Dat is die allangwaldo79 schreef:En de treinreis via Asdz kun je nu al op IC-niveau maken
Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Een situatie met een IC-stop in Harderwijk kan misschien sneller zijn vanaf Utrecht, maar tegelijkertijd is de toegevoegde waarde op de situatie die we nu al hebben best beperkt te noemen, omdat bijvoorbeeld vanuit Nijmegen/Arnhem, Zwolle en noordelijker en Den Haag al andere gelijkwaardige of betere routes beschikbaar zijn. Voor Rotterdam is het eigenlijk om het even en de vraag is of daar nog wel een grote doelgroep zit vanwege Schiphol én Zestienhoven. Wat je dan nog over hebt is Utrecht en Amersfoort. Voor dat laatste zal de sprinter ook wel toereikend zijn, voor Utrecht is de reisroute via Amsterdam Zuid weliswaar met een extra overstap, maar dan veroorzaak je geen hinder voor de vele doorgaande reizigers die niet in Harderwijk moeten zijn.
En nogmaals, naar verwachting gaat het in de eerste jaren om 16 vluchten per dag. Dat zijn beperkte aantallen reizigers die perfect afgehandeld worden met een reisroute via Lelystad Centrum. Het gerucht bestaat dat Lelystad een bestemming van Ryanair zal gaan worden en mijn verwachting is dat minstens 50% van deze reizigers Amsterdam als bestemming zal hebben, zeker het publiek dat Easyjet op Schiphol trekt in acht houdende. :)
En nogmaals, naar verwachting gaat het in de eerste jaren om 16 vluchten per dag. Dat zijn beperkte aantallen reizigers die perfect afgehandeld worden met een reisroute via Lelystad Centrum. Het gerucht bestaat dat Lelystad een bestemming van Ryanair zal gaan worden en mijn verwachting is dat minstens 50% van deze reizigers Amsterdam als bestemming zal hebben, zeker het publiek dat Easyjet op Schiphol trekt in acht houdende. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Nog niet, ik heb het dan ook over een groeistiuatieThom91 schreef:Want dat is bij Eindhoven ook echt een heel groot issue?sirvinniei schreef:Ik bedoelde dat aangezien het vliegveld niet dicht bij het spoor ligt en de meeste touridten het openbaar vervoer nemen is het lastig om als het vliegveld groeit alle toeristen met de bus te vervoeren.
Ik denk toch wel op z'n minst 10.000, de meeste toeristen (de helft) zullen waarschijnlijk het OV nemen (ze hebben waarschijnlijk geen auto in NL staan) plus nog de reizigers uit Nederland. Daarnaast zit ee een hele sterke piek in tijdens de vakanties die je niet hebt bij studenten dus gaat dit dagelijkse gemiddelde niet op.Waarom niet? Het gemiddelde aantal reizigers per dag is 18.000 (6,7 miljoen per jaar), waarvan dus een flink deel af moet dat per auto, taxi of vliegtuig komt (reizigers met een vlucht via Lelystad zitten in die 6,7 miljoen).
Laten we het OV-aandeel voor het gemak op een zeer hoge 5.000 per dag zetten. Dat is prima te verbussen. Ter vergelijking: hier in Nijmegen worden dagelijks het viervoudige aantal reizigers verbust tussen Nijmegen CS en de campus Heyendaal en daarbij worden nog niet eens dubbelgelede bussen ingezet (de meeste bussen zijn zelfs niet eens geleed)
Trouwens, heijendaal heeft wel een station en in Nijmegen worden zelfs trams overwogen, die vergelijking gaat niet op ;-)
Ik heb geen onderschrift
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Dank voor je uitleg.sirvinniei schreef:Ik bedoelde dat aangezien het vliegveld niet dicht bij het spoor ligt en de meeste touridten het openbaar vervoer nemen is het lastig om als het vliegveld groeit alle toeristen met de bus te vervoeren.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Voor reizigers vanuit Utrecht en verder vanuit het zuiden is een Intercitystop op Harderwijk weer wel zinvol.SuperGhost schreef:Dat is dus langzamer dan via HarderwijkBee schreef:Een intercitystop op Harderwijk is niet nodig, reizigers kunnen ook in Amsterdam Zuid overstappen voor Lelystad in plaats van Utrecht.
-
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Ter vergelijking: Het vervoer naar Eindhoven Airport is ook met bussen geregeld (ook daar is al menig discussie over gevoerd: busvervoer naar een vliegveld> bereikbaarheid> concurrentiepositie). Hoeveel vluchten gaan er per dag vanaf Eindhoven en hoeveel mensen vertrekken er per dag met het vliegtuig vanaf Eindhoven?Bee schreef: En nogmaals, naar verwachting gaat het in de eerste jaren om 16 vluchten per dag. Dat zijn beperkte aantallen reizigers die perfect afgehandeld worden met een reisroute via Lelystad Centrum. Het gerucht bestaat dat Lelystad een bestemming van Ryanair zal gaan worden en mijn verwachting is dat minstens 50% van deze reizigers Amsterdam als bestemming zal hebben, zeker het publiek dat Easyjet op Schiphol trekt in acht houdende. :)
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Nee, want bijvoorbeeld een reiziger uit 's-Hertogenbosch naar Lelystad Airport kan met evenveel overstappen reizen via Amsterdam Zuid.Ezra schreef:Voor reizigers vanuit Utrecht en verder vanuit het zuiden is een Intercitystop op Harderwijk weer wel zinvol.SuperGhost schreef:Dat is dus langzamer dan via HarderwijkBee schreef:Een intercitystop op Harderwijk is niet nodig, reizigers kunnen ook in Amsterdam Zuid overstappen voor Lelystad in plaats van Utrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Maar dat kost hem dan dus wel een kwartier extra reistijd.
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Nu nog wel, in 2017 niet. En we hebben het nog steeds over 16 vliegtuigen per dag, niet over Schipholiaanse hoeveelheden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Misschien moet je eens berichten lezen, ik heb dus duidelijk uitgelegd dat een IC-stop in Harderwijk ten opzichte van die toekomstsituatie nog altijd sneller is. Nu is zelfs de sprinter naar Harderwijk nog ruim 20 minuten sneller. Een IC-stop ten opzichte van de huidige situatie zou dus niet een kwartier sneller zijn dan via A'dam Zuid, maar zelfs een ruime 35 minuten.
Soms lijkt het echt alsof je tegen een muur praat hier :N
Soms lijkt het echt alsof je tegen een muur praat hier :N
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Een IC stop te Harderwijk betekent ook ingrijpende gevolgen voor knoop Zwolle en Amersfoort, reistijdverlenging voor duizenden passagiers die tussen Zwolle en Amersfoort reizen terwijl een handvol reizigers naar Lelystad er profijt van hebben.
Komt wel goed schatje.
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Misschien moet je gewoon eens lezen dat een één-station oplossing gewoon veel logischer en goedkoper is en minder reizigers met nodeloze extra reistijd opzadelt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
@SuperGhost: je rekent vanaf het verkeerde punt en trekt daardoor onjuiste conclusies: leuk dat Sprinter naar Harderwijk + bus een kwartier sneller is, maar als je vanaf Eindhoven die Sprinter naar Harderwijk wilt nemen moet je met de s3500 in Utrecht aankomen. Je zit dus al in de trein naar Amsterdam Zuid en verliest juist een kwartier tijd omdat de overstap op de s5600 in Utrecht 13 minuten is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Heerlijk nachtnettreinen naar Lelystad. Busvervoer moet nog worden geregeld in die plaats. Oh ja; nog een paar aanpassingen aan het vliegveld mogen ook nog wel gebeuren. Even kijken hoe de "terminal" eruit ziet. Eh; heeft het wel een terminal?
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Er komt een nieuwe terminal. En een langere landingsbaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Overigens ben ik wel een voorstander van 4 Sprinters per uur tussen Amersfoort en Harderwijk, als je de drukte nu soms ziet.Bee schreef:Voor dat laatste zal de sprinter ook wel toereikend zijn, voor Utrecht is de reisroute via Amsterdam Zuid weliswaar met een extra overstap, maar dan veroorzaak je geen hinder voor de vele doorgaande reizigers die niet in Harderwijk moeten zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Maar dat lijkt me minder relevant in deze discussie. Maar zoals eerder betoogd gaat het niet om substantiële hoeveelheden vluchten en dat pas op langere termijn.
-
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Ja, dan zit je alleen wel weer met keren en de tweesporigheid rond Harderwijk.Meltrain schreef:Overigens ben ik wel een voorstander van 4 Sprinters per uur tussen Amersfoort en Harderwijk, als je de drukte nu soms ziet.Bee schreef:Voor dat laatste zal de sprinter ook wel toereikend zijn, voor Utrecht is de reisroute via Amsterdam Zuid weliswaar met een extra overstap, maar dan veroorzaak je geen hinder voor de vele doorgaande reizigers die niet in Harderwijk moeten zijn.
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Ten oosten van Harderwijk (richting Zwolle) is wel ruimte voor een derde spoor. Denk er aan dat vroeger een goederenlijntje richting de haven ging. De ruimte is zichtbaar bij de spoorwegovergang van de Hoofdweg ter plaatse.
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Hoe worden Maastricht-Aachen airport en vliegveld Eelde eigenlijk per ov bediend? Volgens mij niet door meer dan een 1x per uur rijdende streeklijn. En om hoeveel vluchten gaat het daar per dag dan?waldo79 schreef:Maar dat lijkt me minder relevant in deze discussie. Maar zoals eerder betoogd gaat het niet om substantiële hoeveelheden vluchten en dat pas op langere termijn.
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Vliegschema Maastricht:
Winterseizoen (waarbij er op woensdag niet wordt gevlogen van MAA)
Zomerseizoen:
Een aantal vluchten gaan via GRQ = Groningen Eelde.
Winterseizoen (waarbij er op woensdag niet wordt gevlogen van MAA)
Zomerseizoen:
Een aantal vluchten gaan via GRQ = Groningen Eelde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
In dit geval kun je beter zeggen dat het vliegtuig via Maastricht gaat, want Eelde is het begin- en eindpunt van die vluchten.Een aantal vluchten gaan via GRQ = Groningen Eelde
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Voor zover ik weet wordt het casino dat nu aan de middenweg staat verplaatst naar het pand van de nieuwe bioscoop die nog gebouwd moet worden. De ruimte die dan vrij komt (ik neem aan dat de coffeeshop dan ook verplaatst) wordt dan gebruikt om een nieuwe weg voor auto's aan te leggen. De huidige weg naar het station wordt dan omgetoverd tot busbaan waardoor een enorm knelpunt al snel verdwijnt. Hoe de overige tijdswinst wordt behaald is mij onbekend. Misschien dat de huidige ventweg naast de houtribweg ook een busbaan wordt waardoor de bus vrijwel vrij baan heeft richting het vliegveld. Maar de achterliggende gedachte is denk ik dat ze een halfuursdienst willen rijden met 1 bus
Als je het nu op google maps bekijkt is het zonder oponthoud 8 minuten met een auto te rijden. Dus het is mogelijk
Als je het nu op google maps bekijkt is het zonder oponthoud 8 minuten met een auto te rijden. Dus het is mogelijk
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Er wordt vaak in een 'driehoek' gevlogen: Antalya-Groningen-Maastricht-Antalya bijvoorbeeld.groningen schreef: In dit geval kun je beter zeggen dat het vliegtuig via Maastricht gaat, want Eelde is het begin- en eindpunt van die vluchten.
Hier het lijstje voor Groningen Airport:
Het winterseizoen stelt een stuk minder voor; dan gaat het om zo'n twee vluchten per dag.Groningen Airport Eelde: Zomerseizoen 2015
VLUCHTEN PER WEEKDAG:
Maandag (4): Antalya (Corendon), Faro (Transavia), Gdansk (Wizz), Londen (FlyBe)
Dinsdag (3): Antalya (Arke), Bodrum (Corendon), Londen (FlyBe)
Woensdag (4): Gran Canaria (Transavia), Kreta (Transavia), Londen (FlyBe), Mallorca (Transavia)
Donderdag (3): Antalya (Corendon), Kos (Transavia), Londen (FlyBe)
Vrijdag (7): Antalya (Arke), Bodrum (Corendon), Corfu (Aegean), Faro (Transavia), Gdansk (Wizz), Londen (FlyBe), Tenerife (Transavia)
Zaterdag (3): Antalya (Transavia), Gran Canaria (Transavia), Lanzarote (Transavia)
Zondag (4): Kos (Transavia), Kreta (Transavia), Londen (FlyBe), Mallorca (Transavia)
Totaal aantal vluchten per week: 28
Qua OV wordt de luchthaven bediend door stadslijn 2 die twee keer per uur rijdt ('s avonds één keer). Voor Maastricht geldt dezelfde frequentie (met lijn 59). Het plan is wel dat Lelystad Airport heel wat meer vluchten gaat verwerken dan de genoemde twee.
Re: Lelystad Airport mag definitief uitbreiden (gevolgen).
Eelde gaat zeer waarschijnlijk ten onder als Lelystad open gaat. Geen uitzicht op subsidie en de maatschappijen zullen liever vanaf Lelystad vliegen omdat het meer omwonenden heeft in de ruime omgeving dan Eelde.
Maastricht is ook einde verhaal, maar dan met nog een paar jaar extra. Maar eigenlijk ook een zinloos vliegveld met het grotere Liège om de hoek.
Maastricht is ook einde verhaal, maar dan met nog een paar jaar extra. Maar eigenlijk ook een zinloos vliegveld met het grotere Liège om de hoek.
Laatst gewijzigd door Suus op do 02 apr 2015, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten