo veel meer over houdt.
Op dit moment stappen er in Heerlen bedroevend weinig mensen in de trein naar Aken. Heeft deels waarschijnlijk te maken met buslijn 50 die nu de verbinding Maastricht- Aken zonder overstap biedt.Berk-24 schreef:Wat is er mis met een overstap in Heerlen? De vervoersrelatie Maastricht-Aachen is vele male sterker dan Eindhoven-Aachen. Er zit eenmaal een taalbarriere tussen dat de vervoersvraag sterk doet afzwakken. Bovendien is Maastricht-Aachen makkelijker te realiseren.
We zagen al met Maastricht-Brussel dat internationaal vervoer op lange afstand niet overal werkt en dan is Brussel nog officieel Nederlandstalig (men had er eigenlijk Oostende-Maastricht en Brussel-Eupen van moeten maken zodat Maastricht een directe verbinding met Leuven, Gent, Brugge en Oostende kreeg). Ik denk dat Eindhoven-Aachen dan de volgende flop wordt. Overstappen in Heerlen is geen ramp, echt niet.
Een stop in Leuven en bediening in de avonduren en het weekend was in mijn ogen al voldoende geweest.Berk-24 schreef: We zagen al met Maastricht-Brussel dat internationaal vervoer op lange afstand niet overal werkt en dan is Brussel nog officieel Nederlandstalig (men had er eigenlijk Oostende-Maastricht en Brussel-Eupen van moeten maken zodat Maastricht een directe verbinding met Leuven, Gent, Brugge en Oostende kreeg)
Vraag me af of ICR met een leeftijd van 40 jaar nog wel geschikt is voor zulke internationale verbindingen al zijn rijtuigen zo besteld indien nodig.Meltrain schreef:SuperGhost schreef:Daarom heeft Klaasje het ook over "vanaf 2021". Op dat moment moet de IC NG rijden die de diensten over de HSL overneemt.En dat er TRAXX genoeg is weet ik zo net nog niet, die TRAXX'en zijn namelijk al hard nodig voor de diensten die over de HSL moeten gaan rijden (2x Amsterdam-Breda, 2x Amsterdam-Rotterdam, 4x Den Haag-Eindhoven, 1x Amsterdam-Breda-Brussel). Ik denk dat je dan voorlopig al niet zo veel meer over houdt.
En Lijn 50 rijdt zeer frequent terwijl de boemel maar 1x per uur rijdt. Bovendien zijn Nederlandse vervoersbewijzen geldig (zelfs een actieprijs van €8 voor een retourtje) op het hele traject en heb je geen gedoe met internationale kaartjes.Ezra schreef: Op dit moment stappen er in Heerlen bedroevend weinig mensen in de trein naar Aken. Heeft deels waarschijnlijk te maken met Lijn 50 die nu de verbinding Maastricht- Aken zonder overstap biedt.
Sterker nog. Vaals ligt tegen Aachen aan en is sterk afhankelijk van de faciliteiten van die stad.De bus rijdt ook een hele andere route dan de trein en is voornamelijk gericht op de pendelaar tussen de dorpen tussen Vaals en Maastricht (dat dat ding doorrijdt naar Aachen is omdat Aachen niet erg ver van Vaals af ligt)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten