Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Uit mn hoofd maximaal 12 jaar. De bussen van connexxion zijn bij de start van de concesie 8 jaar.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
De Amba's en die enkele Citaro G komen uit 2008.
Ken de eisen van Utrecht niet, maar bij andere recente aanbestedingen waren de eisen:
- Voertuigen maximaal 12 jaar oud
- Minimaal euro V motoren.
Ken de eisen van Utrecht niet, maar bij andere recente aanbestedingen waren de eisen:
- Voertuigen maximaal 12 jaar oud
- Minimaal euro V motoren.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Bussen in de nieuwe concessie Utrecht mogen maximaal 12 jaar oud zijn en moeten aan EEV voldoen. Voor de scholierenlijnen geldt de leeftijdsgrens niet.
Het betekent dus dat er niet per se bussen gekocht moeten worden; de bestaande bussen kunnen blijven rijden, of er kunnen bussen uit andere concessiegebieden worden doorgeschoven. Ook de komende jaren komen er nog genoeg bussen vrij in de diverse concessies in Nederland. Materieel telt ook niet zo zwaar mee in de gunningscriteria: inclusief duurzaamheidsplan gaat het om slechts 10 procent van de punten. Deze aanbesteding draait om kwantiteit, niet kwaliteit.
Het betekent dus dat er niet per se bussen gekocht moeten worden; de bestaande bussen kunnen blijven rijden, of er kunnen bussen uit andere concessiegebieden worden doorgeschoven. Ook de komende jaren komen er nog genoeg bussen vrij in de diverse concessies in Nederland. Materieel telt ook niet zo zwaar mee in de gunningscriteria: inclusief duurzaamheidsplan gaat het om slechts 10 procent van de punten. Deze aanbesteding draait om kwantiteit, niet kwaliteit.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Hmm ja, dat vind ik het belachelijke eraan. Er zijn een paar (lage) eisen voor ontsluiting van bepaalde kernen maar voor de rest draait het voor het grootste deel voor het aantal DRUS. Waarschijnlijk heeft dit tot gevolg dat sterke lijnen worden versterkt en zwakke lijnen worden ingekrompen zonder oog voor maatwerk (wat steeds belangrijker zou moeten worden)
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Dat is het gevolg van al die bezuinigingen op het OV-budget vanuit het rijk. De provincies proberen de bezuinigingen te verbloemen door op sterke lijnen de frequentie nog verder te verhogen (wat lang niet altijd noodzakelijk hoeft te zijn), zodat het lijkt alsof er minder bezuinigd wordt.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
In het PvE hebben bussen die Euro VI gas hebben de hoogste wegingsfactor (5,0 ten opzichte van Euro VI diesel (4,7), EEV gas (2,3) en EEV diesel (0)). De kans is dus het grootst dat er Euro VI gasbussen worden aangeschaft. Wat zou dan kunnen: MAN, Mercedes..........Statler Rail schreef:Bussen in de nieuwe concessie Utrecht mogen maximaal 12 jaar oud zijn en moeten aan EEV voldoen. Voor de scholierenlijnen geldt de leeftijdsgrens niet.
Het betekent dus dat er niet per se bussen gekocht moeten worden; de bestaande bussen kunnen blijven rijden, of er kunnen bussen uit andere concessiegebieden worden doorgeschoven. Ook de komende jaren komen er nog genoeg bussen vrij in de diverse concessies in Nederland. Materieel telt ook niet zo zwaar mee in de gunningscriteria: inclusief duurzaamheidsplan gaat het om slechts 10 procent van de punten. Deze aanbesteding draait om kwantiteit, niet kwaliteit.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Ook gewoon van het beleid van de provincie, en aangezien dezelfde coalitie nog een meerderheid heeft in Utrecht... Bussen door de kleine kernen was hier in ieder geval een van de hoofd-verkiezingsonderwerpen: simpel gezegd was de keuze tussen wel een bus of geen bus en budget voor buurtbusprojecten.SuperGhost schreef:Dat is het gevolg van al die bezuinigingen op het OV-budget vanuit het rijk. De provincies proberen de bezuinigingen te verbloemen door op sterke lijnen de frequentie nog verder te verhogen (wat lang niet altijd noodzakelijk hoeft te zijn), zodat het lijkt alsof er minder bezuinigd wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
En elektrische bussen? Hebben die geen voordeel?Ezra schreef:In het PvE hebben bussen die Euro VI gas hebben de hoogste wegingsfactor (5,0 ten opzichte van Euro VI diesel (4,7), EEV gas (2,3) en EEV diesel (0)). De kans is dus het grootst dat er Euro VI gasbussen worden aangeschaft. Wat zou dan kunnen: MAN, Mercedes..........Statler Rail schreef:Bussen in de nieuwe concessie Utrecht mogen maximaal 12 jaar oud zijn en moeten aan EEV voldoen. Voor de scholierenlijnen geldt de leeftijdsgrens niet.
Het betekent dus dat er niet per se bussen gekocht moeten worden; de bestaande bussen kunnen blijven rijden, of er kunnen bussen uit andere concessiegebieden worden doorgeschoven. Ook de komende jaren komen er nog genoeg bussen vrij in de diverse concessies in Nederland. Materieel telt ook niet zo zwaar mee in de gunningscriteria: inclusief duurzaamheidsplan gaat het om slechts 10 procent van de punten. Deze aanbesteding draait om kwantiteit, niet kwaliteit.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Staat niet in het PvE.
Ik zou als vervoerder de kansen afwachten en kijken of gasbussen echt voordeel geven. Ik denk namelijk dat een hybride bus voor Amersfoort geweldig zal zijn. Schijnt qua 'schoonheid' Euro 6 motor met 30% minder brandstofverbruik te zijn tegenwoordig, maar wel hogere aanschafprijs.
Ik zou als vervoerder de kansen afwachten en kijken of gasbussen echt voordeel geven. Ik denk namelijk dat een hybride bus voor Amersfoort geweldig zal zijn. Schijnt qua 'schoonheid' Euro 6 motor met 30% minder brandstofverbruik te zijn tegenwoordig, maar wel hogere aanschafprijs.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Weet trouwens iemand hoeveel DRUs er op het moment worden gereden?
Ik heb geen onderschrift
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Via deze link is het derde Nota van Inlichtingen te vinden. Let op! Het zip-bestand is meer dan 900MB groot.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Wat zijn de belangrijkste vragen in de NvI?
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Als je het NvI wilt lezen kan je dat ook via deze link lezen.CamilleKreemers schreef:Wat zijn de belangrijkste vragen in de NvI?
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Daar is mijn computer al 10 minuut mee bezig om op 40% te komen.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Een opvallende vraag in mijn ogen:
Wanneer wij de huidige dienstregeling afzetten tegen de totaalsom van exploitatiebijdrage en reizigersopbrengsten kun je niet anders dan concluderen dat deze concessie nu zwaar verlieslatend moet zijn (en naar wij begrijpen ook is). De geboden dienstregeling overstijgt dus duidelijk de vraag. Dit onderkent u in uw visie. U stelt in uw PvE op pagina 5 dan ook: “Busvervoer wordt alleen aangeboden op die plekken en tijdstippen dat er voldoende vraag is. Dit houdt in dat de bussen een goede bezettingsgraad kennen en dat er zo min mogelijk bussen met lage bezetting rijden.” Door de aanpassing van gunningcriterium 1 (aantal dru’s per jaar) dwingt u vervoerders,om een kans te maken, nog meer dru’s te gaan offreren dan in de huidige dienstregeling het geval is. De focus komt daardoor vooral niet op kwaliteit of duurzaamheid te liggen. Kortom, liever veel goedkope dru’s de hele dag door dan dure dru’s in de spits. Ter illustratie: de hele busvloot hybride in plaats van euro-6 diesel levert 0,3 punt op, maar kost de inschrijver een vermogen. Dezelfde 0,3 punt staat ook voor 508 dru’s bieden op jaarbasis, oftewel elke werkdag in de daluren 2 dru’s extra. Welk doel dient deze verruiming naar 560.000 dru’s?
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
De emissieberekening van de busvloot:Ezra schreef:In het PvE hebben bussen die Euro VI gas hebben de hoogste wegingsfactor (5,0 ten opzichte van Euro VI diesel (4,7), EEV gas (2,3) en EEV diesel (0)). De kans is dus het grootst dat er Euro VI gasbussen worden aangeschaft. Wat zou dan kunnen: MAN, Mercedes..........Statler Rail schreef:Bussen in de nieuwe concessie Utrecht mogen maximaal 12 jaar oud zijn en moeten aan EEV voldoen. Voor de scholierenlijnen geldt de leeftijdsgrens niet.
Het betekent dus dat er niet per se bussen gekocht moeten worden; de bestaande bussen kunnen blijven rijden, of er kunnen bussen uit andere concessiegebieden worden doorgeschoven. Ook de komende jaren komen er nog genoeg bussen vrij in de diverse concessies in Nederland. Materieel telt ook niet zo zwaar mee in de gunningscriteria: inclusief duurzaamheidsplan gaat het om slechts 10 procent van de punten. Deze aanbesteding draait om kwantiteit, niet kwaliteit.
Emissiecategorie = wegingsfactor
EEV diesel = 0
EEV gas = 2,3
Euro VI diesel = 4,7
Euro VI gas = 5
Hybride = 5
Elektrisch = 5
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Hier vind je het NvI 3.CamilleKreemers schreef:Daar is mijn computer al 10 minuut mee bezig om op 40% te komen.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
ik krijg de volgende vragen naar aanleiding van het NvI:
- Waarom zou de provincie nu meer vragen dan tot nu toe gedaan werd?
- Kennelijk is de huidige concessie van CXX zwaar verlieslatend. Wanneer wordt je een zwaar verlieslatende concessie?
- Welke vervoerders zouden deze concessie aandurven?
- Waarom zou de provincie nu meer vragen dan tot nu toe gedaan werd?
- Kennelijk is de huidige concessie van CXX zwaar verlieslatend. Wanneer wordt je een zwaar verlieslatende concessie?
- Welke vervoerders zouden deze concessie aandurven?
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Waarop baseer je dat?CamilleKreemers schreef: - Kennelijk is de huidige concessie van CXX zwaar verlieslatend. Wanneer wordt je een zwaar verlieslatende concessie?
Ik vind het jammer dat er weinig wordt ingezet op innovatie (zuinigere bussen, vervoer op afroep)
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Ik haal dat uit onderstaande tekst op pagina 37 van de NvI. Daar staat namelijk:
Wanneer wij de huidige dienstregeling afzetten tegen de totaalsom van exploitatiebijdrage en reizigersopbrengsten kun je niet anders dan concluderen dat deze concessie nu zwaar verlieslatend moet zijn (en naar wij begrijpen ook is). De geboden
dienstregeling overstijgt dus duidelijk de vraag. Dit onderkent u in uw visie. U stelt in uw PvE op pagina 5 dan ook: “Busvervoer wordt alleen aangeboden op die plekken en tijdstippen dat er voldoende vraag is. Dit houdt in dat de bussen een goede bezettingsgraad kennen en dat er zo min mogelijk bussen met lage bezetting rijden.” Door de aanpassing van gunningcriterium 1 (aantal dru’s per jaar) dwingt u vervoerders, om een kans te maken, nog meer dru’s te gaan offreren dan in de huidige dienstregeling het geval is. De focus komt daardoor vooral niet op kwaliteit of duurzaamheid te liggen. Kortom, liever veel goedkope dru’s de hele dag door dan dure dru’s in de spits.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
In het (openbaar beschikbare) vervoerplan 2015 van Connexxion staat:
Wijzigingen DRU:
-576:48 (spits)
-4555:19 (dal)
Wijzigingen financieel:
€ -336.940,78
Stel dat spits en dal even duur is (niet waarschijnlijk, maar meer info hebben we niet), dan betekent dit een DRU-prijs van:
€ 336.940,78 / (576+4555) = €65,-
Dat zou super weinig zijn. IJsselmond bijvoorbeeld had een minimumprijs van €110 in het bestek staan.
Wijzigingen DRU:
-576:48 (spits)
-4555:19 (dal)
Wijzigingen financieel:
€ -336.940,78
Stel dat spits en dal even duur is (niet waarschijnlijk, maar meer info hebben we niet), dan betekent dit een DRU-prijs van:
€ 336.940,78 / (576+4555) = €65,-
Dat zou super weinig zijn. IJsselmond bijvoorbeeld had een minimumprijs van €110 in het bestek staan.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Ik vraag me af of de DRU-prijs die daar staat genoemd uitsluitend de prijs is die de provincie gepresenteerd krijgt heeft genoteerd, of de Echte kostenprijs incl. reizigersinkomsten is.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Ik vind het gek dat deze concessie zo verlieslatend is, want buiten de spits is de bediening redelijk uitgekleed, veel kernen worden in het weekend en savonds niet aangedaan terwijl dat in veel concessies een vereiste is.
Ik heb geen onderschrift
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Dit is het bedrag dat de provincie betaald, maar dat zou in IJsselmond (€110) ook zo moeten zijn.CamilleKreemers schreef:Ik vraag me af of de DRU-prijs die daar staat genoemd uitsluitend de prijs is die de provincie gepresenteerd krijgt heeft genoteerd, of de Echte kostenprijs incl. reizigersinkomsten is.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Overijssel is opbrengstverantwoordelijk, waarbij alle inkomsten naar de provincie gaan. Dat is bij Utrecht niet zo, daar gaan inkomsten naar de vervoerder.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten